Najib Ke China Saja Mahathir Ke Jepun


SUBKY LATIF

 DALAM masa kurang daripada enam bulan berkuasa semula sudah tiga kali Perdana Menteri Mahathir pergi ke Jepun. Jika dia berundur dalam masa dua tahun seperti yang disebutnya, berapa kali agaknya dia ke Jepun. Dan kalau digenapkan tempoh lima tahun, tak terbilang kita berapa kali dia ke negeri matahari terbit itu.

Manakala Najib pula selama sembilan tahun jadi Perdana Menteri, sekejap-sekejap ke China, sekejap-sekejap ke China. Berapa kali?  Tidak terbilang. Mungkin tidak banyak sangat, tetapi kekerapannya ke Tongsan itu dikira banyak bagi seorang Perdana Menteri sebuah negara.

Jika setahun sekali, sembilan tahun, dikira banyaklah tu. Mujur tidak sampai macam Norodom Sihanouke, mendiang raja Kampuchea dulu. Bukan saja terlalu kerap ke Beijing, malah selalu tinggal lama di sana, tidak salah kalau ada yang mengibaratkan lebih lama di Beijing daripada dalam negeri. Jika Najib begitu, maka teruk sangatlah. Lainlah jika dia ada penyakit yang perlukan rawatan China, seperti Sihanouke dulu.Mungkin dia seperti ayahnya Tun Razak yang saya kira mengkagumi Mao Zedung.  Saya mengikutinya ke acara normalisasi diplomat Malaysia-China suku kedua tahun 70-an dulu. Mao berada dalam kemuncak keagungannya terutama kumpulan Kata-Kata Mao yang mesti dihafal oleh setiap pemimpin dan rakyatnya.  Setiap tempat yang Tun kunjungi, dia akan ulas perkembangan di situ sesuai dengan apa yang Mao kata dalam kumpulan kata-katanya. Mao masa itu masih sensitif bagi politik Malaysia. Saya takjub apa jadi pada Tun sekejap-sekejap menyebut Mao kata begitu dan begini.

Adapun Najib agaknya demi mendapatkan sebanyak-banyak pelaburan dari rejim yang suka menabur kepada negara miskin di Asia dan Afrika.

Dalam bahasa diplomasi, pemimpin selalu keluar negeri bagi mendapatkan pelaburan dikira menjual negaranya bagi beroleh banyak pelaburan luar. Tentang pelaburan China di bawah Najib ada yang kata Malaysia seperti betul-betul dijual seperti Singapura dijual kepada British dulu.

Bagi Mahathir sejak jadi Perdana Menteri, memandang ke timur saja. Yang terpandangnya Jepun saja. Semuanya mesti belajar dari Jepun; akademiknya, cara bekerjanya, budayanya, hidup dan jaganya. Cuma khutbah Jumaat tidak dalam bahasa Jepun.

Pelaburan adalah ditagih sangat. Banyak juga pelaburan yang diperolehi, tapi rasanya tidak sampai menjual negeri kepada Jepun seperti menjualnya kepada China.

Kajian terus dibuat apa Malaysia dapat dari pandang ke Jepun? Mungkin semuanya memandang saja Jepun. Budaya kerjanya tidak. Yang membuat kerja bagi orang Malaysia ialah orang Bangladesh, Indonesia, Nepal dan lain-lain.

Hingga orang atas pun berebut-rebut menjual izin kerja kepada abang Bangla.

Mungkin yang hendak diambil dari Jepun itu terganggu kerana tempoh 2003 hingga 2018 kuasa terlepas dari Mahathir. Apa yang Mahathir mahu tidak bagai yang dia mahu. Hingga Malaysia tidak memandang ke timur tetapi memandang ke Teluk Bangla.

Sekarang dia balik memerintah, mahu Wawasan 2020 yang diasasnya khatam di bawahnya. Maka tidak membuat masa, jika ada masa hendak ke Jepun saja.

Jepun dikatakan sedia bagi pinjam bagi menyelesai/meringan timbunan yang ada sekarang. Jepun pun setuju timbang adakan universiti Jepun di sini yang boleh memfasihkan bahasa Melayu graduannya sama dengan fasih Jepun dan Inggerisnya.

Najib ke timur juga, tapi sebelah China. Mahathir ke timur Jepun. Kerana pandang ke timur itu cetusan original Mahathir, tafsiran Mahathir yang terpakai. Pandang ke timur kembali ke Jepun. - HARAKAHDAILY 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/11/najib-ke-china-saja-mahathir-ke-jepun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Payah Ke Jepun Nak Tahu Atau Belajar Perkara Macam Ini Najib

Tak Payah Ke Jepun Nak Tahu Atau Belajar Perkara Macam Ini Najib

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 305 hits
Orang kata jauh perjalanan luas pemandangan Mungkin hasil berjalan sampai ke Jepun inilah dia boleh terfikir idea bernas ini Tapi sebab terlalu hebat mengkaji beliau terlepas pandang bahawa Rancangan Makanan Tambahan ini sejak tahun 1979 la...
Najib Kerajaan Mahathir Ph Pun Potong Biasiswa Peruntukan Universiti

Najib Kerajaan Mahathir Ph Pun Potong Biasiswa Peruntukan Universiti

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 453 hits
Datuk Seri Najib Razak malam tadi tampil dengan lukisan graf bar menunjukkan perbandingan antara peruntukan biasiswa dan untuk universiti dalam Belanjawan 2018 dan 2019 Beliau memuatnaik grafik kerana penulisannya tentang pengurangan biasis...
Whither Jho Low Is Jail His Only Option Can He Be Caught Who Should He Fear Most Mahathir Or Najib

Whither Jho Low Is Jail His Only Option Can He Be Caught Who Should He Fear Most Mahathir Or Najib

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 292 hits
Embattled financier Low Taek Jho popularly referred to as Jho Low is now facing criminal indictments from the United States Department of Justice over the The fugitive businessman who is believed to be hiding in China is also wanted by and ...
Najib Laughs At Mahathir Cabinet Reshuffle So Soon They Must Be Very Incompetent

Najib Laughs At Mahathir Cabinet Reshuffle So Soon They Must Be Very Incompetent

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 230 hits
KUALA LUMPUR The possibility of a Cabinet reshuffle has raised questions on the performance of current Cabinet members says Datuk Seri Najib Tun Razak The former prime minister said that based on convention a Cabinet reshuffle would only ta...
Jangan Fikir Mahathir Lebih Bersih Dari Najib Tun Musa Hitam

Jangan Fikir Mahathir Lebih Bersih Dari Najib Tun Musa Hitam

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 400 hits
Tun Musa Hitam dalam satu wawancara dalam program Diskusi pernah membangkitkan sikap jahat Mahathir yang dianggap sebagai satu dosa besar Dalam video yang diterbitkan dalam YouTube atas nama WartaMalayaNews merakamkan wawancara tersebut Kat...
Panas Tun Dr Mahathir Balas Balik Sindir Najib Banyak Orang Takut Najib Saya Pun Takut

Panas Tun Dr Mahathir Balas Balik Sindir Najib Banyak Orang Takut Najib Saya Pun Takut

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 655 hits
Panas Tun Dr Mahathir Balas Balik Sindir Najib Banyak Orang Takut Najib Saya Pun Takut
Najib Camp Makes Shock Claim Umno Is A Business Empire Worth Billions And This Is What Mahathir Daim Are After

Najib Camp Makes Shock Claim Umno Is A Business Empire Worth Billions And This Is What Mahathir Daim Are After

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 298 hits
One thing is very true regarding the criticism of Umno Umno is not just a political party It is a business empire It owns hundreds of billions Some even say it is more than one trillion But these billions or trillions are all hidden under t...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Belajar Menerima Keluarga Pasangan Anda

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Siapa Nak Tahu Asal Usul Selfie

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Kes Denggi Meningkat