Orang Arab Kasar Cash Cek Di Bank Dia Ikat Getah Baling Saja Duit



Budaya ‘Kasar’ Orang Arab, Ini Pengalaman Aku Sepanjang Bekerja Di Sana 
Suara September 12, 2017 
Oleh Hidayah Malek  

BILA ada yang tanya, Kak Mai macam mana life dekat Saudi? Hurm, ini yang seronok nak cerita, pengalaman duduk dekat sini. Dulu-dulu dengar dari mulut orang, Orang Saudi ni kasar , bahaya dan macam-macam lagi. Tapi Bila dah datang sini, dah tahu adat, resam dan budaya mereka taklah seteruk apa yang kita dengar.

Arab Saudi adalah sebuah negara yang masih lagi agak tipikal untuk golongan perempuan, dekat sini golongan perempuan tidak dibenarkan memandu atau lepak minum sesuka hati. Tapi bukanlah tak boleh lepak langsung. Kita masih lagi boleh bersiar-siar dan membeli-belah. Cuma di Saudi, semua urusan atau kaunter akan berasingan.

Saya ingat lagi, mula-mula ke pusat membeli -belah , datang nak order Mc’ Donalds tersilap beratur di kawasan lelaki. Aduhai kena tegur masa tu, tapi buat bodoh saja, lepas kena tegur pergi beratur dekat barisan perempuan. Jadi, lepas tu dah alert  dengan sistem pengasingan untuk lelaki dan perempuan. 

Bila makan kita akan ada ‘family section’ dan ‘single section’ ( khas untuk lelaki sahaja).

Orang Arab kasar?
Memang betul tak dinafikan, mula-mula dapat gaji melalui cek, kita pergi bank untuk cash kan cek dia ikat getah kemudian baling saja duit! Masha Allah punya terkejutlah saya masa tu. Dalam hati kurang ajar, susah aku dapat duit dia baling pula.

Rupanya masa beli barang dan masa bayar dekat cashier pun sama duit baki kita tu dia campak saja!
Lama-lama dah faham, memang tabiat mereka macam ni. Selain kasar, Orang Arab juga tak pandai bersabar semuanya mahu “Sora-Sora ” (sekarang). Itu belum lagi tengok cara mereka memandu, lemah jantung dibuatnya . 

Memang elok pun perempuan Saudi tidak dibenarkan memandu. Dan Orang Arab juga bercakap dengan nada suara yang agak tinggi. Mula – mula kerja takut juga sebab tak tahu yang mereka ni marah atau bercakap dengan kita, sebab gaya macam ajak bergaduh!

Bila tanya ‘Lesh? Enta zahlan?‘ (kenapa awak marah). Mesti mereka akan kata ‘Maleishhhh hidayah mafi zahlan , lazim kalam‘ (bukan marah , memang bercakap macam ni). 

Kita pun angguklah tak jadi terkesot hati. Lepas tu lagi satu tabiat lelaki Saudi bila berjumpa siap salam, berlaga dua belah pipi siap berbunyi lagi. Ya ampun, mula-mula tengok sakan gelak dah kenapa dengan mereka ni . Rupanya itu memang cara mereka. Paranoid aku.

Dan mereka juga sangat la Manis. Mula-mula start kerja terkejut juga bila doktorwish kita ‘Hello My Dear How Are You?’, eh garu kepala fikir dia kenal aku ke? Dia jumpa kat mana? Rupanya satu wad dia wish macam tu, jadi tak usahlah nak perasan ya. Bila ada yang wish begini, even bila kita ada urusan dekat bank ke, tengah beratur nak beli donut ke, mereka mesti akan tanya khabar.

Lagi satu, dulu aku tak tahu yang negara padang pasir ni ada musim sejuk. Ingat panas je memanjang, rupanya hujung tahun memang musim sejuk. Jakun juga dapat merasa Winter. Seronok sangat bila tiba musim sejuk sebab dapat buat banyak aktiviti outdoor.

Dekat Saudi memang wajib pakai jubah atau abaya hitam, lagi-lagi di Riyadh sebab kat sini ada King. Kalau pakai pakaian yang agak terang atau tak tutup kepala mesti kena tegur dengan mutawar (Pengawai Agama). Tapi kalau nampak kita pakai baju biasa itu bermakna hanya dekat dalam kawasan perumahan sahaja.

Kehidupan dekat sini tak juga membosankan walaupun kami tak dapat lepak sampai 2-3 pagi macam dekat Malaysia, tak dapat tengok wayang atau main bowling. Tapi kat sini kami ada unlimited internet. Paling heaven bil air dan eletrik bukan kami yang bayar. So kalau boring kami simpan duit bolehlah travel mana- mana. Nak pergi Europe ke, sebab tiket ke Europe murah. Paling tidak kami ke Mekah atau Madinah.


Sunyi tu kadang-kadang terasa juga, tapi tak mengapa sebab boleh video callcuma waktu tak sama. Dekat sini siang dekat Malaysia dah malam. Bagi saya , Saudi tidaklah seteruk mana lagipun memang niat kemari untuk mencari rezeki. Mungkin pada pandangan mata kita Orang Arab nampak kasar, tapi dari sisi yang lain Orang Arab juga sangat peramah dan baik hati. Kata Orang, jauh perjalanan luas pemandangan.Syukur Alhamdulillah.
Hidayah Malek 

Siri 1: Tinjau-tinjau Saudi (1). 15 Perkara Mengenai Wanit... 
Siri 2: Ini, Wanita Saudi Sedang Jogging!(2) Di Balik Abaya H...
Siri 3: Orang Arab Kasar (3). Cash Cek Di Bank Dia Ikat Ge...

Lihat sebelum ini..Jom Kenali Melayu Afrika Selatan, Sejak Tahun 1600...(1)Melayu Cape' Komuniti Melayu Afrika Selatan. (2)Datanglah! Melayu Menunggu Mu Di Cape Town. (3)Masjid Auwal Cape Town, Masjid Pertama Di Afrika S... (4)Melihat 10 Masjid Megah Di Cape Town Afrika Selata...(5)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/09/orang-arab-kasar-3-cash-cek-di-bank-dia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Duitnow Transfer Duit Dihujung Jari Anda Saja

Duitnow Transfer Duit Dihujung Jari Anda Saja

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 211 hits
DuitNow Cara mudah untuk memindah dan menerima wang menggunakan nombor telefon atau ID DuitNow adalah perkhidmatan baharu yang membolehkan anda memindahkan dana kepada penerima dengan menggunakan ID DuitNow tanpa menggunakan nombor akaun An...
Duit Bsh Fasa 3 2019 Rm300 Masuk Akaun Bank Cimb

Duit Bsh Fasa 3 2019 Rm300 Masuk Akaun Bank Cimb

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 499 hits
Duit BSH Fasa 3 2019 RM300 masuk akaun bank CIMB Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Siapa yang dah masuk akaun bank duit Bantuan Sara Hidup fasa 3 pada 28 Ogos 2019 haritu KITA TAK GENG Hahahaha Duit BSH Fasa 3 2019 RM300 masuk aka...
Kami Ada Je Duit Tapi Isteri Nak Rasa Experience Macam Tu Zakuan Faiz

Kami Ada Je Duit Tapi Isteri Nak Rasa Experience Macam Tu Zakuan Faiz

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 466 hits
The ReporterSusulan perkongsian pengalaman travel ke luar negara sehingga dituduh membiarkan isteri dan anaknya merempat di tepi jalan Zakuan Faiz tampil memberi penjelasan Menurut kenyataan Zakuan yang disiarkan di laman ramai yang salah f...
Penyokong Tak Percaya Ph Jarah Duit Petronas Najib Lampirkan Bukti Dari Perbendaharaan Malaysia

Penyokong Tak Percaya Ph Jarah Duit Petronas Najib Lampirkan Bukti Dari Perbendaharaan Malaysia

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 313 hits
Ekoran komen penyokong Pakatan Harapan yang tidak percaya kerajaan PH sedang menjarah syarikat Petroliam Nasional Berhad bekas Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dalam Facebooknya memuatnaik fakta dan lampiran dari Perben...
Tanggapi Hoaks Media Asing Soal Papua Kepala Bssn Sebut Bisa Dari Mana Saja

Tanggapi Hoaks Media Asing Soal Papua Kepala Bssn Sebut Bisa Dari Mana Saja

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 161 hits
Namun Hinsa masih mengelak menjawab darimana asal negara pemasok hoaks tersebut karena tak bisa asal tuduh
Apa Saja Sih Siasat Pebisnis Reseller Ahli Jualan

Apa Saja Sih Siasat Pebisnis Reseller Ahli Jualan

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 333 hits
Topik kita kali ini ialah Reseller merupakan pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Jika Anda mau berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan ingin memiliki pendapatan tambahan maka...
Kalau Zuraida Mahu Pemimpin Ph Jadi Pengampu Cakap Saja

Kalau Zuraida Mahu Pemimpin Ph Jadi Pengampu Cakap Saja

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 172 hits
MALAYSIAKINI Timbalan Ketua Menteri 2 Pulau Pinang P Ramasamy mempersoal Zuraida Kamaruddin sama ada naib presiden PKR itu mahukan pengampu berada dalam Pakatan Harapan Ini selepas Zuraida menegur pemimpin DAP susulan dua kenyataan yang dip...
Bukan Direka Saja Saja Ini Rupanya Fungsi Lubang Pada Penutup Pen Yang Boleh Selamatkan Nyawa Anda

Bukan Direka Saja Saja Ini Rupanya Fungsi Lubang Pada Penutup Pen Yang Boleh Selamatkan Nyawa Anda

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 299 hits
Boleh dikatakan bagi kebanyakan orang akan menggunakan pen atas urusan tertentu seperti menulis nota ataupun membuat lakaran sesuatu Golongan yang kerap menggunakan pen ialah pelajar dan juga golongan yang bekerja di pejabat khususnya Walau...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta