Nama Hari Kiamat Maksud Disebalik Nama


PENTING! : 25 Nama Hari Kiamat Yang Boleh Ditemui Dalam Al-Quran Beserta Makna Nama.
Hari Akhirat atau Hari Kiamat adalah hari kemusnahan seluruh alam semesta dan hari kebangkitan semula. Sebagai umat Islam, mempercayai kewujudan hari akhirat ini merupakan salah satu rukun iman yang perlu kita laksanakan.
Berikut kami terangkan serba sedikit berkenaan tentang apa itu hari kiamat dan nama-nama lain bagi hari ini beserta makna. Teruskan pembacaan anda untuk ketahui lebih lagi tentang hari kiamat.
Apa itu Hari Akhirat? Hari Akhirat atau hari kiamat merupakan hari di mana seluruh bumi dan alam semesta di musnahkan. Hari Akhirat ini merupakan satu perkara yang pasti berlaku dan wajib dipercayai oleh semua umat Islam. Barang siapa yang tidak mempercayainya ia dikira telah keluar dari agama Islam.
Pada hari kiamat ini, semua makhluk yang hidup akan dimatikan (pada tiupan sangkakala pertama) dan kemudiannya semua makhluk dari seawal-awal kelahiran manusia (semenjak zaman Nabi Adam A.S.) akan dibangunkan semula bagi dihisab amalannya (pada tiupan sangkakala kedua).
Pada hari ini juga seluruh makhluk akan dihimpunkan di padang masyar dan dihisab amalan perbuatannya. Kemudian melalui timbangan amalan ini akan ditentukan kita ini akan masuk ke syurga ataupun neraka.
Di dalam Al-Quran, Allah S.W.T banyak menyebutkan tentang kiamat dan tanda-tandanya. Berikut merupakan antara ayat yang menyatakan tentang kewujudan hari kiamat ini:
“Dan bahawa sesungguhnya hari Kiamat itu tetap akan datang, tidak ada sebarang syak padanya, dan bahawa sesungguhnya Allah akan membangkitkan (menghidupkan semula) orang-orang yang berada dalam kubur.”
Surah al-Hajj: 7 Nama Hari Kiamat Berikut merupakan 25 nama lain bagi hari kiamat yang ditemui dalam Al-Quran. Turut disertakan sekali makna bagi setiap nama tersebut:
RumiMaknaYawm al-Qiyāmaṯ (يوم القيامة)Hari kebangkitanal-Sā’aṯ (الساعة)WaktuYawm al-Akhīr (يوم الآخر)Hari AkhirYawm al-Dīn (يوم الدين)Hari akhir (agama)Yawm al-Faṣl (يوم الفصل)Hari keputusanYawm al-Ḥisāb (يوم الحساب)Hari perhitunganYawm al-Fatḥ (يوم الفتح)Hari pengadilanYawm al-Talāq (يوم التلاق)Hari perpisahanYawm al-Jam'(i) (يوم الجمع)Hari pengumpulanYawm al-Khulūd (يوم الخلود)Hari kekekalanYawm al-Khurūj (يوم الخروج)Hari KeluarYawm al-Ba’th (يوم البعث)Hari KebangkitanYawm al-Ḥasraṯ (يوم الحسرة)Hari penyesalanYawm al-Tanād (يوم التناد)Hari pemanggilanYawm al-Āzifaṯ (يوم الآزفة)Hari mendekatYawm al-Taghābun (يوم التغابن)Hari terbukanya aibYawm al-Wa’īd (يوم الوعيد)Hari ancamanYawm al-Aẕīm (اليوم العظيم)Hari agungal-Yawm al-Masyhūd (اليوم المشهود)Hari penyaksianal-Qāri’aṯ (القارعة)Bencana yang menggetarkanal-Ghāsyiaṯ (الغاشية)Bencana yang tak tertahankanal-Ṣākhkhaṯ (الصاخة)Bencana yang memilukanal-Tāmmaṯ al-Kubrā (الطامة الكبرى)Bencana yang melandaal-Ḥāqqaṯ (الحاقة)Kebenaran besaral-Wāqi’aṯ (الواقعة)Peristiwa besar 10 Tanda Besar Hari Akhirat Tanda-tanda besar hari akhirat merupakan perkara-perkara yang akan berlaku apabila hampirnya Hari Kiamat ini. Berikut merupakan 10 tanda tersebut:
Keluarnya Asap (Dukhan) Keluarnya Dajjal Keluarnya binatang melata (Dabah) Matahari terbit dari barat Kemunculan Ya’juj dan Ma’juj Kemuncula Nabi Isa A.S. Gerhana di Timur Gerhana di Barat Gerhana di rantau atau jazirah Arab Keluarnya Api dari Yaman yang menghalau manusia ke Mahsyar Jabatan Kemajuan Islam Malaysia – JAKIM Sesungguhnya sebagai umat Islam, kita haruslah sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi hari kiamat ini. Hal ini demikian kerana, tidak ada seorang pun manusia yang tahu akan ketibaan hari ini dan hanya iman kita yang mampu menyelamatkan kita daripada hari akhirat nanti.
Semoga Allah S.W.T memelihara dan mengekalkan iman kita agar kita tergolong daripada kalangan hamba-hamba-Nya yang berjaya di dunia dan akhirat. Amin.
Baca juga: Rukun & Bacaan Dalam Solat Jenazah


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/nama-hari-kiamat/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=nama-hari-kiamat

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jalani Sidang Vonis Hari Ini Syl Berharap Bebas

Jalani Sidang Vonis Hari Ini Syl Berharap Bebas

papar berkaitan - pada 11/7/2024 - jumlah : 78 hits
Mantan Mentan Syahrul Yasin Limpo akan menjalani sidang vonis hari ini
Greece Jadi Negara Pertama Perkenalkan Kerja Enam Hari Seminggu

Greece Jadi Negara Pertama Perkenalkan Kerja Enam Hari Seminggu

papar berkaitan - pada 11/7/2024 - jumlah : 99 hits
Melalui laporan UPI Greece menjadi negara pertama yang perkenalkan kerja enam hari seminggu bagi meningkatkan produktiviti pekerja Bekerja 6 hari seminggu Undang undang yang mula berkuat kuasa pada 1 Julai lalu membolehkan perniaga swasta y...
8 Inspirasi Outfit 17 Agustus Siap Siap Jadi Pusat Perhatian Di Hari Kemerdekaan

8 Inspirasi Outfit 17 Agustus Siap Siap Jadi Pusat Perhatian Di Hari Kemerdekaan

papar berkaitan - pada 11/7/2024 - jumlah : 120 hits
Untuk memeriahkan HUT RI pakai outfit 17 Agustus ini Tanggal 17 Agustus sudah di depan mata dan saatnya kita tunjukkan semangat nasionalisme dengan outfit yang keren dan penuh gaya Nah kalau kamu masih bingung mau pakai outfit hari kemerdek...
Influencer Aisyah Hijanah Aliff Teega Bergari Kekal Tenang Direman Empat Hari

Influencer Aisyah Hijanah Aliff Teega Bergari Kekal Tenang Direman Empat Hari

papar berkaitan - pada 12/7/2024 - jumlah : 125 hits
Pasangan pempengaruh media sosial Aliff Teega dan Aisyah Hijanh kekal tenang direman empat hari selepas ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini Kedua dua mereka itu ditahan oleh SPRM semalam atas dakwaan penyelewenagan dan p...
Grounding Sunning Kuatkan Imun Anak 20 Minit Dah Cukup Setiap Hari

Grounding Sunning Kuatkan Imun Anak 20 Minit Dah Cukup Setiap Hari

papar berkaitan - pada 12/7/2024 - jumlah : 143 hits
Bila anak sakit dan tidak sihat kitalah paling susah hati Apa kata kita bantu anak untuk tingkatkan imun tubuhnya Nak buat macam mana Menurut perkongsian dari aktiviti grounding dan sunning ini antara yang paling membantu untuk meningkatkan...
Kes Seleweng Kutipan Derma Bernilai Jutaan Ringgit Pasangan Influencer Direman Hari Ini

Kes Seleweng Kutipan Derma Bernilai Jutaan Ringgit Pasangan Influencer Direman Hari Ini

papar berkaitan - pada 11/7/2024 - jumlah : 79 hits
Kelibat pasangan pempengaruh yang tiba di Mahkamah Majistret Putrajaya pagi ini mencuri perhatian lensa kamera dan ramai netizen di media sosial Terdahulu media melaporkan pasangan suami isteri yang sebelum ini tular kerana isu poligami dit...
Drama Satu Hari Nanti

Drama Satu Hari Nanti

papar berkaitan - pada 11/7/2024 - jumlah : 157 hits
Nantikan drama Satu Hari Nanti inspirasi dari novel karya Shera Zulghafar akan datang di iQIYI Drama terbitan Mache All Star United diarahkan oleh Pali Yahya Dibintangi oleh Ezaidi Aziz Eyka Farhana Bella Astillah Hasnul Rahmat dan Fazlina ...
Dpr Setuju Uang Operasional Prajurit Tni Di Papua Naik Rp97 Ribu Per Hari

Dpr Setuju Uang Operasional Prajurit Tni Di Papua Naik Rp97 Ribu Per Hari

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 113 hits
Dalam rapat itu disepakati uang operasional prajurit naik menjadi Rp97 000 per hari
Eye Hari Raya Hari Mulia Chord

Eye Hari Raya Hari Mulia Chord

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 158 hits
Acapella Hari raya hari mulia Sambutlah dengan gembira Ketupat rendang dan juadah Mari kita raikan Em Am B Em Em Hari raya hari mulia D Setelah sebulan kita berpuasa C G Hari mulia bersyukur kita Am B Pada yang esa pencipta semesta C D B Em...
Filem Reeza Gtr

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Demam Denggi Demam Panas Yang Tiba Tiba

Kl Bird Park

4 Resipi Sarapan Mudah Boleh Masak Guna Air Fryer Je

Zus Coffee With Ceo Latte


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Cengkih Rempah Berharga Dengan Manfaat Kesihatan

Novendy Chen Sosok Anak Siantan Pontianak Yang Menjadi Co Founder Olsera

How Precision Mold Components Improve Manufacturing Accuracy In The Electronics Industry

Dua Anggota Polis Digantung Kerja Berkaitan Kes Ketum Dadah

Ni Namanya Hate Stalking

Pendakwaan Sangat Bergantung Pada Keterangan Dengar Cakap Kata Peguam Najib