Nak Masuk Musim Hujan Harga Katak Mahal Gubal Akta Lompat Parti Tok Mat


 
Shawaliah Hadir Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan. Foto MALAYSIA GAZETTE, KUALA LUMPUR – Akta Lompat Parti boleh dilaksanakan melalui dua sistem, antaranya meletakkan kuasa dan hak kepada rakyat untuk membuat keputusan sama ada mengadakan pilihan raya atau sebaliknya.
Dalam masa yang sama, kata Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan, akta itu boleh dikuatkuasakan dengan meletakkan kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) di bawah hak parti.
“Macam mana nak dibuat akta itu terpulang, kerana ada negara-negara yang mengamalkan demokrasi di United Kingdom (UK) ada sistem yang mana jika Ahli Parlimen lompat parti, pengundi di situ boleh buat memorandum hantar petisyen kalau cukup bilangannya katakan 40 peratus pengundi untuk buat pilihan semula dan buat pilihan semula.
“Atau ada lagi satu sistem di mana kerusi tersebut kepunyaan parti. Kalau penyandang meninggal atau lompat, parti boleh menamakan calon kerana kerusi itu dipunyakan parti itu boleh juga,” katanya,
Beliau menyatakan demikian pada program Bual Bicara Terus Terang yang disiarkan menerusi Facebook Umno Online, malam ini.
Menurut Mohamad, pembentukan akta ini perlu disegerakan supaya pentadbiran kerajaan dapat berjalan lancar, sekali gus tidak menyusahkan rakyat.
Tambah beliau, apa yang penting kerajaan tidak diganggu gugat dan negara serta negeri tidak terjerumus dalam krisis politik.
“Dah pilihan raya, rakyat sudah buat keputusan maka henti berpolitik teruskan usaha menguruskan negara.
“Kita mesti ada undang-undang supaya kita boleh mengawal selia supaya acara lompat melompat dapat kita hentikan kerana ini tidak sihat dan yang mendapat akibat tidak baik adalah rakyat negara tidak stabil.
“Rakyat beri mandat ikutlah jangan khianati mandat yang diberikan rakyat,” tambahnya sambil memberi contoh apa yang berlaku pada kerajaan negeri Melaka pada hari ini membuktikan keperluan penggubalan Akta Lompat Parti.
Sehubungan itu, Mohamad Hasan berharap agar Parlimen yang sedang bersidang mempertimbangkan semua cadangan penggubalan akta tersebut bagi menghalang tindakan Ahli Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) lompat parti.
“Saya harap supaya untuk kita reformasikan institusi perlu diadakan supaya Parlimen yang sedang bersidang lihatlah sebaik mungkin supaya cadangan yang dibuat untuk kita pastikan Akta Lompat Parti ini diambil perhatiannya kalau tidak tidak akan ada sudahnya.
“Kat atas parti, esok dia lompat. Sekarang nak masuk musim hujan, harga katak mahal ni,” seloroh beliau. – MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/nak-masuk-musim-hujan-harga-katak-mahal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tok Imam Siap Nak Masuk Ladang Lupa Kena Nikahkan Pengantin

Tok Imam Siap Nak Masuk Ladang Lupa Kena Nikahkan Pengantin

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 193 hits
Melalui satu video yang dimuat naik oleh seorang pengguna Tiktok yang bernama Nikafiq official apabila dia berkongsi momen lucu semasa hendak bernikah tempoh hari nikafiq officialtok imam terlupa fyp fyp foryoupage original sound Nikafiq Of...
Nak Dapat Laba Punya Pasal Sanggup Tikam Sama Parti

Nak Dapat Laba Punya Pasal Sanggup Tikam Sama Parti

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 144 hits
SHAFI ISMAIL Bingaiii UmNo ni pandai menganjing Yg Buat Hal UmNooo Yg Gilooo UmNooo berebut Labaaa Yg Gilooo Kauuuttt Hak Rakyaatt UmNoo UmNoo Bersatu BB Pnyoo kojo Bercakaran Nak Salahkan PH SalahkanDAP Untuk memperingatkan jangan jadi PEN...
Parti Baru Pulak Ada Ros Nak Lulus Balik Awai La

Parti Baru Pulak Ada Ros Nak Lulus Balik Awai La

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 154 hits
Terkini Abang PM bakal lancar parti baru saingan kepada UmnoOctober 7 2021 Kamarazaman Yaakob abang kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob akan melancarkan parti baru iaitu Parti Kuasa Rakyat yang berbilang kaum dan mesra kerajaan pada ...
Siapa Rauf Nak Gugurkan Keahlian Parti Saya Idris

Siapa Rauf Nak Gugurkan Keahlian Parti Saya Idris

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 270 hits
Siapa Rauf nak gugurkan keahlian parti saya Idris Bekas Ketua Menteri Melaka Idris Haron mendakwa beliau masih ahli Umno yang sah kerana belum menerima sebarang notis atau surat rasmi berhubung pengguguran keahliannya dari ibu pejabat parti...
Parti Amanah Belum Mengambil Pendirian Tentang Hukum Syariah Dan Ruu 355 Kata Mat Sabu

Parti Amanah Belum Mengambil Pendirian Tentang Hukum Syariah Dan Ruu 355 Kata Mat Sabu

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 139 hits
Parti Amanah Negara belum mengambil pendirian berhubung cadangan supaya Rang Undang Undang Mahkamah Syariah 2016 dibentangkan di Parlimen
Prn Melaka Wajar Ditangguh Tok Mat

Prn Melaka Wajar Ditangguh Tok Mat

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 197 hits
PRN Melaka wajar ditangguh Tok Mat Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan berpandangan Pilihan Raya Negeri Melaka wajar ditangguhkan berikutan pandemik Covid 19 yang masih belum reda di negara ini Mohamad berkata kerajaan dan Suruhanjaya Pili...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk