Anwar Kritik Lagi Belanjawan 2021 Katanya Pula Belanjawan Ini Tiada Gambaran Cara Pulih Ekonomi



Kelemahan paling ketara dalam Belanjawan 2021 yang dibentangkan petang tadi adalah tidak memberi gambaran tentang bagaimana untuk memacu pertumbuhan ekonomi, menurut Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim.Anwar berkata demikian dalam reaksi segera selepas pembentangan di Parlimen petang tadi, yang turut dikongsi di laman Facebooknya.
"Kelemahan paling ketara ialah tidak ada satu lonjakan, bagaimana kita boleh pulihkan ekonomi. Itu kelemahan besar bagi saya.
"Belanjawan ini tak beri gambaran bagaimana kita boleh merangsang dan memacu pertumbuhan ekonomi agar hidup dan segar," kata ahli Parlimen Port Dickson itu.
Terdahulu, Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz membentangkan Belanjawan 2021 yang berjumlah RM322.54 bilion yang merupakan belanjawan paling besar pernah diumumkan kerajaan.
Daripada jumlah itu, RM236.54 bilion untuk perbelanjaan pengurusan (turun 1.9 peratus berbanding tahun ini) dan RM69bilion untuk perbelanjaan pembangunan (meningkat 23.21 peratus berbanding tahun ini).
Sejumlah RM17.9 bilion pula diperuntukkan untuk dana Covid-19.
Mengulas lanjut, Anwar berkata ada keperluan untuk membahaskan beberapa unjuran yang menurutnya "membimbangkan", antaranya unjuran cukai korporat yang hanya berkurang sebanyak RM4 bilion.
Berdasarkan Tinjauan Fiskal dan Anggaran Hasil Kerajaan Persekutuan 2021 oleh Kementerian Kewangan, unjuran cukai korporat bagi 2021 adalah RM59.4 bilion berbanding RM63.7 bilion pada 2019.
“Itu sukar diterima kerana perniagaan banyak yang hampir bangkrap atau kerugian atau (hanya mendapat) keuntungan kecil, melainkan (syarikat seperti) Top Glove, ada satu dua (seumpanya).
"Dalam mengira unjuran, ini membimbangkan. Perlu ada sikap yang lebih telus, yang menyatakan fakta kerana ia akan mempengaruhi dasar kita," katanya lagi.
Anwar turut membandingkan peruntukan kepada Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) - yang membabitkan peruntukan sebanyak RM85.5 juta - dengan peruntukan kepada beberapa golongan seperti orang kurang upaya (OKU) yang menurutnya, mendapat peruntukan yang kecil.
“Oleh itu, dalam perbahasan kita, saya akan mulakan Isnin, saya akan tunjukkan angka-angka ini, kerana bila kita lihat, baru kita tahu.
“Kalau tidak, rakyat hanya lihat, ‘saya dapat RM500, RM300’, tapi kita kena lihat keseluruhannya bagaimana,” tambahnya.
Menurut Anwar, pemberian bantuan tunai kepada golongan memerlukan adalah baik tetapi bukanlah jawapan untuk pemulihan ekonomi.
"Tetapi (apa yang diperlukan adalah) satu rangka yang teratur (untuk memulihkan ekonomi)," katanya.
Ketiadaan moratorium bayaran balik menyeluruh kepada semua peminjam serta ketiadaan kebenaran menyeluruh untuk semua pencarum mengeluarkan wang KWSP, turut disentuh Anwar.
“Saya ingat menteri kewangan ini lebih memihak kepada kepentingan bank, bukan kepentingan peminjam dan ekonomi,” katanya mengulas soal moratorium menyeluruh.
“Keduanya soal pinjaman KWSP, walaupun ada hujah (untuk) mempertahankan kepentingan masa depan (pencarum), tetapi bila orang itu dalam keadaan sesak pada masa sekarang, maka sejumlah pinjaman itu harus diperluaskan, tidak hanya kepada satu kategori kecil,” katanya.
Berdasarkan pembentangan tadi, kerajaan tidak akan melanjutkan moratorium pinjaman secara menyeluruh.
Bagaimanapun, bank memberikan dua pilihan kepada peminjam B40 yang menghadapi masalah untuk membayar pinjaman, iaitu moratorium tiga bulan atau mengurangkan pembayaran ansuran bulanan sebanyak separuh selama enam bulan.
Peminjam M40 pula boleh berbincang dengan bank untuk menyusun semula pakej kewangan mereka - seperti apa yang boleh dilakukan sekarang - melalui proses pengisytiharan diri jika mereka mengalami pengurangan pendapatan.
Kemudahan ini akan bermula pada Disember 2020.
Kemudahan pengeluaran simpanan KWSP daripada Akaun 1 turut dibenarkan namun secara bersasar, bagi membantu mereka yang kehilangan pekerjaan dan meringankan beban kewangan kepada 600,000 pencarum yang terjejas.
Pengeluaran itu melibatkan jumlah RM500 sebulan dengan jumlah sehingga RM6,000 untuk 12 bulan.

MR : Dia cakap hebat, teori pun hebat tapi diberi memerintah 22 bulan lalu apa dia buat. Ada dia buat kenyataan untuk bantu pemulihan masalah kewangan rakyat? Dia hanya tahu soal peralihan kuasa... saya dah jumpa PM untuk peralihan kuasa. Tak dengar saya jumpa Mahathir untuk bincangan bagaimana ekonomi rakyat perlu dirancakkan... 20 tahu kena kencing dengan slogan reformasi rakyat!! sebenarnya reformasi perut


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/11/anwar-kritik-lagi-belanjawan-2021.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 394 hits
YANG di Pertuan Agong menzahirkan penghargaan kepada Kerajaan dan parti parti politik di atas semangat bipartisan dan permuafakatan yang ditunjukkan dalam Belanjawan 2021 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah turut menzahir...
Anwar Ibrahim Bakal Bahas Belanjawan 2021 Hari Ini

Anwar Ibrahim Bakal Bahas Belanjawan 2021 Hari Ini

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 258 hits
nEsok saya akan membahaskan dengan lebih lanjut Rang Undang Undang Perbekalan 2021 di Dewan Rakyat pada jam 11 pagi InshaAllah 79November 9 2020 Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bakal membahaskan Rang Undang Undang Perbekalan 2021...
Geng Anwar Dalam Pkr Cabar Agong Ancam Tolak Belanjawan 2021

Geng Anwar Dalam Pkr Cabar Agong Ancam Tolak Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 265 hits
Walaupun Agong sudah memberi peringatan ahli Parlimen Subang Wong Chen yang merupakan pengikut setia Anwar menggesa pembangkang tidak berputus asa menjelang pengundian belanjawan bulan hadapan Peringatan daripada Agong kepada ahli ahli Parl...
Anwar Beri Bayangan Belanjawan 2021 Tidak Mendapat Sokongan Majoriti Di Dewan Rakyat

Anwar Beri Bayangan Belanjawan 2021 Tidak Mendapat Sokongan Majoriti Di Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 189 hits
nbsp KUALA LUMPUR Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim awal awal lagi sudah memberi bayangan Belanjawan 2021 yang telah dibenatngkan Jumaat lepas tidak akan mendapat sokongan majoriti di Parlimen Beliau beberapa kali menyifatkan bajet...
Belanja Lebih Untuk Pulih Lebih Pantas Kata Panel Forum Belanjawan 2021

Belanja Lebih Untuk Pulih Lebih Pantas Kata Panel Forum Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 212 hits
Belanja lebih untuk pulih lebih pantas kata panel forum Belanjawan 2021 Dikemas kini 21 minit yang lalu Diterbitkan pada 4 N
Anwar Belanjawan Tiada Strategi Lonjak Ekonomi Atasi Pengangguran

Anwar Belanjawan Tiada Strategi Lonjak Ekonomi Atasi Pengangguran

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 271 hits
SHAH ALAM 6 NOV Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan Belanjawan 2021 tidak mengambarkan strategi untuk melonjakkan semula ekonomi negara Ketua pembangkang berkata ia juga tidak menyediakan penyelesaian terhadap masalah pengangguran mahupun ...
Belanjawan 2021 Harus Fokus Untuk Memenuhi Keperluan Ekonomi Rakyat Malaysia Jauhi Agenda Politik Ph

Belanjawan 2021 Harus Fokus Untuk Memenuhi Keperluan Ekonomi Rakyat Malaysia Jauhi Agenda Politik Ph

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 309 hits
Pakatan Harapan telah selesai mengadakan pertemuan pertama dengan Menteri Kewangan YB Senator Tengku Dato Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz untuk membincangkan Belanjawan 2021 Pakatan Harapan memandang belanjawan tahunan negara sebagai tugas uta...
Belanjawan 2021 Bukti Kerajaan Prihatin Bantu Depani Cabaran Ekonomi

Belanjawan 2021 Bukti Kerajaan Prihatin Bantu Depani Cabaran Ekonomi

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 301 hits
Oleh Athirah Huda Zalhe BANGI 20 Rabiulawal 1442H Jumaat Dalam keadaan negara berdepan krisis kesihatan dan ekonomi akibat pandemik COVID 19 Belanjawan 2021 bajet kali pertama dibentang Perikatan Nasional disifatkan satu inisiatif yang memp...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid