Pandang Pertama Huawei Mate Xs Huawei Kini Berlipat Kali Ganda Hebat


Hari ini, Huawei telah melancarkan Huawei Mate Xs. Ia adalah peranti dengan skrin boleh lipat kedua dari Huawei, selepas Huawei Mate X. Jika anda lihat imej-imej peranti Mate Xs, tidak banyak beza pun dengan Mate X. Tetapi sebenarnya ada banyak perubahan serius, seperti engsel yang lebih baik dan tahan lasak dan juga spesifikasi dalaman yang jauh lebih berkuasa.

Kami di Amanz berpeluang mencuba Huawei Mate Xs ini seketika. Dalam ujian ringkas kami, kami dapati Mate Xs ini mempunyai skrin yang amat hebat, engsel yang terasa tahan lasak dan memberikan pengalaman penggunaan yang amat memuaskan untuk peranti yang skrinnya boleh dilipat.
SpesifikasiMate Xs menggunakan skrin OLED boleh lipat bersaiz 8-inci apabila dibuka, 6.6-inci di hadapan apabila dilipat keluar dan 6.38-inci di belakang. Bahan binaan skrinnya adalah daripada dua lapisan plastik optikal polymide. Menarik dengan skrin peranti ini adalah, ia terasa sangat tahan lasak dan tidak seperti Galaxy Fold yang terasa seperti pelindung skrin jenis lembut. Walau bagaimanapun, bahan plastiknya jelas terasa. Kami turut cuba mencucuk skrin tersebut dengan kuku, tiada langsung kesan calar dan skrin turut kekal berfungsi.

Kemudian, skrin peranti ini juga mempunyai kecerahan yang memuaskan. Walaupun berada di bawah lampu yang amat cerah, skrin masih boleh dilihat dengan baik. Paling penting, mesti anda ingin tahu, adakah kesan lipatannya boleh rasa? Duka citanya, ia jelas berada di situ. Apabila peranti sedang dilipat, tahap lembut skrin itu boleh rasa. Walaupun lembut, ia masih terasa seakan sejenis plastik yang amat berkualiti dan tebal.
Huawei Mate Xs dijana dengan cip Kirin 990 5G yang dibina dengan rekaan 7nm+ EUV dan dipadankan dengan memori 8GB RAM dan storan dalaman 512GB. Semasa mencuba menggunakan peranti ini, ia terasa amat lancar dan pantas. Membuka, menutup dan menukar aplikasi adalah memuaskan dengan animasi yang lancar. Tiada langsung lengah masa terasa atau juga microlag.

Peranti ini menjalankan EMUI 10 khusus dibina semula untuk Mate Xs. Peranti lama mereka, Mate X tidak dapat fungsi-fungsi dan ciri-ciri EMUI 10 ini. Antara fungsi menarik adalah penggunaan multi-tugasan yang sangat baik dan memudahkan pengguna. Penggunaan multi-tugasan akan mempunyai dua tetingkap yang saiz boleh dilaras dengan tambahan aplikasi terapung. Apabila mengubah posisi peranti dari melintang ke menegak, ia akan menjadi mod multi-tugasan seperti peranti biasa. Fungsi  multi-tugasan ini diberi nama – Huawei App Multiplier.

Beralih ke bahagian kamera, Mate Xs dilihat masih menggunakan tetapan kuad-kamera yang sama. Lensa-lensa yang digunakan adalah 40MP SuperSensing Wide + 8MP Telefoto + 16MP sudut ultra lebar + ToF. Kamera ini juga mempunyai kemampuan zum 45 kali, zum lensa sudut ultra lebar 3 kali optikal dan juga 30x digital. Tiada kamera swafoto pada peranti ini. Tetapi untuk mengambilnya, peranti harus dilipat dan dipusingkan ke belakang untuk rakaman. Jadi, untuk swafoto skrin 6.38-inci akan menjadi paparan utama. Kami tidak sempat untuk mengambil sampel gambar. Tetapi ujian ringkas, kami dapat katakan hasil kameranya dilihat amat cantik dan memuaskan. Prestasi kamera juga adalah pantas dan lancar. Secara keseluruhan ia kelihatan hampir sama dengan Mate 30 Pro 5G.
Bateri peranti ini adalah 4500mAh, yang mana antara paling besar dalam semua peranti boleh lipat. Huawei turut menyertakan sokongan pengecasan pantas 55W – Huawei SuperCharge.
Rekaan
Seperti yang dikatakan tadi, rekaan Mate Xs dan Mate X kelihatan sama sahaja. Paling jelas ketara adalah pada bahagian engsel, yang mana Mate Xs mempunyai sedikit rekaan yang terkeluar seakan sejenis butang atau bahagian bawah sejenis stylus. Tetapi, “butang” tersebut adalah sebahagian dari engsel peranti. Apabila peranti dilipat, ia akan diklip dan untuk membuka lipatan – butang khas perlu ditekan. Membuka dan melipat peranti ini mempunyai satu pengalaman yang memuaskan dan amat berbeza dengan peranti Galaxy Fold.
Dalam keadaan tertutup, peranti ini memfokuskan kepada skrin “hadapan” 6.6-inci. Ia menjadi skrin utama kerana mempunyai skrin menyeluruh dan skrin 6.38-inci di belakang tidak diaktifkan. Skrin belakang ini pula dijadikan sebagai skrin “belakang” kerana terletak bersama-sama dengan kamera-kamera peranti. Di bahagian sisi, peranti ini akan mempunyai skrin melengkung. Pada awal terasa kurang selesa dan ia menjadi amat tebal. Mungkin akan mengambil masa yang lama untuk membiasakan diri dengan rekaan peranti seperti ini.
Apabila peranti dibuka dari lipatan, ia adalah sebuah tablet yang amat nipis. Bezel juga kelihatan nipis, memberikan pengalaman lebih imersif. Sisi kanan peranti adalah paling tebal, yang mana adalah bahagian kamera. Tetapi, ia juga akan memudahkan untuk memegang peranti dengan baik seakan memegang kamera DSLR yang mempunyai pemegang. Di bahagian bawah peranti, terdapat port UBS-C dan juga kekisi pembesar suara bersama-sama dengan mikrofon. Di bahagian atas hanya terdapat mikrofon sahaja.

Di sisi kanan, terdapat butang kuasa yang turut berfungsi sebagai pengimbas cap jari. Tiada butang aras suara pada peranti ini, kerana ia menggunakan kawalan yang sama dengan Mate X dan juga Mate 30 Pro – iaitu kawalan atas skrin. Di bahagian belakang adalah di mana lokasi kamera berada. Ia disusun menegak di bahagian tepi.
Bahan binaan peranti ini terasa amat premium. Di belakang peranti apabila dibuka dari lipatan, ia mempunyai kemasan seakan aluminium. Di bahagian engsel kelihatan seakan kaca, tetapi terasa seperti plastik. “Butang” yang terkeluar di atas dan di bawah peranti bahagian tengah apabila ditekan-tekan terasa kukuh dan tebal.
Pengalaman Penggunaan
Tidak dinafikan, Huawei Mate Xs adalah sebuah peranti dengan skrin boleh lipat paling baik yang pernah kami cuba. Membuka peranti ini dari lipatannya adalah memuaskan. Ada bunyi aneh apabila dibuka, tetapi peranti ini terasa kukuh dan tahan lasak. Penggunaan butang untuk membuka peranti dari lipatan juga adalah sesuatu yang berada di luar jangkaan.
Peranti ini sungguh selesa apabila berada di tangan. Ia terasa seperti ini adalah peranti degan skrin boleh lipat sebenar. Peralihan animasi EMUI 10 dari mod tablet ke telefon juga lancar dan pantas. Skrin yang sungguh cerah dan cantik, berada di luar jangkaan. Tidak pasti siapakah yang membekalkan skrin untuk peranti ini. Tetapi, skrinnya adalah lain daripada yang lain.

Penggunaan paling menarik adalah Huawei App Multiplier, yang sangat berguna. Tidak kira peranti dibuka atau dilipat, pelbagai aplikasi boleh digunakan serentak tidak kira posisi melintang atau menegak. Peranti ini menggunakan sistem aplikasi yang tersendiri, Huawei Mobile Services atau HMS. Terdapat banyak aplikasi di dalam ini sudah sedia digunakan untuk peranti dengan skrin boleh dilipat.
Oh ya, peranti ini adalah peranti yang memerlukan dua tangan untuk menggunakannya. Menggunakan satu tangan adalah amat sukar dan kurang selesa. Jadi seperti Galaxy Fold juga, Mate Xs adalah lebih kepada tablet yang boleh dilipat menjadi telefon dan bukannya telefon yang boleh dilipat seperti Galaxy Z Flip.
KonklusiHuawei Mate Xs adalah sebuah peranti dengan skrin boleh lipat sebenar. Skrin yang tebal dan rasa tahan lasak, mempunyai mekanisme yang baik dan berkualiti tinggi dan juga rekaan yang tersendiri. Walaupun kesan lipatan jelas boleh dirasa, ia tidak begitu mengganggu pengalaman penggunaan seseorang. Bagi sesiapa yang membelinya akan rasa bersyukur kerana wujudnya peranti seperti ini.

Peranti ini dijangka akan dijual secara rasmi di Malaysia pada 20 Mac 2020 kelak. Harga jualan di Eropah adalah €2,499 (~RM 11,326). Menurut sumber kami, peranti ini mungkin akan dijual pada harga mencecah lebih RM10,000. Ia juga dikatakan akan dijual dalam unit yang terhad, kerana Mate Xs adalah peranti yang benar-benar peminat sahaja beli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penlawak.blogspot.com/2020/02/pandang-pertama-huawei-mate-xs-huawei.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pandang Pertama Huawei Matepad Pro 5g

Pandang Pertama Huawei Matepad Pro 5g

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 279 hits
Huawei hari ini telah memperkenalkan tablet mercu terbaru mereka berasaskan sistem operasi Android dan dilengkapi sokongan rangkaian 5G iaitu Huawei MatePad Pro 5G Ia hadir dengan sejumlah ciri ciri memfokuskan produktiviti selain dilengkap...
Huawei Y7p Kini Boleh Dibeli Di Malaysia Pada Harga Rm699

Huawei Y7p Kini Boleh Dibeli Di Malaysia Pada Harga Rm699

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 254 hits
https ift tt 2HiGk6J Huawei Malaysia telah mula menawarkan beberapa produk baru untuk pengguna tempatan bermula hari ini Antaranya adalah komputer riba dan juga Selain daripadanya pihak Huawei juga turut telah mula menawarkan Huawei Y7p unt...
Untuk Pertama Kali Raja Salman Terima Kunjungan Rabi Yahudi Israel

Untuk Pertama Kali Raja Salman Terima Kunjungan Rabi Yahudi Israel

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 281 hits
Untuk pertama kali Raja Salman dari Arab Saudi menerima delegasi yang salah satu anggota delegasi adalah seorang rabi Yahudi Israel David Rosen
Kini Sudah Punya Apartemen Ini Potret Kos Kosan Kenta Saat Pertama Ke Indonesia

Kini Sudah Punya Apartemen Ini Potret Kos Kosan Kenta Saat Pertama Ke Indonesia

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 333 hits
Di awal kemunculannya Kenta tergabung dalam trio pelawak The Three bersama dengan Keitaro Ura dan Daisuke Hamada Namun kini Kenta memiliki bersolo karier Kenta pun banyak menerima tawaran pekerjaan untuk tampil dalam sejumlah program di tel...
Curhatan Roger Danuarta Pertama Kali Umrah Berlinangan Air Mata

Curhatan Roger Danuarta Pertama Kali Umrah Berlinangan Air Mata

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 410 hits
Aktor Roger Danuarta berangkat ke Mekah Arab Saudi untuk mejalankan ibadah umrah pada Rabu 5 Februari 2020 Pertama kali menginjakkan kaki di kota tempat Masjidil Haram berada Roger Danuarta merasakan kekaguman yang luar biasa Suami Cut Meyr...
Pertama Kali Tiga Pimpinan Parlemen Dpr Dpd Dan Mpr Akan Kunjungi Papua

Pertama Kali Tiga Pimpinan Parlemen Dpr Dpd Dan Mpr Akan Kunjungi Papua

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 204 hits
JAKARTA Tiga pimpinan tertinggi DPR DPD dan MPR RI akan mengunjungi Papua pada 2 5 Maret 2020 mendatang Kunjungan itu akan mencatatkan sejarah baru lantaran selama 50 tahun lebih Papua bergabung dengan Indonesia tiga pimpinan Parlemen belum...
Pengalaman Pertama Kali Deal Dengan Kes Student Degree

Pengalaman Pertama Kali Deal Dengan Kes Student Degree

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 529 hits
Pengalaman Pertama Kali Deal Dengan Kes Student Degree Dalam tak mudah pun akhirnya selesai juga kes dengan student Degree Tahun lepas ada 2 kali request untuk mengajar student degree Basic accounting Tapi dah try adjust clash pula dengan s...
Pertama Kali Cuba Hansaegee Natural Gold Nano Cc Cream

Pertama Kali Cuba Hansaegee Natural Gold Nano Cc Cream

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 8425 hits
PERTAMA KALI CUBA HANSAEGEE NATURAL GOLD NANO CC CREAM Siapa yang mempunyai masalah kalau nak keluar rumah atau masalah tona tidak sekata Yess sama dengan masalah aku lalui Kalau kita sebagai perempuan masalah tu dikira paling besar dalam s...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang