Negara Mana Nak Beri Malaysia Pinjam



Ipohmali
Baca Kenyataan Menteri Kewangan, Yang Malaysia tidak akan bergantung kepada pinjaman luar Negara.. Persoalannya Negara luar mana sanggup berikan Malaysia pinjaman kepada Kerajaan tebuk atap ? Tidak ada.. melainkan pinjaman Ah long seperti China yang akan mengikat kamu..
kenyataan Tg Zafrul Menteri Kayangan..Dia kata.. Kita tak akan bergantung kepada Pinjaman luar.. hutang akan dikumpulkan menerusi Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS) dan Terbitan Pelaburan Kerajaan Malaysia (MGII)., jadi Institusi mana yang akan jadi mangsa, Petronas ? PNB ? KWSP ? KWAP ?
sebab kita takda rezab simpanan seperti Singapura.. Semua itu lebih beresiko kerana menyentuh simpanan Rakyat Malaysia.. sudahlah RM 40 Billion duit hari tua rakyat digunakan untuk digunakan selamatkan Ekonomi negara.. hari ini apakah dana dana ini sekali lagi akan digunakan..?
Sebelum ni ada yang pertikai bilamana Kerajaan Jepun menerbitkan Bon Samurai hampir RM 10 Billion( 200 Billion Yen) kepada Malaysia, Bagi aku itulah lambang keyakinan negara luar seperti jepun kepada Kerajaan PH dan kepimpinan Tun Mahathir.. Itu hakikat.. Ia melibatkan hubungan baik perkenalan Atok dan rakan dia dari jepun sekian lama..
Jadi nak bandingkan Hutang luar Negara seperti Bon Samurai dan hutang dalam negara..Mudah faham macam ni..Keluarga Abah tebuk Atap.. Abah atau Paksu takda duit simpanan.. Syarikat depa kerugian..Kalau nak pinjam Bank atau Institusi kewangan luar, Bank tak percaya sebab rekod kewangan Abah dan paksu teruk..
Jadi abah kata kepada anak anak dia.. jangan Bimbang..Abah takkan pinjam dengan Bank atau sesiapa.. anak pun seronok Abah dan Paksu dia cakap macam tu.. rupanya abah dah bapak sedara Paksu depa dah berpakat..kebetulan paksu dia ada pengalaman kerja di Bank..jadi dia tahu mcm mana caranya..
Jadi dimana Abah Pinjam.. ? Akhirnya, Anak anak dia tak tahu, Abah dia sebagai penama bersama Paksu depa.. dia ambil duit simpanan anak anak dia yg isteri dia dulu simpan dalam tabung Haji..Tabung Amanah raya..dan tabung pendidikan SSPN anak depa…dan gadai tanah gelang dan rantai emas milik ibu depa dulu di Pajak gadai….
bayangkan dari Duit Simpanan Anak anak depa..abah dan paksu dia yang tak guna ni gunakan untuk buat Bisnes.. dan depa bagi lah sikit kat anak anak buat seronok untuk puji hati depa.. akhirnya masa depan anak anak beresiko untuk hilang.. sebab akhirnya hanya digunakan hanya untuk belanja meneruskan hidup..
Jadi untuk faham beza Hutang Bon samurai, macam Atok dulu pinjam dengan kawan dia.. tak resikokan simpanan dan masa depan anak anak dia..Kalau rugi, yg rugi hanya syarikat Atok dia.. tak libatkan anak anak dia.. tapi dalam kes Abah dan paksu ni.. kalau jadi apa apa..Habis hilang duit simpanan ,Pendapatan dari dividen dan masa depan anak anak depa…
Sebelum ni ada yang bandingkan Bon samurai dengan Hutang di era Najib.. dan kaitkan dengan resiko pertukaran Matawang… Untuk mudah faham macam ni..
Takda Negara yang akan berikan Pinjaman dengan mudah, dan tidak diikat dengan syarat, atau sebarang cagaran(collateral) pada kadar faedah bawah 1%.. iaitu pada kadar 0.5%-0.63% jika mereka tidak yakin dengan keupayaan kepimpinan dan Kerajaan.. dah rupa konsep Qard Al hassan..hatta nak pinjam dari KWSP, KWAP atau agensi mcm MARA,TEKUN dan Amanah ikhtiyar pun tak mungkin dapat kadar faedah dibawah 1%..lebih baik digunakan untuk palaburan yg lain..
Bayangkan, Bon samurai ini diberikan tanpa sebarang Syarat! kita bebas untuk uruskan untuk struktur semula hutang atau melakukan pembagunan.. tidak sebagaimaan pinjaman di era Najib dengan Kerajaan China.. seperti projek ECRL.. sudah lah kadar faedah pinjamannya 3-4%..Bayangkan dalam tahun 2019..dalam tempoh 6 Bulan kerajaan bayar RM 200 juta hanya faedah dari pinjaman Projek ECRL.. Projek belum siap lagi..
Sudah lah kita dipaksa mengambil hutang dari Bank mereka..Kita diikat pula syarat ..Kita wajib gunakan Kontraktor dari kalangan mereka.. Kita kecualikan pula GST.. itu sebab banyak kepentingan Wilayah dan negara seperti Sri lanka tergadai kepada China bila depa diikat dengan hutang Ahlong..
Ada orang kata, Bon samurai itu terdedah kepada turun naik matawang ringgit berbanding Yen.. Bagi aku itu sudah pasti..ia sama dengan urusniaga.. terpulang kepada kebijaksanaan kita menguruskan Pinjaman itu.. Janji kita tidak diikat dengan syarat dan sebarang Perjanjian seperti Ahlong..
Jadi nak mudah faham, Najib dia hutang dengan Ahlong..dah lah hutang..buku bank Ahlong pegang buat cagaran, kalau Pak Ajib nak beli Komputer atau perabot..Kena beli dari kedai rakan Ahlong ini walaupun kita tahu.. ada kedai jual komputer yang sama dengan harga lebih murah..sebab kita dah diikat dengan hutang Ahlong..mcm hutang Kredit AEON dan Court Mammont lah…
Bagi Bon samurai pulak, Mcm kita buat Personal Loan.. Kita ada resiko turun naik kadar faedah.. Tapi kita bebas gunakan Duit tu beli dari Kedai mana..bebas buat tawar menawar dalam urusniaga sebab kita ada cash..kita bebas Buat Bisnes yang menguntungkan lebih dari resiko kenaikan kadar faedah..apalagi collateral..
Jadi reti bezakan..antara Hutang Ahlong.. Hutang Personal Loan ngan Guna Duit simpanan anak anak sendiri untuk teruskan Hidup….
Jadi mudah faham kut…
Ipohmali


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28266

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Kewangan Kata Negara Kena Utang Dia Nak Pinjam Dari Siapa Agaknya Rakyat La Kena

Menteri Kewangan Kata Negara Kena Utang Dia Nak Pinjam Dari Siapa Agaknya Rakyat La Kena

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 303 hits
1 Ini bukan scam Ini berita benar dan pahit daripada Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz 2 Selepas tidak sampai sebulan berkata kewangan negara kukuh dan kerajaan ada duit sekarang Menteri dunia korporat itu kata kerajaan akan berhuta...
Pentaksiran Pisa Di Mana Kedudukan Malaysia Untuk Literasi Matematik Dalam Kalangan Negara Asia Tenggara

Pentaksiran Pisa Di Mana Kedudukan Malaysia Untuk Literasi Matematik Dalam Kalangan Negara Asia Tenggara

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 365 hits
Oleh Prof Madya Dr Abdul Halim Abdullah Hayati Nazirwan Kumaresan Pumalai Nor Hidayah Mohd Amir Fakulti Sains Sosial Kemanusiaan Universiti Teknologi Malaysia 1 0 Pengenalan Kemajuan sesebuah negara bukan sahaja dilihat daripada segi pemban...
Malaysia Diiktiraf Sebagai Antara 5 Negara Terbaik Kawal Pandemik Covid 19 Ismail Sabri

Malaysia Diiktiraf Sebagai Antara 5 Negara Terbaik Kawal Pandemik Covid 19 Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 464 hits
Dalam sidang media harian Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan yang disampaikan oleh Datuk Seri Ismail Sabri merangkap kepada Menteri Keselamatan Negara mengumumkan bahawa negara Malaysia antara 5 negara terbaik mengawal wabak pendemik Cov...
Covid 19 Jumlah Rakyat Malaysia Dijangkiti Dari Luar Negara Rendah

Covid 19 Jumlah Rakyat Malaysia Dijangkiti Dari Luar Negara Rendah

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 279 hits
KUALA LUMPUR 17 Syawal 1441H Selasa Kadar jangkitan kes positif COVID 19 yang rendah di kalangan rakyat Malaysia yang pulang dari luar negara menyebabkan kerajaan mengambil keputusan untuk membenarkan mereka hanya menjalani kuarantin di ked...
Rugi Rm168 000 Sebab Nak Pinjam Wang Rm230 000

Rugi Rm168 000 Sebab Nak Pinjam Wang Rm230 000

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 283 hits
SEORANG wanita rugi RM168 000 selepas diperdaya syarikat pemberi pinjaman kewangan tidak wujud di Bera Kuantan Pahang Wanita berusia 39 tahun itu dipercayai terpedaya dengan iklan syarikat itu di laman sosial kerana memaparkan nama sebuah b...
Dr Mahathir Dan Lim Guan Eng Mesti Jelaskan Ke Mana Duit Hasil Jualan Aset Negara Di Belanjakan

Dr Mahathir Dan Lim Guan Eng Mesti Jelaskan Ke Mana Duit Hasil Jualan Aset Negara Di Belanjakan

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 487 hits
Sepanjang pemerintahan Pakatan Harapan umum mengetahui pelbagai aset strategik negara terutamanya milik Melayu Bumiputera telah dijual dengan sewenang wenangnya Tapi persoalannya berapa banyak DS Najib telah menyenaraikan senarai aset negar...
Malaysia Boleh Buka Sempadan Negara Tetapi Hishammuddin

Malaysia Boleh Buka Sempadan Negara Tetapi Hishammuddin

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 313 hits
Malaysia boleh membuka sempadan negara namun segalanya bergantung kepada disiplin rakyat dalam memastikan jumlah kes COVID 19 tidak meningkat dengan mendadak selepas sempadan dibuka Menteri Luar Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata t...
Video U Turn Sini U Turn Sana Nak Pergi Ke Mana Harga Minyak Bagaimana

Video U Turn Sini U Turn Sana Nak Pergi Ke Mana Harga Minyak Bagaimana

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 270 hits
Mekanisme itu kemudian diganti dengan mekanisme harga tetap RM2 20 seliter bagi RON95 dan RM2 18 seliter bagi diesel bermula 7 Jun 2018 Di bawah mekanisme ini kerajaan memberi subsidi untuk mengekalkan harga itu kepada pengguna Ini bermaksu...
Pn Menekan Warisan Di Sabah Yab Km Fakta Yang Dikatakan Kebetulan Ini Nak Letak Mana

Pn Menekan Warisan Di Sabah Yab Km Fakta Yang Dikatakan Kebetulan Ini Nak Letak Mana

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 286 hits
Sebelum PRU14 Peter Anthony ini ialah kontraktor yang banyak dapat projek dari Ketua Menteri Sabah hari ini semasa dia Menteri Persekutuan masa saya PM Selepas PRU14 Ketua Menteri Sabah lantik kontraktor dia itu untuk menjadi Menteri Sabah ...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional