Cikgu Tolong Ajar Dia Elok Elok Ya Dia Dah Tiada Ayah Untuk Mengadu Berderai Air Mata Netizen Baca Perkongsian Guru Ini




Kisah anak yatim ini membuatkan ramai yang sedih dan mengalir air mata. Ditambah pula dengan pesanan mendalam Cikgu Mohd Fadli Salleh sehingga menyentuh jiwa. 
Murid bernama Iskandar ini begitu gemar dengan Cikgu Mohd Fadli Salleh. Pulang saja ke rumah, pasti akan diceritakan kepada ibunya. Di mata orang lain, mungkin itu perkara biasa. Tetapi bagi yang pernah berada di posisinya, ia jelas menunjukkan si anak itu dahagakan kasih sayang seorang insan bergelar bapa. 
INI ISKANDAR. Anak yatim yang kematian ayah bertahun-tahun sudah. Tahun lepas, Iskandar bersungguh-sungguh nak sambut hari lahir aku. Berpakat dia dengan seluruh murid dalam kelas kumpul duit RM3 seorang hanya untuk menyambut hari lahir aku di sekolah.
Sebaik aku masuk kelas nak mengajar macam biasa, murid-murid buat surprise menyanyi lagu Happy Birthday dan menarik tangan aku ke belakang untuk memotong kek. Iskandar setia duduk di sebelah aku. Perlahan dia berbisik,
"Cikgu. Saya ada hadiah untuk cikgu, tapi jangan buka sekarang. Saya malu".
Malu-malu dia mengeluarkan satu kotak kasut terpakai yang disorok di belakang badan kemudian menyerahkan pada aku. Lepas tu cepat-cepat dia lari menyorok di belakang kawan-kawan yang lain.
"Iskandar! Meh sini," panggil aku.
Patuh dia. Terus datang ke mari.
"Terima kasih atas hadiah ini. Cikgu sangat hargainya. Meh duduk sini sebelah cikgu. Makan sama-sama. Cikgu nak suapkan awak".
"Eh tak nak la cikgu. Malu," balasnya.
"Nak malu apanya? Meh duduk sini," ujarku lagi.
Akhirnya Iskandar patuh, datang dengan segan. Segan juga bila aku suapkan makan. Namun jelas terpancar dia sangat gembira.


Teringat aku setiap kali Hari Terbuka, hari di mana ibu bapa datang ke sekolah bertemu guru. Ibunya akan datang cari aku walau aku bukan guru kelas Iskandar. Ibunya agak berusia, Iskandar ini anak bongsu. Setiap kali jumpa aku, ibunya mesti menitis air mata. "Cikgu. Tolong tengok Iskandar ya. Iskandar dah tak ada ayah. Lama sudah. Acik la ibu, Acik la ayah selama ini.
"Namun sejak cikgu ajar kelas dia, cikgu belikan baju untuk dia, belikan kasut, beli seluar, belanja makan, hari-hari Iskandar pulang dia akan bercerita tentang cikgu."
"Dia sangat sayang dan hormat pada cikgu. Balik rumah mesti akan cerita, 'Cikgu Fadli itu. Cikgu Fadli ini'.
"Kena marah pun dia cerita, cikgu tak datang sekolah pun dia cerita. Suka betul dia pada cikgu. Cikgu tolong la ajar dia elok-elok ya. Dia dah tiada ayah untuk mengadu," kata si ibu sambil mengelap air mata.
Aku mengangguk faham. Memang selama ini semua anak-anak yatim dan miskin di sekolah ini di bawah radar aku sentiasa.
Setiap akhir tahun, set pakaian lengkap serba baharu aku akan belikan. Beg sekolah lagi. Aku cari dana bantuan untuk bantu masa raya dan sentiasa ada sahaja kiriman sedekah buat mereka sepanjang tahun.
Sebaik pulang ke rumah, baru aku buka hadiah yang Iskandar bagi. Dalam kotak itu ada mainan terpakai sahaja. Ada monyet, ada lori mainan dan sikat perapi.
Agaknya anak sebesar ini tidak tahu nak beri apa. Tiada pula duit nak beli hadiah berjenama. Maka dia main ambil sahaja mainan yang ada di rumah letak dalam kotak. Agaknya begitu.


Punya dia nak gembirakan aku. Punya dia ingin hadiahkan aku sesuatu sempena hari lahir aku. Sebak sungguh masa buka kotak hadiah ini. Dan tahun ini, aku mencari-cari wajah Iskandar di celahan ratusan wajah murid lain namun tak ketemu.
Dari awal tahun mencari, sehingga aku mendapat khabar bahawa Iskandar sudah pun berpindah ke Perak tanpa sempat kami bertemu untuk mengucap selamat tinggal, Iskandar hilang begitu saja.
Semoga Iskandar terus maju jaya di tempat baharu dan semoga Iskandar membesar menjadi anak yang soleh, berjaya dan berjasa suatu hari nanti.
Ingat selalu pesan cikgu:
"Cikgu tak kisah jika suatu hari nanti kalian lupa nama cikgu, lupa wajah cikgu. Cikgu cuma hendak kalian sentiasa ingat, saat kalian hari ini anak yatim, saat hari ini kalian dari keluarga miskin, ada orang asing yang tiada hubungan persaudaraan pun dengan kalian datang membantu.
"Saat kalian membesar kelak, jadilah seperti orang itu. Membantu sesiapa sahaja tanpa syarat. Sentiasalah sebarkan kebaikan dan kasih sayang".
#MFS
- Kasih tanpa ikatan -
Sumber: Cikgu Mohd Fadli Salleh


Sumber : thereporter.my

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2020/09/cikgu-tolong-ajar-dia-elok-elok-ya-dia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dunia Baru Je Nak Elok Video Viral Netizen Beng4ng Lepas Tengok Tindakan Resort Buang Air Kot0r Ke Dalam Laut

Dunia Baru Je Nak Elok Video Viral Netizen Beng4ng Lepas Tengok Tindakan Resort Buang Air Kot0r Ke Dalam Laut

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 311 hits
Semenjak dunia diser4ng pandemik COV1D 19 bumi dikatakan hampir pulih daripada pencemaran udara air dan alam sekitar Salah satu contoh ketara adalah sungai di Melaka ramai yang nampak perubahan yang berlaku Tapi sayang sikap menjaga alam se...
Meskipun Penuh Telatah Kelakar 4 Momen Sedih Running Man Buat Penonton Mengalir Air Mata

Meskipun Penuh Telatah Kelakar 4 Momen Sedih Running Man Buat Penonton Mengalir Air Mata

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 316 hits
Running Man sememangnya diminati ramai kerana pelbagai telatah kelakar yang disajikan oleh setiap ahlinya Pun begitu setelah hidup selama 10 tahun tetap ada beberapa momen yang membuatkan penonton terduduk menangis 1 Episod terakhir Song Jo...
Ibu Ibu Sila Pantau Jika Anak Menangis Tak Keluar Air Mata

Ibu Ibu Sila Pantau Jika Anak Menangis Tak Keluar Air Mata

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 280 hits
4 Punca Kena Pantau Jika Anak Menangis Tak Keluar Air Mata Ha aku teruja dengan topik ni Sapa pernah Aku pernah tengok adik aku menangis dan melalak tapi tak keluar air mata Sampai aku cakap dengan adik aku masa baby tu TIPU TIPU BERLAKON J...
Citra Kirana Proses Melahirkan Cuma 2 Menit Rezky Aditya Meneteskan Air Mata

Citra Kirana Proses Melahirkan Cuma 2 Menit Rezky Aditya Meneteskan Air Mata

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 337 hits
Rasa kebahagiaan tengah menyelimuti pasangan selebriti Citra Kirana dan Rezky Aditya Citra Kirana telah melahirkan anak pertamanya pada Jumat Pesinetron yang akrab disapa Ciki ini melahirkan anaknya melalui proses operasi caesar Putra perta...
Netizen Kecam Maki Hamun Saya Tanpa Usul Periksa Wanita Nafi Maki Ugut Bunuh Mak Ayah Rider Food Panda

Netizen Kecam Maki Hamun Saya Tanpa Usul Periksa Wanita Nafi Maki Ugut Bunuh Mak Ayah Rider Food Panda

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 368 hits
Susulan dikecam teruk oleh netizen di media sosial individu yang didakwa memaki hamun dan mengugut penghantar makanan tampil memberi penjelasan dan menafikan dakwaan tersebut Bell s Rizz atau Nabila mendakwa gambar dia dan suaminya telah di...
Jaga Kepercayaan Anak Perempuan Barulah Anak Tak Kekok Nak Mengadu Apa Apa Pada Ayah

Jaga Kepercayaan Anak Perempuan Barulah Anak Tak Kekok Nak Mengadu Apa Apa Pada Ayah

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 418 hits
Benarlah kata orang menjaga anak perempuan tidak sama dengan anak lelaki Anak perempuan perlu dijaga sebaiknya dilentur agar patuh dengan agama dan adab barulah mereka lebih terpelihara Pun begitu selain ibu bapa jugalah yang perlu berperan...
Perkongsian Inspirasi Guru Persada Global Sempena Sambutan Hari Guru 2020 Peringkat Daerah Terima Kasih Ppd Daro

Perkongsian Inspirasi Guru Persada Global Sempena Sambutan Hari Guru 2020 Peringkat Daerah Terima Kasih Ppd Daro

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 378 hits
Jutaan terima kasih buat PPD Daro atas jemputan perkongsian inspirasi guru persada global sempena Sambutan Hari Guru 2020 Peringkat Daerah Mengambil tema Berguru Demi Ilmu Bina Generasi Baharu pemilihan topik bagi wacana ilmu ketiga mereka ...
Nonton Movie Film Air Mata Surga

Nonton Movie Film Air Mata Surga

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 225 hits
Nonton Movie Film Air Mata Surga Fikri ahli desain jatuh cinta pada Fisha mahasiswi S2 di Yogyakarta Perkenalan mereka diawali kala Fikri diminta Fisha untuk menjadi dosen pembimbing tugas akhirnya Sementara itu teman Fisha Hamzah sudah lam...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment