Nanti Kita Lihat Pulak Wartawan Harakahdaaily Minta Duit Sebab Akhbar Tak Laku


 
Mahkamah putuskan bekas kakitangan Utusan berhak dapat pampasan


FMT Reporters -October 25, 2022 
Mahkamah memutuskan hanya lapan kali pembayaran dibuat kepada bekas kakitangan, dengan baki tunggakan RM59,403,367.97 perlu dijelaskan kepada semua penerima VSS.
PETALING JAYA: Bekas kakitangan Utusan Melayu (Malaysia) Berhad (UMMB) terlibat dalam Skim Pemisahan Sukarela (VSS) empat tahun lalu berhak mendapatkan baki bayaran penyelesaian hasil jualan hartanah milik syarikat dan anak syarikatnya.
Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Nadzarin Wok Nordin memutuskan bahawa penerima VSS dan anak-anak syarikatnya adalah benefisiari harta amanah, dan bukan pemiutang UMMB.
“Berkaitan dengan pelaksanaan VSS, UMMB, anak syarikat dan syarikat berkaitannya boleh diklasifikasikan sebagai entiti ekonomi tunggal.
“Mahkamah berpendapat bahawa penerima VSS adalah benefisiari harta-harta amanah dan mereka tidak terlibat dalam proses likuidasi dan berhak mendapat manfaat daripada harta-harta amanah,” katanya menurut laporan Bernama.
Beliau juga mengisytiharkan 29 hartanah milik UMMB dan anak syarikat – Utusan Publications & Distributor Sdn Bhd, U Print Sdn Bhd, Utusan Land Sdn Bhd, Juasa Holdings Sdn Bhd dan Mediamony Sdn Bhd – adalah harta amanah.
Dalam penghakimannya, Nadzarin berkata hartanah berkenaan termasuk empat harta tambahan iaitu bangunan-bangunan di Jalan Chan Sow Lin dan kilang percetakan di Bangi dekat sini.
Katanya, penerima VSS sebagai benefisiari, (selepas ditolak perkara seperti cukai keuntungan harta tanah, penilaian, yuran pelikuidasi, yuran guaman dan pelbagai bayaran) akan menerima bayaran penyelesaian yang akan dimasukkan ke dalam akaun firma guaman yang dilantik sebagai pemegang amanah VSS. Firma guaman, Lavinia, Dell Akbar, Tee & Partners serta Tetuan Azmin dinamakan sebagai pemegang amanah kakitangan VSS.
Hakim membuat keputusan tersebut dalam saman pemula yang difailkan oleh UHY Advisory sebagai pelikuidasi yang mewakili UMMB (Penggulungan Sukarela Pemiutang-CVL) sebagai plaintif terhadap Rosmanizam Abdullah dan 159 yang lain sebagai defendan (pekerja VSS).
Menurut penghakiman, hanya lapan kali pembayaran dibuat oleh plaintif (UMMB) kepada bekas kakitangan sebelum CVL pada 7 Okt 2019 manakala masih terdapat baki tunggakan sebanyak RM59,403,367.97 perlu dijelaskan kepada semua penerima VSS.
Hakim seterusnya berkata sebelum membuat keputusan, mahkamah telah meneliti terma dan syarat VSS yang menyatakan terdapat sejumlah 12 pembayaran dalam tempoh 12 bulan kepada pekerja VSS dan sepatutnya dibuat selepas semua potongan berkanun, hutang belum dijelaskan dan proses rasmi lain selesai.
“Mahkamah juga merujuk surat bertarikh 8 Okt 2019 daripada Pengerusi Eksekutif Kumpulan Utusan (ketika itu), Abdul Aziz Sheikh Fadzir yang menyatakan, persetujuan kedua pihak dicapai bahawa pembayaran VSS akan dibuat menggunakan dana hasil penjualan hartanah milik Kumpulan Utusan,” katanya.
Sementara itu, peguam Abu Daud Abd Rahim, mewakili defendan-defendan, ketika dihubungi, mengesahkan penghakiman tersebut.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/10/nanti-kita-lihat-pulak-wartawan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Simpan Misai Kerja Di Kantin Pemuda Usia 20 Tahun Sabar Je Dipanggil Pakcik Demi Kumpul Duit Sambung Degree

Video Simpan Misai Kerja Di Kantin Pemuda Usia 20 Tahun Sabar Je Dipanggil Pakcik Demi Kumpul Duit Sambung Degree

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 246 hits
HANYA kerana memakai apron dan memiliki wajah bermisai pemuda yang bekerja di sebuah kantin sekolah ini mendapat gelaran pakcik kantin Begitulah yang terjadi kepada Ahmad Aniq Yahaya 20 yang menceritakan pengalamannya ketika membantu keluar...
Sampai Kesudah Tak Promote Buat Tak Tahu Norreen Iman Dituduh Bawa Lari Duit Reviu

Sampai Kesudah Tak Promote Buat Tak Tahu Norreen Iman Dituduh Bawa Lari Duit Reviu

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 235 hits
Nama selebriti yang kini mukanya sering terlihat dalam drama drama melayu iaitu Norreen Iman menjadi hangat apabila dia didakwa 8216 melarikan diri 8217 dari melangsaikan tugas membuat reviu biarpun sudah dibayar Difahamkan dari ciapan pend...
Peluang Buat Duit Di Pg Mall

Peluang Buat Duit Di Pg Mall

papar berkaitan - pada 27/10/2022 - jumlah : 216 hits
Hiiii Korang suka shopping tapi dalam masa yang sama mahu berbisnes secara online Jommm sertai PG Mall sekarang Apa Itu PG Mall PG Mall secara mudah ringkas dan padatnya ialah satu online shopping mall Ia telah beroperasi sejak tahun 2017 d...
Iblis Dalam Pakatan Menipu Makan Gaji Buta Sakau Duit Rakyat Pun Sifat Iblis Juga

Iblis Dalam Pakatan Menipu Makan Gaji Buta Sakau Duit Rakyat Pun Sifat Iblis Juga

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 127 hits
DR ZULQARNAIN LUKMANPresiden Pas mengatakan ada iblis dalam Pakatan antaranya disebabkan kerajaan PH telah meratifikasikan ICERD Mulut memang tiada insuran tetapi otak kita tidak perlu dipajak kepada pemimpin Iblis ada di mana mana Sifat Ib...
Pengeluaran Kwsp 17 Cara Untuk Mengeluarkan Duit Kwsp Anda Sebelum Pencen

Pengeluaran Kwsp 17 Cara Untuk Mengeluarkan Duit Kwsp Anda Sebelum Pencen

papar berkaitan - pada 24/10/2022 - jumlah : 173 hits
Pengeluaran KWSP 17 Cara Untuk Mengeluarkan Duit KWSP Anda Sebelum Pencen Ramai sebenarnya yang belum tahu macam mana cara untuk keluarkan duit KWSP yang disimpan selama ini Matlamat kita simpan duit tersebut adalah untuk digunakan bukan un...
Sekumpulan Budak Berlegar Di Stesen Minyak Minta Duit Pada Orang Siap Ugut Guna Pedang Mainan

Sekumpulan Budak Berlegar Di Stesen Minyak Minta Duit Pada Orang Siap Ugut Guna Pedang Mainan

papar berkaitan - pada 23/10/2022 - jumlah : 118 hits
Sekumpulan kanak kanak lelaki dilihat berkeliaran di sebuah stesen minyak dan meminta duit dari orang ramai dengan cara mengugut menggunakan pedang mainan Situasi tersebut berjaya dirakam orang awam yang memberitahu kanak kanak berkenaan pa...
Cara Transfer Buat Pemotongan Duit Secara Bulanan Ke Tabung Haji Melalui Maybank2u

Cara Transfer Buat Pemotongan Duit Secara Bulanan Ke Tabung Haji Melalui Maybank2u

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 337 hits
Assalamualaikum Rupanya ada cara mudah untuk anda transfer duit dari akaun bank ke simpanan Tabung Haji dan terus setting pemotongan duit pula secara automatik setiap bulan Jika kita nak saving simpanan ke tabung haji memikirkan terpaksa be...
Elon Musk Saya Beli Twitter Bukan Sebab Duit Tapi Kerana Sayangkan Manusia

Elon Musk Saya Beli Twitter Bukan Sebab Duit Tapi Kerana Sayangkan Manusia

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 126 hits
Minggu ini adalah antara tempoh yang sangat bermakna buat Elon Musk atas pengambilalihan ke atas Twitter Media sosial itu akan menjadi salah satu syarikat bawah naungan beliau sebaris dengan Tesla SpaceX dan lain lain Menariknya beliau tela...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Lama Tunggu Grab Chef Anis Nabilah Tawar Diri Hantar Lelaki Oku Penglihatan Balik Rumah



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Buasir Otak Tv Buasir Otak The Muzik Hentikan Penindasan

Bolehkah Pesakit Diabetes Mengambil Gula Perang

Golongan Muda Menjadi Miskin Kerana Hutang Kereta

Perpanjangan Brand Membantu Ekosistem Bisnis Lokal Dengan Memberikan Kepastian Hukum

Pg Top 63 By Vonnie Tangtem168 Io 24 168 21 67

Effective Elevator Pitch