Orang Di Sini Fahamlah Kita Yang Tahu Suasana Di Sini Dituduh Riak Pendakwah Tampil Beri Penjelasan


(Video) 'Orang di sini (Sabah) fahamlah, kita yang tahu suasana di sini' - Dituduh riak, pendakwah tampil beri penjelasan



Susulan video viral pendakwah agama dikritik netizen kerana tidak beradab dan mengaibkan orang yang menerima sumbangan, pendakwah berkenaan tampil memberikan penjelasan mengapa dia berbuat demikian. 


Baca: (Video) 'Saya bukan nak jadi YB.. beras ini RM27...' - Netizen kritik cara pendakwah ini beri bantuan kepada golongan susah & dalam masa yang sama mengaibkan mereka 


Dalam video live semalam Hisammuddin Sulaiman menjelaskan, apa yang berlakunya bukannya seperti yang didakwa. Sebaliknya hanya orang tempatan sahaja yang faham akan situasi tersebut. 


"Ibu-ibu tahukan saya punya video itu, ibu tahu kan? Yelah, orang sini fahamlah (situasi). Kita yang tahu suasana di sini. Kita yang faham Sabah kan ibu? Siapa di depan kita, yang perlu kita bercakap begitu. 


"Bukan kita marah ibu, kalau kita marah baik kita berhenti. Kita menghadapi macam-macam. Kadang-kadang dia berebut dan melompat saja. Macam tadi pun sama, dia sudah ambil (sumbangan bekalan makanan), itu hari kan sana dia sudah ambil. Saya sudah tunjuk, bapak hari itu sudah ambil kan. Bila kita bagi, dia lompat saja. Satu orang tak dapat tadi, kesian betul. Ini masalah dia. 


"Jadi dalam video itu ibu nampak, isunya saya suruh solat saja kan? Bukan suruh buat benda lain. Sebab apa? Orang-orang yang memberi sumbangan juga, yang ada juga bersama dengan saya memberi bantuan ini, mereka juga nak menyumbang, mereka pun nak juga bahagian-bahagian itu. 


"So ibu, saya nak minta ibu bantu saya, ibu solat je. Tolong solat ye. Doakan saya, sihat. Saya tak sihat ni, kaki sakit. Tapi saya datang juga sebab sayang dengan ibu semua, dengan bapak semua," katanya. 


Beliau juga berterima kasih kepada yang viralkan dua video tersebut kerana secara tidak langsung beliau dapat bertemu semula dengan rakan-rakan lamanya semasa tinggal di Port Dickson. 


"Ibu tengok ucapan saya itu (nada) tinggi, bukan nak marah orang tak pasal-pasal. Kita mengajar, saya ajar diorang ini, tanya siapa yang tak kena rotan? Semua kena rotan dan penampar lagi. Sebab apa? Nak mereka jadi orang. 


"Orang Semenanjung yang bising ni ibu. Kita di Sabah, biasa bah itu kan? Jadi orang Semenanjung yang bising ini kita minta diorang datang untuk membantu di Sabah ini. Bukanlah kita susah sangat pun, tetapi kita perlulah membantu orang-orang yang memerlukan. Sekarang ini masalah Covid-19, kita tersangkut/terkepung.


"Bukan masalah kita miskin, kita pun ada kereta. Bukan susah mana tetapi kita tersangkut, tak boleh kerja. Bukan kita malas, tak ada kerja, tak boleh kerja, itu saja. Kalau dah boleh kerja nanti, tak ada masalah sudah, kan? 


"Yang diorang bising kat kita sampai lemparkan kata-kata kesat pada saya. Saya maafkan diorang, terima kasih tolong viralkan dan share. Kita minta sembahyang saja, bukan untuk saya tetapi untuk ibu semua. Kalau tak tahu, tanya saya. Bukan saya nak marah tak pasal-pasal. 


"Cumanya di tempat hari itu, memang di kampung itu saya buat surau, kampung itu saya hantar sapi buat korban, buat pertandingan bola sepak, buat sukan budak-budak. Dulu saya ada sekolah tadika pintar di Port Dickson, jadi suara saya mengajar memang begitulah," katanya semasa menyampaikan sumbangan di kawasan Keningau. 




Sumber: Facebook Hisammuddin Sulaiman




Sumber: (Video) 'Orang di sini (Sabah) fahamlah, kita yang tahu suasana di sini' - Dituduh riak, pendakwah tampil beri penjelasanBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2021/06/video-orang-di-sini-sabah-fahamlah-kita.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terlajak Riak Di Fb Usah Normalkan Dosa Atas Nama Gurauan Ini Penjelasan Padu Pejabat Mufti

Terlajak Riak Di Fb Usah Normalkan Dosa Atas Nama Gurauan Ini Penjelasan Padu Pejabat Mufti

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 217 hits
Musim PKP ini banyak betul group group baru ditubuhkan di Facebook Majoritinya bertujuan untuk menghilangkan bosan merapatkan ukhuwah dan berkongsi hobi sesama ahlinya Daripada sekadar berkongsi resipi muncul pula group Masak Apa Tak Jadi d...
Hiburan Netizen Persoal Keperluan Ke Gaza Caprize Tampil Beri Penjelasan

Hiburan Netizen Persoal Keperluan Ke Gaza Caprize Tampil Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 232 hits
Meskipun pemergian penyanyi rap Caprice ke Palestin untuk misi bantuan kemanusiaan dipersoal banyak pihak dan juga menimbulkan perasaan kurang senang netizen dia kemudian dilihat tampil memberi penjelasan mengenai perkara tersebut Ujar Capr...
Dipersoal Orang Ramai Kerana Edar Produk Di Sjr Founder Jenama Kecantikan Tampil Beri Penjelasan

Dipersoal Orang Ramai Kerana Edar Produk Di Sjr Founder Jenama Kecantikan Tampil Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 194 hits
Sejak semalam tular di media sosial satu video yang memperlihatkan seorang lelaki dipercayai seorang pengasas produk kecantikan mengedarkan barangan di sebuah Sekatan Jalan Raya Menerusi ruangan reply lelaki tersebut dikatakan mengedarkan b...
Satu Lagi Ibu Yang Tertukar Anak Pula Tampil Beriltahu Apa Yang Jadi Sebenarnya

Satu Lagi Ibu Yang Tertukar Anak Pula Tampil Beriltahu Apa Yang Jadi Sebenarnya

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 231 hits
Belum pun cukup setahun mendirikan rumah tangga sepasang suami isteri berdepan d ugaan apabila cahaya mata sulung mereka yang baru lahir tertukar dengan anak orang lain Begitulah yang dialami Muhammad Khairulazman Moh Pardon dan isterinya y...
Rakam Untuk Main Main Tak Tahu Ia Sesuatu Yang Serius 3 Lelaki Tampil Mohon Maaf Selepas Dikecam Mempersendakan Azan

Rakam Untuk Main Main Tak Tahu Ia Sesuatu Yang Serius 3 Lelaki Tampil Mohon Maaf Selepas Dikecam Mempersendakan Azan

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 192 hits
Mohon maaf setelah melakukan perbuatan yang tidak menjaga sensitiviti agama dengan alasan tidak tahu perkara itu akan menjadi serius itulah alasan tiga individu yang didapati melakukan perbuatan menghina agama dalam video viral di media sos...
Tiada Niat Perli Islam 3 Lelaki Persenda Azan Amp Ayat Al Quran Tampil Mohon Maaf

Tiada Niat Perli Islam 3 Lelaki Persenda Azan Amp Ayat Al Quran Tampil Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 228 hits
Baru baru ini tular sebuah video yang memperlihatkan 3 orang lelaki sedang mempersenda azan serta ayat suci al Quran ketika sedang menjamah makanan di sebuah kediaman Ramai yang meluahkan rasa tidak puas hati terhadap individu terbabit yang...
Ini Penjelasan Satgas Covid 19 Soal Perbedaan Ppkm Darurat Di Bali Dan Pulau Jawa

Ini Penjelasan Satgas Covid 19 Soal Perbedaan Ppkm Darurat Di Bali Dan Pulau Jawa

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 193 hits
Kepala Bidang Penegakan Hukum dan Pendisiplinan Satuan Tugas Penanganan Covid 19 Provinsi Bali I Dewa Nyoman Rai Dharmadi memberi penjelasan tentang perbedaan Pemberlakuan Pembatasan Kegiatan Masyarakat Darurat di Bali dan Pulau Jawa
Absolute Power Corrupts Absolutely

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Overcoming Funding Challenges

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur