Novel Bima Sakti Menari






TEMA Kegigihan anak muda dalam usaha melestarikan alam sekitar. Nurul Hafsa, Muhammad Taufik dan Budiman telah bersatu hati dalam berjuang untuk melestarikan alam sekitar. Mereka cuba memulihkan populasi kelip-kelip dan mengembalikan kegelapan langit di Kuala Selangor sebagai kawasan mencerap bintang. Mereka telah berusaha mendapatkan sokongan pihak kerajaan terhadap projek Kawasan Simpan Langit Gelap yang pertama di Asia Tenggara. Dalam masa yang sama Muhammad Taufik sedang mengusahakan projek perumahan Ikhtiar TeknoAlam dengan membina rumah mesra alam




PERSOALAN

1.       Persoalan kebijaksanaan dalam menangani masalah.
-    Nurul Hafsa mengemukakan hujah bijak yang dapat diterima oleh kumpulan pengunjung Balai Cerap Sultan Salahuddin, Kuala Selangor pada malam bintang tidak dapat dicerap dengan mata kasar akibat langit tidak menjadi gelap pada waktu malam.


2.      Persoalan hubungan kasih sayang antara ibu dengan anak.
-     Puan Wickham tetap mengambil berat tentang projek Ikhtiar TeknoAlam yang diusahakan anaknya Muhammad Taufik walaupun mereka jarang-jarang dan sukar untuk bertemu.


3.       Persoalan cinta akan alam sekitar.
-    Budiman dan adiknya sama-sama prihatin terhadap pencemaran cahaya yang berlaku di Kuala Selangor dan berazam untuk menyelamatkan Kuala Selangor daripada pencemaran akibat pembangunan yang tidak terancang.


4.      Persoalan penceraian tidak menghalang kasih sayang antara ibu bapa dengan anak.
-   Puan Wickham dan Tan Sri Muhaimin tidak pernah bermusuh tentang penjagaan anak mereka Muhamad Taufik, malah sering memberikan sokongan kepadanya walaupun mereka telah bercerai.


5.      Persoalan ketaatan kepada ajaran agama
-    Budiman menemani Nurul Hafsa ketika berbincang dengan Muhammad Taufik di bilik tutorial di Perpustakaan Awam Sultan Syarafuddin, Kuala Selangor kerana mereka bukan mahram.


6.       Persoalan perasaan dendam yang tidak berkesudahan
-   Johan Arlington-Majid menaruh dendam yang tidak pernah padam terhadap Tan Sri Muhaimin berpunca daripada Maryam Wickham memilih Tan Sri Muhaimin sebagai suami sehingga membawa kepada kes penculikan anak mereka, iaitu Muhammad Taufik.



NILAI MURNI
KebijaksanaanNurul Hafsa merupakan graduan lulusan Universiti Jordan dalam bidang fizik dan kaji falak. Dia bertugas sebagai pegawai sains di Balai Cerap Sultan Salahuddin, Kuala Selangor.
KejujuranNurul Hafsa jujur mengakui kegagalan mencerap keseluruhan buruj Orion kepada kumpulan kanak-kanak dari Hiroshima, Jepun. Hal ini berpunca daripada pencemaran cahaya.
KeberanianNurul Hafsa berani berjanji kepada kumpulan kanak-kanak dari Hiroshima, Jepun bahawa dia akan menangani masalah kegagalan mencerap bintang dengan mata kasar di Kuala Selangor.
Kasih sayangPuan Wickham memberitahu Muhammad Taufik bahawa dia menyayangi dan selalu rindu kepada anaknya itu.
Berjimat cermatHaji Yassir menadah air hujan di dalam tempayan untuk kegunaan menyiram pokok dan membasuh, walaupun di rumahnya ada bekalan air paip.
KetaatanHaji Yassir dengan anak-anaknya iaitu Budiman dan Nurul Hafsa menunaikan solat zuhur secara berjemaah
KeprihatinanHaji Yassir yang prihatin akan masalah pembiakan nyamuk aedes menutup tempayan yang digunakan untuk menadah air dengan plastik
Yakin diriNurul Hafsa yakin bahawa dia mampu memainkan peranan untuk memastikan alam sekitar Kuala Selangor tidak terus terjejas oleh kepesatan pembangunan.
Kepekaan / KeprihatinanNurul Hafsa berasa bimbang akan kepesatan pembangunan di Kuala Selangor yang tidak terancang kerana dikhuatiri membawa kesan buruk terhadap alam sekitar dan melenyapkan khazanah alam.            KeinsafanNurul Hafsa memohon maaf daripada Muhammad Taufik kerana tidak mengetahui tujuan sebenar Tan Sri Muhaimin membeli 50 hektar tanah berhampiran dengan sungai di Kampung Kuantan.
Bersemangat tinggiMuhammad Taufik berhenti belajar di New Zealand dan kembali ke Malaysia kerana mahu mengaplikasikan ilmu yang dipelajarinya dengan realiti kehidupan sebenar dengan melaksanakan projek rumah mesra alamnya.
Kasih sayangTan Sri Muhaimin sangat sayang akan Muhammad Taufik sehingga berusaha memenuhi setiap permintaan anaknya itu selagi dia termampu dengan harapan Muhammad Taufik berjaya mencapai potensi tahap maksimum yang boleh diperolehnya..
KeprihatinanNurul Hafsa prihatin akan perkaitan antara aktiviti pencerapan bintang dengan ketulenan atmosfera.
Nasihat menasihatiDato’ Haji Mustofa menasihati Dato’ Johann Arlington-Majid agar belajar melakukan perkara yang betul dan tidak terlibat dalam aktiviti yang menyalahi undang-undang.
KeberanianMuhammad Taufik berani meneruskan usaha untuk melaksanakan projek Kawasan Simpan Langit Gelap di Kuala Selangor walaupun keselamatan dirinya terancam.









Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://yangqammarina.blogspot.com/2018/02/novel-bima-sakti-menari-sri-rahayu-mohd.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Persembahan Robot Ai Menari Hanya Di Hotel Grand Ion Delemen Genting Higland

Persembahan Robot Ai Menari Hanya Di Hotel Grand Ion Delemen Genting Higland

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 532 hits
Hai ibu bapa semua Cuti sekolah dah start kan Apa kata datang bercuti ke Genting Highland BBL baru je balik dari sana petang tadi Fuh sejuk amat walaupun pukul 1 tengahari Tebal betul kabus atas banjaran Titiwangsa ni sampai rasa duduk atas...
Senam Bersama Srikandi Palembang Jokowi Pamer 3 Kartu Sakti

Senam Bersama Srikandi Palembang Jokowi Pamer 3 Kartu Sakti

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 207 hits
Jokowi juga mengingatkan agar Srikandi Jokowi Ma ruf pro aktif melakukan kampanye door to door atau dari rumah ke rumah Karena 17 April semakin dekat agar kami dibantu door to door dari pintu ke pintu Dibantu juga supaya isu isu kabar fitna...
Tak Disangka Ternyata Luna Maya Jago Menari

Tak Disangka Ternyata Luna Maya Jago Menari

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 180 hits
Luna Maya artis yang mengawali kariernya sebagai model ini bukan hanya sekedar handal dalam berakting dan bernyanyi rupanya ia juga jago menari
Lelaki Tampan Menari Di Mesin Treadmill

Lelaki Tampan Menari Di Mesin Treadmill

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 260 hits
Carson Dean memang bukanlah nama baru di dunia hiburan Amerika Syarikat Dia dikenali sebagai pelakon sekaligus penari di Los Angeles Pertengahan Mac lalu Carson memuat naik video saat dirinya menari dengan diiringi lagu Uptown Funk Bruno Ma...
Pondan Menari Berlari Di Kuala Lumpur Tiada Masalah Mental Punca Masih Belum Diketahui

Pondan Menari Berlari Di Kuala Lumpur Tiada Masalah Mental Punca Masih Belum Diketahui

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 727 hits
Susulan dari kejadian seorang pondan yang menari dan berlari di Kuala Lumpur semalam telah disahkan tidak mengalami masalah mental Ianya telah disahkan oleh doktor yang melakukan pemeriksaan terhadap lelaki tersebut sebaik sahaja dimasukkan...
Sudah Ada Bpnt Dan Bidikmisi Kartu Sakti Baru Jokowi Bisa Tumpang Tindih

Sudah Ada Bpnt Dan Bidikmisi Kartu Sakti Baru Jokowi Bisa Tumpang Tindih

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 224 hits
Saya rasa program sembako murah akan tumpang tindih dengan program program yang ada Tumpang tindih dengan Bantuan Pangan Non Tunai kata Teguh
Tiada Tongkat Sakti Untuk Selesaikan Segala Masalah Wan Azizah

Tiada Tongkat Sakti Untuk Selesaikan Segala Masalah Wan Azizah

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 225 hits
PARIS Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menyeru rakyat Malaysia agar bersabar dan memberi peluang kepada kerajaan Pakatan Harapan untuk menyelesaikan pelbagai masalah bawah pemerintahan kerajaan terdahulu Beliau b...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apakah Sebaik Baiknya Manusia