Oh Negaraku 27 Kapal Tak Nampak Rm24 3 Billion Lesap



Pada tahun 1990, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) telah mengenal pasti keperluan perolehan 27 buah Kapal Peronda untuk melengkapkan TLDM dengan peralatan yang canggih, terkini dan mampu mempertahankan perairan negara dengan cekap dan berkesan.
Sebagai permulaan, untuk menggantikan 21 buah Kapal jenis Patrol Craft dan 6 buah Kapal ronda laju yang telah menjangkau usia 25 tahun pada tahun 2000, satu kertas cadangan telah dikemukakan dan dibincangkan dalam Mesyuarat Jemaah Menteri pada 15 September 1993.
Mesyuarat bersetuju untuk melantik Naval Dockyard Sdn. Bhd. (NDSB) sebuah Syarikat milik Menteri Kewangan Diperbadankan sebagai Kontraktor utama untuk membina dan membekalkan PV kepada Kerajaan dengan bantuan dan latihan daripada pakar atau limbungan asing.
Pada tahun 1991, Limbungan TLDM di Lumut, Perak telah diswastakan dan dikenali sebagai Naval Dockyard Sdn. Bhd. (NDSB).
NDSB kemudiannya diswastakan melalui perjanjian Penswastaan yang ditandatangani pada 11 Disember 1995 antara Kerajaan Malaysia dengan Konsortium yang diketuai oleh Penang Shipbuilding and Construction Sdn. Bhd. (PSC) yang kemudiannya dikenali sebagai PSC-Naval Dockyard Sdn. Bhd. (PSC-NDSB).
Konsirtium yang terlibat dalam perjanjian Penswastaan ini ialah:-
1- Penang Shipbuilding & Construction Sdn. Bhd. Memegang 40% saham. 2- Perstima memegang 30% saham 3- Lembaga Tabung Angkatan Tentera dengan 15% pegangan saham 4- Suria Barisan Sdn. Bhd. Dengan 8% saham 5- Permodalan Perak Berhad, memegang baki keseluruhan saham iaitu 7%
Melalui perjanjian Penswastaan ini, NDSB telah dipertanggungjawabkan untuk mereka bentuk, membina, memasang dan mentauliahkan 27 buah Kapal Peronda (PV) untuk TLDM. 
Sebagai permulaan, Kerajaan pada 5 September 1998 telah menandatangani kontrak dengan PSC-NDSB bagi membina enam buah Kapal Peronda kumpulan pertama yang dikenali sebagai New Generation Patrol Vessel (NGPV).
Kapal tersebut hanya berkeupayaan melakukan rondaan dengan konsep ‘fitted but not with’ sahaja.
Malangnya PSC-NDSB gagal memenuhi obligasi kontrak kerana sehingga Jun 2005..  tiada sebuahpun NGPV telah diserahkan kepada Kerajaan.
Menurut Memorandum yang dihantar oleh DAP kepada pada tahun 2005 iaitu Najib Tun Razak, nilai kontrak bagi membina 27 buah kapal tersebut ialah RM24.3 Billion atau RM900 Juta sebuah.
Manakala nilai kontrak bagi membina 6 buah NGPV yang ditandatangani pada 5 September ialah RM6 Billion sahaja..
PAC dah nyatakan dengan jelas.. 27 Kapal tak nampak.. RM24.3Billion lesap.. tapi Kerajaan dia saja.. kenapa?
Laporan berkaitan..
PETALING JAYA: Ketua Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) menggesa agar laporan jawatankuasa penyiasatan kerajaan dinyahklasifikasikan kepada projek kapal tentera laut yang bermasalah sebelum ini.
Projek Kapal Peronda Generasi Baharu (NPGV) sepatutnya membina 27 kapal peronda, tetapi akhirnya hanya enam disiapkan, dengan kos yang meningkat daripada RM5.35 bilion kepada RM6.75 bilion melalui kontrak tambahan.
Laporan PAC dua minggu lalu mengatakan bahawa dana yang dimaksudkan untuk projek kapal tempur pesisir (LCS) yang bermasalah bernilai RM9 bilion telah digunakan untuk menyelesaikan hutang daripada projek NGPV.
Pengerusi PAC Wong Kah Woh menggesa laporan NGPV itu dinyahklasifikasikan kerana kontraktor LCS, Boustead Naval Shipyard, telah menggunakan dana yang dimaksudkan untuk projek itu untuk menyelesaikan hutang berkaitan projek kapal peronda.
‘Lagi laporan audit Boustead diperlukan ke atas LCS’
Wong juga menggesa Jemaah Menteri untuk mengarahkan pemegang saham, Boustead Heavy Industries Corporation untuk menjalankan audit forensik selanjutnya mengenai penghantaran lewat frigat tentera laut dalam projek LCS.
Beliau berkata, ini penting untuk gambaran penuh semua transaksi dan aktiviti berkaitan projek dan surat anugerah yang dikeluarkan dari 2015 hingga sekarang.
Terdahulu, laporan audit forensik BHIC telah didedah kepada umum di laman web Parlimen. Bagaimanapun, Wong berkata, ini hanya meliputi tahun kewangan 2011 hingga 2014.
Beliau berkata, laporan itu menunjukkan bahawa masih belum ada siasatan mendalam terhadap semua aktiviti berkaitan pelaksanaan projek sehingga 2018, yang bermakna beberapa fakta penting boleh ditinggalkan - FMT
Memorandum boleh dibaca di SINI 
Meskipun memorandum telah dihantar kepada Najib, tidak kedenganran sebarang berita tentang Kerajaan bertindak tentang kegagalan projek ini ketika itu..
Setelah isu LCS timbul..  barulah Najib bersuara.. tapi dia salahkan Mahathir pula.. baca di SINI 
Apa pun... yang jelasnya disini ialah kedua-dua mereka dari UMNO..

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/08/oh-negaraku-27-kapal-tak-nampak-rm243.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skandal Kapal Tempur Malaysia Rm6 Bilion Lesap

Skandal Kapal Tempur Malaysia Rm6 Bilion Lesap

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 321 hits
Projek LCS atau Kapal Tempur Pesisir Malaysia adalah kontrak RM9 bilion untuk mendapatkan enam kapal bagi kegunaan tentera laut yang dimulakan pada 2011 tetapi setakat Ogos 2022 tiada kapal LCS telah disiapkan walaupun kerajaan Malaysia tel...
Usia Kandungan Hampir Cecah 3 Bulan Son Yejin Nampak Berseri Dalam Foto Terbaru

Usia Kandungan Hampir Cecah 3 Bulan Son Yejin Nampak Berseri Dalam Foto Terbaru

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 143 hits
Son Ye jin nampaknya masih gigih bekerja meskipun sedang mengandung kini ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pada 18 Ogos Son Ye jin telah menghadiri acara perjumpaan peminat secara virtual dengan jenama Nutriville Indonesia Untuk pengetahuan Nutrivi...
Tiket Konsert Rm598 Duduk Jauh Billie Eilish Pun Tak Nampak Sound Pun Tak Clear Peminat Malaysia Kena Scam

Tiket Konsert Rm598 Duduk Jauh Billie Eilish Pun Tak Nampak Sound Pun Tak Clear Peminat Malaysia Kena Scam

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 156 hits
Malam tadi berlangsungnya konsert Billie Eilish di Stadium Bukit Jalil bagaimanapun rata rata peminat yang hadir menyifatkan mereka di 8217 scam 8217 kerana tempat duduk dengan pentas sangat jauh Dengan tiket yang agak mahal bermula dengan ...
Ainul Nampak Semakin Sihat Cuma Belum Berupaya Duduk Doakannya Terus Kuat

Ainul Nampak Semakin Sihat Cuma Belum Berupaya Duduk Doakannya Terus Kuat

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 153 hits
Setelah lebih 18 hari adik Ainul Mardhiah Ahmad Safiuddin dirawat di hospital selepas mengalami jangkitan kuman perkhabaran gembira yang dikongsikan oleh bapanya dah cukup mengembirakan semua rakyat Malaysia Menurut Ahmad Safiuddin perkemba...
Jadi Jutawan Tapi Produk Tak Pernah Nampak Orang Pakai Individu Dedah Cara Founder Kosmetik Tipu Netizen

Jadi Jutawan Tapi Produk Tak Pernah Nampak Orang Pakai Individu Dedah Cara Founder Kosmetik Tipu Netizen

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 176 hits
Kebanyakan founder produk kosmetik dan kecantikan di Malaysia ini mengamalkan gaya hidup mewah dan selalu tayang kemewahan mereka di media sosial Namun tanpa ramai ketahui bermegah dan menunjukkan kekayaan kepada dunia luar itu adalah salah...
Orang Ramai Risau Lihat Pernampilan Terbaru Aliff Syukri Yang Nampak Tidak Terurus Menangis Teresak Esak

Orang Ramai Risau Lihat Pernampilan Terbaru Aliff Syukri Yang Nampak Tidak Terurus Menangis Teresak Esak

papar berkaitan - pada 14/8/2022 - jumlah : 160 hits
Selepas membuat hantaran ingin berundur dari media sosial usahawan kontroversi Datuk Seri Aliff Syukri berkongsi pula video dia menangis teresak esak meminta maaf semalam Permohonan maaf itu ditujukan kepada ibunya Rozita Ibrahim isteri
Rci Nampak Macam Tak Rasa Bersalah La Pulak Keh Keh Sedang Berderama Atau Realiti Nanti Kta Lihat Ya

Rci Nampak Macam Tak Rasa Bersalah La Pulak Keh Keh Sedang Berderama Atau Realiti Nanti Kta Lihat Ya

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 117 hits
Hishammuddin kemuka cadangan RCI isu LCS ke Kabinet esok August 16 2022 Menteri Kanan Pertahanan Hishammuddin Hussein berkata cadangan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja terhadap isu kapal tempur pesisir akan dibawa ke Kabinet esok PETA...
Pakar Kongsi Cara Nak Elak Anak Speech Delay Mula Lagi Awal Nampak Hasilnya

Pakar Kongsi Cara Nak Elak Anak Speech Delay Mula Lagi Awal Nampak Hasilnya

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 220 hits
Bila kita tengok anak orang dua tahun lebih dah petah bercakap kita sebagai ibu bapa dah mula risau Tambah pula jika saudara mara yang anaknya setahun lebih dah boleh buat ayat tiga empat perkataan walaupun pelat Tapi bila pandang anak send...
Tak Ada Group Wassap Nampak Gayanya Ni

Tak Ada Group Wassap Nampak Gayanya Ni

papar berkaitan - pada 21/8/2022 - jumlah : 89 hits
MOHD MUKHLIS MOHD SYARIFUMNO juga tapi tak nak bubarUMNO bubar Wak bagi settle kes mahkamah dulu baru kita bincang bubar
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke