Netizen Berang Pelajar Universiti Di Subang Jaya Mengadu Elaun Bulanan Rm2000 Tidak Cukup


 

Menjadi seorang pelajar universiti adalah satu cabaran bagi seseorang yang baru sahaja menamatkan zaman persekolahan. Pelajar kebanyakannya di minta untuk berdikari dan membuat keputusan yang betul kerana suatu hari nanti ia akan memberi kesan yang besar apabila kita meningkat dewasa.
Salah satu cabaran lain sepanjang menyarung topi pelajar universiti adalah kewangan. Ada sesetengah pelajar yang beruntung kerana berjaya memperoleh biasiswa, manakala yang lain pula hanya mampu berharap daripada ibu bapa mereka.
Namun lain pula dengan seorang pelajar universiti di Subang Jaya yang tertanya-tanya bagaimana kawan-kawannya mampu bertahan dengan elaun RM700, sedangkan dia yang mendapat elaun RM2,000 dari ibu bapanya merasakan bahawa itu tidak mencukupi.




Pelajar tersebut yang memuat naik pertanyaannya di halaman Facebook Taylors Confession bertanya kepada netizen bagaimanakah cara untuk menjimatkan duit. Walaubagaimanapun pertanyaan dia mendapat reaksi negatif dari netizen dan kebanyakannya berang dengan sikapnya yang tidak bersyukur.
“Mungkin [anda] tidak akan mempunyai masa depan yang cerah dengan pemikiran seperti ini. Tunggu sehingga anda memperoleh RM2,000, maka anda akan berharap dapat makan makanan yang lebih murah daripada beras ekonomi.” tulis Dennis Tui di halaman komen.
Atiqah Nordin pula bertanya kepada individu terbabit apa yang dilakukan olehnya dengan RM3,000 sehingga dia merasakan itu adalah jumlah yang tidak mencukupi bagi seorang pelajar Universiti, “Hari-hari clubbing ke?”
“RM3,000 adalah pendapatan isi rumah untuk orang dewasa yang bekerja dengan 2 orang anak. Dan sebagai orang yang bujang, anda tidak dapat berjimat dengan RM3,000?
“Saya mencadangkan agar anda mengikuti kursus bertahan hidup, mungkin di sana nanti anda akan belajar bagaimana untuk bertahan tanpa satu sen pun di dalam poket anda. Anda kemudian akan belajar menghargai perkara kecil dalam hidup” kata Darshini Sitharam.
Walaupun kebanyakan netizen mengambil pendekatan dengan mengkritik pelajar universiti tersebut, tetapi ada juga beberapa netizen yang menjawab pertanyaannya tentang bagaimana untuk kekal bertahan dengan hanya ‘sedikit’ elaun yang diberikan.
NurNadhirah Razi berkata di bahagian komen bahawa dia hanya diberikan elaun sebanyak RM300 dan apa yang dilakukan olehnya adalah tidak menghabiskan duit tersebut untuk benda-benda yang tidak perlu.
Hyde Othman pula berkata, “Saya biasa mendapat RM2,200 elaun setiap bulan. Jangan habiskan untuk gaya hidup, belanjakan untuk keperluan. Baki anda boleh berjimat atau melabur. Minum kopi di mamak bukannya starbucks. Tidak perlu setiap minggu ke clubbing atau shopping.”
“Pertama, anda perlu bijak. Kedua, hargai lebih banyak, barulah anda tahu anda tidak memerlukan lebih,” kata Ally Bathorry.
Selepas dikecam teruk oleh netizen, individu terbabit memuat naik satu lagi status yang meminta netizen berhenti mengecam beliau.
Bagaimanapun, kehidupan sebagai pelajar dan tinggal di salah sebuah bandar besar di Malaysia nyata memberi kesan kepada kewangan pelajar. Tetapi seseorang perlu bijak untuk mengutamakan di antara keperluan dan kehendak.
 Vocket


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/09/netizen-berang-pelajar-universiti-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cadangan Elaun Pjm Secara Bulanan

Cadangan Elaun Pjm Secara Bulanan

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 306 hits
Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR ISMAIL SABRI YAAKOB JOHOR BAHRU Kementerian Pertahanan bercadang memberikan Elaun Pingat Jasa Malaysia sebagai elaun bulanan antara RM300 hingga RM350 bagi menghargai jasa veteran Angkatan Tentera Malaysia Menteri...
Doakan Pelajar Mati Kerana Mengeluh Join Class Online 2 Guru Dikecam Teruk Netizen

Doakan Pelajar Mati Kerana Mengeluh Join Class Online 2 Guru Dikecam Teruk Netizen

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 259 hits
Padah mendoakan yang bukan bukan buat pelajar yang mengeluh belajar secara online dua guru wanita ini dikecam dengan teruk di media sosial Sedangkan seorang guru itu sepatutnya menunjukkan contoh yang baik kepada pelajar yang diajarnya Vide...
Koyak 3 Pelajar Senior Belasah Junior Kerana Berang Dipermainkan Dengan Gurauan Belanja Ayam Goreng

Koyak 3 Pelajar Senior Belasah Junior Kerana Berang Dipermainkan Dengan Gurauan Belanja Ayam Goreng

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 362 hits
Seorang pelajar berusia 13 tahun dibelasah sekumpulan tiga remaja berusia 17 tahun yang tidak berpuas hati dengannya Ketua Polis Kelantan Deputi Komisioner Shafien Mamat berkata kejadian itu berlaku di asrama lelaki sebuah sekolah menengah ...
Cikgu Tolong Ajar Dia Elok Elok Ya Dia Dah Tiada Ayah Untuk Mengadu Berderai Air Mata Netizen Baca Perkongsian Guru Ini

Cikgu Tolong Ajar Dia Elok Elok Ya Dia Dah Tiada Ayah Untuk Mengadu Berderai Air Mata Netizen Baca Perkongsian Guru Ini

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 273 hits
Kisah anak yatim ini membuatkan ramai yang sedih dan mengalir air mata Ditambah pula dengan pesanan mendalam Cikgu Mohd Fadli Salleh sehingga menyentuh jiwa Murid bernama Iskandar ini begitu gemar dengan Cikgu Mohd Fadli Salleh Pulang saja ...
Polisi Temukan Lima Mayat Dalam Freezer Di Kapal Ikan Star Indo Jaya

Polisi Temukan Lima Mayat Dalam Freezer Di Kapal Ikan Star Indo Jaya

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 219 hits
Jajaran Polres Kepulauan Seribu menemukan lima mayat yang tersimpan di dalam mesin pendingin atau freezer Kapolres Kepulauan Seriub AKBP Morry Edmond menyampaikan mayat ditemukan di atas kapal ikan Star Indo Jaya Maju VI saat tengah membagi...
Datangi Polda Metro Jaya Menpan Rb Laporkan Adanya Praktik Calo Cpns

Datangi Polda Metro Jaya Menpan Rb Laporkan Adanya Praktik Calo Cpns

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 210 hits
Selain melaporkan kasus tersebut kedatangannya politikus PDIP itu juga turut meminta agar Polda Metro Jaya segera mengusut kasus praktik calo pada penerimaan CPNS
Raf Pj Petaling Jaya S One Stop For The Best Street Foods

Raf Pj Petaling Jaya S One Stop For The Best Street Foods

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 450 hits
Raf PJ Petaling Jaya s One Stop for the best street foods Being friends with Maha Mahu is great as I get to know the best food around in KL and Selangor area But travelling to different places to try all the different favorite foods is quit...
Sjk Subang Confirms Covid 19 Case Report

Sjk Subang Confirms Covid 19 Case Report

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 344 hits
COVID 19 SJK Subang has confirmed that one of its students had tested positive for Covid 19 China Press quoted the school s chairperson as confirming that a standard two student had tested positive The student had reportedly gone to East Ma...
Robin Hood Asal Subang Gondol Uang Kades 200 Juta Lalu Dibagikan Ke Warga Miskin

Robin Hood Asal Subang Gondol Uang Kades 200 Juta Lalu Dibagikan Ke Warga Miskin

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 283 hits
Kesejahteraan bersama bagi seluruh rakyat Indonesia sebagaimana tertuang dalam UUD 1945 antara lain dalam Pasa 33 ayat 1 2 dan 3 sampai sekarang belum terwujud Ketimpangan ekonomi sosial masih terlihat jelas di banyak daerah Yang kaya semak...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris