Pakej Island Hopping Dan Snorkeling Ke Pulau Manukan Dan Pulau Sapi Sabah


Aktiviti yang saya susun pada hari ketiga semasa bercuti di Sabah, adalah melakukan aktiviti Island Hopping dan juga snorkeling. Ada beberapa pulau yang popular untuk aktiviti ini namun dalam percutian kali ini kami pilih 2 buah pulau sahaja iaitu, Pulau Manukan dan Pulau Sapi.
 
Sebenarnya pada hari ketiga saya masih lagi berada di Kundasang dan menginap di H Benjamin Residence.
 
Bagi memastikan perjalanan program pada hari itu berjalan lancar, kami buat keputusan untuk check out lebih awal dari waktu yang sepatutnya.
 
Kami check out seawal jam 6 pagi. Proses untuk check out sangat mudah. Saya hanya perlu tinggalkan kunci di atas meja solek sahaja. Ini merupakan prosedur biasa untuk mana-mana tempat penginapan yang kita tempah melalui laman web Airbnb.
 
Tempahan melalui Airbnb lazimnya tidak memerlukan kita untuk membayar sekuriti deposit. Jadi bila kita nak check out, kita boleh keluar begitu saja. Tak perlu bersusah payah pergi ke kaunter untuk serahkan kunci dan dapatkan semula wang deposit.
 
Beginilah keadaan persekitaran di Kundasang pada jam 6 pagi.

Pada masa ini keadaan memang dah terang dan suasana seperti ini memang sangat berbeza kalau dibandingkan dengan di Semenanjung. Biasanya kalau di Semenanjung, pada pukul 6 pagi suasana masih gelap.
 
Perjalanan dari Kundasang ke Kota Kinabalu mengambil masa sekurang-kurangnya dua jam. Kalau mulakan perjalanan seawal 6 pagi sepatutnya kami boleh sampai pada jam 8 pagi.
 
Tapi pada hari tersebut saya tersilap buat perkiraan. Hari itu merupakan hari bekerja dan kami terperangkap dalam kesesakan trafik bersama-sama dengan penduduk sekitar yang ingin keluar bekerja.
 
Perjalanan yang mengambil masa 2 jam bertambah menjadi hampir tiga jam. Nasib baiklah kami keluar pada 6.00 pagi, kalau kami keluar lebih lewat dari tu mungkin pukul 10 pun masih tak sampai lagi di jeti Jesselton Point.

Sekitar jam 8.45 pagi kami sampai di Jesselton Point dan bersiap sedia untuk menaiki bot ke Pulau Manukan.
 
Pada waktu ini suasana sudah mulai sibuk di jeti ini. Sudah ada ramai kehadiran pelancong yang keluar masuk ke Jeti untuk menuju ke destinasi masing-masing.
 
Awal-awal lagi saya sudah menempah pakej Island Hopping bersama dengan syarikat Global Lepa. Untuk pengetahuan anda syarikat Global Lepa ini adalah syarikat yang sama yang saya gunakan untuk membuat tempahan kereta sewa sepanjang percutian ke Sabah.
 
Bagi yang belum membuat tempahan tiket Island Hopping lebih awal, anda perlu membuat pembelian tiket di Jesselton Point.

Pakej Island Hopping ke Pulau Manukan dan Pulau Sapi ini saya ambil bersama dengan set makan tengahari dan juga seorang tour guide. Cik Fina ini adalah kami punya tour guide.
 
Saya tak pasti kalau anda dapatkan pakej Island Hopping ini daripada travel company yang lain sama ada mereka ada sediakan khidmat tour guide ataupun tidak. Bagusnya bila ada tour guide ini ialah dia boleh tolong tengok-tengokkan barang-barang kita sewaktu kita sedang seronok melakukan aktiviti air.
 
Waktu kita tengah seronok buat snorkeling tak perlulah kita asyik terfikir tentang kamera dan handphone yang kita tinggalkan dalam beg. Lainlah kalau kita ada seseorang yang akan tolong jaga barang-barang kita.
 
Tapi tak seronok lah kalau kita pergi bercuti kemudian kita suruh kawan kita jaga barang. Kota Kinabalu dengan Kuala Lumpur bukannya dekat dan kita bukannya boleh pergi setiap hari atau setiap minggu ke sini.
 
Kalau dapat pergi bercuti setahun sekali itu pun dah kira bagus, tiba-tiba kita nak suruh dia jadi tukang jaga barang pula. Mana boleh… kan. Untuk tidak menyusahkan sesiapa, kita ambillah khidmat dari tour guide. Anda juga boleh buat tempahan melalui Global Lepa seperti saya.
 
Bukanlah saya nak kata yang keselamatan di pulau-pulau ini tidak baik ataupun ada pencuri yang akan mengambil kesempatan diatas kelekaan kita, cuma saya teringat peristiwa semasa di Pulau Dayang Bunting yang mana pada ketika itu ada monyet yang cuba nak curi barang yang kita bawa.
 
Ini adalah pakej yang ditawarkan oleh pihak Global Lepa
Island Trip Tour
Daily : 8am – 4pm Island Package
Manukan
RM 55/pax (min 12 pax)
RM 60/pax (min 10 pax)
RM 65/pax (min 8 pax)
RM 70/pax (min 6 pax)
RM 75/pax (min 2 pax)
Child (3-12 years)
Less RM10 than adult rate.
Infant below 3 years is FREE
 
Package Include
– Boat fee
– Jetty Fee
– Snorkel Mask
– Life jacket
 
ADD-ON
Add Island (Sapi & Mamutik)
RM 5 / island
 
BBQ Lunch
Adult RM 40 / pax
Child RM 30 / pax
 
GUIDE
RM 50
 
WATER SPORT
Banana Boat : RM 30 / pax
– 10 mins play
– minimum 4 pax per session
Flying Fish : RM 65 / pax
– 10 mins
– minimum 4 pax per session
Parasailing : RM 75 / pax
– 10 mins
Jetski : RM 170 / pax
– 30 mins
Sebarang pertanyaan boleh terus berhubung dengan syarikat Global Lepa ditalian 60128440137 atau klik ke http://globallepa.wasap.my/

Destinasi pertama yang kami tuju adalah ke Pulau Manukan. Untuk ke Pulau ini kita akan menaiki sebuah bot laju. Perjalanan ke Pulau Manukan mengambil masa lebih kurang 15 ke 20 minit sahaja. Dari bot ini kita boleh lihat pemandangan sekitar Kota Kinabalu.
 
Alhamdulillah cuaca pada hari itu sangat baik.
 
Bila saya kata cuaca sangat baik sebenarnya keadaan cuaca sangat panas. Dalam keadaan cuaca begini,  semua aktiviti boleh dijalankan tanpa ada sebarang masalah. Saya syorkan sebelum anda mulakan aktiviti, siap sedia dengan sun protector dulu ya.

Itulah dia pulau-pulau yang bakal kita lawati. Kita akan mula mendarat di Pulau Manukan terlebih dahulu.
 
Kali ini saya dapat tempat duduk yang cukup strategik untuk tangkap gambar.

Tak ada pengunjung lain yang sibuk nak block pemandangan, walaupun dia dah tahu kita sedang sibuk ambil gambar. Boleh pulak buat tak tau, dan tak nak bagi ruang untuk kita ambil gambar.
 
Dah nampak jeti untuk masuk ke Pulau Manukan.

Turun je dari bot, kita kena panjat tangga sikit.

Selepas tu ikut sahaja laluan yang tersedia untuk masuk ke pulau. Kemudian kita akan sampai ke satu pintu gerbang yang mengalu-alukan kedatangan kita semua ke pulau ini.
 
Sambil jalan atas jambatan ini, saya sempat ambil beberapa gambar.

Dari atas jambatan ni kita boleh nampak dasar laut. Air dia memang jernih betul! 

Ok kita dah sampai ke pintu masuk Pulau Manukan.
 
“Selamat datang ke Taman Tunku Abdul Rahman Pulau Manukan”

Anda akan dikenakan bayaran yuran konservasi apabila masuk ke pulau ini. Bayaran yang akan dikenakan adalah seperti di bawah ini.

Bayaran Yuran Konservasi Pulau Manukan Bukan Warganegara
Dewasa 18 tahun ke atas RM20
Kanak-kanak  bawah 18 tahun  RM15
Bawah 6 tahun  RM10
Warga emas 60 tahun ke atas  RM15
 
Warganegara
Dewasa 18 tahun ke atas RM5
Kanak-kanak Bawah 18 tahun RM3
Bawah 6 tahun percuma
Warga emas 60 tahun ke atas  RM3
 
Orang kelainan Upaya (OKU) Percuma
 
Sewa perkhemahan
Dewasa RM5
Kanak-kanak RM2
 
Yuran menyelam
Luar negara RM50
Warganegara RM20
 
Memandangkan saya sudah ambil pakej Island Hopping dengan pihak Global Lepa jadi saya tidak perlu lagi buat sebarang bayaran apabila tiba di Pulau Manukan ini.
 
Macam biasa, benda pertama kita buat ialah cari tempat untuk letak barang-barang yang kita bawa.

Dekat sini ada banyak pokok-pokok yang kita boleh jadikan tempat untuk berteduh. Ada juga meja dan bangku disediakan cuma jumlahnya terhad. Siapa cepat, dia dapat.
 
Cuba perhatikan gambar ini betul-betul. Nampak tak macam ada tali dekat situ?

Ok ini pemandangan dari atas jambatan untuk lebih jelas lagi.

Garisan ini merupakan sempadan untuk para pengunjung. Air laut dibahagian sebelah sana lebih dalam, dan ada juga saya tanya pada seorang lelaki yang bertugas menjaga keselamatan di pulau ini, katanya ini garisan sempadan ini juga bertujuan untuk elakkan pengunjung merosakkan terumbu karang yang terdapat disebelah sana.
 
Pulau Manukan ini memang sangat popular, dan sepanjang saya berada disini, saya lihat pengunjung datang tanpa henti.

Paling ramai ialah pelancong dari negara China.
 
Kalau anda ambil pakej Island Hopping beserta dengan set makan tengahari, makanan akan dihidangkan semasa anda berada di pulau ini.
 
Sementara menunggu makanan siap dihidangkan, saya jalan-jalan sekitar pulau dan ambil gambar buat kenang-kenangan.

Air dekat sini memang sangat jernih.

Seolah-olah kita berada di sebuah swimming pool yang sangat besar.

Airnya sangat jernih macam air paip.

Kalau ada kesempatan saya syorkan anda datanglah ke Pulau Manukan ini. Kalau anda tak nak buat snorkeling sekali pun, anda boleh jalan-jalan sekitar Pulau ini.
 
Pakej Island Hopping ke Pulau Manukan dan Pulau Sapi ini saya ambil bersama dengan pakej makan tengah hari. Makanan adalah style buffet.

Boleh ambil sendiri berapa banyak kecuali lauk-pauk.
 
Hidangan nasi dan mi goreng anda boleh ambil mengikut kuantiti yang anda mahukan.

Kalau nak tambah nasi pun boleh. Tapi saya rasa dah kenyang dengan apa yang saya ambil ini.

Tiba masa untuk bergerak ke pulau seterusnya, iaitu Pulau Sapi.
 
Ini jeti Pulau Sapi.

Air laut dekat Pulau Sapi ini juga boleh tahan jernihnya.

Dari atas jeti kita boleh nampak ada banyak ikan berenang-renang.

Jom kita masuk. Untuk masuk ke Pulau Sapi, juga akan dikenakan bayaran. Tapi kalau anda sudah ambil pakej, semuanya akan termasuk dalam pakej.
 
Kita boleh terus masuk dan cari port yang sesuai untuk letak barang-barang.

Dekat Pulau Sapi ini, saya dapati pantainya tidak begitu luas, kalau nak bandingkan dengan Pulau Manukan.

Lepas tu kita boleh nampak macam ada rumah milik penduduk disitu.

Air ni nampak macam cetek, tapi sebenarnya dalam! Bagi yang tak pandai berenang tu, sila pastikan anda sentiasa pakai life jacket ya.

Dekat Pulau Sapi ini pun ada sempadan yang kita tak dibenarkan untuk pergi.

Baiklah, sampai masa untuk keluar dari pulau ini. Dalam sehari sebenarnya ada beberapa trip untuk kita keluar dan masuk ke pulau ini.
 
Masa saya berada di pulau ini, saya juga ada pilihan sama ada nak keluar pada jam 3.30 petang atau trip yang lagi lewat dari itu.

Tapi saya pilih untuk keluar awal. Rasa dah cukup penat main air dan kalau lama sangat nanti makin teruk pulak kulit kena sun burn. In Shaa Allah, jika ada rezeki, mungkin saya boleh datang ke tempat ini sekali lagi.
 
Macam mana? Apa pendapat anda? Boleh masukkan Pulau Manukan dan Pulau Sapi dalam itinerary percutian ke Sabah anda tak?
 
 
The post Pakej Island Hopping dan snorkeling ke Pulau Manukan dan Pulau Sapi Sabah appeared first on Xplorasi Destinasi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://xplorasidestinasi.com/pakej-island-hopping-pulau-manukan-dan-pulau-sapi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Four Sabah Umno Grassroots Leaders Quit Over Dispute With Batu Sapi Chief

Four Sabah Umno Grassroots Leaders Quit Over Dispute With Batu Sapi Chief

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 321 hits
A former state assemblyperson and three divisional leaders today announced their resignation from Umno They are former Sekong assemblyperson Samsudin Yahya Batu Sapi Umno deputy chief Zantapha Jainil Abidin Batu Sapi Umno Wanita vice chief ...
Pakej Percutian Murah Di Tunamaya Tioman Island In 2019

Pakej Percutian Murah Di Tunamaya Tioman Island In 2019

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 454 hits
Pakej Percutian murah di TUNAMAYA TIOMAN ISLAND IN 2019 hanya untuk RM1538 seorang dari awal bulan Februari tahun 2019 sehingga 31 Oktober 2019 Menarik ke kalau menarik sila baca perenggan seterusnya Dah plan untuk cuti pada tahun hadapan M...
Umno Vp Sabah Leaders Postponed Meeting To Discuss Party Direction

Umno Vp Sabah Leaders Postponed Meeting To Discuss Party Direction

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 412 hits
Ismail Sabri joined by Umno vice president Mahdzir Khalid and Sabah Umno members still loyal to the party in Kota Kinabalu today KOTA KINABALU Umno president Ahmad Zahid Hamidi had planned to discuss the party s direction with the Sabah Umn...
Bersatu S Sabah Chapter May Be Set Up Soon Says Party Chief Strategist

Bersatu S Sabah Chapter May Be Set Up Soon Says Party Chief Strategist

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 283 hits
PETALING JAYA There is likely to be an announcement soon by Parti Pribumi Bersatu Malaysia on the possible setting up of the party s Sabah chapter This follows the exodus of Sabah Umno leaders and members from the party on Wednesday Bersatu...
Sabah Umno Quitters Took The Easy Way Out Khaled

Sabah Umno Quitters Took The Easy Way Out Khaled

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 281 hits
The Sabah Umno lawmakers who left the party en masse yesterday took the easy way out by quitting when the party is at its lowest point said Umno vice president Mohamed Khaled Nordin In a statement today Khaled said following the exodus Umno...
Kerjasama Umno Pas Punca Pemimpin Umno Sabah Berhijrah

Kerjasama Umno Pas Punca Pemimpin Umno Sabah Berhijrah

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 323 hits
Kerjasama Umno Pas punca pemimpin Umno Sabah berhijrah Posted By December 14 2018lBimbang Umno menjadi terlalu Islamik dan rapat dengan PAS menjadi sebab utama pemimpin Umno Sabah bertindak keluar parti menurut sumber Mereka menyatakan beka...
Who Will Hold Govt Accountable If Everyone Jumps Ship Mca Asks After Sabah Exodus

Who Will Hold Govt Accountable If Everyone Jumps Ship Mca Asks After Sabah Exodus

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 285 hits
The Sabah Umno leaders who quit the party on Wednesday and pledged support for the Pakatan Harapan government PETALING JAYA MCA today criticised the exodus of leaders from Sabah Umno and their pledge of loyalty to Pakatan Harapan asking who...
Anifah To Form New Party In Sabah

Anifah To Form New Party In Sabah

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 283 hits
Former foreign minister Anifah Aman resigned from Umno to become an independent in September KOTA KINABALU Former foreign minister Anifah Aman is set to form a new Sabah based party with the rights under Malaysia Agreement 1963 at the foref...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars