Pakai Tudung Sebab Protest Dahtu Cuba Jadi Ustajah Pulak Aktivis Pkr Ni


Aktivis Latheefa Koya Abdullah mengingatkan orang ramai supaya tidak memaksa wanita bertudung. Menurut peguam itu, ini kerana tiada paksaan dalam Islam berkaitan tuntutan berkenaan.

“Saya langsung tidak setuju orang dipaksa pakai tudung. Itu bukan cara Islam. Tiada paksaan dalam Islam. Mana pergi prinsip ini.“Hanya semata-mata seorang tak pakai tudung - adakah dia akan masuk neraka? Adakah dia jadi murtad? adakah dia jadi seorang perempuan yang jalang?“Come on lah, itu adalah satu pemikiran ekstremis,” kata peguam hak asasi manusia itu di Facebooknya, hari ini.
Isu berkaitan tudung timbul apabila aktivis Maryam Lee Abdullah dalam pelancaran bukunya yang bertajuk Unveiling Choice disusuli forum membincangkan isu perempuan Melayu yang tidak lagi bertudung di Petaling Jaya.

Susulan daripada itu, Menteri Agama Mujahid Yusuf Rawa mengarahkan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) untuk menyiasat forum berkenaan.

Mengulas lanjut berkaitan forum itu, Latheefa berpendapat seseorang yang mengikut atau menghadiri forum seperti itu tidak akan terus luntur imannya.

“Biar seseorang wanita itu bebas memikir dan memilih sama dia mahu berhijab atau tidak. Janganlah mencerminkan orang Islam itu terlalu rapuh dan obses kepada bentuk badan, dan rambut, dan seks,” katanya.
Latheefa yang juga adalah pengarah eksekutif kumpulan peguam Lawyers for Liberty (LFL) juga tidak bersetuju jika pengajaran Islam hanya berasaskan pemakaian seseorang.

“Bukan sekadar tudung sahaja. Biarlah orang nak bincang kenapa dia buka tudung atau pakai tudung,” katanya.

Peguam yang lantang bersuara berkaitan hak asasi itu juga berkongsi cerita bagaimana beliau memilih untuk memakai tudung ketika di tingkatan enam.

Menurutnya, beliau memilih jalan itu bukan kerana ingin tunjuk ‘alim’ sebaliknya sebagai satu tanda protes kepada penganiayaan terhadap mereka yang menutup aurat di timur tengah.

“Sebab ketika itu saya terbaca orang yang pakai tudung di negara lain seperti di Turki, Mesir dianiaya dan tidak dibenarkan, saya rasa marah,” katanya.

Beliau turut mengakui pada mulanya agak sukar istiqamah dalam memakai tudung namun kini ia sudah menjadi sebahagian daripada tindakan semulajadi.

“Tetapi akhirnya setelah beberapa tahun lalu, saya rasa selesa pakai tudung, telah jadi second nature, tak pikir pun apa ada atas kepala saya tu. Selalu kena tegur oleh kawan-kawan sebab tudung saya senget,” katanya.

Malaysiakini

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2019/04/pakai-tudung-sebab-protest-dahtu-cuba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pondan Kahwin Tomboy Pondan Pakai Tanjak Tomboy Pulak Bertudung

Pondan Kahwin Tomboy Pondan Pakai Tanjak Tomboy Pulak Bertudung

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 4105 hits
Sebelum ini viral Power Rangers berkahwin dan bersanding dan kali ini agak jarang berlaku apabila pondan mengahwini tomboy dan secara fitrahnya mereka adalah lelaki dan perempuan yang asli BACA Begitulah yang terjadi baru baru ini dengan pa...
Suka Pakai Tudung Bawal

Suka Pakai Tudung Bawal

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 495 hits
Assalamualaikum Jujur la nad cakap nad memang suka pakai tudung bawal Selesa dan mudah untuk di gayakan Kalau pakai purdah macam ni wajib guna pengeras tudung cikpiya Tudung tu kalau duduk depan cermin duk fuh fuh fuhhh jee Tak jugak helok ...
Saya Langsung Tidak Setuju Perempuan Dipaksa Pakai Tudung Itu Bukan Cara Islam Latheefa Koya

Saya Langsung Tidak Setuju Perempuan Dipaksa Pakai Tudung Itu Bukan Cara Islam Latheefa Koya

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 969 hits
Peguam hak asasi manusia Latheefa Koya Abdullah hari ini mengingatkan orang ramai agar tidak memaksa wanita bertudung kerana tiada paksaan dalam Islam berkaitan tuntutan berkenaan Saya langsung tidak setuju orang dipaksa pakai tudung Ini bu...
3 Menu Ikan Ni Padu Sedapnya Tak Jumpa Kat Restoran Boleh Cuba Ye

3 Menu Ikan Ni Padu Sedapnya Tak Jumpa Kat Restoran Boleh Cuba Ye

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 448 hits
Tiga menu ni memang rare tak jumpa kalau nak cari di mana mana restoran hanya orang orang lama kat kampung yang masih masak itupun sekali sekala Disebabkan sekali sekala tulah tiga menu ni sangat sedap tengok pada resipi taklah susah mana n...
Nak Sihat Dan Kurus Cuba Buat 7 Perkara Ni Ketika Sediakan Makanan

Nak Sihat Dan Kurus Cuba Buat 7 Perkara Ni Ketika Sediakan Makanan

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 564 hits
Nak sihat dan kurus Cuba Buat 7 Perkara Ni Ketika Sediakan Makanan Nak sihat tak semestinya perlu berbelanja mahal Tak perlu bazirkan duit untuk sihat Cuma Tukar dan ubah gaya dan cara kita memasak je Sudah cukup untuk memastikan hasil masa...
Isu Curi Pasir Ada Exco Cuba Jadi Hero Bekas Mb Melaka

Isu Curi Pasir Ada Exco Cuba Jadi Hero Bekas Mb Melaka

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 257 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Bekas Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Idris Haron menyelar sikap kerajaan negeri yang hanya pandai mengkritik BN Dapat maklumat ada seorang Exco Kerajaan Negeri Melaka cuba jadi hero tentang kes pasir di Mel...
Bila Anak Kecil Merajuk Sebenarnya Dia Nak Cuba Kuasai Ibu Ayah Pentingnya Udang Undang Dalam Rumah

Bila Anak Kecil Merajuk Sebenarnya Dia Nak Cuba Kuasai Ibu Ayah Pentingnya Udang Undang Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 692 hits
Bila anak merajuk tidak semestinya setiap kali itu kita perlu pujuk Adakalanya kita perlu bertegas Kerana anak anak kecil ni bila merajuk dia hanya hendak tahu sejauh mana dia boleh ada kuasa dengan anda JADI TEGAS NAMUN PENUH KASIH SAYANG ...
Tolak Gula Minuman Berais Petua Untuk Dapat Badan Langsing Jom Cuba

Tolak Gula Minuman Berais Petua Untuk Dapat Badan Langsing Jom Cuba

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 233 hits
TOLAK GULA MINUMAN BERAIS PETUA UNTUK DAPAT BADAN LANGSING JOM CUBA Setiap individu mempunyai kecantikan yang berbeza Ada yang senang mengamalkan perawatan secara moden dan ada juga yang lakukan secara alami Namun begitu tujuannya hanya sat...
Apabila Menteri Cuba Menjadi Perdana Menteri

Apabila Menteri Cuba Menjadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 332 hits
Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran hari ini mengeluarkan kenyataan bahawa lepasan Sijil Peperiksaan Bersepadu layak untuk menyambung pengajian dalam Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional kononnya sebagai usaha melahirkan lebih ramai ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte