Nak Raya Ini Jangan Bagi Sebarangan Kuih Pada Anak Ada 12 Tanda Anak Alami Alahan Telur


Adakah anak yang mempunyai alergi protein telur akan mengalami ruam pada badan dan muka? Ini 12 tanda anak alergi makanan yang ibu bapa perlu tahu. Jom periksa si manja sekarang!

Memahami masalah alergi protein telur
Alahan telur atau alergi protein telur ialah reaksi tindak balas badan terhadap telur dan makanan yang mengandungi telur.
Badan akan memberi tindak balas seumpama telur adalah bahan berbahaya.
Situasi ini akan menyebabkan badan menghasilkan antibodi untuk melawan protein telur. Antibodi ini akan merangsang sistem imun badan untuk mengeluarkan bahan kimia.
Keadaan ini pada akhirnya akan mengembangkan tanda anak alergi makanan seperti alahan telur.
Faktor risiko wujudnya alergi protein telur
Jika anda atau pasangan mempunyai alahan ini, maka berkemungkinan besar si manja juga akan mengalami keadaan yang sama.
Terdapat beberapa faktor boleh meningkatkan risiko untuk mengembangkan alahan ini, seperti:
Dermatitis atopik
Kanak-kanak dengan kulit jenis ini adalah lebih berisiko dan cenderung untuk mengalami alahan makanan berbanding mereka yang tidak mempunyai masalah kulit.
Sejarah keluarga
Anda berisiko tinggi untuk mengalami alergi makanan jika salah seorang atau kedua-dua ibu bapa menghidap asma, alahan makanan atau jenis alahan lain seperti ekzema.
Usia
Keadaan alahan ini adalah 1 yang biasa dalam kalangan kanak-kanak. Seiring pertambahan usia, sistem pencernaan akan menjadi matang dan reaksi alahan semakin kurang berlaku.
Mengenali puncanya
Reaksi berlebihan sistem imun adalah punca kepada alergi makanan. Alahan telur berlaku kerana sistem pertahanan badan keliru dan menganggap protein telur sebagai berbahaya.
Jadi, jika anda atau anak bersentuhan dengan protein telur, sel sistem antibodi badan akan mengesan dan memberi isyarat kepada sistem imun untuk melepaskan histamin dan bahan kimia lain. Ia sekali gus menyebabkan wujudnya tanda dan simptom alahan.
Sama ada putih atau kuning telur, kedua-duanya mengandungi protein yang boleh mengakibatkan alergi. Tetapi biasanya alahan kepada putih telur paling biasa untuk berlaku.
Bagi bayi yang menyusu juga cenderung mengalami alahan kepada protein telur ini jika ibu yang menyusu badan memakan telur.

12 tanda bayi alergi makanan
Tanda dan gejala alergi protein telur pada bayi dan kanak-kanak boleh jadi sama seperti penyakit konvensional. Simptom mungkin akan kelihatan selepas beberapa minit hingga sejam.
1.Kegatalan kulit
Wujud benjolan, tompokan atau ruam merah yang menyebabkan rasa gatal yang ringan hingga kronik. Komplikasi keadaan ini boleh menyebabkan ekzema.
2.Bengkak bibir
Anda mungkin akan menyedari bengkak pada bibir dan juga lidah si kecil.
3.Mata merah
Anak dengan alergi makanan mungkin akan mengalami mata yang merah disertai dengan rasa gatal, bengkak serta pengeluaran air mata secara berlebihan.
4.Hidung tersumbat
Adakalanya, alahan ini juga boleh menyebabkan hidung menjadi tersumbat. Selain itu akan wujud hingus, kemerahan dan kegatalan pada bahagian hidung.
5.Bengkak pada tekak
Keadaan ini mungkin sukar untuk dilihat, tetapi boleh dikenal pasti apabila anak menunjukkan rasa tidak selesa atau kesukaran untuk menelan.
6.Sakit perut
Anak yang mengalami alergi makanan mungkin akan berdepan dengan situasi kesakitan pada perut atau mengalami cirit-birit.

7.Muntah dan loya
Sesetengah kanak-kanak dan bayi akan kelihatan tidak selesa kerana rasa mual yang berterusan. Keadaan ini cenderung menyebabkan mereka muntah.
8.Sesak nafas
Jika si manja mengalami alahan makanan, mereka akan berdehit dan bernafas dengan cepat. Sekiranya berterusan, masalah asma mungkin boleh terjadi.
9.Denyutan jantung
Anak yang diserang alergi protein telur akan berdepan situasi denyutan jantung yang lemah, sekali gus menyebabkan rasa pening kepada mereka.
10.Kegelisahan
Anak anda mungkin akan diserang gangguan kegelisahan dan secara tiba-tiba mereka mungkin akan pengsan.
11.Demam
Alahan makanan yang dialami boleh menyebabkan si manja mengalami peningkatan suhu badan. Keadaan ini sering disertai dengan simptom lain yang dinyatakan di atas.
12.Anafilaksis
Dalam tindak balas alahan yang melampau, anak anda mungkin akan mengalami kejutan anafilaksis. Ia adalah 1 keadaan yang boleh mengancam nyawa.
Terdapat beberapa gejala yang mungkin berlaku:
Kesakitan kronik pada abdomen sehingga berlaku kekejangan otot
Pembengkakan otot tekak yang menyekat saluran udara dan menyukarkan pernafasan
Peningkatan kadar denyutan jantung dan nadi
Peningkatan nadi mendadak secara tiba-tiba diikuti dengan penurunan tekanan darah drastik. Ia boleh menyebabkan anak mengalami pening kerana kekurangan darah yang dipam ke otak dan boleh menyebabkan mereka tidak sedarkan diri
Anafilaksis boleh menyebabkan kematian dan memerlukan pemerhatian perubatan yang segera!
Pemeriksaan doktor
Anda harus memahami alahan telur adalah berbeza dengan kepekaan (sensitiviti) atau intoleransi.
Walaupun tindak balas yang berlaku hampir sama tetapi dalam hal berkaitan kepekaan makanan kesannya lebih perlahan dan lebih ringan.
Namun yang pasti, alergi atau kepekaan makanan berkait rapat dengan sistem imun. Manakala intoleransi makanan pula berhubung dengan sistem gastrousus.
Jika wujud keraguan atau kebimbangan tentang keadaan anak, sebaiknya lakukan pemeriksaan untuk menentukan keadaan tepat.
 
The post Nak Raya Ini Jangan Bagi Sebarangan Kuih Pada Anak, Ada 12 Tanda Anak Alami Alahan Telur appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-raya-ini-jangan-bagi-sebarangan-kuih-pada-anak-ada-12-tanda-anak-alami-alahan-telur/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umur 7 Tahun Masih Kencing Malam Pakai Lampin Pakai Buang Mak Ayah Jangan Marah Anak Kena Tahu Punca Cara Nak Rawat

Umur 7 Tahun Masih Kencing Malam Pakai Lampin Pakai Buang Mak Ayah Jangan Marah Anak Kena Tahu Punca Cara Nak Rawat

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 380 hits
Anak kencing malam bukanlah satu masalah yang asing dalam kalangan ibu bapa Malah ada yang sehingga usia sudah bersekolah masih lagi memakai lampin pakai buang pada waktu malam Memang penat tiap hari nak kena jemur tilam yang diguna Tapi ja...
Tadika Anak Tak Nak Ke Sekolah Sebab Cikgu Jangan Terus Serang

Tadika Anak Tak Nak Ke Sekolah Sebab Cikgu Jangan Terus Serang

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 391 hits
Assalamualaikum semua Pernah tak kau orang semua berhadapan dengan situasi anak tiba tiba tak nak ke sekolah Bila kita kejutkan bangun pagi elok sahaja dia bangun dan bersihkan diri Kemudian duduk bersarapan pagi sama sama dan bergerak kelu...
Hiburan Hamil Anak Kedua Faye Kusairi Alami Alahan Teruk

Hiburan Hamil Anak Kedua Faye Kusairi Alami Alahan Teruk

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 336 hits
Meskipun sedang berbadan dua pelakon Faye Kusairi akui dirinya tetap aktif berlakon apatah lagi aktiviti penggambaran dibenarkan semula sejak 10 Jun lalu Menurutnya tiada sebab untuknya menolak tawaran berkenaan biarpun kandungannya kini te...
Resipi Roti Canai Tanpa Telur Viral Sesuai Untuk Anak Yang Alahan Dengan Telur

Resipi Roti Canai Tanpa Telur Viral Sesuai Untuk Anak Yang Alahan Dengan Telur

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 309 hits
Roti canai antara sajian sarapan kegemaran ramai termasuk anak anak Lebih enak kalau dihidang bersama kuah kari serta sambal yang power Kalau mama nak buat sendiri roti canai untuk keluarga boleh ikuti resipi ini Resipi ini sesuai untuk ana...
Idea Bento Untuk Bekal Anak Ke Sekolah Mudah Nak Buat Anak Pun Suka Mesti Habis

Idea Bento Untuk Bekal Anak Ke Sekolah Mudah Nak Buat Anak Pun Suka Mesti Habis

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 1439 hits
Bermula 22 Julai ni semua anak anak dah mula sekolah Anak anak memang digalakkan untuk membawa bekal dari rumah Tapi Ada kalanya mama pun buntu nak buat bekal apa untuk anak anak Selalu bekal yang dibawa tak habis dimakan Jadi untuk pastika...
Awas Cacing Boleh Buat Anak Susah Belajar Tolong Peka Tanda Tanda Jangkitan Cacing Yang Ibu Ayah Selalu Tak Perasan

Awas Cacing Boleh Buat Anak Susah Belajar Tolong Peka Tanda Tanda Jangkitan Cacing Yang Ibu Ayah Selalu Tak Perasan

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 304 hits
Ibu ayah semestinya risau dengan keadaan anak yang tidak selera makan suka mengamuk dan perutnya agak buncit Sejauh kebenarannya Apakah simptom yang sebenar Paling menakutkan apabila ia boleh menyebabkan kesukaran pembelajaran Menurut Dr Ro...
Jangan Bagi Orang Cium Anak Bahaya Virus Influenza Boleh Sebabkan Kematian

Jangan Bagi Orang Cium Anak Bahaya Virus Influenza Boleh Sebabkan Kematian

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 274 hits
Influenza atau flu merupakan satu jangkitan penyakit yang disebabkan oleh virus influenza A influenza B dan influenza C virus virus ini akan menjejaskan sistem badan melalui tekak dan juga paru paru Menurut Datuk Dr Zulkifli Ismail Consulta...
Sebelum Anak Masuk Sekolah Ini Mak Ayah Kena Buat Baru Bersemangat Nak Kembali Ke Sekolah

Sebelum Anak Masuk Sekolah Ini Mak Ayah Kena Buat Baru Bersemangat Nak Kembali Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 390 hits
Setelah sekian lama dicutikan kerana pandemik Covid 19 Minggu ini ada lagi anak anak yang bakal memulakan kembali persekolahan Pasti ada yang rasa tak ada mood dan malasnya nak ke sekolah Maklum sahaja 4 bulan lebih bersenang lenang di ruma...
Ramai Tak Sedar Ada Anak Yang Aktif Itu Rezeki Yang Hebat Jangan Mengeluh

Ramai Tak Sedar Ada Anak Yang Aktif Itu Rezeki Yang Hebat Jangan Mengeluh

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 542 hits
Anak saya hiper aktif Tolong la sayang jangan lah sebut anak itu hyper active Hyper active ini adalah sejenis medical condition ADHD terlampau lebih Kebanyakkan kanak kanak mereka adalah aktif So jangan terlalu mudah menggunakan perkataan h...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan