Khairy Tampil Betulkan Kesalahan Fakta Di Ruang Komen Fb Najib





Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin menyangkal kenyataan Facebook yang dimuat naik Datuk Seri Najib Razak, berhubung pemberian vaksin yang didakwa tidak menepati sasaran.
Khairy tampil menjawab kenyataaan itu di ruangan komen Facebook Najib berkata, perbandingan dengan Singapura, seperti yang dinyatakan bekas Perdana Menteri itu, tidak adil kerana tidak mengambil kira jumlah hari program vaksinasi berlaku.
Salam Dato' Sri. Terima kasih kerana sering menyentuh soal vaksinasi COVID-19. Tapi ada beberapa perkara yang ingin saya jawab disebabkan ada kesalahan fakta dalam post Dato' Sri ini.
- Kadar suntikan Untuk makluman Dato' Sri dan semua pembaca, lebih 90% kumpulan penerima vaksin Fasa 1 adalah terdiri daripada petugas barisan hadapan. Kumpulan ini terikat dengan tugas hakiki mereka seperti kakitangan kesihatan, polis dan tentera. Justeru, pemberian vaksin kepada golongan ini perlu diberikan secara berperingkat bagi memastikan tugasan hakiki kumpulan ini tidak terganggu.
Jangkaan sehingga 160,000 dos vaksinasi sehari adalah untuk Fasa 2 dan 3 apabila lebih banyak Pusat Pemberian Vaksin dan jumlah vaksinator ditambah dalam fasa ini. Seperti yang saya umumkan sebelum ini, kita akan menerima sekitar satu juta dos vaksin sahaja pada suku pertama tahun ini. Kadar suntikan akan meningkat apabila masuk suku kedua 2021 apabila lebih banyak jenis vaksin diluluskan NPRA dan penghantaran vaksin daripada pembekal akan menjadi lebih kerap.
Jumlah 160,000 ini juga mampu dicapai apabila beberapa kumpulan yang telah membentuk kluster sebelum ini turut diberikan vaksin seperti kluster penjara dan banduan serta kluster tempat kerja.
- Perbandingan negara
Sehingga 1 Mac 2021, jumlah dos vaksin yang telah diberikan di Singapura adalah sebanyak 525,039. Singapura telah memulakan program vaksinasi mereka pada 8 Januari. Secara purata, untuk tempoh 53 hari daripada hari pertama sehingga 1 Mac, jumlah dos yang diberikan di Singapura adalah sebanyak 9,906 sehari.
Manakala untuk Malaysia, sehingga semalam, sejumlah 166,363 dos sudah diberikan. Ini menjadikan purata dos diberikan sejak Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan bermula pada 24 Februari lalu (13 hari sehingga semalam - bukanlah 3 minggu seperti yang Dato' Sri tulis) adalah sebanyak 12,797 dos sehari.
Jadi perbandingan yang dibuat Dato' Sri adalah tidak adil apabila tidak mengambilkira jumlah hari program vaksinasi telah berlangsung. Jika mengambil kira jumlah hari, ternyata purata harian vaksinasi di Malaysia adalah lebih tinggi daripada Singapura.
- U-Turn Penglibatan Klinik/Hospital Swasta
Untuk makluman Dato' Sri, kerajaan tidak pernah membuat u-turn apabila pengumuman penglibatan pihak swasta dibuat semalam.
Daripada awal lagi, PICK telah merancang untuk melibatkan perkhidmatan kesihatan swasta. Ini turut dinyatakan dalam buku panduan PICK. Mungkin Dato' Sri belum membaca sampai habis buku panduan ini.
Saya juga telah menyatakan perkara ini berulangkali sama ada menerusi program penerangan, siaran akhbar mahupun ketika sidang media. Dato' Sri boleh Google jika Dato' Sri ada terlepas pandang.
- Pembelian Vaksin oleh Pihak Swasta
Kerajaan juga tidak pernah menghalang sekiranya ada pihak swasta hendak mendapatkan bekalan vaksin daripada mana-mana pengeluar. Walau bagaimanapun, buat masa ini, kebanyakan pengeluar vaksin hanya mengadakan rundingan bersama pihak kerajaan.
Saya juga ingin menyatakan, apa-apa jenis vaksin yang hendak digunakan di Malaysia perlu mendapat kelulusan NPRA. Saya difahamkan, sehingga kini tiada permohonan telah diterima oleh NPRA daripada pihak swasta untuk mendaftarkan apa-apa jenis vaksin.
- Pemberian vaksin secara pandu lalu
Pasukan Petugas Imunisasi COVID-19 (CITF) ketika ini sedang mempertimbang kertas kerja pelaksanaan vaksinasi secara pandu lalu. Kertas kerja ini telah dibentangkan oleh Akademi Sains Malaysia (ASM). 
Jadi jangan khuatir, perancangan ini sememangnya telah ada. Cumanya ia perlu diberi perincian tertamanya dalam soal logistik dan kesan AEFI memandangkan setiap vaksin COVID-19 mempunyai protokol pengendalian yang berbeza-beza.
Sekali lagi saya ucapkan terima kasih kepada Dato' Sri. Semoga jawapan yang saya sertakan ini membantu menambah pemahaman Dato' Sri tentang pelaksanaan PICK. 
Saya juga akan mengadakan suatu taklimat khas berkenaan PICK kepada Ahli Parlimen tidak lama lagi. Jemputan akan diedarkan dan saya berharap Dato' Sri dapat hadir pada sesi taklimat itu nanti.
Penjelasan itu mendapat lebih dari 10,000 tanda 'like' hinggs kini, selepas Khairy memuat naik komen berkenaan di Facebook Najib


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/03/khairy-tampil-betulkan-kesalahan-fakta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Saya Orang Korea Kami Makan Daging Khinzir Instafamous Maryam Younarae Tampil Jawab Komen Nakal Netizen

Hiburan Saya Orang Korea Kami Makan Daging Khinzir Instafamous Maryam Younarae Tampil Jawab Komen Nakal Netizen

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 652 hits
Personaliti media sosial terkenal Malaysia Korea Ryzal dan Mariam mula terkenal dalam kalangan pengguna Instagram kerana keletah mereka berdua yang tampil bersahaja dengan gurau senda antara suami isteri Sumber Instagram Durian Kimchi Serin...
Chef Wan Berang Difitnah Komen Rumah Tangga Najib

Chef Wan Berang Difitnah Komen Rumah Tangga Najib

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 233 hits
MALAYSIAKINI Chef selebriti Redzuawan Ismail atau Chef Wan nampaknya naik angin selepas dia dituduh bersuara dalam hal rumah tangga bekas perdana menteri Najib Razak Kata Chef Wan dia tidak pernah menyentuh atau bersuara berkenaan hal perib...
Bakat Rahsia Elizabeth Tan Dihujani Dengan Komen Nakal Lelaki Miang

Bakat Rahsia Elizabeth Tan Dihujani Dengan Komen Nakal Lelaki Miang

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 440 hits
Setiap kali nama penyanyi dan pelakon Elizabeth Tan naik mesti disebabkan komen nakal dan gatal para lelaki di luar sana Terbaru Elizabeth dalam perkongsian video terbarunya di Instagram telah mencuba aksi lipatan kaki ke bahagian belakang ...
Ramai Salahkan Nelydia Senrose Warganet Mula Tinggalkan Komen Dan Tak Sangka Saharul Ridzwan Juga Berikan Komen

Ramai Salahkan Nelydia Senrose Warganet Mula Tinggalkan Komen Dan Tak Sangka Saharul Ridzwan Juga Berikan Komen

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 383 hits
Sebelum ini heboh tentang drama Hati Yang tersakiti kali ini Cinta Sekali lagi juga raih perhatian orang ramaii dengan jalan cerita yang membuatkan penonton rasa tertekn Jadi tak peliklah kalau drama ini juga menjadi bualan orang ramai
Hiburan Itu Hak Saya Fathia Beri Komen Setelah Dikritik Isu Suntik Filler Di Wajah

Hiburan Itu Hak Saya Fathia Beri Komen Setelah Dikritik Isu Suntik Filler Di Wajah

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 430 hits
Pelakon dan juga kini bergelar usahawan Fathia Latiff tampil memberikan penjelasan mengenai isu menyuntik filler di wajah yang menjadi bahan kritikan netizen baru baru ini Sumber Instagram Nur Fathia Menurut Fathia perkara seperti itu merup...
Hiburan Buat Malu Je Komen Persembahan Peluang Kedua Hafiz Hamidun Diserang Netizen

Hiburan Buat Malu Je Komen Persembahan Peluang Kedua Hafiz Hamidun Diserang Netizen

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 260 hits
Nama Nabila Razali mula trending di Twitter selepas persembahannya dikatakan terkucil di bahagian korus lagu Peluang Kedua Pelbagai respon yang diterima orang ramai apatah lagi apabila melihat Nabila telah mencuba sebaik mungkin di pentas a...
Pelbagai Komen Kritikan Di Lempar Netizen Di Media Sosial Terhadap Nyanyian Nabila Razali

Pelbagai Komen Kritikan Di Lempar Netizen Di Media Sosial Terhadap Nyanyian Nabila Razali

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 331 hits
PETALING JAYA Selepas ini tiada lagi peluang kedua atau ketiga buat Nabila Razali Demikian antara komen netizen selepas menonton persembahan Nabila mendendangkan lagu Peluang Kedua ciptaan Hael Husaini dan MFMF di pentas Anugerah Juara Lagi...
Noor Nabila Enggan Komen Gosip Bertunang

Noor Nabila Enggan Komen Gosip Bertunang

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 242 hits
Tiada angin tiada ribut semalam hangat diperkatakan spekulasi antara kakak kepada selebriti popular iaitu Noor Nabila dan Engku Emran yang didakwa kononnya bertunang Bagaimanapun memetik laporan BH Online Nabila enggan memberikan komen apab...
Wow Cantiknya Popular Dalam Kalangan Lelaki 4 Pelakon Ini Tulis Komen Pada Foto Jun Somin

Wow Cantiknya Popular Dalam Kalangan Lelaki 4 Pelakon Ini Tulis Komen Pada Foto Jun Somin

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 230 hits
Kalau anda peminat Jun So min mesti anda tahu yang pelakon itu sangatlah akrab dengan rakan lelaki Sampaikan ramai yang tersilap dan menganggap bahawa mereka ialah teman lelakinya Bukan mainan entri yang dimuat naik baru baru ini oleh Jun S...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Tuan Ibrahim Antara Punca Kekalahan Pn Di Kkb

Hebat Dron Kamikaze M Sia Disekat As Mengapa

Bertanggung Jawab Penuh Terhadap Semua Perkara Yang Anda Sendiri Buat Pilihan

Resipi Pajeri Buah Gajus Khasiat Dan Bahaya Kacang Gajus

Lunch Jom

The Importance Of Air Filtration For Smoke And Allergies