Ngo Lancar Petisyen Gesa Shafie Letak Jawatan Ketua Menteri Sabah



Mulanya admin tidak berniat untuk mencampuri perang saraf diantara penyokong UMNO dan parti Warisan tetapi kerana sebentar tadi admin terbaca kenyataan balas yang tidak senonoh jelek dan jelas berbau fitnah. Kenyataan itu mendakwa kononnya petisyen itu ada kaitannya dengan dana 500 juta yang disediakan oleh mantan Ketua Menteri Sabah Musa Aman.

Selain sudah tentulah kritikan jentera Warisan terhadap kepimpinan PPBM di peringkat negeri dan Federal yang mereka lakukan hampir setiap hari.

Maka polemik dibawahlah yang berlaku!

Dakwaan penyokong atau jentera UMNO kali ini bukan lagi semata-mata dakwaan yang biasa kita dengar tetapi lebih daripada itu, kali ini dalam masa yang sama menuntut seorang yang berjawatan Ketua Menteri agar melepaskan jawatan. Wow!

Kenapa semakin banyak rungutan dari masyarakat Sabah yang terdiri daripada NGO dan orang perseorangan terhadap kemampuan Shafie Apdal selaku Ketua Menteri Sabah ya?

Yang pasti rungutan mereka berkisar soal kehidupan, baik sejak awal Warisan menjadi pemerintah negeri atau baru baru ini semenjak PKP dikuatkuasakan di negeri Sabah.

Seolah-olah tempoh masa yang dilalui oleh kerajaan Warisan adalah timeline yang berjaya mendedahkan kelemahan atau kegagalan kerajaan negeri. Lebih kurang begitulah intipati dalam dakwaan mereka.

Kita ambil contoh rungutan yang datang dari NGO yang bernama NGO BEBAS BERSUARA hingga sanggup menubuhkan petisyen atas talian, menuntut agar Shafie Apdal selaku Ketua Menteri meletakkan jawatan.

Antara rungutan atau ulasan mereka ialah berkaitan kepayahan hidup masyarakat Sabah akibat dasar pentadbiran yang dianggap gagal terutamanya apabila PKP dikuatkuasakan di negeri Sabah.

Segelintir orang Sabah yang dulunya hidup berdikari walaupun kais pagi makan pagi, cari petang untuk malam tapi dalam keadaan itu pun mereka masih mampu meneruskan kehidupan mereka. Namun apabila PKP dikuasakan kehidupan mereka berubah secara mendadak ditambah apabila kerajaan negeri gagal membantu mereka. Segala jenis bantuan yang diumumkan oleh kerajaan negeri kalau menurut NGO berkenaan ia tidak menepati sasaran atau hanya sedikit masyarakat Sabah yang mendapat bahagian mereka, lebihnya menjadi habuan kepada kroni. Lebih kurang begitulah gosip yang dilemparkan oleh jentera UMNO atau pembangkang di negeri Sabah.

Seperti contoh kata mereka bantuan makanan yang bernilai 100 ringgit bagi setiap keluarga realitinya yang diterima oleh keluarga yang terbabit hanyalah bernilai di bawah 50 ringgit walhal peruntukan yang telah ditetapkan secara keseluruhannya ialah berjumlah 18 juta ringgit Malaysia yang menjadi tanda tanya kepada sebahagian besar masyarakat Sabah ke mana sebenarnya peruntukan sejumlah ini dibelanjakan memenangkan nilai harga yang mereka terima hanyalah dalam sekitar 60 ringgit. Polemik ini yang mereka timbulkan.

Untuk lebih mudah admin copy paste je 12 dakwaan dari NGO itu ya. Tapi tidak termasuk link petisyen yang menuntut Shafie meletakkan jawatan. Sebab nanti ada yang mendakwa admin ni BIAS atau bersekongkol. Betul tidak?

Selepas ini sebarang kesimpulan atau persepsi daripada pembaca itu hak kalian. Adakah akan mencari link yang dimaksudkan, itu terserah kepada anda.

Ingat ahh sikit pun admin tidak menokok tambah dari sumber asal yang kalau admin tidak silap telahpun pun dibidas oleh cybertroper Warisan walaupun jawapan balas yang diberikan tidak berapa menyakinkan. Alsebab itulah jawapan yang lebih tuntas dan cerdik amat dituntut oleh masyarakat politik di negeri ini.

Dakwaan NGO berkenaan :-

1. Pertumbuhan KDNK Sabah telah jatuh menjunam pada kadar 1.5% setahun selepas Shafie menjawat jawatan Ketua Menteri Sabah, sebelum ini untuk rekod pada tahun 2017 kadar pertumbuhan KDNK Sabah yang tertinggi di Malaysia iaitu pada kadar 8.2 %. Mutakhir ini kadar pengangguran di Sabah juga semakin mendadak meningkat.

2. Mengubah tempoh lantikan TYT dari dua penggal bersamaan 8 tahun kepada TANPA HAD. Ini adalah kerana TYT telah membantu Shafie Apdal memujuk wakil rakyat BN untuk ‘melompat Parti’ bagi membolehkan Shafie menjadi Ketua Menteri selepas beberapa hari Tan Sri Musa mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri di hadapan TYT yang sama.

3. Belasan kampung setinggan terbakar (turut dipersoalkan dan yang agak menghairankan kebanyakan mangsa rumah setinggan yang terbakar turut mengakibatkan Mykad mangsa terbakar, tetapi dalam masa yang sama tong gas, TV dan barangan lain dapat diselamatkan.)

4. PSS (Pas Sementara Sabah) untuk warga asing yang akhirnya dibatalkan oleh Shafie selepas Parti Warisan kalah di PRK Kimanis.

5. Melantik Peter Anthony menjadi Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah di mana kesemua projek pembangunan diletakkan di bawah kementerian ini. Umum mengetahui Peter adalah seorang kontraktor lesen kelas ‘A’ dan turut dikenakan tahanan reman oleh SPRM melibatkan peuntukan KKLW 1.5 billion dan urusan pembelian yang bernilai RM155 juta ringgit. Kontraktor juga mengeluh hanya kroni sahaja diberikan projek.

6. Melantik Amarjit Singh sebagai Pengarah JPS dari kalangan orang awam dan kroni Shafie, Amarjit turut terlibat dengan kes rasuah membabitkan peruntukan KKLW RM1.5 billion. Untuk rekod selepas Datuk Seri Panglima Yong Teck Lee mencabar pelantikan Amarjit Mahkamah telah memutuskan sememangnya pelantikan Amarjit salah tetapi Shafie tetap berdegil mengarahkan Amarjit untuk kekal bertugas.

7. Perlantikan Presiden Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) ‘tauke balak’ kroni Shafie.

8. Melantik Jaujan Sambakong sebagai Timbalan Ketua Menteri dari Semporna seolah-olah sudah tidak ada lagi bangsa lain yang beragama Islam yang lebih layak di Sabah.

9. Melantik dan menyokong ramai lagi Pegawai-Pegawai Tinggi Kerajaan di Sabah yang turut berasal dari Semporna.

10. Menghalalkan semula aktiviti pam bot yang mana salah sebab penculikan di Sabah berpunca meningkat.

11. Aktiviti bom ikan semakin menjadi-jadi malahan pelancong ada yang terbunuh terkena bom ikan. Insiden kes dua orang pelancong China mati terkena bom ikan di Semporna…
Insiden kes dua orang pelancong China mati terkena bom ikan di Semporna…

12. Semporna digelar daerah terkotor di Malaysia oleh pelancong asing.

Di bawah ini pula pendapat peribadi atau orang perseorangan berhubung keberkesanan kerajaan negeri di bawah Parti Warisan. Tapi admin ringkaskan ya sebab selain pernyataan individu itu yang agak panjang ia juga terlalu keras.

Dia kata sebelum Shafie berjawatan Ketua Menteri Sabah. Shafie pernah menyandang Menteri di Kementerian KKLW namun terpalit dengan dakwaan salahguna kuasa. Soalannya adakah Shafie berjaya menjayakan misi Kementerian KKLW di negeri Sabah, kejayaan apa yang telah dicapai? .

#sumber



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt



............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/04/ngo-lancar-petisyen-gesa-shafie-letak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Maaf Tak Laku Lebih 200 Ribu Sign Petisyen Vivy Yusof Letak Jawatan Alp Uitm

Maaf Tak Laku Lebih 200 Ribu Sign Petisyen Vivy Yusof Letak Jawatan Alp Uitm

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 867 hits
Gara gara membalas komen bersetuju mengenai pendapat seorang usahawan tempatan yang mengulas isu bantuan yang diterima golong berpendapatan rendah B40 ahli perniagaan Vivy Yusof sehingga kini masih menerima kecaman netizen Setelah mendapat ...
Menteri Kesihatan Menawar Letak Jawatan Selepas Membuat Tindakan Bodoh

Menteri Kesihatan Menawar Letak Jawatan Selepas Membuat Tindakan Bodoh

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 321 hits
WELLINGTON Menteri kesihatan New Zealand menyifatkan dirinya bodoh pada Selasa kerana melanggar sekatan keluar masuk tetapi beliau mampu mengekalkan jawatannya disebabkan krisis Covid 19 David Clark berkata beliau sudah menawarkan peletakan...
Menteri Nz Letak Jawatan Kerana Langgar Pkp Di Malaysia Selamba Makan Beramai Ramai

Menteri Nz Letak Jawatan Kerana Langgar Pkp Di Malaysia Selamba Makan Beramai Ramai

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 670 hits
Seluruh rakyat Malaysia diwajibkan mematuhi arahan Perintah Kawalan Pergerakan sejak dilaksanakan 18 Mac 2020 dan jika ingkar pesalah akan dikenakan tindakan undang undang Namun semalam viral di media sosial gambar beberapa wakil rakyat yan...
Ketua Hakim Negara Gesa Pertimbang Risiko Covid 19 Di Penjara Sebelum Jatuhkan Hukuman

Ketua Hakim Negara Gesa Pertimbang Risiko Covid 19 Di Penjara Sebelum Jatuhkan Hukuman

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 322 hits
Ketua Hakim Negara Tan Sri Tengku Maimun Tuan Mat menggesa pegawai kehakiman untuk mengambil pertimbangan berkenaan masalah risiko penularan wabak Covid 19 dihadapi penjara dalam menjatuhkan hukuman bagi kesalahan melanggar Perintah Kawalan...
As Terdesak Tak Bekal Topeng Jururawat Letak Jawatan

As Terdesak Tak Bekal Topeng Jururawat Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 252 hits
Dalam esakan Vera menceritakan bagaimana dia terpaksa mengambil keputusan untuk berhenti kerja Instagram nurse ivCOVID 19 Tak dibekalkan topeng jururawat ini terpaksa letak jawatanTENNESSEE Seorang jururawat di sebuah hospital di Tennessee ...
Selamat Kepada Perdana Menteri Bob Loughman Dari Ketua Ulmwp

Selamat Kepada Perdana Menteri Bob Loughman Dari Ketua Ulmwp

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 403 hits
20 2020 Sebagai Ketua United Liberation Movement untuk West Papua dan rakyat West Papua saya ingin mengucapkan selamat kepada Anda atas pemilihan
Timbalan Menteri Duduk Dalam Keadaan Berjarak Kata Ketua Polis Perak

Timbalan Menteri Duduk Dalam Keadaan Berjarak Kata Ketua Polis Perak

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 316 hits
ISUNYA SEKARANG LANGGAR PKP BUKAN DUDUK JARAK 1 METER PDRM HARUS PEKA JGN SALAHKAN RAKYAT BILA D LABEL PDRM DOUBLE STANDARD SKRG RAKYAT MENJADI MANGSA PKP SEDANGKAN VIP D LINDUNGI PELBAGAI ALASAN D BERI BAGI MELINDUNGI VIP Timbalan menteri ...
Dr Teo Kok Seong Gesa Kerajaan Letak Komando Barisan Hadapan Supaya Pkp Lebih Produktif

Dr Teo Kok Seong Gesa Kerajaan Letak Komando Barisan Hadapan Supaya Pkp Lebih Produktif

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 309 hits
Pelanggaran arahan Perintah Kawalan Pergerakan yang masih berterusan oleh segelintir individu menyaksikan trend sikap rakyat Malaysia yang semakin terlalu individualistik Keadaan ini diburukkan lagi apabila tindakan tindakan tegas oleh poli...
Covid 19 Anwar Gesa Nilai Menteri Timbalan 039 Hilang Dari Radar 039

Covid 19 Anwar Gesa Nilai Menteri Timbalan 039 Hilang Dari Radar 039

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 173 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu prestasi menteri timbalan menteri Perikatan Nasional dinilai sepanjang mengendalikan krisis pandemik Covid 19 Foto oleh Ahmad ZamzahuriKUALA LUMPUR 3 April Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan pentingnya sidang ...
Apa Itu Wang What Is Money

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Tebu Telur Setahun Di Raised Beds

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Flanders House By Saota In Belgium

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Geran Voc Jpj No

Dr M Claims Lawyers Barred From Secretive Batu Puteh Rci