Nilai Ringgit Jatuh Harga Barang Naik



Kenaikan harga barang barang keperluan harian yang tidak terkawal sejak kebelakangan ini mungkin disebabkan oleh kemerosotan nilai mata wang Ringgit berbanding beberapa wata wang dunia lainnya.
Menurut Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim, hal itu tidak dapat ditolak apabila Menteri kerajaan BN menunding jari punca kenaikan harga kononnya akibat bahan mentah yang diimport.
“Kita bertanya kenapa harga naik? Ada menteri menjawab harga ayam naik kerana harga dedak yang diimport semakin mahal.
“Saya katakan dedak diimport, sayur seperti brokoli juga diimport, beras sebahagiannya naik. Jawapannya ia ada kaitannya dengan nilai Ringgit yang jatuh. Bila nilai jatuh, tukaran asing, barang yang kita bayar dengan dolar menjadikan mahal. Kenaikan barang ada kaitan dengan pengurusan ekonomi negara
“Hutang besar, keyakinan pelabur kurang, keyakinan terhadap nilai ringgit tidak stabil, merugikan kita. Akhirnya kita mengimport dengan harga mahal,” kata Hassan dalam siaran media, semalam.
Bagi beliau, terdapat cara untuk memastikan harga berpatutan andainya nilai mata wang negara tidak boleh dikawal, iaitu menghasilkan bahan makanan di dalam negara. Penghasilan secara berdikari ini, katanya, dapat menggantikan import makanan sebesar RM50 bilion setahun.
Katanya, muka bumi Malaysia yang subur tidak dimanfaatkan sepenuhnya oleh kerjaaan BN selama ini kerana masih banyak tanah terbiar yang tidak diusahakan.
Namun kenaikan harga bahan makanan yang dihasilkan di dalam negara seperti sayur, katanya, lebih kepada akibat menteri kerajaan yang lemah memantau harga, sebagaimana dilakukan oleh kerajaan Pakatan Harapan yang memerintah pada 2018 – 2020 lalu.
“Saya katakan ada jalan keluar yang kerajaan tidak lakukan. Misalnya perlu ada pemantauan harga barang makanan.
“Biasanya, bila hari perayaan hampir tiba, Hari Raya, Tahun Baharu Cina, Deepavali, Gawai barulah pegawai KPDNHEP hendak melakukan pemantauan. Kita tidak mahu macam itu, pemantauan perlu dilakukan sepanjang masa.
“Kerajaan PH yang lalu, menterinya Datuk Saifuddin Nasution, saya nampak dia lakukan perkara betul. Beliau telah melantik ramai pegawai penguatkuasa di seluruh negara, sampai di peringkat Parlimen minta Ahli Parlimen kemukakan sukarelawan memantau harga barang di pasar tani, pasar awam.
“Jadi ada sistem dilakukan. Saya tidak nampak dalam beberapa bulan ini menteri dan timbalan menteri bersungguh memantau harga barang,” katanya lagi.
Terdahulu, Hassan menempelak Menteri Hal Ehwal Pengguna BN yang lemah sehingga siri kenaikan harga baru baru ini melibatkan sayur sayuran dengan alasan musim hujan dan pengeluaran terganggu.
Beliau juga membariskan beberapa contoh harga sayur yang melambung seperti kobis yang dahulunya dijual RM3.50 sekilogram sekarang berharga RM5, kacang buncis dahulu RM8 sekilo sekarang RM12.
Malah sumber protein utama rakyat seperti ayam yang dahulunya sekitar RM5.50 sekilo telah mencecah RM10.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33587

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dikemaskini Harga Barang Naik Gamatkan Dewan Rakyat

Dikemaskini Harga Barang Naik Gamatkan Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 179 hits
BERITA SEMASA 30 NOVEMBER 2021 Sesi Dewan Rakyat hari ini riuh ketika sesi soal jawab mengenai kenaikan harga barang Muzik www bensound com
Genap 100 Hari Ismail Sabri Jadi Pm Harga Barang Pun Naik Juga

Genap 100 Hari Ismail Sabri Jadi Pm Harga Barang Pun Naik Juga

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 317 hits
AGENDA DAILY Flash mob pemuda Amanah di ibu kota hari ini Cukup 100 hari Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjadi Perdana Menteri Malaysia kesembilan hari ini tetapi pada masa sama harga barang keperluan rakyat juga nampaknya naik mendadak Se...
Harga Barang Naik Bentuk Jawatankuasa Kabinet Ambil Tindakan Segera Anwar

Harga Barang Naik Bentuk Jawatankuasa Kabinet Ambil Tindakan Segera Anwar

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 167 hits
Kenaikan harga barang yang mencapai tahap krisis dan membebankan rakyat marhaen perlu ditangani segera dengan pembentukan jawatankuasa kabinet Menurut Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim kenaikan harga bukan perkara...
Bersatu Serang Pm Guna Isu Harga Barang Naik Najib

Bersatu Serang Pm Guna Isu Harga Barang Naik Najib

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 210 hits
Datuk Seri Najib RazakKUALA LUMPUR Pihak propaganda Parti Pribumi Bersatu Malaysia didakwa mula menyerang Perdana Menteri menggunakan isu harga barang naik Ahli Parlimen Pekan Datuk Seri Najib Razak mendakwa ia dapat dilihat menerusi media ...
Sejak Zaman Abah Kau Harga Barang Naik Cecah Paras Tertinggi

Sejak Zaman Abah Kau Harga Barang Naik Cecah Paras Tertinggi

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 196 hits
Sejak zaman abah kau harga barang naik cecah paras tertinggi Najib Razak membidas kenyataan Pemuda Bersatu yang mencetuskan persoalan jika kenaikan barangan dipengaruhi oleh kemenangan BN pada pilihan raya negeri Melaka pada 20 November lal...
Bergambar Demo Harga Barang Naik Sany Gesa Kerajaan Ambil Tindakan Segera Turunkan Harga Barang Keperluan

Bergambar Demo Harga Barang Naik Sany Gesa Kerajaan Ambil Tindakan Segera Turunkan Harga Barang Keperluan

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 356 hits
November 29 2021 Pemuda Amanah dan biro mobilisasi parti itu turun ke jalan raya hari ini untuk melakukan flash mob di 14 lokasi di seluruh negara bagi menyuarakan bantahan terhadap kenaikan harga barangan keperluan asas Flash mob itu diada...
Silap Menteri Harga Barang Naik Kerana Kurang Tenaga Kerja Dakwa Ahli Parlimen

Silap Menteri Harga Barang Naik Kerana Kurang Tenaga Kerja Dakwa Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 255 hits
Ngeh Koo Ham berkata kekurangan tenaga kerja di ladang mengakibatkan lonjakan harga sayur sayuran dari 100 hingga 200 KUALA LUMPUR Kenaikan harga kebanyakan barangan di negara ini adalah akibat dua kementerian tidak dapat mencapai keputusan...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik