Nur Batrisya Sertai Festival Catur Antarabangsa Atas Pembiayaan Sendiri



Nur Batrisya sertai festival catur antarabangsa atas pembiayaan sendiri
Seorang pelajar Tingkatan 5 SMK Convent Kajang kini membawa Jalur Gemilang dan nama Malaysia menyertai Festival Catur Antarabangsa ke-20 di Prague, Republik Czech bagi mengumpul “rating” untuk membolehkannya menyertai kejohanan yang lebih berprestij dalam sukan itu.
Nur Batrisya Wafa Mohsen, 17, sudah seminggu bertarung catur dengan lawan yang terdiri daripada pelbagai peringkat umur dalam pertandingan yang bermula 7 Jan lepas dan akan berakhir Jumaat ini.
Bapa kepada “duta kecil” negara itu, Mohsen Amdan, 44, memberitahu bahawa anak sulungnya itu berangkat ke Prague dengan ditemani isterinya, Wan Fatahhiyah Remli, 42, atas biaya sendiri.
“Saya dan isteri usahakan dana sendiri untuk galakan dan bagi memberikan pendedahan serta pengalaman kepada Batrisya beraksi di luar negara. Batrisya juga perlu kumpul dan jaga ‘rating’ dia.
“Semakin tinggi ‘rating’, semakin tinggi tahap kejohanan yang dia boleh sertai. Contohnya untuk wakil negara ke Sukan SEA, ‘rating’ kena tinggi, baru layak untuk pemilihan lebih besar,” katanya.
Mohsen berkata, hanya pemain yang mempunyai “rating” tinggi sahaja layak menyertai kejohanan yang berprestij dan dalam catur kejohanan paling berprestij adalah Kejohanan Catur Dunia.
Nur Batrisya Wafa Mohsen membuat catatan ketika bertanding pada Festival Catur Antarabangsa ke-20 di Prague, yang bermula 7 Jan lalu dan berakhir Jumaat ini.
“Macam bola sepak Piala Dunia. Batrisya kena sertai banyak kejohanan untuk kumpul ‘rating’ yang tinggi,” katanya.
Mohsen berkata, Batrisya dan empat lagi adiknya seringkali menyertai kejohanan catur secara dalam talian untuk mengumpul markah bagi mendapat ‘rating’ yang lebih tinggi.
Selain itu, Batrisya banyak memenangi kejohanan catur tempatan dan terbaharu dia muncul naib kohan Kategori bawah 18 tahun pada Kejohanan Catur Majlis Sukan Sekolah-sekolah Selangor 2021.
“Batrisya ke Prague untuk dua kejohanan. Sekarang dia bermain dalam kumpulan The Hacker Checker bagi kategori terbuka. Selesai kejohanan itu, dia dan ibunya akan ke daerah lain tapi masih di Republik Czech untuk sertai satu lagi kejohanan catur,” jelas Mohsen.
Batrisya yang juga penerima biasiswa sukan di sekolahnya tergolong dalam kategori mahir apabila mengumpul “rating” empat angka.
“Sebelum ke Prague, ‘rating’ Batrisya dalam 1,200. Sekarang saya tak pasti berapa dah. Beri dia masa,” ujar Mohsen.
Bercerita lanjut, Mohsen berkata, minat anaknya dikesan sejak berumur 10 tahun dan semakin berkembang selepas guru besar di Sekolah Kebangsaan Saujana Impian 2, Selangor, menyediakan khidmat jurulatih untuk mengasah bakat bermain catur murid-murid di sekolahnya.
Selepas tamat sekolah rendah, Mohsen dan isteri mengupah jurulatih persendirian untuk Batrisya dan adik-adiknya meneruskan latihan dalam sukan berkenaan.
Kini, Batrisya mula berjinak dalam dunia kejurulatihan, mengajar remaja dan kanak-kanak yang berminat dengan sukan itu.
“Bukan sahaja Batrisya, semua lima anak saya suka main catur. Dua adik Batrisya, Nur Basyira Wafa, 15, dan Mohd Evan Mikail, 11, juga pernah beraksi di Thailand. Ketika itu Batrisya tidak sertai kejohanan itu sebab dia ada peperiksaan,” katanya.
Namun masa depan Batrisya, empat adiknya dan ramai lagi pemain catur amatur mahupun profesional di negara ini masih samar selepas sukan ini tidak dikategorikan sebagai sukan berprestasi tinggi, sekali gus menidakkan mereka daripada menerima sebarang peruntukan kerajaan.
“Kos yang terpaksa kami tanggung, memang sangat banyak. Nak buat macam mana sukan catur bukan sukan prestasi tinggi. Kami kena usaha sendiri,” keluh Mohsen. FMT
Nur Batrisya sertai festival catur antarabangsa atas pembiayaan sendiri
Baca Artikel Menarik :
Ada ‘tangan ghaib’ ubah data kematian Covid-19, dakwa Tiong Khairy jadi sasaran Tiong lagi, kali ini isu pembelian vaksin Kekasih pisau cukur saman putera diraja Itali Abang Viva dapat hadiah superbike Yamaha XJ6 Pemuda Umno lancar kaji selidik berhubung isu pengeluaran KWSP Kelibat lembaga ‘misteri’ bergolek atas jalan raya Pegawai JIM dakwa diugut pegawai penyiasat SPRM Isteri serang kekasih gelap suami Pening kepala dapat jiran perangai macam ini Hati Mahadi Sedih Dapat Tahu Lamaran Ditolak, Rupanya Kena Prank Dengan Ibu Bapa Heliza [VIDEO] “Jangan Buat Perkara Mengarut!! PU Syed Tegur Trend ‘Unboxing Pengantin’ Di TikTok [VIDEO] Layari Laman Facebook MYKMU</a
Kasut Nike Nabil Ahmad berharga RM12,000

Hakim berbogel di bilik isteri orang selepas minta izin solat

The post Nur Batrisya sertai festival catur antarabangsa atas pembiayaan sendiri appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/01/13/nur-batrisya-sertai-festival-catur-antarabangsa-atas-pembiayaan-sendiri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Askar Israel Maut Ditembak Pasukan Sendiri

Dua Askar Israel Maut Ditembak Pasukan Sendiri

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 250 hits
Dua askar Israel maut ditembak pasukan sendiri BAITULMUQADDIS Dua pegawai tentera Israel terbunuh selepas terlibat dalam satu insiden tembakan ketika mereka melakukan rondaan pada waktu malam lapor agensi berita United Press International s...
Selepas Tular Di Media Ada Pihak Nak L4mar Rohana Abdullah Sekali Pm Sendiri Call

Selepas Tular Di Media Ada Pihak Nak L4mar Rohana Abdullah Sekali Pm Sendiri Call

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 243 hits
Sehari selepas kisah hidupnya bersama Laoshi Chee Hoi Lan disiarkan ribuan netizen tampil memberikan komen luahan malah ada juga yang cuba melamar r0hana Abdullah Menerusi Youtube Harian Metro seorang netizen Syed Norazman menghantar komen ...
Tips Sukses Jualan Online Di Marketplace Dan Toko Online Sendiri

Tips Sukses Jualan Online Di Marketplace Dan Toko Online Sendiri

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 225 hits
Jika Anda mencari informasi tentang cara sukses bisnis online berikut ini Tips Sukses Jualan Online Apa pun jualan Anda yang penting halal insya Allah laris dengan mengikuti kiat sukses jualan online berikut ini Tips ini CB sadur dari dua s...
Tak Sia Sia Nenek Bising Cucu Tak Sangka Ramai Berkenan Rekaan Baju Tunang Jahit Sendiri Inspirasi Hanis Zalikha

Tak Sia Sia Nenek Bising Cucu Tak Sangka Ramai Berkenan Rekaan Baju Tunang Jahit Sendiri Inspirasi Hanis Zalikha

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 512 hits
MEMPUNYAI kemahiran menjahit sememangnya menjadi nilai tambah buat seorang wanita Bukan sahaja dapat membuat rekaan baju mengikut citarasa fesyen yang digemari malah kebolehan tersebut juga secara tidak langsung dapat menjana pendapatan Beg...
Buat Sendiri Beef Prosperity Sedapnya Setanding Macam Yang Dijual

Buat Sendiri Beef Prosperity Sedapnya Setanding Macam Yang Dijual

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 375 hits
Menjelang Tahun Baru Cina burger properity muncul di Mc Donald Mulalah jadi rebutan buat peminatnya Kadang kehabisan bila saat kita teringin nak makan Jadi apa kata buat sendiri secara homemade sedapnya sama macam dijual tu Dikongsikan resi...
Peguam Syarie Jelaskan Isteri Perlu Tahu 7 Perkara Ini Tentang Hak Dirinya Sendiri

Peguam Syarie Jelaskan Isteri Perlu Tahu 7 Perkara Ini Tentang Hak Dirinya Sendiri

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 140 hits
Dalam sebuah perkahwinan seorang wanita yang bergelar isteri harus tahu hak mereka Walaupun dalam rumah tangga peranan suami lebih dari isteri tetapi si isteri tak boleh menidakkan haknya sendiri Berkongsi mengenai hal ini Peguam Syarie Kon...
Anak Kese0rangan Ketika Bercuti Sekali Mawar Tye Maryam Sendiri Kenapa Maryam Alone Maryam Sad Ke

Anak Kese0rangan Ketika Bercuti Sekali Mawar Tye Maryam Sendiri Kenapa Maryam Alone Maryam Sad Ke

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 281 hits
Terdahulu bekas isteri kepada pelakon Fizo Omar iaitu Mawar Karim mendakwa anak perempuanya Wan Maryam tidak gembira sewaktu bercuti di Johor Bahru bersama ayah dan ibu tirinya baru baru ini Indah khabar dari rupa Menerusi Instagram Story M...
Cara Membuat Email Dengan Nama Domain Sendiri

Cara Membuat Email Dengan Nama Domain Sendiri

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 148 hits
Membuat email dengan nama domain sendiri sangat dibutuhkan bagi siapa saja yang ingin terjun ke dalam dunia bisnis digital karena akan terlihat professional dan dapat meningkatkan rasa kepercayaan konsumen dibandingkan menggunakan email gra...
Cetak Baju Design Sendiri Di Custom My Dengan Lebih 200 Jenis Produk

Cetak Baju Design Sendiri Di Custom My Dengan Lebih 200 Jenis Produk

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 224 hits
Cetak Baju Design Sendiri Di Custom my Dengan Lebih 200 Jenis Produk Salam semua Baru baru ini sis dicadangkan oleh seorang kawan kalau minat nak cetak baju design sendiri cuba guna servis dari custom my ni Kawan cakap macam macam pilihan y...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo