Nazariah Gigih Jual Cendawan Pekasam Berjaya Tembus Pasaran


 
Baru-baru ini AlongMurni (AM) telah mengikuti ‘NATURE-BASED TRAVELERS FAM TRIP’ selama 5 hari 4 malam bersama dengan para penulis blog dan pempengaruh lain dalam mempromosikan pariwisata menarik di daerah Baling, Kedah.

Dalam program ini AM berpeluang merasai pengalaman pemetaan Perjalanan Eko-Pelancongan di Baling, Kedah (Nature-Based Travellers to Malaysia - NBT2MY) dan mewar-warkan secara meluas kepada orang ramai di dalam dan juga antarabangsa tentang keunikan dan keindahan Baling.

NAZARIAH GIGIH JUAL CENDAWAN PEKASAM BERJAYA TEMBUS PASARAN Puan Nazariah seorang wanita yang sentiasa mencari peluang untuk maju kehadapan. Beliau tidak pernah melepaskan peluang yang luas didepan mata. Beliau merupakan salah seorang peserta didalam program EMPOWER NCER Malaysia batch kedua yang baru saja graduasi pada Desember 2023 yang lepas.

PENGLIBATAN DAN PERANAN NCER Northern Corridor Economic Region (NCER) merupakan kawasan pembangunan ekonomi dan sosial di Malaysia yang membabitkan negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan utara Perak. Istilah ini mula diperkenalkan sejak Rancangan Malaysia ke-9 (2006-2010) pada Januari 2007 bagi merujuk kepada Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER). Koridor Utara dirasmikan pada 30 Julai 2007 oleh Perdana Menteri Malaysia, Abdullah Ahmad Badawi.

Sime Darby Berhad merupakan perancang induk proses penyediaan asas pelan pembangunan komprehensif NCER, yang akan dibangunkan daripada tahun 2007 sehingga tamat Rancangan Malaysia ke-12, pada 2025.

En Zairemy : Pegawai Pengurus Pejabat NCIA Kedah
Puan Nazariah : Pengusaha Cendawan Pekasam
AM dimaklumkan oleh Encik Zairemy Bin Yunus, Pegawai Pengurus Pejabat NCIA Kedah yang NCER memainkan peranan bagi:


Menjana pendapatan dan memberi bantuan bagi peserta memulakan perniagaanMemberi kursus dan pendedahan kepada peserta berkaitan perniagaan Memberi pendedahan kepada peserta untuk meluaskan perniagaan samada di pasaran setempat mahupun luar.






CENDAWAN PEKASAM NAZARIAH Apabila ditanya macam mana tercetusnya idea, Puan Nazariah cakap sebab memang suka dengan cendawan sebab sedap. Beliau memulakan proses menternak cendawan dibengkel seluas 20ft x 30ft dan kini dah mula dieksport ke seluruh Malaysia.

Salah satunya ialah beliau tekad menyertai empowerNCER dengan harapan dapat sesuatu bagi mengembangkan perniagaan beliau. Sebelum ini, beliau pernah mencuba antaranya buah-buahan, barang-barang mainan kanak-kanak dan cendawan segar.

Selepas bersama NCER dengan usaha dan bantuan tunjuk ajar dari pegawai terlatih, Cendawan segar berjaya menarik perhatian dan mendapat sambutan luar biasa.

Hasil penjualan cendawan beliau semakin bertambah sehingga Puan Nazariah membuka bengkel untuk menternak cendawan kerana permintaan yang tinggi daripada pemborong & ejen. Beliau berjaya menebus pasaran di Negeri Kedah, Perlis & Perak.

Bukan saja telah berjaya menginovasikan produk cendawan segar kepada cendawan pekasam. Malah, kini beliau berjaya menambah 1 lagi bengkel cendawan dek kerana permintaan yang sangat tinggi iaitu memerlukan 100kg cendawan dalam sehari. Beliau mempunyai lebih 20 ejen pemborong di Kedah, Perlis & Perak.

AM teruja kerana berpeluang untuk melihat proses pembuatan dan proses membuat bongkah untuk menternak cendawan. Rupanya tidak mudah untuk menternak cendawan dan memerlukan penelitian dan pemilihan cendawan yang betul bermula dari benih sehingga ke proses semaian.

Nazariah Cendawan Pekasam terdiri daripada cendawan tiram putih dan kelabu. Pembelian boleh didapati dengan harga RM10.00 (140gm) dan RM15.00 (200gm) Cendawan Pekasam ini. Memandang jenis sejukbeku, jadi mudah keran perlu goreng bila ingin menikmati rasa Cendawan Pekasam ini.


KATA ALONGMURNI Secara peribadi AM berasa kagum dengan semangat gigih dan jitu yang dilakukan oleh Puan Nazariah bagi memastikan produk yang dijual kekal dalam pasaran dan sentiasa mendapat permintaan tinggi. Meskipun berdepan dengan pelbagai halangan dan cabaran, namun berkad dengan bantuan dari NCER sedikit sebanyak memberi keyakinan untuk mengetengahkan inovasi Cendawan Pekasam ke serata tempat.
NATURE-BASED TRAVELERS FAM TRIP telah diadakan pada 13 Januari 2024 – 17 Januari 2024. FAM TRIP ini merupakan anjuran QTT Group PLT bersama dengan rakan bersekutu Global Travel Sdn Bhd (KOLA) dan dibantu Team KembaRojak.

Sekalung penghargaan buat Pejabat Tanah Daerah Baling, Majlis Daerah Baling, APM Baling, Malim Gunung, FELCRA Berhad dan Team Gua Sireh.

#NazariahCendawan #CendawanPekasam #CendawanSegar #JomMaiKedah #KembaRojak #KedahWhereItAllBegan #EscapeToBeautifulNature #QttGroupTravel #NatureBasedTravelers #KolaGlobalTravel


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.alongmurni.com/2024/02/nazariah-gigih-jual-cendawan-pekasam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekal Pasta Makaroni Carbonara Cendawan

Bekal Pasta Makaroni Carbonara Cendawan

papar berkaitan - pada 4/2/2024 - jumlah : 101 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Cerita semalam bawa bekal pergi office disebabkan dah jemu dengan makanan menu yang ada di cafe dan juga menu menu di GrabFood so decide untuk bawa bekal dari rumah Jimat pun jimat juga kan CCL dan pasta ...
Empat Warga Myanmar Berjaya Ditahan Semula Bantuan Bekas Bomba

Empat Warga Myanmar Berjaya Ditahan Semula Bantuan Bekas Bomba

papar berkaitan - pada 3/2/2024 - jumlah : 97 hits
nbsp Empat orang daripada 130 orang warga Myanmar yang melarikan diri dari Depot Tahanan Imigresen Bidor berjaya ditahan semula kira kira jam 3 30 petang Jumaat hasil bantuan daripada pesara bomba dan beberapa penduduk kampung Pelarian Rohi...
Resepi Sup Cendawan Request By Sueginola

Resepi Sup Cendawan Request By Sueginola

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 99 hits
Assalamualaikum SA busy sangat hari ni tapi SA baca ye komen komen korang dalam banyak banyak komen tu SA terpanggil nak share resepi sup cendawan yang biasa Pak Zain buat SA pun buat guna resepi yang sama kadang saje la add on apa yang ada...
Tokan Letak Tanda Untuk Jual Dadah

Tokan Letak Tanda Untuk Jual Dadah

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 92 hits
MUHAMMAD AMINNURALIFFTanda harga dadah yang dikesan di salah sebuah lokasi serbuan pada Sabtu KLANG Mempamerkan tanda serta harga untuk jualan dadah seperti ubat iaitu heroin batu dan daun antara taktik penjualan dadah yang dikesan menerusi...
Polis Ditahan Jual Dadah Di Balai

Polis Ditahan Jual Dadah Di Balai

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 132 hits
KOSMO Suttirat ditahan ketika menjalankan urusan jual beli dadah di balai polis ThaiRathBANGKOK Seorang pegawai polis di wilayah Nakhon Sawan Thailand ditahan atas tuduhan menjual dadah jenis metamfetamin di balai polis lapor laman berita T...
Melayu Berpecah Belah Hanya Model Kerajaan Perpaduan Akan Berjaya

Melayu Berpecah Belah Hanya Model Kerajaan Perpaduan Akan Berjaya

papar berkaitan - pada 1/2/2024 - jumlah : 111 hits
Penyatuan Melayu di bawah satu gabungan politik sebagaimana matlamat perjuangan Perikatan Nasional tidak realistik bagi politik Malaysia Pengarah Komunikasi UMNO Datuk Lokman Noor Adam berkata selepas 2018 kaum Melayu telah terpecah ke dala...
Wacana Srikandi Bakal Tampilkan Tiga Usahawan Wanita Berjaya 5 Mac Ini

Wacana Srikandi Bakal Tampilkan Tiga Usahawan Wanita Berjaya 5 Mac Ini

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 94 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraPada tanggal 24 Januari 2024 yang lalu telah berlangsungnya majlis sidang media pelancaran sebuah program yang dikenali sebagai Wacana Srikandi Program ini dijadualkan bakal berlangsung pada 5 Mac 2024 ini...
Faisal Halim Bantu Naikkan 60 Pasaran Ortuseight Di Malaysia

Faisal Halim Bantu Naikkan 60 Pasaran Ortuseight Di Malaysia

papar berkaitan - pada 4/2/2024 - jumlah : 111 hits
Prestasi cemerlang Faisal Halim bukan sahaja menaikkan populariti dirinya namun kini turut membantu melonjakkan nilai pasaran jenama terkemuka Ortuseight di Malaysia Pengurus Faisal Halim dalam bidang penjenamaan iaitu Encik Azrin Abdul Mal...
Minyak Mengalami Kerugian Bagaimanakah Kemelesetan Ekonomi Mempengaruhi Pasaran

Minyak Mengalami Kerugian Bagaimanakah Kemelesetan Ekonomi Mempengaruhi Pasaran

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 101 hits
Kontrak minyak mentah Brent jatuh sebanyak 14 sen atau 0 2 menjadi paras AS 79 92 setiap tong pada 01 25 GMT sementara niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate terakhir menurun sebanyak 10 sen atau 0 1 menjadi AS 74 66 setiap ton...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Reaching Out

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag

Gejala Cerebral Palsy Pada Kanak Kanak Berumur 5 Tahun Dan Cara Diagnosis Awal