Nak Masuk Tahun Satu Anak Masih Tak Lancar Membaca Cikgu Ini Kongsi 7 Tekniknya


Tentu ibu bapa mula bimbang dengan keadaan anak yang tidak dapat membaca dengan baik tetapi dah nak masuk Tahun Satu. Kebanyakan ibu ayah risau kerana silibus tahun satu tak seperti dulu.
Malah jika anak belum lancar membaca, risau akan ketinggalan berbanding rakan yang lain dan akan menyebabkan anak rasa tak seronok untuk belajar.
Sebagai penyelesaiannya, Cikgu Ashikin Hashim menerusi telegram Nota Keluarga Ashikin Hashim berkongsi tentang cara yang boleh mak ayah buat untuk latih anak membaca dengan cepat.
Gambar Hiasan 1) Jangan panik. Tarik nafas. Set dalam minda anak kita pasti boleh baca jika anak normal dan tiada masalah pembelajaran. Jika ada Masalah Pembelajaran, mohon rujuk pakar seperti Occupational Therapist atau Speech Therapist untuk masalah berkaitan.
Sekarang, saya fokuskan kepada anak yang tiada Masalah Pembelajaran. Jika anak memahami apa yang kita terangkan, faham arahan dan fokus maksudnya potensi untuk dia pandai baca itu ada.
2) Rangsangan apa yang anak dah terima selama 6 tahun? Jika anak dari bayi memang kita dah bacakan buku, bercakap dengan dia, banyak aktiviti, alhamdulillah anda di laluan yang betul. Tapi jika pada usia 6 tahun kita baru sedar yang selama ini di rumah kita tak berikan rangsangan, maka kita kena buat dari sekarang. Hadkan gajet dan mula buat jadual.
3) Metod apa yang anak guna untuk belajar baca? Yang ini mungkin ada ibu bapa yang masih tak tahu anak guna metod apa di sekolah. Ada yang guna suku kata, fonik atau mengeja. Tanya guru tadika mereka dan ibu bapa pun kena belajar guna metod tersebut supaya mudah nak ajar anak.
4) Mula dari sekarang. Apa pun kita kena bersedia. Kita bekerja atau ‘work from home’, sesuaikan dengan keadaan. Mak ayah kena bersedia fizikal dan mental sebab anak-anak lama tak sekolah. Bayangkan mereka masuk sekolah dalam keadaan tak bersedia, maka bermulalah episod menangis dekat sekolah.

5) Jangan guna buku sahaja. Nak ajar anak baca, jangan guna buku sahaja. Suruh anak duduk, lepas tu mengadap buku tanpa aktiviti. Ini yang buat anak tak nak belajar dan cepat bosan. Gunakan kreativiti kita untuk ajar anak baca.
Saya selalu ingatkan ada tiga cara belajar yang berkesan:
– belajar secara visual
– belajar secara auditori
– belajar secara kinestetik (bergerak)
Belajar berkesan perlu gabung ketiga-tiga cara ini. Jika guna buku sahaja maka kita mungkin guna dua cara iaitu visual dan auditori tapi tak ada kinestetik, iaitu anak tak bergerak.
Anak fitrahnya bermain. Jadi masukkan elemen bermain dalam pembelajaran anak.
Contohnya letakkan kad imbas di serata rumah dan minta anak cari suku kata yang kita sebut. Mesti anak suka.
6) Bersabar. Proses membaca ini adalah satu proses yang panjang dan kompleks. Anak yang baru nak belajar baca bukan terus pandai. Ia mengambil kira pelbagai faktor untuk dia pandai baca. Kalaulah umur 6 tahun baru nak mula belajar, maka jangan harap anak terus pandai. Maka bersabarlah dengan proses ini.
7) Saya bekerja, macam mana nak ajar? Anak tak sekolah pula tu. Baiklah ada beberapa pilihan yang saya boleh cadangkan.
Cari home tutor (Ini hanya saranan. Sekarang mungkin tidak sesuai kerana pandemik).
Cuma saya agak risau bab ini jika anak kita terlalu dipaksa untuk belajar baca. Ibu bapa kena berbincang dengan tutor. Dan ambillah tutor yang memang faham tentang pendidikan awal kanak-kanak.

Pilihan lain, nak tak nak kita terpaksa ajar sendiri. Jika bekerja maka peruntukan waktu khas 30 minit pun dah cukup untuk belajar membaca.
Masa saya bekerja makan gaji dulu, apa yang saya buat ialah saya manfaatkan waktu sebelum tidur dan hujung minggu untuk ajar anak membaca.
Sebenarnya masa berkualiti itu lebih berkesan. Walaupun sikit tapi kita ajar dengan berkesan adalah lebih baik daripada kita paksa anak belajar baca berjam-jam tapi anak memberontak kerana disuruh membaca.
Kredit: Ashikin Hashim
**Nak dapatkan buku membaca dengan kaedah suku kata, boleh dapatkannya di sini

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa &alli diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/parents)
The post Nak Masuk Tahun Satu, Anak Masih Tak Lancar Membaca, Cikgu Ini Kongsi 7 Tekniknya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-masuk-tahun-satu-anak-masih-tak-lancar-membaca-cikgu-ini-kongsi-7-tekniknya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Besar Tapi Masih Nak Melekat Anak Nak Berkepit Manja Sampai 6 Tahun Biarkan

Dah Besar Tapi Masih Nak Melekat Anak Nak Berkepit Manja Sampai 6 Tahun Biarkan

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 196 hits
Anak kita nak manja berlebih kita mulalah rasa rimas Jangan rimas dulu ini baik untuk perkembangan anak kita Itu tanda anak percaya pada kita walaupun umurnya sudah menjangkau usia enam tahun Parenting Influencer berkongsi mengenai perihal ...
Tak Perlu Beli Buku Mahal Ibu Ini Kongsi Tekniknya Ajar Anak Membaca Cepat

Tak Perlu Beli Buku Mahal Ibu Ini Kongsi Tekniknya Ajar Anak Membaca Cepat

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 245 hits
Ramai ibu merungut anak usia 6 tahun masih belum dapat membaca dengan baik Selain itu ada lagi yang tertukar suku kata Dah beli macam macam buku dari yang murah sampailah yang mahal pun anak tak menunjukkan minatnya Jika hanya risau tapi ti...
Ibu Masih Menetek Anak Umur Lima Dan Enam Tahun

Ibu Masih Menetek Anak Umur Lima Dan Enam Tahun

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 377 hits
LONDON Seorang ibu yang masih menyusukan dua anaknya masing masing berumur lima dan enam tahun memberitahu bahawa dia tidak akan berhenti memberikan susu badan sehingga mereka bersedia meninggalkan tabiat tersebut lapor laman berita Mail On...
Dayah Bakar Kongsi Momen Anak Main Bola Dengan Baba Comel Awal Awal Dah Gelak Macam Mana Nak Main

Dayah Bakar Kongsi Momen Anak Main Bola Dengan Baba Comel Awal Awal Dah Gelak Macam Mana Nak Main

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 252 hits
Pengacara yang dikenali ramai Dayah Bakar yang telah menetap di Canberra Australia bersama suami dan anak kecilnya dilihat sering berkongsi video2 indah buat tatapan para pengikut di laman Instagramnya Sebelum ini Dayah berjauhan dengan sua...
Hiburan 4 Tahun Berumah Tangga Hazama Dan Isteri Tidak Bercadang Nak Ambil Anak Angkat

Hiburan 4 Tahun Berumah Tangga Hazama Dan Isteri Tidak Bercadang Nak Ambil Anak Angkat

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 220 hits
Penyanyi popular Hazama berkata dia dan isteri Genervie Kam tidak mempertimbangkan untuk mengambil anak angkat meskipun sudah hampir empat tahun membina mahligai rumah tangga bersama tanpa kehadiran cahaya mata ARTIKEL BERKAITAN Advertiseme...
Anak Di Bawah 12 Tahun Sudah Boleh Masuk Mal Di Tangerang Taman Belum Dibuka

Anak Di Bawah 12 Tahun Sudah Boleh Masuk Mal Di Tangerang Taman Belum Dibuka

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 211 hits
Pemerintah Kota Tangerang memberi kelonggaran aktivitas masyarakat di masa perpanjangan PPKM Level 3 Sarana olahraga sudah diizinkan beroperasi maksimal 50 persen dari kapasitas dan anak usia di bawah 12 tahun dibolehkan masuk mal dengan pe...
Nak Ajar Anak Baca Iqraq Kena Sabar Ashraf Muslim Kongsi Tip Didik Anak Baca Quran

Nak Ajar Anak Baca Iqraq Kena Sabar Ashraf Muslim Kongsi Tip Didik Anak Baca Quran

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 196 hits
Bukan senang hendak mendidik dan mengajar anak membaca Al Quran di awal usia Namun begitu biar mencabar macam mana pun ayat suci Allah ini sememangnya perlu diperkenalkan pada anak anak kecil kita di awal usianya Pelakon Ashraf Muslim turut...
Dah Lali Soalan Bila Nak Ada Anak Izzue Bahagia Dengan Isteri 8 Tahun Bukannya Mudah

Dah Lali Soalan Bila Nak Ada Anak Izzue Bahagia Dengan Isteri 8 Tahun Bukannya Mudah

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 231 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pasti akan mengimpikan cahaya mata Namun rezeki anak semuanya ketentuan Allah Walaupun suami isteri tidak mengalami sebarang masalah tetapi andai belum sampai rezeki tersebut kita tak boleh menafikannya Ada ya...
Hiburan Kalau Masih Hidup Mereka Dah 20 Tahun Dibenarkan Merentas Negeri Vida Ziarah Pusara Anak Anak

Hiburan Kalau Masih Hidup Mereka Dah 20 Tahun Dibenarkan Merentas Negeri Vida Ziarah Pusara Anak Anak

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 271 hits
Usahawan kosmetik terkenal Datuk Seri Vida khabarnya telah mengambil peluang kebenaran merentas negeri yang diberikan kerajaan untuk menziarahi pusara dua orang anaknya iaitu Allahyarham Muhammad Eddie Zuhdie dan Muhammad Edrie Zikri ARTIKE...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan