Objek Pemajuan Budaya


 
Objek Pemajuan Kebudayaan

 

Objek pemajuan kebudayaan adalah unsur kebudayaan yang menjadi sasaran utama pemajuan kebudayaan. Objek pemajuan kebudayaan meliputi hal-hal berikut:

 

1.    Tradisi lisan



Tradisi lisan adalah tuturan yang diwariskan secara turun-temurun oleh masyarakat. Contohnya, sejarah lisan, dongeng, rapalan, pantun, dan cerita rakyat.

 

2.    Manuskrip



Manuskrip adalah naskah beserta informasi yang terkandung di dalamnya dan memiliki nilai budaya serta sejarah. Contohnya antara lain serat, babad, hikayat, dan kitab.

 

3.    Adat istiadat



Adat istiadat adalah kebiasaan yang didasarkan pada nilai tertentu dan dilakukan kelompok masyarakat secara terus-menerus dan di wariskan pada generasi berikutnya. Contoh adat istiadat antara lain tata kelola lingkungan, kearifan lokal, dan tata cara penyelesaian sengketa.

 

4.    Ritus



Ritus adalah tata cara pelaksanaan upacara kegiatan yang didasarkan pada nilai tertentu dan dilakukan oleh kelompok masyarakat secara terus-menerus dan diwariskan pada generasi berikutnya. Contohnya antara lain berbagai perayaan, peringatan kelahiran, upacara perkawinan, upacara kematian, dan ritual kepercayaan beserta perlengkapannya.

 

5.    Pengetahuan tradisional



Pengetahuan tradisional adalah seluruh ide dan gagasan dalam masyarakat, yang mengandung nilai-nilai setempat sebagai hasil pengalaman nyata dalam berinteraksi dengan lingkungan, dikembangkan secara terus-menerus, dan diwariskan kepada generasi berikutnya. Pengetahuan tradisional antara lain kerajinan, busana, metode penyehatan, jamu, makanan dan minuman tradisional, serta pengetahuan dan kebiasaan perilaku mengenai alam dan semesta.

 

6.    Teknologi tradisional



Teknologi tradisional adalah keseluruhan sarana untuk menyediakan barang-barang atau cara yang diperlukan bagi kelangsungan atau kenyamanan hidup manusia dalam bentuk produk, kemahiran, dan keterampilan masyarakat sebagai hasil pengalaman nyata dalam berinteraksi dengan lingkungan, dikembangkan secara terus-menerus, dan diwariskan pada generasi berikutnya. Teknologi tradisional antara lain arsitektur, perkakas, pengolahan sawah, alat transportasi, dan sistem irigasi.

 

7.    Seni



Seni adalah ekspresi artistik individu, kolektif atau komunal, yang berbasis warisan budaya maupun berbasis kreativitas penciptaan baru yang terwujud dalam berbagai bentuk kegiatan dan/atau medium. Seni antara Iain dapat berupa seni pertunjukan, seni rupa, seni sastra, film, seni musik, dan seni media.

 

8.    Bahasa



Bahasa adalah sarana komunikasi antarmanusia, baik berbentuk lisan, tulisan, maupun isyarat. Contohnya bahasa Indonesia dan bahasa daerah.

 

9.    Permainan rakyat



Permainan rakyat adalah berbagai permainan yang didasarkan pada nilai tertentu dan dilakukan oleh kelompok masyarakat secara terus-menerus dan diwariskan kepada generasi berikutnya yang bertujuan menghibur diri. Contohnya permainan kelereng, congkak, gasing, dan gobak sodor.

 

10.   Olahraga tradisional



Olahraga tradisional adalah berbagai aktivitas fisik dan/atau mental yang bertujuan menyehatkan diri, peningkatan daya tahan tubuh, didasarkan pada nilai tertentu, dilakukan oleh kelompok masyarakat secara terus-menerus, dan diwariskan pada generasi berikutnya. Contohnya bela diri, pasola, lompat batu, dan debus.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://fastrans22.blogspot.com/2024/03/objek-pemajuan-budaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lorong Seni Budaya Segamat Segamat Lane Tarikan Terbaru Di Segamat

Lorong Seni Budaya Segamat Segamat Lane Tarikan Terbaru Di Segamat

papar berkaitan - pada 20/2/2024 - jumlah : 133 hits
Selesai makan di kami singgah di Lorong Seni Budaya atau dipanggil Segamat Lane Segar amat Lane berdekatan dengan Jakel Segamat Sejak bila ada Lorong Seni Budaya ni entahlah Saya pun baru tahu je sebab anak buah kongsi gambar Alang alang ki...
Budaya Cop Parking Di Teluk Kemang Port Dickson

Budaya Cop Parking Di Teluk Kemang Port Dickson

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 197 hits
rujukan masa aku bercuti di port dickson sempat juga singgah teluk kemang dekat sini korang boleh lah membeli belah baju pantai pelampung dan macam macam makanan majoritinya makanan yang dijual disini semuanya sama sahaja Misi Mencari Sarap...
Kpn Komited Tingkatkan Budaya Membaca Wujudkan Airport Library Mulai Tahun Ini

Kpn Komited Tingkatkan Budaya Membaca Wujudkan Airport Library Mulai Tahun Ini

papar berkaitan - pada 18/2/2024 - jumlah : 100 hits
Kementerian Perpaduan Negara komited tingkatkan budaya membaca dalam kalangan rakyat Malaysia bagi melahirkan masyarakat berilmu pengetahuan KPN komited tingkatkan budaya membaca Menterinya Datuk Aaron Ago Dagang berkata KPN akan terus ting...
Khutbah Jumat Budaya Politik Uang Dan Sogok Yang Parah Di Negeri Ini

Khutbah Jumat Budaya Politik Uang Dan Sogok Yang Parah Di Negeri Ini

papar berkaitan - pada 21/2/2024 - jumlah : 114 hits
Maraknya praktik politik uang sogok suap pada masa Pemilu kemarin perlu diingatkan Karena rakyat tak tahu kalau uang sogok yang diterima adalah uang haram Begitu pula agar wakil rakyat bermain jujur tak bermain curang
Simfoni Budaya Keroncong Ghazal Mac Inidi Mpo

Simfoni Budaya Keroncong Ghazal Mac Inidi Mpo

papar berkaitan - pada 23/2/2024 - jumlah : 187 hits
Simfoni Budaya Keroncong Ghazal bakal berlangsung di Dewan Filharmonik Petronas MPO KLCC 2 Mac 2024 ini Selain Orkestra yang bagus antara bintang yang terlibat Dato Yusni HamidAsmidarHaziqTiket
Pemimpin Muda Warisi Budaya Politikus Dinosaur

Pemimpin Muda Warisi Budaya Politikus Dinosaur

papar berkaitan - pada 2/3/2024 - jumlah : 69 hits
HarapandailyLIYANA MARZUKIAda pujangga menyebut Power attracts the worst and corrupts the best Saya saksikan pemimpin muda ini beraksi di Parlimen TBH saya hampa Ketika beliau dituduh dengan kes korupsi tahun 2021 beliau kata dianiaya oleh ...
Pertembungan Budaya Dan Topik Penunggang Agama Buat Filem La Luna Meledak Di Netflix

Pertembungan Budaya Dan Topik Penunggang Agama Buat Filem La Luna Meledak Di Netflix

papar berkaitan - pada 24/2/2024 - jumlah : 93 hits
Filem La Luna arahan M Raihan Halim meskipun sudah lama ditayangkan di pawagam Malaysia sekitar November 2023 lalu mula diperkatakan kembali apabila naskah itu mula memasuki siaran rancangan berbayar Netflix Malaysia Sumber Google nbsp Fi
Oh Pasar Budaya

Oh Pasar Budaya

papar berkaitan - pada 5/3/2024 - jumlah : 95 hits
Ahad lepas saya ke Pasar Budaya mengunjungi Pesta Buku Alternatif Kuala Lumpur atau KLAB 2024 sebuah acara tahunan jualan dan pameran buku oleh penggiat buku mandiri tanahair yang terdiri daripada berbagai syarikat penerbitan kumpulan dan j...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional