Nak Bawa Anak Travel Jangan Lupa Ubat Ubatan Ni Dalam Beg Ibu


Bila punya anak kecil, usah dilupakan ubat-ubatan setiap kali hendak bercuti. Musim cuti sekolah ini apa kata ibu ayah semak dahulu barang keperluan dan ubat-ubatan wajib ada dalam beg sebelum bercuti.

Ini penting sebagai persediaan sekiranya anak tiba-tiba tak sihat. Jadi bagi mengelakkan sebarang kekalutan, ibu ayah boleh sediakan satu beg yang ada semua barang keperluan ini dan bila-bila masa boleh guna. Jika nak ke mana-mana pun angkut terus satu beg ini.
Berikut perkongsian Siti Fathimah Madhzir sebagai panduan bersama.

1. Vicks
Untuk keselesaan baby. Apply di dada dan belakang badan setiap kali lepas mandi. Vicks ni tak panas but suitable for baby. Tambah-tambah kalau baby batuk boleh lah rajin-rajin apply didada dia.
Boleh cairkan kahak yang mana pekat-pekat tu sebab dia sedikit panas. Tak macam vicks orang dewasa. Vicks dewasa dan vicks baby berbeza ya. Yang baby suitable untuk baby dan kulit baby. Jangan apply di hidung dan bahagian muka.

2. Minyak telon
Yang ni wajib pakai lepas mandi. Untuk elakkan anak kembung perut. Sapu di perut, tapak kaki dan belakang badan di bahagian pinggang. Ayra lepas mandi confirm akan bubuh minyak ni. Yang ni je sesuai dengan kulit dia. Pernah try jenis lain kulit dia jadi ruam.

3. Nasal hygene
Ni agak recommended. Untuk selsema. Spray dalam hidung baby tengok lepas tu hingus yang pekat-pekat akan keluar. Hidung baby pun akan selesa sikit lepas spray. Yang tersumbat pun jadi kurang tersumbat.
Ni doc yang suruh beli time checkup ayra. Ayra pakai ni terus boleh tidur selesa. Kalau tidak nak menyusu pun payah hidung tersumbat. Spray dalam 2 to 6 kali sehari. Kalau nampak susah nak bernafas boleh spray.

3. Cool fever
Untuk keluarkan panas dalam badan. For baby sebaiknya apply dekat bawah ketiak, belakang badan dan tapak kaki. Jangan apply dikepala.
Bila apply kat kepala bahaya. Panas tu nanti terkumpul kat otak so ada side effect. Jadi apply lah dekat bawah ketiak, belakang badan dan kaki. Bahagian ni jugak terkumpul suhu yang panas.

4. Dropolene
Ni untuk elakkan ruam di bahagian sulit dan dubur. Sapu nipis kat bahagian kulit dubur kalau nampak merah-merah. Sat ja hilang ruam merah-merah kat kulit.
Bila anak kerap kencing, berak atau lambat tukar pampers kulit mesti akan merah so boleh apply ni. Ayra pakai time naik ruam ja. Kalau tak merah2 atau naik ruam takyah pakai pun boleh.

5. Paracetamol ( ubat demam/tahan sakit )
Benda ni wajib ada dalam beg yer. Kita tak tahu bila anak nak demam. So kalau demam panas tengah-tengah malam sementara nak pi klinik or hospital boleh apply nih sementara waktu sebelum pi check up.
But sebelum apply kena tanya kat klinik siap-siap. Berapa ml nak kena bagi kat baby kalau dy demam. Setiap kali check up baby kat klinik depa cucuk depa akan bagi ubat ni for spare kalau-kalau anak demam. Jangan bagi ikot dan ja bahaya. Kiraan ml ubat berdasarkan berat baby yer.

6. Garlic balm ( balm bawang putih )
Ni pun untuk kurangkan selsema baby. Apply dekat hidung dengan ubun-ubun. Garlic balm ni dy bagi keringkan hingus baby. Nak mujarab lagi masa masak bubur baby buh bawang putih sikit dalam bubur tu. Tu lagi bagus untuk bagi panas dalam badan dan cairkan hingus dan kahak yang pekat tu.

7. Thermometer
Ni wajib! Sentiasa check suhu anak time dy demam. Takut-takut suhu naik mendadak boleh jadi sawan. Kalau suhu dah 39 tu cepat-cepatlah lah bawak pi hospital takut anak sawan/tarik.
Kerap-kerap lah check suhu anak time dia demam. 3 jam sekali ke kalau rajin la. Kalau tak rajin tu 4 ,5 jam sekali pun ok. Lani musim demam so wajib ada benda-benda  ni dalam beg baby yer!
Menarik: “Ikut Muka Mommy, Sebiji Sama”, CP Juliana Evans Kongsi Wajah Anak Kedua, Comelnya!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
Kredit : Siti Fathimah Madhzir
The post Nak Bawa Anak Travel, Jangan Lupa Ubat-Ubatan Ni Dalam Beg Ibu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-bawa-anak-travel-jangan-lupa-ubat-ubatan-ni-dalam-beg-ibu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Aku Nak Anak Kau B Doh Gila Anak Sendiri Cuma Dapat 2a Ibu Busuk Hati Hantar Sihir Pada Pelajar Straight A

Hiburan Aku Nak Anak Kau B Doh Gila Anak Sendiri Cuma Dapat 2a Ibu Busuk Hati Hantar Sihir Pada Pelajar Straight A

papar berkaitan - pada 20/8/2023 - jumlah : 185 hits
Baru baru ini seorang perawat Islam ada berkongsikan video di laman TikToknya mengenai masalah yang dihadapi oleh seorang gadis remaja Difahamkan ibu gadis tersebut sempat berkongsikan di laman media sosialnya keputusan cemerlang Sijil Pela...
Tragedi Elmina Ibu Terhutang Nyawa Dengan Guru Bawa Anak

Tragedi Elmina Ibu Terhutang Nyawa Dengan Guru Bawa Anak

papar berkaitan - pada 20/8/2023 - jumlah : 150 hits
Kuala Lumpur Tindakan pantas guru tadika memintas sebuah kenderaan di depannya menyelamatkan dia dan anak muridnya daripada menjadi mangsa nahas pesawat terhempas di Elmina Shah Alam Selangor kelmarin Masikah Ta ibah Zakaria 25 berkata dia ...
Saling Tuduh Menuduh Di Group Whatsapp Ibu Bapa Murid Tak Nak Kalah Tunjuk Anak Siapa Yang Kena Buli

Saling Tuduh Menuduh Di Group Whatsapp Ibu Bapa Murid Tak Nak Kalah Tunjuk Anak Siapa Yang Kena Buli

papar berkaitan - pada 26/8/2023 - jumlah : 223 hits
Seorang ibu meluahkan rasa sedih apabila anak perempuannya didakwa telah menjadi mangsa buli di sekolah
Nak Pergi Keja Tapi Teringat Anak Uyaina Arshad Luah Dilema Ibu Bekerjaya

Nak Pergi Keja Tapi Teringat Anak Uyaina Arshad Luah Dilema Ibu Bekerjaya

papar berkaitan - pada 28/8/2023 - jumlah : 200 hits
Benar inilah dilema seorang ibu bekerjaya Luahan pelakon Uyaina Arshad seakan mewakili perasaan mak mak yang terpaksa meninggalkan anak demi menggalas tugas hakiki Akui Uyaina menerusi Instagramnya rasa serba salah selalu menghantui dirinya...
Ibu Bawa Anak Jumpa Pakar Psikiatri Pulih Trauma Dakwa Dipukul Guru Boleh Mental

Ibu Bawa Anak Jumpa Pakar Psikiatri Pulih Trauma Dakwa Dipukul Guru Boleh Mental

papar berkaitan - pada 5/9/2023 - jumlah : 99 hits
Sejak semalam tular sebuah perkongsian daripada seorang ibu di laman Facebook mengenai anak perempuannya berusia 10 tahun trauma kerana dipukul oleh seorang guru Ibu mangsa dikenali Puan Amy Syaquena berkata dirinya tidak kisah sekiranya pa...
Tipu Anak Mati Dilanggar Lori Ibu Didakwa Bunuh Bersama Kekasih

Tipu Anak Mati Dilanggar Lori Ibu Didakwa Bunuh Bersama Kekasih

papar berkaitan - pada 2/9/2023 - jumlah : 166 hits
Mary Teh 44 dan teman lelaki Puvaneswaran 29 didakwa di Mahkamah Majistret Petaling Jaya atas pertuduhan membunuh kanak kanak lelaki berusia lima tahun VIDEO Wanita teman lelaki hadapi tuduhan bunuh anak SEORANG wanita bersama kekasihnya di...
Menyusu Ketika Ibu Sakit Boleh Ke Risau Anak Terkena Jangkitan

Menyusu Ketika Ibu Sakit Boleh Ke Risau Anak Terkena Jangkitan

papar berkaitan - pada 22/8/2023 - jumlah : 203 hits
Sakit ketika anda dalam fasa menyusukan anak adalah satu perkara yang menyusahkan dan memenatkan Namun yang demikian percaya atau tidak menyusu anak anda ketika anda tidak sihat adalah selamat untuk anak anda bahkan boleh jadi bermanfaat ke...
Ibu Ayah Lebih Tahu Apa Yang Terbaik Untuk Anak Anak

Ibu Ayah Lebih Tahu Apa Yang Terbaik Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 2/9/2023 - jumlah : 241 hits
Ibu Ayah Lebih Tahu Apa Yang Terbaik Untuk Anak AnakSebagai Ibu Ayah kita adalah insan terdekat dengan anak anak Kita yang lebih tahu dan lebih faham apa yang diperlukan oleh anak anak Sepertimana yang kita tahu pada masa sekarang pembelaja...
Like Mother Like Daughter Cantik Jelita Macam Ibu Anak Erra Fazira Raih Pujian Ramai

Like Mother Like Daughter Cantik Jelita Macam Ibu Anak Erra Fazira Raih Pujian Ramai

papar berkaitan - pada 2/9/2023 - jumlah : 172 hits
Cantik persis ibu Itulah yang boleh dikatakan mengenai Engku Aleesya anak tunggal pelakon Erra Fazira yang kini sudah pun menginjak usia remaja Menerusi satu perkongsian akaun Tik Tok kemunculan anak kesayangan Erra Fazira yang cantik dan t...
Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Is Anwar Ever Going To Release Najib



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango