Nik Zawawi Beri Tazkirah Ekonomi Kepada Anwar




9 NOV: Tindakan pihak tertentu yang membuat dakwaan kononnya beliau sudah mempunyai angka Ahli Parlimen mencukupi yang menyokongnya untuk merampas kerajaan dan menjadi Perdana Menteri baru-baru ini, menyebabkan penguncupan ekonomi negara dan harga saham di Bursa Malaysia merosot.
Tanpa menamakan individu atau pihak berkenaan, Ahli Parlimen PAS Pasir Puteh, Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh, menegaskan tindakan seumpama itu bukan sahaja kurang profesional malah tidak sepatutnya berlaku di Malaysia sebagai sebuah negara yang sedang menuju ke arah menjadi negara maju.
“Dalam kita menghadapi situasi pendemik COVID-19 dan cabaran ekonomi di peringkat global, ditambah pula dalam negara kita kadang kala ada permainan politik yang sangat tidak sihat.
“Ada orang mendakwa beliau mempunyai angka besar untuk mengambil alih kepemimpinan negara dan menjadi Perdana Menteri baharu. Itu adalah isu sangat besar dan serius sehingga menyebabkan ekonomi negara mengucup.
“Kalau kita lihat sebulan dua ini di mana harga saham di Bursa Malaysia turun mendadak. Jadi semua ini adalah satu perbuatan yang sifatkan tidak profesional dan tidak sepatutnya berlaku dalam sebuah negara yang sedang menuju ke arah sebuah negara maju pada masa depan,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2021 (Belanjawan 2021) dalam sidang Dewan Rakyat, hari ini.
Susulan celahan Ahli Parlimen PH Tanjung Malim, Chang Lih Kang sama ada apa yang dilakukan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahu merampas pertadbiran kerajaan daripada Perikatan Nasional (PN) adalah sama dengan apa yang berlaku selepas Langkah Sheraton pada Februari lalu, Nik Muhammad Zawawi menegaskan bahawa ia tidak sama.
“Kena faham sistem perintahan negara kita. Apa yang berlaku Februari lalu ialah Langkawi (Tun Dr Mahathir Mohamad) meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri itu sangat berbeza mengikut Perlembagaan apa jua keadaannya mesti diwujudkan Perdana Menteri baharu ini berbeza saya tidak mahu panjangkan,” katanya.
Terdahulu, Nik Muhammad Zawawi yang juga Timbalan Pengerusi Majlis Ahli Parlimen Perikatan Nasional (PNBBC) menempelak Anwar kerana memperikaikan angka unjuran Keluaran Dalam Negara Kasar Negara (KDNK) antara 6.5 hingga 7.5 peratus diberikan Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz ketika membentangkan Belanjawan 2021, Jumaat lalu.
Ini kerana menurut Nik Muhammad Zawawi, tiada seorang pun termasuk pakar ekonomi yang dapat meramalkan kadar pertumbukan ekonomi dan KDNK negara secara tepat.
“Apapun bagi saya bacaan kepada unjuran ekonomi kepada sesebuah negara boleh dibaca oleh mana-mana pihak bertangungjawab terutama Menteri Kewangan sendiri.
“Kita tidak boleh membuat bacaan tetap kadang-kadang unjuran ekonomi lebih mengembang berbanding dengan apa yang kita sebut tetapi kadangkala ia lebih mengucup.
“Namun saya apa yang ingin tekankan adalah sebarang unjuran pertubuhan ekonomi hanya boleh dicapai jika saf kepemimpinan kerajaan dan pembangkang untuk kita melepasi tangga sukar yang kita hadapi sekarang,” katanya. – Oleh HAIKA KHAZI
Sumber :  http://www.pnbbcportal.com/

MR : Berita macam ni tak ada dalam Malaysiakini





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/11/nik-zawawi-beri-tazkirah-ekonomi-kepada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Political Games Can Stifle Malaysia S Economic Growth Too Pas Nik Zawawi Tells Anwar

Political Games Can Stifle Malaysia S Economic Growth Too Pas Nik Zawawi Tells Anwar

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 166 hits
Excessive politicking could also stunt a nation s economic growth said Pasir Puteh MP Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh in a clear retort to Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim s concern over the nation s projected gross domestic produc...
Kisah Putar Belit Mahathir Kenakan Anwar Dalam Ekonomi

Kisah Putar Belit Mahathir Kenakan Anwar Dalam Ekonomi

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 249 hits
Berkenaan rintihan sdra Mahathir ini menyatakan sdra Anwar tidak mampu utk memegang jawatan PM dalam memperbaiki krisis yg di maksudkan pada tahun 1997 rasanya kami dah tulis berulang kali Hari ini saja GM membaca penulisan kalian samada pe...
Siapa Kata Anwar Tak Layak Jadi Pm Masa Krisis Ekonomi

Siapa Kata Anwar Tak Layak Jadi Pm Masa Krisis Ekonomi

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 238 hits
Datuk Sri Anwar Ibrahim merupakan mantan Menteri Kewangan terbaik yang Malaysia pernah ada Berikut merupakan fakta Dan rekod Datuk Sri Anwar Ibrahim ketika beliau menjadi Menteri Kewangan Anwar Ibrahim adalah mantan Menteri Kewangan terbaik...
Anwar Belanjawan Tiada Strategi Lonjak Ekonomi Atasi Pengangguran

Anwar Belanjawan Tiada Strategi Lonjak Ekonomi Atasi Pengangguran

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 273 hits
SHAH ALAM 6 NOV Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan Belanjawan 2021 tidak mengambarkan strategi untuk melonjakkan semula ekonomi negara Ketua pembangkang berkata ia juga tidak menyediakan penyelesaian terhadap masalah pengangguran mahupun ...
Belanjawan2021 Tidak Mampu Pulihkan Ekonomi Bela Yang Miskin Anwar Ibrahim

Belanjawan2021 Tidak Mampu Pulihkan Ekonomi Bela Yang Miskin Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 270 hits
Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim menyelar kerajaan kerana gagal membentangkan belanjawan yang mampu membela golongan miskin atau berupaya memulihkan ekonomi negara Beliau berkata usul menghulur bayaran sekali beri RM500 kepada golongan terte...
Speaker To Look Into Nik Zawawi S Bible Remarks Tomorrow

Speaker To Look Into Nik Zawawi S Bible Remarks Tomorrow

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 146 hits
Speaker Azhar Harun says he will deal with controversial comments made in the Dewan Rakyat by Pasir Puteh PAS MP Nik Muhammad Zawawi tomorrow KUALA LUMPUR Dewan Rakyat speaker Azhar Harun has promised to look into controversial remarks made...
Anwar Kritik Lagi Belanjawan 2021 Katanya Pula Belanjawan Ini Tiada Gambaran Cara Pulih Ekonomi

Anwar Kritik Lagi Belanjawan 2021 Katanya Pula Belanjawan Ini Tiada Gambaran Cara Pulih Ekonomi

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 274 hits
Kelemahan paling ketara dalam Belanjawan 2021 yang dibentangkan petang tadi adalah tidak memberi gambaran tentang bagaimana untuk memacu pertumbuhan ekonomi menurut Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim Anwar berkata demikian dalam reaksi segera ...
Kepakaran Anwar Diperlukan Pulih Ekonomi Negara

Kepakaran Anwar Diperlukan Pulih Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 239 hits
Anwar diperlukan pulih ekonomi tarik pelaburan asing Abdullah Sani Kajian agensi penyelidikan Nusantara Academy For Strategic Research bahawa 89 responden mahukan Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim diangkat sebagai Pedana Menteri Ma...
Adapting To Consumer Behavior

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu