Nak Cegah Anak Obes Bila Besar Mama Kena Menyusu Si Kecil Secara Eksklusif


Kita semua tahu mengenai kebaikan penyusuan susu ibu sama ada pada anak mahupun ibu itu sendiri. Tetapi tahukah anda, susu badan juga boleh mengurangkan risiko obesiti pada si manja?

Kebaikan penyusuan susu ibu
Penyusuan susu ibu sememangnya memberikan banyak faedah. Sebelum ini pun, sudah ada yang mengatakan kaitan susu badan dengan peranannya mencegah masalah kegemukan dalam kalangan kanak-kanak.
Cuma, bukti yang diperolehi tidak begitu jelas dan agak kabur. Pun begitu, berdasarkan penyelidikan terkini mengesahkan, penyusuan secara eksklusif kepada anak yang terdedah dengan risiko obesiti secara genetik boleh memberikan kesan yang baik.
Ini terutamanya apabila melibatkan aspek nilai indeks jisim badan (BMI) ketika dewasa kelak. Melalui kajian yang dijalankan menunjukkan, penyusuan susu ibu secara terus atau langsung daripada payudara kepada bayi dapat mengurangkan risiko obesiti pada tahap terendah.
Penyusuan itu perlulah dilakukan untuk tempoh 3 bulan pertama kehidupan si kecil.
Kajian mengenai susu badan & risiko obesiti
Kajian tentang manfaat susu badan dalam menurunkan masalah kegemukan ini melibatkan sekumpulan 5,266 bayi yang mempunyai risiko genetik mengalami obesiti yang tinggi.
Risiko obesiti
Dalam penyelidikan tersebut mendapati bayi yang mendapat penyusuan susu ibu secara eksklusif untuk tempoh 5 bulan pertama kehidupan mempunyai pengaruh besar dalam mengurangkan BMI.
Malangnya, kebaikan susu badan ini hanya dapat dinikmati oleh bayi yang diberikan penyusuan secara eksklusif untuk tempoh 3 bulan pertama kehidupan.
Manakala, bayi yang diberikan penyusuan campuran – susu formula dan susu ibu – tidak mendapat manfaat perlindungan yang sama.

Masalah kegemukan kanak-kanak
Obesiti, walaupun dialami pada zaman kanak-kanak, tetap boleh menyebabkan keadaan yang mengancam nyawa seperti masalah diabetes atau penyakit jantung.
Kebanyakan pakar bersetuju bahawa pemberian makanan yang diproses, peningkatan jumlah masa yang dihabiskan untuk bermain permainan video atau menonton TV dan isu kegemukan dalam kalangan ibu bapa sebagai antara penyebab utama obesiti kanak-kanak.
Pun begitu, salah satu penyebab utama kegemukan kanak-kanak adalah faktor genetik kanak-kanak. Menurut pakar pemakanan pediatrik, seorang bayi boleh mempunyai kecenderungan untuk berdepan masalah obesiti disebabkan faktor genetik.
Ini terutamanya jika terdapat ahli keluarga terdekat seperti ibu, ayah, adik-beradik atau datuk nenek berdepan masalah kegemukan atau mengalami isu dengan pengurusan berat badan.
Pelbagai inisiatif telah dilakukan untuk membendung risiko obesiti kepada kanak-kanak. Antaranya adalah melalui penyusuan susu ibu yang boleh dilakukan mulai hari pertama kehidupan anak.
Susu ibu juga dipercayai dapat membantu menjaga nilai BMI anak anda walaupun terdapat komponen genetik melibatkan obesiti dalam keluarga.
Tetapi bagaimana penyusuan susu ibu secara eksklusif boleh mengurangkan peratusan risiko obesiti?
Penyusuan susu ibu vs kadar obesiti
Mesti ada dalam kalangan anda yang ingin tahu hubungan antara proses penyusuan secara eksklusif dengan penurunan risiko anak untuk mengalami obesiti, kan?
Mulanya, hubungan antara kedua-dua perkara ini kelihatan agak kabur. Pun begitu, 2 sebab ini dipercayai faktor utama menyebabkan bayi yang diberikan penyusuan susu badan mempunyai kadar BMI lebih rendah ketika dewasa nanti.
Pertamanya, susu badan secara positifnya dipercayai boleh mempengaruhi bakteria usus. Secara asasnya, ia menyokong pertumbuhan bakteria sihat di dalam semua sistem pencernaan tubuh.
Sebahagian bakteria usus ini mempunyai peranan dan tanggungjawab dalam perkara seperti metabolisma tenaga, fungsi gen serta sistem imun.
Mempunyai mikrobioma usus yang sihat – campuran bakteria, virus, dan kulat hidup dalam sistem pencernaan tubuh – dilihat dapat mempengaruhi berat badan seseorang individu ketika meningkat dewasa.
Sebab yang kedua, bagaimana penyusuan susu ibu boleh menjadi penyebab kepada penurunan BMI adalah berkaitan dengan aspek mekanik.
Jika anda boleh mengingati bagaimana penyusuan badan berfungsi, jelas bahawa bayi yang bertanggungjawab terhadap berapa banyak susu yang akan diminum dan bila.
Bayi akan menyusu mengikut keperluan tubuhnya. Lama-kelamaan, jumlah susu yang dihasilkan juga akan bersesuaian dengan permintaan bayi.
Sebaliknya, bayi yang menyusu dengan susu botol, selalunya ibu bapa akan ‘memaksa’ si manja menghabiskan susu dalam botol, walaupun jumlah yang dibancuh melebihi keperluan mereka.
Perbuatan ini secara tidak langsung memberikan maklum balas kepada tubuh bayi bahawa mereka harus terus makan walaupun tidak lapar.
Peranan ibu bapa
Semestinya ibu bapa bertanggungjawab dalam mengatasi masalah obesiti pada kanak-kanak yang berisiko secara genetik.
Berikut adalah 4 perkara dapat anda praktikkan untuk memberi anak permulaan yang terbaik dalam hal kesihatan sepanjang hayat:
Pemakanan seimbang
Jadi contoh terbaik dalam aspek pemakanan sihat. Masukkan banyak buah dan sayuran segar ke dalam diet keluarga anda. Jadikan ia sesuatu yang menyeronokkan dengan memberikan anak peluang memilih beberapa resepi untuk dicuba
Hadkan makanan yang diproses, gula tinggi dan lemak tepu. Pengambilan garam, gula, dan lemak yang tinggi dalam makanan ini selalu menjadi punca peningkatan risiko obesiti pada masa kanak-kanak
Buatkan anak-anak aktif. Libatkan mereka dalam sukan pada usia muda, dan tunjukkan minat terhadap sukan mereka. Lakukan aktiviti bersama keluarga seperti menaiki basikal atau berjalan kaki bersama. Sediakan juga permainan aktiviti fizikal yang menyeronokkan di rumah
Jangan mempermainkan isu berkaitan makanan. Ia tidak boleh dijadikan ganjaran ataupun hukuman
Jika terdapat sebarang pertanyaan, dapatkan rundingan dan nasihat daripada doktor pakar untuk langkah pencegahan yang lebih baik.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Jom daftar sekarang, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/
The post Nak Cegah Anak Obes Bila Besar, Mama Kena Menyusu Si Kecil Secara Eksklusif! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-cegah-anak-obes-bila-besar-mama-kena-menyusu-si-kecil-secara-eksklusif/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Allah Nak Didik Alisha Dari Kecil Lebih Kuat Dari Ayahnya Andika Kongsi Foto Anak Selepas 44 Hari

Allah Nak Didik Alisha Dari Kecil Lebih Kuat Dari Ayahnya Andika Kongsi Foto Anak Selepas 44 Hari

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 317 hits
Anak adalah anugerah terindah yang Allah SWT kurniakan kepada kita Setiap mama papa pasti tidak sabar menantikan kelahiran permata hati ini setiap persediaan untuk menyambut orang baharu akan dilakukan dengan penuh semangat Maklumlah nak da...
Dah Besar Tapi Masih Nak Melekat Anak Nak Berkepit Manja Sampai 6 Tahun Biarkan

Dah Besar Tapi Masih Nak Melekat Anak Nak Berkepit Manja Sampai 6 Tahun Biarkan

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 196 hits
Anak kita nak manja berlebih kita mulalah rasa rimas Jangan rimas dulu ini baik untuk perkembangan anak kita Itu tanda anak percaya pada kita walaupun umurnya sudah menjangkau usia enam tahun Parenting Influencer berkongsi mengenai perihal ...
Hiburan 4 Tahun Berumah Tangga Hazama Dan Isteri Tidak Bercadang Nak Ambil Anak Angkat

Hiburan 4 Tahun Berumah Tangga Hazama Dan Isteri Tidak Bercadang Nak Ambil Anak Angkat

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 220 hits
Penyanyi popular Hazama berkata dia dan isteri Genervie Kam tidak mempertimbangkan untuk mengambil anak angkat meskipun sudah hampir empat tahun membina mahligai rumah tangga bersama tanpa kehadiran cahaya mata ARTIKEL BERKAITAN Advertiseme...
Hiburan Saya Hilang Arah Tak Tahu Nak Buat Macam Mana Fara Hezel Cemas Anak Terperangkap Dalam Kereta

Hiburan Saya Hilang Arah Tak Tahu Nak Buat Macam Mana Fara Hezel Cemas Anak Terperangkap Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 450 hits
Penyanyi Fara Hazel berdepan detik cemas apabila anak lelakinya Tengku Muhammad Aisy Al Abidin Petra terperangkap di dalam kereta yang terkunci selepas beriadah di sebuah kawasan rekreasi di Terengganu ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementFara at...
Anak Sumbing Instafamous Lambat Kongsi Gambar Bukan Sebab Malu Saya Nak Tunggu Cukup

Anak Sumbing Instafamous Lambat Kongsi Gambar Bukan Sebab Malu Saya Nak Tunggu Cukup

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 627 hits
Bukan malu tapi Andika ada sebab lambat kongsi gambar anak sulung Personaliti media sosial Andika Putera akhirnya berkongsi foto anak sulungnya Alisha Puteri yang baru dilahirkan bulan lalu Menegaskan bukan malu untuk berkongsi keadaan anak...
Macai Bertahun Main Isu Perkauman Alih Alih Ke Spore Juga Jumpa Pap Anak Nak Beranak

Macai Bertahun Main Isu Perkauman Alih Alih Ke Spore Juga Jumpa Pap Anak Nak Beranak

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 175 hits
Bertahun main isu perkauman Jangan sokong Dap Dap itu adik beradik parti PAP di Singapura Kalau sokong Dap negara ini akan jadi macam Singapura Teruk sangat la kononnya Singapura Ada la orang2 melayu yg percaya termasuk walaun bodo Diam2 pe...
Anak Kecil Mengandung Lagi Jangan Cakap Macam Ni Emosi Ibu Hamil Sensitif

Anak Kecil Mengandung Lagi Jangan Cakap Macam Ni Emosi Ibu Hamil Sensitif

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 408 hits
Emosi ibu mengandung lebih sensitif daripada kebiasaannya Sebab itu setiap tutur kata perlu dijaga bagi mengelakkan perasaannya terguris Malah ada sesetengah ibu hamil tiba tiba boleh menangis atau kerap merajuk tanpa sebab ataupun disebabk...
Anak Nakal Sikit Dah Mengeluh Sepatutnya Kita Bersyukur Orang Lain Nak Rezeki Anak Susah

Anak Nakal Sikit Dah Mengeluh Sepatutnya Kita Bersyukur Orang Lain Nak Rezeki Anak Susah

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 193 hits
Rezeki setiap orang tak sama Ada ketikanya tanpa sedar kita cemburu dengan nasib baik orang lain Sedangkan kita terlupa yang setiap manusia ada ujian hidup dan rezeki Cuma situasinya sahaja berbeza Itu lumrah kehidupan yang nyata Mungkin ad...
Nak Beli Mainan Kena Kumpul Duit Sendiri Gigih Anak Menabung Dah Dapat Lagi Puas Hati

Nak Beli Mainan Kena Kumpul Duit Sendiri Gigih Anak Menabung Dah Dapat Lagi Puas Hati

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 262 hits
Bukan saja anak kita sendiri ada waktunya culas untuk menabung Ada bulan bulan tertentu yang terbabas dek mengutamakan keperluan lain Namun mendidik anak menabung dan menyimpan perlu dilakukan sejak kecil lagi Nak beli mainan kena kumpul du...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo