Pakatan Harapan Patut Lupakan Kerajaan Jika Gabungan Cacamarba Ilham Centre



(MYKMU) – Pakatan Harapan (PH) atau PH Plus tidak perlu berkhayal untuk mengambil alih kerajaan sekiranya gabungan mereka longgar dan cacamarba.
Ketua Penyelidik Ilham Centre, Dr Mohd Yusri Ibrahim berkata, apabila situasi begini berlaku, sama ada PH atau PH Plus tidak lagi berpeluang untuk mengambil alih kerajaan dalam masa terdekat.
“Konflik ini akan menghilangkan keyakinan ahli-ahli Parlimen untuk menyokong PH atau PH Plus sebagai kerajaan, gabungan longgar seperti ini tidak boleh diharap untuk diberi amanah besar memerintah negara.
“Pokoknya adalah kesatuan sama ada dalam PH itu sendiri atau PH Plus, jika perkara ini tidak mampu diuruskan, isu calon PM (Perdana Menteri) tidak berbangkit sama sekali,” tulisnya di Facebooknya.
Kiriman di media sosialnya itu turut disertakan gambar keratan akhbar Sinar Harian bertajuk “PH berdepan keretakan serius” mengenai isu pemilihan siapa wakil Perdana Menteri PH disiarkan sebelum ini.
Dalam pada itu, Mohd Yusri yang juga Pensyarah Kanan Pusat Pendidikan Asas dan Liberal, Universiti Malaysia Terengganu itu berkata, negara dan rakyat juga tidak perlu dirisikokan untuk diperintah oleh sebuah kerajaan yang dikuasai oleh gabungan parti-parti yang gagal mengurus diri mereka sendiri.
Sementara itu, dalam satu kaji selidik juga mendapati PH dijangka kalah sekiranya Pilihan Raya Umum (PRU) mengejut diteruskan berdasarkan kajian mendapati tahap sokongan kepada PH lebih rendah berbanding Perikatan Nasional.
Ketua Pegawai Eksekutif Terengganu Strategic & Integrity Institute (TSIS), Dr Wan Mat Sulaiman berkata, analisis tersebut dibuat berdasarkan kaji selidik firma Emir Research yang menggunakan 2,002 responden dari seluruh negara.
“Kaji selidik yang dibuat oleh TSIS sendiri juga menemukan dapatan-dapatan yang hampir sama, dengan menggunapakai 1,451 responden dari seluruh negara,” katanya dalam satu kenyataan.
Melalui kajian yang dijalankan, katanya, tahap sokongan responden kepada PH hanya 30 peratus berbanding tahap sokongan responden kepada Muafakat Nasional (MN) iaitu 52 peratus.
“Antara alasan-alasan yang dikemukakan oleh 55 peratus responden adalah mereka tidak pasti apakah hala tuju negara berada pada landasan yang betul di bawah pemerintahan PH,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/06/21/pakatan-harapan-patut-lupakan-kerajaan-jika-gabungan-cacamarba-ilham-centre/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gabungan Pakatan Harapan Masih Utuh Kata Keadilan

Gabungan Pakatan Harapan Masih Utuh Kata Keadilan

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 259 hits
Dalam pertemuan pada 9 Jun Mahathir mengatakan Perdana Menteri mestilah orang Melayu dan seseorang yang memimpin parti Melayu dakwanya Kata Saifuddin kerana itu Tun Dr Mahathir tidak dapat menerima Anwar kerana pengerusi PAKATAN HARAPAN itu...
Akhirnya Anwar Terpaksa Berkorban Lagi Demi Pakatan Harapan

Akhirnya Anwar Terpaksa Berkorban Lagi Demi Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 339 hits
Sebelum ini Anwar telah selamatkan PH dari berpecah dengan memberikan persetujuan kepada Tun M untuk menjadi PM selepas APEC tanpa tarikh terpulang kepada Tun M sampai bila dia mahu duduk mereput di Kerusi PM Adakah kali ini sekali lagi Anw...
Calon Pm Pakatan Harapan Plus Ialah

Calon Pm Pakatan Harapan Plus Ialah

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 723 hits
Pakatan Harapan dijangka mengumumkan calon Perdana Menteri mereka dalam masa terdekat Sinchew Daily melaporkan PH setakat ini menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai PM manakala Tun Dr Mahathir akan dicadang sebagai Menteri Mentor yang s...
Ph Ph Plus Usah Berkhayal Ambil Alih Kerajaan Jika Gabungan Longgar Cacamerba

Ph Ph Plus Usah Berkhayal Ambil Alih Kerajaan Jika Gabungan Longgar Cacamerba

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 197 hits
Ketua Penyelidik ILHAM Centre Dr Mohd Yusri Ibrahim mengingatkan Pakatan Harapan atau PH Plus supaya tidak perlu berkhayal untuk mengambil alih kerajaan jika gabungan mereka longgar dan berada dalam keadaan cacamerba Kata beliau apabila sit...
Pakatan Harapan Far From Ready For The General Elections Needs Reality Check

Pakatan Harapan Far From Ready For The General Elections Needs Reality Check

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 282 hits
Zainal Epi MMO Pakatan Harapan is far from ready to go into battle at least not in the near future as the opposition alliance has yet to choose who will be prime minister With Its plus component Parti Warisan headed by Datuk Seri Mohd Shafi...
Frustrated Fed Up F Ed Around Pkr Wants To Leave Pakatan Harapan

Frustrated Fed Up F Ed Around Pkr Wants To Leave Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 261 hits
Let s exit PH pro Anwar PKR man tells partyA Selangor PKR leader has proposed his party to exit the Pakatan Harapan coalition PETALING JAYA A Selangor PKR leader is calling for his party to ditch DAP and Amanah its partners in Pakatan Harap...
Pakatan Harapan Is Rewriting The History Of Its Downfall

Pakatan Harapan Is Rewriting The History Of Its Downfall

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 276 hits
To justify appointing Mahathir as PM7 and to get the support of the Chinese who hated Mahathir like there was no tomorrow you travelled all over Malaysia to explain to the Chinese that you are just using Mahathir to topple Umno and Najib an...
Sejak Februari Kepercayaan Terhadap Pakatan Harapan Telah Jatuh 11 Peratus

Sejak Februari Kepercayaan Terhadap Pakatan Harapan Telah Jatuh 11 Peratus

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 219 hits
Astro Awani Undian terhadap PH sebagai pakatan pemerintah telah jatuh kepada 30 peratus iaitu penurunan 11 peratus daripada 41 peratus yang mereka perolehi dalam undian sebelum ini Foto fail Astro AWANI SHAHIR OMAR KUALA LUMPUR Sejumlah 18 ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau