Novel Legasi Tombiruo


Legasi Tombiruo ni merupakan sekuel ke empat bagi Siri Tombiruo ini. Yang pertama Tombiruo, yang kedua Semangat Hutan dan yang ke tiga Tombiruo Terakhir.


Judul Novel : Legasi Tombiruo
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Cetakan Pertama : 2017
Terbitan : Grup Buku Karangkraf Sdn Bhd
ISBN  978-967-446-392-2
Genre : Aksi / Konflik / Fiksyen Melayu
Jumlah mukasurat : 547

Ejim yang telah lama meninggalkan hutan Keningau, hidup bahagia bersama isterinya Siti Nurhaliz dan anak tunggalnya, Suriani serta telah lama menggunakan nama Amarudin Abdullah. Namun, ketenangannya mula terganggu dek suara suara dan bayangan bayangan melalui mata fikirannya.
Amarudin diganggu bayangan tentang beberapa kejadian pembunuhan di tengah bandar Kuala Lumpur. Kerap kali diganggu mimpi dan igauan, Amarudin mengambil keputusan untuk ke Kuala Lumpur mencari jawapannya dengan menemui Sarah, wartawan yang menulis tentang berita tentang serangan Tombiruo.
Diana pula seorang peguam di siang hari dan di malam hari, Diana berindak sebagai penegak keadilan. Amarudin, Sarah dan Diana bertemu dengan Tombiruo bandar Kuala Lumpur untuk merungkai misteri dan keempat- empat mereka mempunyai kaitan antara satu sama lain. Mereka bertiga cuba untuk mencari siapakah yang berselindung di sebalik nama Tombiruo itu di zaman ini.
Sebenarnya, kejadian bermula dari tindakan Doktor Haslia yang menculik Amarudin atau Ejim dahulunya dari Hutan Keningau 20 tahun lalu. Ketika Ejim sedang dirawat untuk kajian dan pembedahan rawatan wajah, salah seorang doktor yang terlibat dengan kajian itu telah membawa keluar DNA milik Ejim kerana telah diugut oleh sekumpulan ahli perniagaan. Walaubagaimanapun, doktor tersebut tidak menyerahkan DNA tersebut kepada ahli perniagaan tersebut, sebaliknya, menggunakan DNA tersebut dalam kajiannya sendiri.
Satu satunya zuriat sah Amarudin, memiliki kepandaian dalam menjinakkan haiwan liar. Dalam satu kejadian, Suriani telah menjinakkan seekor beruang yang sesat le tapak perkhemahan mereka. Mungkinkah selepas ini akan berlaku pertembungan antara Suriani dan adik beradik se DNA mereka? 
Terdapat beberapa nama watak lain yang turut menambah konflik dalam novel ni. Antaranya Tony, seorang ahli perniagaan yang merampas perniagaan Encik Durabi. Tony hidup bersendirian dan memiliki parut, sama seperti parut yang dibuat oleh Doktor Wenchu kepada anaknya. Memang tertanya tanya jugalah siapa Tony ni yang sebenarnya. Bijak betul penulis ni, sentiasa buat kita berteka teki sampai la ke penamat cerita. 
Kesudahan novel ini hanya menjawab teka teki dan persoalan bagaimana wujudnya legasi kepada Tombiruo ini. Mungkin selepas ini ada sekuel seterusnya lagi. Adakan legasi Tombiruo itu akan berakhir selepas Tombiruo itu berjaya membalas dendam atas kematian bapanya.


**Nota kaki :Kelam kabut betul tulisan MY ni... busy dgn anak PDPR..tp ada hati lagi nak menulis blog...hahaha... tunggang langgang jadinya .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziankhalil.com/2021/06/novel-legasi-tombiruo.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Novel Prihatin Dan Sedih Ada Orang Yang Berani Main Kasus Di Kpk

Novel Prihatin Dan Sedih Ada Orang Yang Berani Main Kasus Di Kpk

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 145 hits
Seperti diketahui eks penyidik KPK Stepanus Robin Pattuju ditetapkan sebagai tersangka kasus penanganan perkara Wali Kota Tanjungbalai tahun 2020 2021 Novel merasa heran saat dia dan sejumlah rekan mengungkap kasus ini justru dinonaktifkan ...
Novel Masih Ada Rindu Karya Mimie Afinie

Novel Masih Ada Rindu Karya Mimie Afinie

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 603 hits
Novel Masih Ada Rindu Karya Mimie Afinie Sejujurnya dari zaman sekolah dulu aku memang suka baca novel novel karya Mimie Afinie ni semuanya best best Novel Masih Ada Rindu ni antara novel popularlah masa aku sekolah dulu hehe Lebih menarik ...
Novel Rahsia Perindu

Novel Rahsia Perindu

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 197 hits
baru habis baca Novel Rahsia Perindu Rasanya macam pernah beli dan baca buku ni sekali sebab bila baca macam pernah baca je buku ni Mungkin sempat baca sekali je lepas tu buku pun ghaib Masa tu kulit buku ni gambar lain Novel ni mengisahkan...
Novel Pernah Minta Hasil Twk Tapi Tak Diberi Makin Tampak Ada Niat Tak Baik

Novel Pernah Minta Hasil Twk Tapi Tak Diberi Makin Tampak Ada Niat Tak Baik

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 206 hits
Novel menaruh curiga apa yang disembunyikan dari TWK tersebut Menurut Novel jika tidak ada yang janggal dalam proses TWK tersebut kenapa saat dirinya dan pegawai lain meminta hasil tersebut tak diberikan
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah