No Way Dan Noktah Zahid Nyatakan Pendirian Umno Bukan Peribadi Lagi


agendaily.com22/10/2021
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sudah dua kali menyatakan UMNO tidak akan bekerjasama dengan Bersatu dan Perikatan Nasional (PN).

Ahmad Zahid Hamidi malam tadi telah menjelaskan sekali lagi bahawa UMNO tidak akan bekerjasama dengan Bersatu. Tidak kira dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka atau Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) nanti.

Dua kali Zahid menyatakan perkara demikian. Kali pertama dia berkata ‘No Way’ kepada pertanyaan sama ada UMNO akan bekerjasama dengan Bersatu dan Perikatan Nasional (PN), dan kali kedua malam tadi dia berkata ‘tiada kerjasama… noktah’.

Jadi tidak perlulah lagi pemimpin-pemimpin UMNO yang telah diketepikan seperti Shahidan Kassim, Annuar Musa, Hishammuddin Hussein, Tajuddin Rahman, hatta Ismail Sabri Yaakob sekali pun untuk berwayang lagi kononnya UMNO memerlukan kerjasama Bersatu dan PN jika mahu menang PRN Melaka atau PRU.

Dengar dan ikutlah cakap Presiden anda yang begitu yakin UMNO akan menang besar dalam PRN Melaka dan PRU akan datang.

Lagipun, anda hanya Naib Presiden, bekas Setiausaha Agung, bekas Ketua Penerangan, bekas ahli Majlis Tertinggi (MT) sahaja, semuanya adalah ‘bekas’ – seperti timun – sedangkan Zahid dan kumpulannya dalam MT lebih berkuasa ibarat durian.

Sekarang ini, suara Zahid adalah suara UMNO. Usahlah memujuk diri mengatakan “itu adalah pandangan peribadi Zahid”, sedang semua orang tahu kata-kata Zahid tidak boleh dibantah.

Usahlah memberi harapan kepada rakyat bahawa UMNO akan bekerjasama dengan Bersatu, malah dengan PAS yang menjadi sekutu di dalam Muafakat Nasional (MN) sekali pun, hubungan sudah retak menunggu belah.

Usahlah PAS terhegeh-hegeh merayu menjadi orang tengah antara UMNO dan Bersatu sedang mereka sendiri tidak dilayan oleh Zahid yang telah memberi kata putus. Kata-kata Zahid sekarang mewakili UMNO, bukan dirinya lagi, kerana dia adalah presiden parti Melayu terbesar di dunia.

Bukan kita ingin melihat perpecahan, tetapi jika di satu pihak enggan bersatu, menunjukkan keangkuhan, maka biarkan lah ‘si luncai terjun dengan labu-labunya’.

Apa yang menjadi misteri sekarang ini ialah pemimpin UMNO di peringkat Kerajaan Pusat – kerajaan Keluarga Malaysia yang mendapat dukungan daripada Bersatu, PAS dan PN.

Siapakah yang akan mereka bantu berkempen pada PRN Melaka? Sejarah membuktikan mana-mana ahli UMNO berkempen bagi pihak lawan akan dikenakan tindakan tegas.

Rakyat hendak melihat jika UMNO meletakkan calon misalnya di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Udang, demikian juga PN (tidak kira sama ada Bersatu atau PAS) meletak calon mereka di situ, selain calon Pakatan Harapan (PH), sekali gus menyaksikan pertembungan tiga penjuru.

Adakah Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri atau menteri-menteri UMNO yang lain tidak turut serta berkempen di DUN Sungai Udang atau kawasan lain? Jika turun berkempen, calon mana yang akan mereka sokong? UMNO atau PN?

Jika berkempen untuk UMNO – sekali gus ia akan memperlecehlkan calon Bersatu atau PAS – bagaimana Ismail Sabri akan berdepan dengan pemimpin parti lain yang menganggotai barisan Kabinetnya?

Rasanya mereka akan tertekan kerana pada peringkat Pusat, Ismail Sabri mendapat sokongan lebih 50 Ahli Parlimen PN dan sekutu untuk membentuk kerajaan Keluarga Malaysia.

Kita juga melihat keputusan Zahid itu adalah satu bentuk tekanan yang dilakukan terhadap Ismail Sabri serta pemimpin UMNO yang menyokong PN, terutama Bersatu.

Oleh itu, tak perlulah Shahidan, Annuar, Nazri Aziz, Hishammuddin dan pemimpin UMNO lain dalam Kabinet Ismail Sabri, beria-ia menyatakan kepentingan kerjasama dengan Bersatu dan PN. Zahid telah buat keputusan ‘No Way’.. Noktah!

Tidak perlulah lagi mengibar bendera, bersuara mendesak UMNO bekerjasama dengan PN, khususnya Bersatu, semata-mata untuk mengambil hati Muhyiddin Yassin. Siapa anda berbanding Zahid?

Kita wajar memuji pendirian tegas Zahid setelah dua kali menyatakan ‘No Way’ dan ‘Noktah’ kepada persoalan sama ada akan bekerjasama dengan Bersatu dan PN. Lagipun seperti alasan diberi oleh Zahid ‘keputusan itu adalah suara Perhimpunan Agung UMNO’.

Akhir kalam, sudah dua kali Zahid tolak dan semua pihak patut hormatinya.

Tok Akhi
Pemerhati politik kampung
Tulisan ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Agenda Daily. Segala risiko akibat penyiaran artikel ini menjadi tanggungjawab penulis sendiri.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/10/no-way-dan-noktah-zahid-nyatakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masa Depan Zahid Hamidi Akan Habis Jika Umno Gagal Pertahan Pendirian Tanding Solo Di Prn Melaka

Masa Depan Zahid Hamidi Akan Habis Jika Umno Gagal Pertahan Pendirian Tanding Solo Di Prn Melaka

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 155 hits
Pihak yang nampaknya amat bimbang jika UMNO akhirnya memutuskan bertanding secara solo dan tanpa bekerjasama dengan sesiapa dalam PRN Melaka ialah Pas Walaupun maksud bertanding secara solo sebagaimana yang ditegaskan Presiden UMNO Ahmad Za...
Pas Perleceh Zahid Anggap Kenyataannya Bukan Keputusan Rasmi Umno

Pas Perleceh Zahid Anggap Kenyataannya Bukan Keputusan Rasmi Umno

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 141 hits
October 20 2021 PAS menegaskan pendirian parti itu dalam Muafakat Nasional tetap sama walaupun Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi sudah menyatakan tiada kerjasama politik di antara kedua dua parti pada pilihan raya negeri Melaka pada akhir No...
Majoriti Pemimpin Umno Melaka Tolak Langkah Solo Zahid

Majoriti Pemimpin Umno Melaka Tolak Langkah Solo Zahid

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 174 hits
Pemimpin Umno Melaka berpandangan langkah tersebut seakan akan Umno rela menyerahkan negeri itu kepada Pakatan Harapan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berdepan kesukaran meyakinkan pemimpin parti itu di Melaka untuk bergerak bersendirian d...
Malacca Polls Umno Bn To Decide On Political Cooperation Zahid

Malacca Polls Umno Bn To Decide On Political Cooperation Zahid

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 189 hits
Umno and BN s cooperation with other parties in the Malacca snap polls will be decided after three levels of meetings scheduled next week Umno president Ahmad Zahid Hamidi said the matter would be discussed at meetings involving the politic...
Umno Top 3 To Pick Party S Election Candidates Says Zahid

Umno Top 3 To Pick Party S Election Candidates Says Zahid

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 216 hits
Ahmad Zahid Hamidi Mohamed Hasan and Ismail Sabri Yaakob have agreed to field winnable acceptable and likable candidates PETALING JAYA Umno s candidates for the Melaka state elections and the 15th general election will be decided by the par...
Kluster Menteri Mula Mengganas Mampukah Zahid Hamidi Terus Pertahan Maruah Akar Umbi Umno

Kluster Menteri Mula Mengganas Mampukah Zahid Hamidi Terus Pertahan Maruah Akar Umbi Umno

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 378 hits
Menjelang PRN Melaka pada 20 November depan dimulai oleh Shahidan Kassim yang menggerakkan langkah agar UMNO bekerjasama dengan Pas dan Bersatu menghadapi pilihanraya itu kini sekurang kurangnya dua lagi menteri tampil bersuara dengan nada ...
Selepas Zahid Hamidi Berkeras Umno Bertanding Solo Kemana Kluster Menteri Pro Bersatu Punya Hala Tuju

Selepas Zahid Hamidi Berkeras Umno Bertanding Solo Kemana Kluster Menteri Pro Bersatu Punya Hala Tuju

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 194 hits
Di sebalik keinginan di pihak Bersatu dan Pas serta sikap beberapa menteri UMNO yang masih berharap parti itu dapat bekerjasama dengan PN dalam menghadapi PRN Melaka Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi nampaknya kekal dan tegas dengan pendiria...
Selepas Zahid Tegaskan Tiada Kerjasama Umno Bersatu Muhyiddin Umum Pn Bertanding Di Semua 28 Kerusi Prn Melaka

Selepas Zahid Tegaskan Tiada Kerjasama Umno Bersatu Muhyiddin Umum Pn Bertanding Di Semua 28 Kerusi Prn Melaka

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 216 hits
Oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin GAMBAR Abd Razak Aid PERIKATAN Nasional berkemungkinan besar akan bertanding di semua 28 kerusi Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Negeri Melaka yang akan diadakan bulan depan Pengerusi PN Tan Sri Muhyiddi...
Prn Melaka Tidak Akan Ada Kerjasama Umno Dan Bersatu Kata Zahid

Prn Melaka Tidak Akan Ada Kerjasama Umno Dan Bersatu Kata Zahid

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 265 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sekali lagi mengulangi pendirian parti itu untuk tidak mengadakan sebarang kerjasama dengan Bersatu meskipun tarikh Pilihan Raya Negeri Melaka sudah ditetapkan Katanya keputusan itu adalah muktama...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams