Norzira Jatuh Bangkit Dan Bersinar Kembali


Dalam banyak-banyak cerita, Misz-ella paling suka dengar kisah benar tambahan lagi kisah penuh inspirasi yang turut menyuntik semangat di hati pendengarnya.

Norzira Syarini
Baru-baru ini Misz-ella berpeluang bertemu dengan Norzira Syarini, CEO Newsfeed Media dan mendengar perkongsian beliau tentang bagaimana beliau bangkit selepas jatuh dari sebuah kehidupan. Kebangkitan beliau lebih bermakna kerana beliau bukan sahaja berjaya mengubah taraf hidup beliau malah telah membantu usahawan-usahawan lain meningkatkan pendapatan.
Segala-galanya bermula apabila perkhidmatan kerja Norzira ditamatkan gara-gara kegawatan ekonomi. Malah beliau tidak mendapat apa-apa pampasan kerana perkhidmatan beliau adalah berdasarkan kontrak.
Kebuntuan, kesedihan, kesusahan serta tekanan kehidupan mendorong Norzira bangkit dengan mengambil arah yang berbeza iaitu mencabar diri membuka syarikat pemasaran beliau sendiri.



Berkongsi kisah penuh inspirasi tersebut, menurut Norzira beliau mula bekerja sebagai Deejay di Mydin Mall Kota Bharu sebaik sahaja menamatkan alam universiti. Selepas itu beliau menceburkan diri dalam bidang yang beliau sukai iaitu kewartawanan di sebuah syarikat penerbitan milik bumiputra terbesar di Malaysia dan kemudiannya bertukar arah dengan menjadi penerbit di sebuah agensi berita yang sangat dikenali di Malaysia. Malangnya, setelah tujuh tahun Norzira berbakti di syarikat tersebut, perkhidmatan beliau telah ditamatkan tanpa diberi apa-apa pampasan kerana agensi tersebut terpaksa mengecilkan operasi syarikat. 
Selepas itu, Norzira mendapat nafas baru apabila beliau diterima bekerja sebagai penyunting berita malangnya hanya bertahan selama dua tahun sahaja kerana peristiwa yang sama berulang, perkhidmatan beliau ditamatkan dalam tempoh 24 jam gara-gara syarikat tidak mampu lagi mempertahankan 'Malay desk' yang diketuai oleh beliau.
Bila peristiwa yang sama berulang lagi, Norzira merasa sangat tertekan ditambah pula dengan beliau mempunyai komitmen kewangan bulanan, ada bil dan tanggungjawab yang perlu saya selesaikan tiap-tiap bulan, kata Norzira.
Dalam keadaan kewangan yang semakin terhimpit, Norzira dan suami pernah mengeluarkan wang tabung yang hanya ada RM80.00 sahaja dan bergantung pada wang sebanyak itu bagi menampung perbelanjaan selama sebulan.
Tekanan demi tekanan melemahkan semangat Norzira. Hari-hari beliau bersedih bimbangkan masa depan namun beliau bagai mendapat nafas baru apabila diberi suntikan semangat oleh suami beliau yang membuatkan beliau yakin yang beliau boleh bangkit dari kejatuhan dan bersinar semula.



Pada 4/12/2019, Norzira membuka portal berita beliau sendiri iaitu Newsfeed Malaysia. Meskipun syarikat masih belum kukuh, Norzira mengambil keputusan membuka Newsfeed Enterprise sebulan selepas perniagaan pertama beliau ditubuhkan. Kali ini Norzira tampil dengan strategy yang berbeza iaitu menawarkan perkhidmatan pemasaran secara 'off-line'. Beliau bekerjasama dengan agensi untuk mendapatkan pengusaha yang mahu memasarkan produk mereka di TV dan radio. Berbekalkan pengalaman pernah menjual iklan di majalah tempatan suatu ketika dahulu dan bermula dengan hanya seorang pekerja, Norzira tidak menoleh ke belakang lagi. 
Dalam masa yang singkat iaitu 10 bulan, Norzira telah membantu 100 orang pengusaha meningkatkan jualan dengan menggunakan stesyen televisyen dan radio sebagai platform untuk memasarkan produk mereka. Hingga ke hari ini, Newsfeed Enterprise telah berjaya mengumpul 'trusted transfer' sebanyak RM6 juta dalam masa hanya 10 bulan malah bilangan pekerja juga telah bertambah ke 13 orang.



Norzira bersama keluarga
Norzira turut kongsikan dengan Misz-ella bagaimana beliau mengambil inisiatif untuk menghadiri kursus-kursus yang berkaitan dengan skop kerjanya seperti 'branding' dan 'video marketing'. Norzira percaya pada konsep 'Dengan ilmu beliau mampu membantu lebih ramai pengusaha produk mencapai sasaran jualan yang dikehendaki'. Selain dari itu Norzira turut percaya kepada konsep keberkatan rezeki itu adalah apabila kita sentiasa mendapat restu ibu dan bapa dalam apa juga yang kita lakukan dan yakinlah pada rezeki Allah  SWT. Saya tak pernah hampakan permintaan mak dan abah meskipun pada waktu itu saya sedang susah. Apapun yang berlaku, mereka tetap keutamaan saya, kata Norzira





Kejayaan yang dicapai Norzira membuatkan beliau lebih bersemangat untuk membantu lebih ramai pengusaha memasarkan produk mereka di tahun 2021 nanti. Norzira turut berimpian untuk membuka lebih banyak peluang pekerjaan kepada mereka-mereka yang kehilangan pekerjaan disebabkan oleh pandemik Covid-19 ini.




Misz-ella kagum dengan semangat juang tinggi yang dimiliki oleh Norzira. Jatuh, bangun, jatuh lagi, bangun lagi dan kali ini beliau bukan sahaja berjaya keluar dari masalah yang membelenggunya malah berjaya membantu pelanggan-pelanggan beliau juga. Buat mereka yang sedang mengalami masalah yang sama, apa yang kita pelajari dari Norzira adalah, tiada yang mustahil jika kita sematkan impian serta berusaha dengan kuat tiada usaha yang terlepas dari pandangan Allah SWT. Buat Norzira, Terima Kasih kerana sudi berkongsi kisah penuh inspirasi ini bersama misz-ella.blogspot.com. 














Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://misz-ella.blogspot.com/2020/12/norzira-jatuh-bangkit-dan-bersinar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mampukah Anam2020 Jadikan Nasyid Kembali Bangkit

Mampukah Anam2020 Jadikan Nasyid Kembali Bangkit

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 336 hits
PENGANJURAN ANUGERAH NASYID MALAYSIA 2020 ANAM2020Apabila saya mendapat teks siaran media baru baru ini hajat mahu dimuatnaik ke blog ini namun setelah melihat beberapa media telahpun mendahului saya berpendapat lebih elok saya membuat arti...
Seniman Lukis Kembali Bangkit Di Tengah Pandemi

Seniman Lukis Kembali Bangkit Di Tengah Pandemi

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 234 hits
Seniman Lukis Kembali Bangkit di Tengah Pandemi Pada awal pandemi Covid 19 para pelukis tersebut mengalami sepi pesanan selama hampir lima bulan Kini secara perlahan mereka kembali menerima banyak pemesanan lukisan tokoh nasional hingga par...
Jaimie Alexander Kembali Sebagai Lady Sif Dalam Thor Love And Thunder Loki

Jaimie Alexander Kembali Sebagai Lady Sif Dalam Thor Love And Thunder Loki

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 270 hits
Deadline melaporkan bahawa Jaimie Alexander secara rasmi sertai barisan pelakon Thor Love and Thunder meneruskan kembali watak kegemaran peminat sebagai Lady Sif yang kali terakhir muncul dalam MCU menerusi filem Thor The Dark World Dia men...
Pemkab Banyuwangi Kembali Raih Penghargaan Kabupaten Peduli Ham

Pemkab Banyuwangi Kembali Raih Penghargaan Kabupaten Peduli Ham

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 186 hits
Kabupaten Banyuwangi kembali meraih penghargaan sebagai Kabupaten Peduli Hak Asasi Manusia dari Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia RI Predikat ini berhasil dipertahankan Banyuwangi selama empat tahun berturut turut sejak 2016
Residivis Dj Rio Pakki Kembali Dicokok Terkait Kasus Narkoba

Residivis Dj Rio Pakki Kembali Dicokok Terkait Kasus Narkoba

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 191 hits
Bagi Andi Rio Pakki ini adalah penangkapan kedua baginya Tahun 2018 lalu ditangkap bersama seorang rekan wanitanya karena kasus yang sama
Jumlah Pengunjung Meningkat Pelancongan Kedah Kembali Rancak

Jumlah Pengunjung Meningkat Pelancongan Kedah Kembali Rancak

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 169 hits
Jumlah pelancong di Kedah semakin meningkat ALOR SETAR Industri pelancongan di Kedah kembali rancak apabila jumlah pelancong ke negeri ini mencatatkan peningkatan yang positif sebaik kerajaan membenarkan aktiviti rentas negeri pada 7 Dis le...
Mahathir Ku Li 2 Musuh Lama Kembali Sepentas Petang Ini

Mahathir Ku Li 2 Musuh Lama Kembali Sepentas Petang Ini

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 245 hits
Pertarungan sengit mereka suatu ketika dahulu menyaksikan Umno terbelah dua namun bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan ahli parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh dijangka berkongsi pentas bersama di tengah ketidakstabilan politik da...
8 Pemenang Utama Gegar Vaganza Dari Musim 1 7 Bintang Kembali Menyengat

8 Pemenang Utama Gegar Vaganza Dari Musim 1 7 Bintang Kembali Menyengat

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 510 hits
Gegar Vaganza ialah sebuah rancangan realiti TV nyanyian Malaysia terbitan Astro yang menyaksikan penyanyi profesional lama atau berpengalaman dalam industri muzik di Malaysia bersaing dalam satu pentas menggalas tanggungjawab menyanyikan l...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


54 Suspected Call Girls Held In Jb Raid

Singapore Seizes 1 5 Tonnes Illegally Imported Food From Malaysia

Jana Wibawa Muhyiddin Halts Federal Court Appeal

Socks Issue Don T Take Matters Into Own Hands Igp Says

Hr Ministry Appoints 2 Women As Industrial Court Chairpersons

Sistem Padu Canggih Selamat Dan Terkini Dosm