Nak Beli Mainan Kena Kumpul Duit Sendiri Gigih Anak Menabung Dah Dapat Lagi Puas Hati


Bukan saja anak, kita sendiri ada waktunya culas untuk menabung. Ada bulan-bulan tertentu yang terbabas dek mengutamakan keperluan lain.
Namun mendidik anak menabung dan menyimpan perlu dilakukan sejak kecil lagi. Nak beli mainan kena kumpul duit sendiri! Ini kenyataan yang boleh menggerakkan anak untuk menyimpan. Tak salah asalkan anak tahu hala tujunya menyimpan.
Mula-mula simpan untuk beli mainan, lama kelamaan barulah anak makin seronok nak menyimpan. Macam mana nak didik anak menabung dari kecil? Perkongsian seorang usahawan, Ahyat Ishak ini mama boleh jadikan panduan.

6 Tips Mengajar Anak Menabung Dari Kecil
Peningkatan kos sara hidup sekarang merupakan satu isu yang tidak habis-habis diperkatakan oleh semua orang. Jadi,kita sebagai ibu bapa haruslah mendidik dan menggalakkan anak –anak untuk belajar dalam menguruskan perbelanjaan mereka dari kecil lagi. Agar mereka tidak membesar menjadi seorang yang boros dan tidak tahu hargai duit.
Tabiat kewangan yang baik seharusnya dipupuk oleh ibu bapa itu sendiri dengan menjadi idola yang hebat di mata anak-anak. Pada peringkat awal ini, boleh jer ajar anak menabung bermula di rumah. Kita pupuk minat mereka untuk menyimpan dan kena mulakan daripada sekarang.

Bila dah makin meningkat dewasa mereka akan secara sendiri suka menyimpan kerana sudah diajar dari kecil. Dibawah ni Ahyat ada kongsikan tips yang Ahyat guna untuk anak-anak Ahyat supaya suka menabung.
1. Sediakan Tabung Yang Cantik
Terdapat pelbagai jenis tabung yang dijual di pasaran. Ikutlah yang mana anak kita berkenan kalau boleh carilah tabung yang cantik ataupun cari tabung lutsinar yang boleh nampak supaya mereka dapat melihat sendiri hasil simpanan mereka yang semakin banyak itu.
Kalau nampak ruang-ruang kosongnya, sudah tentu duit yang simpanan belum banyak. Bila mereka nampak hasil tabungan mereka, mereka akan rasa lagi bersemangat nak tambah dan terus menyimpan.

2. Beri Wang Saku Dan Ajar Cara Mengurus Pembelanjaan
Ini merupakan ‘pendapatan’ pertama mereka. Ajar mereka untuk belanja secara berhemah. Sekiranya kita ada sediakan bekal makanan untuk anak bawak ke sekolah, kita juga boleh berikan wang saku kepadanya.
Disini lah kita boleh ajar mereka, bila mereka pulang sekolah cuba kita tanya, apa yang mereka beli, berapa baki dan berapa banyak boleh mereka simpan untuk hari tersebut.
3. Ajar Anak Buat Matlamat Menyimpan
Ajar mereka setiap duit yang mereka simpan mempunyai matlamat. Apakah yang nak dibelanjakan setelah duit dalam tabungan cukup. Kita sebagai ibu bapa kena tanya mereka apa yang mereka inginkan dan matlmat dalam menyimpan. Contohnya anak lelaki nak beli playstation 4 ataupun patung Barbie bagi anak perempuan.
Disamping itu,kita juga boleh bawa mereka ke kedai dan dapatkan harga tersebut supaya mereka tahu dan teruskan bersemangat untuk menyimpan agar dapat barang yang dikehendakinya itu. Apabila sudah jelas dengan matlamat simpanan anak-anak, kaji berapa lama mereka perlu simpan dan buat jadual khas untuk perkara ini.
Buat jadual berkotak dan gunakan pelekat bewarna, supaya mereka boleh kenal pasti berapa jangka masa yang perlu mereka simpan untuk mencapai matlamat tersebut.

Ajar mereka tiada apa yang percuma dan senang nak dapat sekarang. Ayah dan emak terpaksa kerja keras untuk sekolahkan dan membesarkan mereka semua. Ajarkan mereka konsep bersyukur. Dalam proses menabung,inilah masa yang sesuai untuk kita terapkan erti nilai wang kepada mereka.
4. Ajar Untuk Dapat Wang Tambahan
Beritahu mereka, sekiranya mereka inginkan duit tambahan dengan cepat, mereka perlu lakukan kerja rumah atau membantu kita supaya kita dapat memberi mereka upah. Upah tersebut bolehlah mereka menyimpan untuk membeli barang yang diingini.
Lagi satu cara kita juga boleh mengajar mereka untuk berniaga secara kecil-kecilan, contohnya bawa mereka ke pasar lambak untuk menjual mainan terpakai mereka dan ia dapat melatih mereka mengira wang dan lebih sistematik dalam kehidupan apabila dewasa nanti.

5. Didik Belanja Ikut Kemampuan
Ajarlah anak-anak sejak dari kecil lagi untuk berbelanja mengikut kemampuan sendiri. Jangan berlagak kaya dan sentiasa merancang perbelanjaan walaupun ketika berada di sekolah. Didik mereka untuk tidak meminjam duit rakan jika tiada duit tetapi hanya menggunakan wang saku dengan cermat.
Beli Pinkfong Singing Plush Daddy Shark Di Sini
Pinkfong Family Singing Plush Daddy Shark  
6. Berikan Ganjaran Kecil
Sesekali berikan mereka ganjaran daripada usaha mereka dalam meningkatkan tabungan. Benda yang paling simple, biarlah hadiah kecil saja namun bergantung kepada kita nak beri hadiah apa pada mereka. Contohnya, masukkan lauk kegemaran mereka, belikan buku atau belanja makan aiskrim.
Percayalah selepas sebulan kita akan nampak hasil dan tabung semakin penuh kerana anak dah mula tahu bila dia menabung makin banyak ibu bapa mereka akan memberi hadiah kepadanya. Hadiah ni salah satu pembakar semangat untuk mereka lebih suka menabung.
Kesimpulannya, kita sebagai ibu bapa perlu menjadi modal atau contoh yang baik untuk mengajar anak2 kita menabung dari kecil supaya bila besar nanti mereka jadikan satu tabiat untuk menyimpan bagi masa depan mereka juga.
Menarik: 2 Tahun Dah Mula Belajar Macam-Macam, Mawar Rashid Bersyukur Dapat Hantar Anak Ke Tadika

KELAS ONLINE BREASTFEEDING PERCUMA dengan daftar Pa&Ma BF VIP Eksklusif member! Hanya RM20 sahaja. Daftar https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Nak Beli Mainan Kena Kumpul Duit Sendiri” Gigih Anak Menabung, Dah Dapat Lagi Puas Hati! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-beli-mainan-kena-kumpul-duit-sendiri-gigih-anak-menabung-dah-dapat-lagi-puas-hati/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Nak Membesar Lagi Banyak Pakai Duit Amalkan Tip Ni Agar Rezeki Tak Putus Hati Pun Tenang

Anak Nak Membesar Lagi Banyak Pakai Duit Amalkan Tip Ni Agar Rezeki Tak Putus Hati Pun Tenang

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 286 hits
Bila sudah berkeluarga dan punya anak anak yang semakin membesar perancangan kewangan keluarga haruslah tepat Disaat mereka sedang membesar macam macam kegunaan yang diperlukan Pun begitu ada waktunya kita diuji Duit yang semakin susut past...
Seronoknya Bawa Duit Kepok Kepok Beli Emas Guna Duit Simpanan Rm5 Je Bila Dapat Puas Hati

Seronoknya Bawa Duit Kepok Kepok Beli Emas Guna Duit Simpanan Rm5 Je Bila Dapat Puas Hati

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 218 hits
Citarasa kita tidak sama Ada ibu yang gemar mengumpul kelengkapan dan perkakasan dapur hingga lengkap namun ada juga yang gemar bergaya dengan barangan mewah handbag dan baju berjenama Semuanya dianggap satu kepuasan untuk kita Ganjaran unt...
Suami Kerja Sendiri Kumpul Duit Bagi Nafkah Style Ikat Getah Banyak Sikit Tetap Hulur

Suami Kerja Sendiri Kumpul Duit Bagi Nafkah Style Ikat Getah Banyak Sikit Tetap Hulur

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 219 hits
Walau berapa pun nilainya suami WAJIB beri nafkah untuk isteri Nafkah tidaklah bersifat mutlak kerana setiap orang tidak sama kemampuannya Ada yang kaya dan berkemampuan menyediakan semua keperluan dan ada pula sebaliknya Apa yang penting s...
Lelaki Ini Kongsi Cara Konsisten Simpan Duit Dari Sikit Hingga Hasilnya Puas Hati

Lelaki Ini Kongsi Cara Konsisten Simpan Duit Dari Sikit Hingga Hasilnya Puas Hati

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 238 hits
Teringin nak simpan duit tetapi asyik gagal Bila simpan cukup bulan korek Ikut cara lelaki ini confirm boleh simpan duit untuk kahwin atau beli kereta Cubalah Sifat suka menabung haruslah diterapkan kepada semua anak anak sejak dari kecil l...
Susahnya Nak Simpan Duit Boleh Buat Konsep Jadual Menabung 52 Minggu Macam Ibu Ni Superb

Susahnya Nak Simpan Duit Boleh Buat Konsep Jadual Menabung 52 Minggu Macam Ibu Ni Superb

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 276 hits
Walau macam mana disiplin pun ada waktunya kita tersasar juga setiap kali menabung setiap bulan Jangan putus asa sebaliknya cuba usahakan konsep menabung 52 minggu seperti yang dikongsikan oleh ini Idea tabung dengan jadual 52 minggu ini bo...
Kak Km Naik Hantu Kena Tegur Pendakwah Selebriti Tak Puas Hati Dituduh Cari Duit Tak Berkat

Kak Km Naik Hantu Kena Tegur Pendakwah Selebriti Tak Puas Hati Dituduh Cari Duit Tak Berkat

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 477 hits
nama menjadi sensasi secara tiba tiba usahawan kontroversi iaitu Liana Rosli berang dengan tindakan seorang pendakwah selebriti Ujar Liana atau lebih dikenali sebagai Kak KM dia berasa marah apabila individu tersebut mengaitkan sentimen aga...
Serangan Universiti Rusia Bapa Bagi Anak Duit Beli Senjata

Serangan Universiti Rusia Bapa Bagi Anak Duit Beli Senjata

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 170 hits
Serangan universiti Rusia Bapa bagi anak duit beli senjata MOSCOW Bapa kepada suspek lelaki yang menembak mati seramai lapan mangsa di Perm State University di barat Siberia mengaku memberikan anaknya 350 pound untuk membeli senjata Bapa su...
Nak Simpan Duit Takut Terpakai Hadiahkan Emas Untuk Anak Mak Tengok Pun Teruja

Nak Simpan Duit Takut Terpakai Hadiahkan Emas Untuk Anak Mak Tengok Pun Teruja

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 245 hits
Sebut pasal menyimpan untuk anak bukan hanya wang ringgit sahaja Bahkan nak lebih teruja dan lagi bertambah semangat mak ayah gantikanlah simpanan emas untuk anak kecil kita Nak relaks jom cuci mata di Masa anak baru lahir saja belikan emas...
Gara Gara Tak Puas Hati Ayah Tinggal Harta Sikit Anak Geram Rosakkan Pusara Batu Nisan

Gara Gara Tak Puas Hati Ayah Tinggal Harta Sikit Anak Geram Rosakkan Pusara Batu Nisan

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 234 hits
Memang dah selalu kita dengar kisah adik beradik yang boleh berpecah belah atau putus saudara disebabkan harta pusaka peninggalan mak ayah Kadang kadang ada di antara mereka tidak berpuas hati dengan agihan aset selepas orang tua pergi meng...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus