Nak Rotan Anak Ada Bahagian Badan Yang Dibolehkan Bahagian Larangan Bukan Semua Tempat Boleh Rotan


Nak mendidik anak-anak memang memerlukan kesabaran lebih-lebih lagi anak yang sedang membesar. Memang mencabar jiwa raga, kalau tak kena gaya memang boleh hilang kesabaran. Ye lah kita manusia biasa, niat hanya mahu mendidik anak menjadi manusia yang berguna.
Namun tak semua tempat dibolehkan untuk merotan anak. Ada bahagian tubuh badan yang dilarang tau! Jom ambil tahu cara mendidik anak yang betul. Selamat beramal!

Cara Mendidik Anak Dengan Betul😊
1) Jangan pukul anak dari lutut keatas
2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. Nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control.
3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya. Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak.
Sabda Rasulullah s.a.w.
“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”
4). Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).
5). Berikan anak anda pelukkan setiap hari. (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6). Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)
7). Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan.
(Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).
8)Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.
9). Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).
10). Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.
11). Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)
12). Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.
13). Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.
14). Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).
15). Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.
16). Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.
17). Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.
18). Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.
19). Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam.
20). Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.
21). Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.
22). Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.
“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya”
Kredit : Dr Fadzilah Kamsah

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Nak Rotan Anak Ada Bahagian Badan Yang Dibolehkan & Bahagian Larangan, Bukan Semua Tempat Boleh Rotan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-rotan-anak-ada-bahagian-badan-yang-dibolehkan-bahagian-larangan-bukan-semua-tempat-boleh-rotan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Belajar Cakap English Dengan Baik 4 Channel Ni Mak Ayah Boleh Pilih Untuk Anak

Nak Anak Belajar Cakap English Dengan Baik 4 Channel Ni Mak Ayah Boleh Pilih Untuk Anak

papar berkaitan - pada 28/1/2023 - jumlah : 105 hits
Membiarkan anak menonton Youtube pada tempoh yang lama sememangnya tidak disarankan oleh mana mana pakar Namun bijaklah memilih untuk anak tonton sepanjang tempoh dua jam yang disarankan oleh pakar Nak pilih channel apa Jika anda mahu anak ...
Kalau Boleh Nak Anak Lelaki Tak Mahu Tunggu Lama Fazura Rancang Bersalin Hujung Tahun Ini

Kalau Boleh Nak Anak Lelaki Tak Mahu Tunggu Lama Fazura Rancang Bersalin Hujung Tahun Ini

papar berkaitan - pada 24/1/2023 - jumlah : 105 hits
Tak mahu menunggu lama selebriti dan usahawan terkenal Nur Fazura mengakui dia dan suami Fattah Amin mempunyai perancangan untuk mendapatkan cahaya mata kedua pada tahun ini Malah kongsi Fazura lagi dia kini mengimpikan kehadiran seorang ca...
Banyak Lagi Tempat Nak Cari Rezeki Kesal Apanya Ulat Dalam Batu Pun Boleh Makan

Banyak Lagi Tempat Nak Cari Rezeki Kesal Apanya Ulat Dalam Batu Pun Boleh Makan

papar berkaitan - pada 28/1/2023 - jumlah : 102 hits
Pas ni tak ada kuasa tapi jadi AJK Masjid je contoh ajk masjid yg berfahaman pas semua penceramah yang tak sekepala dengan dia tak dibenarkan bagi kuliah masjid
Boleh Buat Darah Beku Di Kepala Ketagih Main Lato Lato Ibu Panik Leher Anak Terbelit Tali Sampai Nak Hilang Nyawa

Boleh Buat Darah Beku Di Kepala Ketagih Main Lato Lato Ibu Panik Leher Anak Terbelit Tali Sampai Nak Hilang Nyawa

papar berkaitan - pada 28/1/2023 - jumlah : 246 hits
Keseronokan bertukar tragedi apabila seorang wanita bergelar ibu berkongsikan pengalaman cemas berikutan anak lelakinya hampir maut gara gara terbelit tali permainan yang tular pada ketika ini iaitu lato lato Permainan berbentuk dua biji bo...
Bukan Sengaja Nak Tantrum Anak Tak Mampu Kawal Emosi Ayah Ini Kongsikan Fakta Kita Perlu Tahu

Bukan Sengaja Nak Tantrum Anak Tak Mampu Kawal Emosi Ayah Ini Kongsikan Fakta Kita Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 6/2/2023 - jumlah : 94 hits
Sekitar usia anak nak membesar lebih kurang tiga tahun ke bawah itu adalah normal Biasanya tantrum ini terjadi kerana ia adalah cara terbaik untuk anak menunjukkan perasaannya Untuk meluahkan dengan kata kata adalah sukar jadi ekspresi mela...
Bila Naik Kereta Nak Berjalan Jauh Anak Selalu Pening Muntah Dalam Kereta Kan Cuba Cara Ini Untuk Atasinya

Bila Naik Kereta Nak Berjalan Jauh Anak Selalu Pening Muntah Dalam Kereta Kan Cuba Cara Ini Untuk Atasinya

papar berkaitan - pada 6/2/2023 - jumlah : 108 hits
Ibu adik pening duduk dalam kereta lama lama rasa macam kepala berpusing Ayat seperti ini mungkin akan keluar dari mulut si manja anda setiap kali bawa anak naik kereta untuk perjalanan yang jauh bukan Ya ia memang kedengaran menyusahkan Di...
Hiburan Kahwin Dua Bercuti Ke Veinna Boleh Bayar Nafkah Tak Reti Anak Tiri Miera Leyana Bersuara

Hiburan Kahwin Dua Bercuti Ke Veinna Boleh Bayar Nafkah Tak Reti Anak Tiri Miera Leyana Bersuara

papar berkaitan - pada 5/2/2023 - jumlah : 219 hits
Baru baru ini nama pelakon Miera Leyana menjadi bualan netizen setelah kantoi suaminya Rosland Othman culas memberi nafkah kepada isteri pertama dan lima orang anak sejak September 2021 Susulan itu Rosland bersama isteri pertama gagal menca...
Apa Kita Boleh Buat Tawakal Mia Ahmad Korbankan Masa Pantang Demi Tiga Anak

Apa Kita Boleh Buat Tawakal Mia Ahmad Korbankan Masa Pantang Demi Tiga Anak

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 143 hits
Hebatnya wanita bergelar ibu Demi anak sanggup buat apa saja Bak kata orang seorang ibu akan cuba sehabis daya demi anak anak tercinta Begitu juga yang dilalui oleh pelakon Mia Ahmad yang telah menimang cahaya mata ketiganya pada 17 Januari...
Masalah Nak Buat Copywriting Boleh Cuba Teknik Ini

Masalah Nak Buat Copywriting Boleh Cuba Teknik Ini

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 117 hits
Ramai yang alami masalah buntu nak cari idea bila nak buat copywriting untuk iklankan produk yang ingin kita promosi Tapi jika kita tahu struktur dan caranya ia akan jadi lebih mudah Tapi masalahnya setiap hari nak kena tulis ayat iklan yan...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih