Pahang Ke Arah Atlet Pakai Patuh Syariah Mb Al Hamdulillah



Kerajaan negeri Pahang kini ke arah pelaksanaan pemakaian patuh syariah terhadap atlet-atlet di negeri ini, kerana ia salah satu tuntutan agama, kata Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail. Foto: Bernama  
SUKAN

KUANTAN: Kerajaan negeri Pahang kini ke arah pelaksanaan pemakaian patuh syariah terhadap atlet-atlet di negeri ini, kerana ia salah satu tuntutan agama, kata Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail.

Bagaimanapun, Wan Rosdy berkata pemakaian patuh syariah itu yang kini semakin mendapat perhatian masyarakat itu, perlu diperhalusi dengan kajian pihak sewajarnya seperti mufti, pakar syariah, persatuan sukan dan ahli akademi, sebelum dapat dilaksanakan sepenuhnya.

"Kita baru menerima resolusi berhubung perkara ini dan diserahkan kepada Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam, untuk dibincangkan pada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, sebelum tindakan selanjutnya.

"Perkembangan pemakaian atlet patuh syariah semakin positif dan secara tidak langsung atlet yang berpakaian sedemikian menjadi contoh, bahawa sesiapa sahaja boleh bersukan dan mencapai kejayaan walaupun dengan pakaian patuh syariah," katanya selepas perasmian Seminar Pemakaian Atlet Sukan Patuh Syariah Peringkat Negeri Pahang di sini pada Selasa. 

Seminar yang disertai 480 peserta terdiri daripada atlet dan jurulatih dari Majlis Sukan Pahang (MSP), turut dihadiri Setiausaha Kerajaan Pahang Datuk Seri Dr Sallehuddin Ishak, Mufti Pahang Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman dan Pengerusi Jawatankuasa Sumber Manusia, Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) negeri Datuk Seri Mohd Johari Hussain.

Wan Rosdy berkata satu contoh menunjukkan pakaian patuh syariah itu tidak menjejaskan prestasi atlet seperti Persatuan Sepaktakraw Malaysia (PSM) yang menguatkuasakannya kepada semua pemain bertanding Piala Juara STL sejak November 2018.

"Inisiatif ini mendapat sambutan baik termasuk daripada pemain import bukan beragama Islam dari Thailand. Pakaian ini tidak menjejaskan tekong melakukan servis kuda atau 'killer' melakukan rejaman.

"Penguatkuasaannya juga diperluaskan mulai April tahun lalu kepada pemain bermula di bangku sekolah sama ada di peringkat daerah, negeri mahupun kebangsaan," katanya.

Sementara itu, Mohd Johari berkata resolusi seminar mendapati terdapat 13 sukan yang boleh dilaksanakan pemakaian patuh syariah antaranya silat, lawan pedang, memanah, menembak, golf, wushu, tenpin boling, taekwondo dan judo.

Bagi sukan ke arah pemakaian patuh syariah melibatkan atlet wanita di negeri ini, Mohd Johari berkata terdapat 19 acara sukan antaranya akuatik, ekuestrian, bola jaring, olahraga, bola keranjang, badminton, skuasy, bola tampar dan pelayaran.
-- BERNAMA

Ini, sukan tidak ikut syariat..

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tak salah ikut benda baik. Ikut Islam, bukan ikut PAS.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/01/pahang-ke-arah-atlet-pakai-patuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pahang Studying Move To Introduce Syariah Compliant Attire For Athletes

Pahang Studying Move To Introduce Syariah Compliant Attire For Athletes

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 255 hits
Pahang could emerge as the second state after Terengganu to introduce syariah compliant attire for athletes Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail said the state government will be looking into the finer details on the matter before ...
Wow Syahrini Pakai Jaket Seharga Ratusan Juta Di As Warganet Sebut Bisa Beli Mobil

Wow Syahrini Pakai Jaket Seharga Ratusan Juta Di As Warganet Sebut Bisa Beli Mobil

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 177 hits
Usai merayakan tahun baru di Jepang Syahrini langsung terbang ke Amerika Serikat Syahrini tak sendiri dia berada di Amerika bersama sang suami Reino Barack
Rudal Iran Yang Ditembakkan Ke Militer As Di Irak Pakai Teknologi Satelit Rusia

Rudal Iran Yang Ditembakkan Ke Militer As Di Irak Pakai Teknologi Satelit Rusia

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 157 hits
Menurut laporan itu rudal Iran yang menyasar pangkalan militer AS di Irbil dan Ain Al Assad di Provinsi Al Anbar dipandu pergerakannya dengan satelit Rusia
Pakai Pedang Remaja Begal Sopir Ekspedisi Di Exit Tol Plumpang

Pakai Pedang Remaja Begal Sopir Ekspedisi Di Exit Tol Plumpang

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 148 hits
Usai membegal korban pelaku langsung menggasak uang korban sebesar Rp 3 juta handphone serta berbagai macan surat surat penting Karena pelaku menggunakan senjata tajam teman korban pun tak berani untuk menolong korban sehingga melaporkan ke...
Pengalaman Dengan Lampin Pakai Buang

Pengalaman Dengan Lampin Pakai Buang

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 525 hits
Lepas dah ada anak so modal bercerita kat sini pasal anak je la hahaJadi straight to the point ada a few brand yang aku dah try selama Irfan umur setahun ni 1 Huggies DryGambar dari google Yang ni first pampers yang Irfan pakai Memang beli ...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Rumah Terbuka

Jangan Kahwin Pada Usia Terlalu Muda

Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord