Nak Anak Soleh Dengar Kata Ajak Anak Berjemaah Antara 13 Tip Cara Hidup Islam


Islam merupakan agama yang lengkap dan sempurna. Kesempurnaan Islam terserlah dalam semua aspek kehidupan manusia termasuklah pendidikan. Menurut perspektif Islam, pendidikan kanak-kanak ialah proses mendidik, mengasuh dan melatih rohani dan jasmani mereka berteraskan nilai-nilai baik yang bersumberkan Al-Quran, Hadis dan pendapat serta pengalaman para ulama.

Ia bertujuan  untuk mendidikan kanak-kanak pada usia muda amat penting bagi membentuk sifat dan peribadi yang mulia dalam diri mereka.  Hal ini amat penting bagi memastikan mereka dapat menjadi seorang muslim yang sejati dan baik serta  melahirkan Insan Rabbani yang beriman, bertakwa dan beramal soleh. Untuk mendidik anak ia melibatkan beberapa peringkat, bermula dari dalam kandungan sehinggalah ia lahir dan menjadi dewasa.
1.Cara komunikasi yang sopan
Haruslah mendidik anak bercakap benar, sopan santun dan mengucapkan perkataan yaang baik. Anda harus menjaga perilakuan supaya menjadi role model kepada anak-anak semasa anda berkomunikasi dengannya.
2.Doa penerang hati

Sebelum  belajar didik anak membaca doa-doa penerang hati ia termasuk surah Al-Insyirah. Malah Rasulullah  pernah menyuruh Ali RA membaca surah Al-Insyirah untuk kuat ingatan mudah faham, menjadi  tenang, mudah patuh arahan ibu bapa dan tidak banyak meragam.
3.Mini perpustakaan Islamik
Sediakan mini perpustakaan yang bercirikan islamik di rumah  dengan  perbanyakkan pilihan buku-buku berkaitan Islam seperti kisah nabi-nabi dan rasul. Ini akan memupuk nilai membaca dalam diri anak-anak dan mendedahkan kegemilangan Islam dalam diri anak.
 4.Posisi tidur
Jangan lupa ingatkan anak untuk mengamalkan cara tidur mengikut sunnah Nabi SAW.  Pastikan anak-anak tidur mengiring kekanan agar otak jadi lebih pintar dan lena tidurnya.
 5.Didik anak bawa kelengkapan solat
Jika pergi bercuti atau pulang ke kampung, biasakan kepada anak-anak untuk membawa kelangkapan solat. Dengan ini, mereka akan tahu betapa pentingnya solat sebagai seorang muslim.
 6.Adab makan minum yang baik
Ajari anak makan dan minum dengan sopan. Oleh sebab itu, digalakkan anak membaca bismillah dan alhamdulillah sebelum dan selepas makan.  Sikap yang tidak sopan seperti gelojoh ketika makan hendaklah ditegah. Beritahu juga kepada anak mengenai cara seperti mencuci tangan, duduk dengan sopan serta berdoa sebelum dan sesudah makan.
 7.Lima minit membaca Al-Quran

Digalakkan ibu bapa boleh mengajar anak mereka untuk membaca dan memahami al-Quran. Boleh dilakukan sebelum mereka pergi ke sekolah atau tadika untuk mereka membaca dan memahami al-Quran walaupun hanya 5 minit setiap hari.
 8.Adab baca doa sebelum tidur dan bangun
Didik anak sebaik sahaja bangun membacakan doa bangun tidur dan sebelum tidur. Seeloknya tidur dalam keadaan mengadap qiblat, membersihkan diri kaki dan muka sebelum dan selepas bangun daripada tidur.
9.Mengajar anak adab masuk dan keluar tandas,
Tandas juga salah satu adab yang tidak boleh diabaikan. Anak-anak perlu didik cara yang betul untuk membuang air kecil atau besar. Juga cara masuk ke dalam tandas antaranya menutup kepala, membaca doa, memakai selipar dan membelakangkan qiblat
 10.Adab dengan ibu bapa
Mendidik anak untuk menghormati dan mengerti pengorbanan ibubapa terhadapnya. Ia penting untuk memberi kesedaran dan bersyukur kerana masih mempunyai kedua ibu bapa.
11.Sembahyang berjemaah
Biarpun anda sibuk dengan kerjaya, pastikan juga ada waktu untuk anda berjemaah dengan anak-anak terutama waktu solat subuh, mahgrib dan Isyak.Suasana seperti ini memberikan aura positif kepada anak dan rumah anda.
12.Bawa anak ke masjid
Jika masjid jauh daripada rumah, tak salah jika membawa anak ke masjid waktu cuti hujung minggu. Laungan azan yang berkumandang dalam masjid sesungguhnya membuatkan jiwa anak menjadi tenang.
 13.Berpakaian sopan
Biarpun anak baru berusia enam tahun, tidak menjadi kesalahan mendidik anak pakaian yang menutup aurat. Cara ini secara tidak langsung didikan awal  buatnya untuk berpakaian sopan.
The post Nak Anak Soleh & Dengar kata? Ajak Anak Berjemaah Antara 13 Tip Cara Hidup Islam appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/nak-anak-soleh-dan-dengar-kata-ajak-anak-berjemaah-antara-13-tip-cara-hidup-islam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Asyik Nak Berdukung 24 Jam Ada 6 Cara Ibu Boleh Buat Bagi Anak Faham

Anak Asyik Nak Berdukung 24 Jam Ada 6 Cara Ibu Boleh Buat Bagi Anak Faham

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 345 hits
Anak asyik nak berdukung je 24 jam Nak buat kerja pun tak boleh Letak je terus nangis Sampaikan kerja rumah jadi terbengkalai luah Aini Mesti ramai yang mengalami masalah anak asyik nak berdukung setiap masa dan akan menangis setiap kali le...
Hukum Anak Meragam Guna Teknik Time Out Memang Berkesan Terus Dengar Kata

Hukum Anak Meragam Guna Teknik Time Out Memang Berkesan Terus Dengar Kata

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 460 hits
Anak anak dan karenah yang pelbagai memang tidak dapat dipisahkan Rungsing bukan jika si anak suka membuat perangai tidak tentu masa Sehubungan itu pasti anda sudah biasa mendengar tentang penggunaan kaedah Time Out atau Naughty Corner untu...
Doktor Bagi Tip Mudah Nak Anak Makan Ubat Tanpa Perlu Paksa Dan Berperang Satu Rumah

Doktor Bagi Tip Mudah Nak Anak Makan Ubat Tanpa Perlu Paksa Dan Berperang Satu Rumah

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 550 hits
Bila anak tak sihat ibu bapa terus dalam dilema Bukan apa apabila sebut je kena makan ubat reaksi pertama anak ada yang terus menangis seperti kena pukul tutup mulut rapat dan macam macam drama lagi Kalau tak di bagi bimbang sakit makin mel...
Pakar Bahasa Kongsi Cara Kenal Pasti Tanda Awal Anak Lewat Bercakap 3 Tip Ini Mungkin Membantu

Pakar Bahasa Kongsi Cara Kenal Pasti Tanda Awal Anak Lewat Bercakap 3 Tip Ini Mungkin Membantu

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 333 hits
Setiap ibu bapa mengambil berat mengenai perkembangan bahasa pertuturan anak anak Berikut adalah beberapa tanda awal yang mungkin dan patut di perhatikan oleh ibu bapa Jika ada sebarang masalah pada artikel ini di facebook sila klik type ka...
Cara Mudah Nak Anak Buat Apa Yang Kita Suruh Tak Nampak Macam Arahan Tapi Anak Laju Nak Buat

Cara Mudah Nak Anak Buat Apa Yang Kita Suruh Tak Nampak Macam Arahan Tapi Anak Laju Nak Buat

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 302 hits
Banyak perkara yang kita perlukan kerjasama anak untuk buat Tapi anak susah nak buat malah tidak mengendahkannya Di mana silapnya Mungkin ada ibu bapa akan mengambil jalan mudah untuk menakut nakutkan anak supaya apa yang disuruh dilaksanak...
5 Cara Mudah Nak Link Kad Atm Cimb Ke Akaun Tabung Haji

5 Cara Mudah Nak Link Kad Atm Cimb Ke Akaun Tabung Haji

papar berkaitan - pada 13/10/2018 - jumlah : 725 hits
Cara cara Link kad ATM CIMB Bank ke Akaun TH anda Caranya Mudah hanya pergi ke mesim ATM CIMB berdekatan anda bersama details yang diperlukan seperti kad ATM Bank CIMB Nombor Account Tabung Haji Nombor Siri Buku Tabung Haji Sediakan details...
Cara Nak Jahit Bantal Viral Kedai Eco

Cara Nak Jahit Bantal Viral Kedai Eco

papar berkaitan - pada 12/10/2018 - jumlah : 1849 hits
Hai hai haiHari ni mood kak Ija nak Share Ngan korang MCM mana nak jahit bantal Viral Kedai ECO tu Mula mula Sediakan karpet Dr kedai Rm 2 Mesti ada dua depan dan belakangKarpet KeduaFiber span kekabu untuk isi dalaman Kalau x ada benda ni ...
Ya Allah Seksanya Nak Minum Air Gula Hamil Anak Kelima Anne Ngasri Baru Tahu Peritnya

Ya Allah Seksanya Nak Minum Air Gula Hamil Anak Kelima Anne Ngasri Baru Tahu Peritnya

papar berkaitan - pada 11/10/2018 - jumlah : 1027 hits
Pelakon Datin Anne Ngasri kini sudah tujuh bulan hamil anak kelima Anne atau Nasriah Ngasri 34 berkata dia dan suami Datuk Mohd Sumali Reduan tidak merancang kehamilan itu namun gembira apabila diberitahu bakal menimang cahaya mata perempua...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment