Nasi Ambeng Kini Diwarta Makanan Warisan Selangor


Nasi Ambeng kini diisytihar dan diwartakan sebagai makanan warisan Selangor!
Majlis perisytiharan dan pewartaan makanan warisan tersebut dibuat oleh Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari di Hotel Avani, Sepang.

Tujuan pewartaan nasi ambeng sebagai makanan warisan Selangor adalah bagi memberi ketetapan untuk ciri-ciri elemen nasi ambeng yang asli dan berasal dari Selangor.
Menurut Amirudin, pengisytiharan yang dilakukan ini ingin memartabatkan dan memastikan kelestarian nasi ambeng sebagai salah satu makanan warisan yang terdapat di Selangor.
“Proses bagi pewartaan nasi ambeng telah bermula semenjak tahun 2021 dan dimulakan dengan kajian sumber bertulis dan kajian lapangan, kemudian disusuli dengan Bengkel Meja Bulat yang dihadiri oleh para pengusaha nasi ambeng dari lima daerah yang popular dengan hidangan ini iaitu Sabak Bernam, Kuala Selangor, Klang, Kuala Langat dan Sepang.
“Hasil daripada perbincangan tersebut telah memberikan satu kata putus bagi menghasilkan ciri-ciri Nasi Ambeng Selangor yang kemudian diwartakan sebagai Makanan Warisan Selangor,” jelas Amirudin.

Chef Suwarsi M Arukin, antara individu yang terlibat proses pewartaan Nasi Ambeng Selangor.
 
Umumnya, Nasi Ambeng dikenali sebagai makanan tradisional masyarakat Jawa yang kebiasaannya dihidangkan ketika kenduri seperti tahlil dan doa selamat.
Isinya terdiri daripada nasi putih yang dihidangkan bersama dengan lauk seperti ayam, sambal goreng Jawa, serunding kelapa dan mi goreng.
Juadah ini dihidangkan di dalam talam dan dikongsikan bersama-sama empat hingga enam tetamu.
Mengikut tradisi masyarakat Jawa, ketua keluarga yang menghadiri majlis tersebut akan menjamah sedikit nasi berkenaan sebelum ia dibahagikan dan dibawa pulang sebagai berkat kepada ahli keluarga di rumah.
Keunikan cara nasi ambeng dihidangkan ini menjadikannya menu tradisi yang bukan hanya enak malah mempunyai nilai falsafah yang tersendiri seperti kesepakatan dan perpaduan antara ahli masyarakat.
Bagi ciri-ciri Nasi Ambeng Tradisional Selangor, ia perlulah mengandungi nasi putih, ayam masak semur, mi goreng, ikan masin, serunding kelapa, sambal goreng dan rempeyek.
Tidak dilupakan, sempena pengisytiharan tersebut, Kerajaan Negeri Selangor dengan kerjasama Majlis Kebudayaan Negeri Selangor (MKNS) menganjurkan Fiesta Nasi Ambeng Tradisional Selangor 2022 hari ini dari jam 9 pagi hingga 4 petang.

Ia merupakan suatu program kebudayaan dan kemasyarakatan bagi mewujudkan kesedaran berkenaan kepentingan nasi ambeng sebagai juadah tradisional daripada sudut budaya serta identiti bangsa di Selangor.
Sebanyak 2,022 dulang Nasi Ambeng dihidangkan secara percuma, sekali gus mencipta rekod di dalam Malaysia Book of Records sebagai hidangan nasi ambeng terbesar di Malaysia.
The post Nasi Ambeng Kini Diwarta Makanan Warisan Selangor appeared first on RASA.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2022/11/nasi-ambeng-kini-diwarta-makanan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Warisan Defends Bugaya State Seat In Sabah

Warisan Defends Bugaya State Seat In Sabah

papar berkaitan - pada 20/11/2022 - jumlah : 115 hits
Following his victory Jamil Hamzah said he plans to build religious schools in Bugaya as it had none at the moment SEMPORNA Warisan defended the Bugaya state seat after its candidate Jamil Hamzah won the by election with a majority of 6 629...
Pemkot Pasuruan Gelar Wayangan Sebagai Pengobat Rindu Warisan Budaya Tradisional

Pemkot Pasuruan Gelar Wayangan Sebagai Pengobat Rindu Warisan Budaya Tradisional

papar berkaitan - pada 20/11/2022 - jumlah : 114 hits
Gus Ipul meyakini bahwa kesenian wayang akan tetap bisa hidup karena regenerasinya tetap ada meski saat ini banyak pertunjukan yang lebih mengedepankan modernisasi Oleh karena itu pertunjukan wayang kali ini menghadirkan juga dalang muda Ki...
Beli Tawar Adun Punca Warisan Tumbang Di Sabah Dakwa Shafie

Beli Tawar Adun Punca Warisan Tumbang Di Sabah Dakwa Shafie

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 74 hits
Shafie Apdal menjadi ketua menteri Sabah selepas PRU14 apabila Warisan mendapat majoriti mudah 35 kerusi bersama sekutunya dalam PH PKR dan DAP serta enam ADUN daripada BN LABUAN Presiden Warisan Shafie Apdal mendakwa kejatuhan kerajaan War...
Warisan Fails To Spread Its Wings Outside Sabah

Warisan Fails To Spread Its Wings Outside Sabah

papar berkaitan - pada 20/11/2022 - jumlah : 89 hits
Warisan also fared badly in Sabah winning only three seats compared with the eight it won in the last general election KUALA LUMPUR Warisan s attempt to spread its wings to Peninsular Malaysia failed when its candidates failed to win any of...
Warisan Backing Ph And Bn To Form Govt Says Shafie

Warisan Backing Ph And Bn To Form Govt Says Shafie

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 104 hits
Warisan s support is also on the premise that the new federal government will resolve in full the 21 claims under the Malaysia Agreement of 1963 says party president Shafie Apdal PETALING JAYA Warisan has given its support for Pakatan Harap...
Warisan Sokong Ph Bn

Warisan Sokong Ph Bn

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 116 hits
MalaysiakiniWarisan menyatakan sokongan kepada gabungan PH BN Warisan memberi sokongan kepada PH dan BN kerana kedua duanya mempunyai bilangan kerusi untuk membentuk kerajaan dan majoriti rakyat telah mengundi PH dan BN kata presiden parti ...
Penuntut Uitm Bangga Loket Ciptaan Digaya Tengku Permaisuri Selangor

Penuntut Uitm Bangga Loket Ciptaan Digaya Tengku Permaisuri Selangor

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 209 hits
SHAH ALAM Seorang pereka grafik Koperasi Co opbank Pertama tidak menyangka loket dihasilkan pada tahun akhir di Universiti Teknologi Mara dipakai Tengku Permaisuri Selangor Tengku Permaisuri Norashikin dalam Istiadat Konvokesyen ke 95 unive...
Cuaca Buruk Dijangka Di Perak Selangor

Cuaca Buruk Dijangka Di Perak Selangor

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 68 hits
Cuaca buruk diramalkan melanda beberapa kawasan di Perak dan Selangor sehingga 12 tengah hari ini PETALING JAYA Jabatan Meteorologi Malaysia menjangkakan ribut petir hujan lebat dan angin kencang melanda beberapa kawasan di Perak dan Selang...
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Al Ikhsan Sports Spend And Win

Cuci Karpet

Lambstongues The Benefits Of Plastic Downspouts Over Metal Alternatives

Beyond The High Exploring The Therapeutic Uses Of Thca Flower In Houston

Mahkamah Warga Emas Bunuh Jiran Hukuman Diganti Penjara 30 Tahun

From The Dock To Rubbing Shoulders With Pmx Kk Mart Founder Shows Steely Resurgence With Uzbek Expansion Plan