Nak Ubah Suai Rumah Jangan Guna Khidmat Kontraktor Asing Walaupun Harga Mereka Murah



Foto hiasan | MDS CONTRUCTION


Persatuan Pemaju Hartanah Bumiputera Selangor menasihatkan orang ramai tidak menggunakan khidmat pekerja asing sekiranya mahu mengubah suai rumah atau melakukan projek-projek pembinaan. 

Presidennya, Mohammad Sahar Mat Din berkata, sebaik-baiknya mereka mendapatkan khidmat kontraktor tempatan yang bertauliah termasuk konsultan dan jurutera.


Meskipun kontraktor asing menjadi pilihan ramai berbanding kontraktor tempatan kerana kos upah yang lebih rendah, namun perlu diingatkan bahawa kontraktor asing terbabit tidak bertauliah, tidak berlesen dan tidak mempunyai sijil perakuan daripada Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB). 


"Inilah masalahnya apabila orang kita sendiri mahu membaik pulih rumah. Mereka melantik terus pekerja asing buat ubah suai sendiri. Sepatutnya kita kena didik orang ramai melantik syarikat tempatan walaupun pekerja-pekerjanya adalah warga asing. 


"Jika melantik secara terus warga asing sebagai 'kontraktor jadian', saya bimbang masalah akan berlaku seperti kerosakan pada binaan tersebut kerana tidak mengikuti spesifikasi ditetapkan," katanya. 


Media Utusan Malaysia baru-baru ini melaporkan periuk nasi kontraktor tempatan khususnya bumiputera semakin terancam kerana sektor pembinaan dan perusahaan di negara ini semakin dikuasai oleh warga asing. 


Hal itu mendorong Persatuan Kontraktor Bumiputera Malaysia (PKBM) menggesa kerajaan melakukan siasatan terhadap kontraktor yang melakukan kerja-kerja ubah suai dan pembinaan sama ada mereka mendapat kelulusan untuk beroperasi, selain melakukan pemutihan sekiranya tidak mahu bekerja dengan kontraktor tempatan. 


Mengulas lanjut, Mohammad Sahar berkata isu itu berlaku mungkin disebabkan pekerja asing telah mendapat pengalaman semasa bekerja dengan majikannya terdahulu, lalu timbul keinginan untuk menjalankan perkhidmatan itu sendiri tanpa bernaung di bawah mana-mana syarikat kontraktor berdaftar.


"Sebab mereka sudah nampak ada peluang untuk mencari pendapatan sendiri, mereka buatlah khidmat-khidmat pembinaan. Mereka sudah tahu nak beli barang binaan di mana, pekerja-pekerja ada dalam kelompok mereka sendiri, malah mereka mampu mencari pelanggan sendiri. 


"Tetapi itu tidak bermakna mereka boleh berbuat sesuka hati kerana mesti mendapat kelulusan daripada pihak berkuasa," katanya. 


Sementara itu, Presiden Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM), Datuk Seri Mohamed Fadzill Hassan berkata, perkara itu tidak menghairankan kerana semakin ramai warga asing menceburi bidang itu disebabkan rakyat Malaysia sendiri tidak mahu melakukan kerja-kerja berat seperti itu. 


"Tiada pekerja tempatan yang mahu buat kerja ini sebab industri binaan kotor dan panas. rakyat kita mahu kerja yang selesa. Akibatnya, terimalah lebih ramai pekerja asing dalam negara sehingga perniagaan mereka lebih maju daripada kita," katanya. 


April 2022, Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M. Saravanan memaklumkan Malaysia bakal menerima kemasukan 500,000 pekerja asing dari Bangladesh secara berperingkat. Sebanyak 475,678 permohonan pekerja asing diterima dan 43,519 daripada jumlah itu membabitkan permohonan bekerja di sektor pertanian.


Sumber: Utusan Malaysia


source https://www.thereporter.my/2022/05/nak-ubah-suai-rumah-jangan-guna-khidmat.html

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kongsibro.blogspot.com/2022/05/nak-ubah-suai-rumah-jangan-guna-khidmat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Ini Ubah Suai Bilik Air Rumah Mentua Bajet Rm200 Terus Nampak Baharu Kemas

Wanita Ini Ubah Suai Bilik Air Rumah Mentua Bajet Rm200 Terus Nampak Baharu Kemas

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 114 hits
Bilik air antara ruang yang paling penting dalam sebuah rumah Walaupun ia merupakan tempat untuk isi rumah mandi membersihkan diri dan membuang najis tetapi tidak seharusnya ia dibiarkan kotor tidak berjaga Tak kira sama ada rumah di bandar...
Jangan Paksa Mereka Ubah Dr Sheikh Kongsi Anak Kidal Banyak Kelebihan

Jangan Paksa Mereka Ubah Dr Sheikh Kongsi Anak Kidal Banyak Kelebihan

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 204 hits
Angkasawan Negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor berkongsi mengenai salah seorang anak kembarnya Emelia yang sudah mula menunjukkan dirinya seorang kidal selepas banyak aktiviti dilakukan menggunakan tangan kiri Menurut Dr Sheikh Muszapha...
Happy Nak Discharge Tak Sabar Nak Balik Rumah Mira Filzah Dipuji Cantik Lepas Bersalin

Happy Nak Discharge Tak Sabar Nak Balik Rumah Mira Filzah Dipuji Cantik Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 167 hits
Selepas 10 hari melahirkan putera sulungnya Wan Khair Amir ibu cantik manis ini turut memuat naik gambar thowback selepas bersalin yang ketika itu masih di hospital Namun apa yang menarik perhatian ramai pastinya kecantikan Mira Filzah biar...
Jangan Buat Konten Murahan Nak Viralkan Produk Dsv Sound Influencer Amuk Founder Bagi Duit Palsu

Jangan Buat Konten Murahan Nak Viralkan Produk Dsv Sound Influencer Amuk Founder Bagi Duit Palsu

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 181 hits
Sebelum ini tular sebuah video mengenai drama seorang seorang influencer yang dikenali sebagai Puteri Sari bergaduh dengan nbsp founder produk Siti Jamumall nbsp yang dikatakan bergaduh Difahamkan nbsp influencer tersebut berkunjung ke ruma...
Dihalang Masuk Rumah Sendiri Sebab Tunggakan Yuran Maintenance Awal Ashaari Mengaku Alih Palang Pagar Guna Tangan

Dihalang Masuk Rumah Sendiri Sebab Tunggakan Yuran Maintenance Awal Ashaari Mengaku Alih Palang Pagar Guna Tangan

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 382 hits
Pengacara popular Awal Ashaari tampil memberi penjelasan terperinci selepas didakwa melakukan perbuatan khi4nat dengan meros4kkan palang pagar milik pengurusan perumahan Dihalang masuk rumah sendiriMenurut Awal timbul salah faham antara dir...
Nak Bantu Anak Pegang Pensil Dengan Betul Buat Cara Simple Ni Di Rumah

Nak Bantu Anak Pegang Pensil Dengan Betul Buat Cara Simple Ni Di Rumah

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 214 hits
Sebaiknya sejak kecil lagi anak sudah diajar dengan pelbagai aktiviti kekuatan otot tangan untuk merangsang mereka agar dapat memegang pensil seterusnya sebagai persediaan untuk menulis Selain merangsang kekuatan otot tangan aktiviti kasar ...
Saya Hanya Orang Biasa Nak Buat Kebaikan Untuk Semua Shaharul Ridzwan Minta Jangan Sanjung Dirinya

Saya Hanya Orang Biasa Nak Buat Kebaikan Untuk Semua Shaharul Ridzwan Minta Jangan Sanjung Dirinya

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 135 hits
Aktor berbadan sasa Saharul Ridzwan yang kini aktif menyebarkan dakwah dan berhijrah ke arah lebih baik memberitahu dirinya hanyalah seorang insan yang kerdil sahaja apabila ramai pihak terinspirasi dengan perubahan dirinya Memetik laporan ...
Jangan Nak Bekerjasama Dengan Bersatu

Jangan Nak Bekerjasama Dengan Bersatu

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 105 hits
MOHD SHAH RIMAku nak tulis ringkas mengenai BERSATU untuk jalin kerjasama dgn PH Langkah Sheraton tidak mungkin berjaya tanpa penglibatan BERSATU Jika PN bersama PH berjaya menang di PRU ke15 Mahiaddin Yassin akan melobi untuk jadi Perdana ...
Paket Harga Nasi Kotak Murah Surabaya Aisya Catering

Paket Harga Nasi Kotak Murah Surabaya Aisya Catering

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 183 hits
Pesan nasi kotak murah nikmat dan halal Bisa Dadakan Diantar Bisa pesan mendadak diantar sampai tujuan Pesan nasi box dengan pilihan menu dan harga yang bervariasi Aneka menu bisa anda sesuaikan dengan kebutuhan acara anda seperti acara syu...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024