Najib Angkut Keluar Perabot Rumah Rasmi Pm Muhyiddin Kata



Muhyiddin Yassin berkata keputusan membaik pulih kompleks Seri Perdana yang dibuat ketika pentadbirannya adalah untuk memulihara selain menerima laporan mengatakan Najib Razak mengeluarkan perabot daripada rumah rasmi perdana menteri itu.
Muhyiddin berkata, mengikut laporan Jabatan Perdana Menteri (JPM) jika kediaman perdana menteri itu tidak dibaik pulih dengan segera, bangunan tersebut akan mengalami kerosakan yang lebih teruk pada masa hadapan dan kos membaik pulih bangunan akan meningkat.
“Ketika saya mula menjawat jawatan perdana menteri pada bulan Mac 2020, saya menerima laporan daripada JPM berhubung kerosakan fizikal Seri Perdana yang merupakan bangunan rasmi JPM.
“Berdasarkan laporan yang saya terima, pihak JPM juga mengesyorkan agar perolehan perabot dibuat memandangkan kebanyakan aset perabot di Seri Perdana yang didakwa milik peribadi mantan perdana menteri keenam dipindah keluar,” katanya dalam sebuah kenyataan di Facebook .
Najib Razak merupakan perdana menteri keenam dari 2009 sehingga Barisan Nasional (BN) yang dipimpinnya tewas pada Pilihan Raya Umum 2008.
Menurut Muhyiddin, antara kerosakan yang dilaporkan JPM termasuk kebocoran, sistem pencahayaan yang telah lama serta keadaan fizikal lantai dan bumbung yang telah rosak atau usang.
Katanya, menurut JPM, kebocoran bumbung Seri Perdana dan sistem perpaipan menyebabkan kerosakan perabot dalaman, lantai kayu, panel dinding dan siling bangunan.
Selain itu, pendawaian elektrik, pencahayaan dan peralatan mekanikal seperti penghawa dingin juga turut dilaporkan perlu dibaik pulih kerana sudah terlalu usang.
“Menurut pandangan pakar, sistem pendawaian bangunan Seri Perdana yang berusia lebih 20 tahun boleh mendatangkan risiko kebakaran jika tidak dibaik pulih segera.”
Muhyiddin turut berkata proses baik pulih yang dilaksanakan adalah mengikut spesifikasi yang ditetapkan dan dipantau rapat oleh sebuah pasukan petugas dianggotai pegawai Jabatan Kerja Raya dan JPM.
Najib dalam hantaran Facebook sebelum ini berkata projek naik taraf Seri Perdana diluluskan ketika pentadbiran Muhyiddin dan nilai asal keseluruhan projek adalah sebanyak RM38.5 juta yanng dijangka siap pada 7 Disember.
Beliau mempersoalkan naik taraf tersebut dan berkata wang sebanyak itu tidak sepatutnya dibelanjakan ketika negara berdepan impak pandemik.
“Apapun, wang sebanyak RM38.5 juta tidak patut dibelanjakan untuk tujuan ini pada zaman pandemik sebab ianya tidak sensitif kepada Rakyat yang sedang merayu untuk lebih banyak bantuan disalurkan akibat PKP bersambung PKP.
“Lebih-lebih lagi sebab ianya dibelanjakan pada ketika PM8 sendiri kata kerajaan dah tak ada banyak wang lagi setelah kerajaan PN dahulu berbelanja RM600 bilion,” katanya.
Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata sejak memegang jawatan perdana menteri tahun lalu, beliau tidak pernah mendiami rumah rasmi tersebut.
Beliau turut berkata penjelasan mengenai projek naik taraf tersebut boleh diberikan jabatan-jabatan yang terlibat dalam proses naik taraf berkenaan.
“Selaras dengan prinsip ketelusan dan integriti yang diamalkan oleh kerajaan, jabatan yang berkenaan boleh tampil untuk memberikan penjelasan kepada orang ramai berkenaan perkara ini.
“Untuk rekod, saya tidak pernah menduduki Seri Perdana sepanjang saya berkhidmat sebagai perdana menteri,” katanya.
Terletak di Precint 10 Putrajaya, kompleks Seri Perdana dibina ketika pentadbiran kerajaan diketuai Dr Mahathir Mohamad pada 1997.
Kompleks itu dibina bagi menggantikan kediaman rasmi perdana menteri sebelumnya yang terletak di Kuala Lumpur lapor MalaysiaNow

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/10/najib-angkut-keluar-perabot-rumah-rasmi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kah Kah Punya La Penyamun Perabut Pun Balaih Najib Sila Jawab Dakwaan Bawa Keluar Perabot Seri Perdana

Kah Kah Punya La Penyamun Perabut Pun Balaih Najib Sila Jawab Dakwaan Bawa Keluar Perabot Seri Perdana

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 187 hits
Saya ingin memberikan penjelasan berhubung kerja kerja membaik pulih Seri Perdana yang diluluskan semasa pentadbiran saya sebagai Perdana Menteri Ketika saya mula menjawat jawatan Perdana Menteri pada bulan Mac 2020 saya telah menerima lapo...
Najib Jawab Dakwaan Angkut Perabut Oleh Muhyiddin

Najib Jawab Dakwaan Angkut Perabut Oleh Muhyiddin

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 426 hits
PETALING JAYA Dua bekas Perdana Menteri Najib Razak dan Muhyiddin Yassin bertelagah berkenaan ubah suai kediaman rasmi Perdana Menteri Seri Perdana berjumlah RM38 5 juta dengan Najib menyindir Pengerusi Perikatan Nasional itu membuat dakwaa...
Don T Use Me As Excuse For Seri Perdana Renovations Najib Tells Muhyiddin

Don T Use Me As Excuse For Seri Perdana Renovations Najib Tells Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 219 hits
Former prime minister Najib Abdul Razak this evening criticised Muhyiddin Yassin also a former premier for trying to blame him over renovations on Seri Perdana that cost the government RM38 5 million This comes after Muhyiddin today said th...
If Furniture Belonged To Najib He Had The Right To Take Them Says Muhyiddin

If Furniture Belonged To Najib He Had The Right To Take Them Says Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 202 hits
Muhyiddin Yassin said he was not sure if any inventory was taken as it was not his responsibility KUALA LUMPUR Former prime minister Muhyiddin Yassin said today that he had received a report from the prime minister s department that some of...
Mahiaddin Najib Berperang Isu Perabot Seri Perdana

Mahiaddin Najib Berperang Isu Perabot Seri Perdana

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 168 hits
FAZLI RADZIBekas Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yassin mendakwa Najib Razak telah membawa keluar beberapa perabot dan chandelier dari Seri Perdana Mahiaddin berkata demikian ketika ditanya berhubung isu tersebut pada sidang media sele...
Berita Pelesu Tentang Najib Jangan Kata Pada Najib Kerana Najib Tak Curi Perabut Dan Belanja Mewah

Berita Pelesu Tentang Najib Jangan Kata Pada Najib Kerana Najib Tak Curi Perabut Dan Belanja Mewah

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 220 hits
Jangan fitnah saya berkenaan belanja RM65 juta ubah suai Seri Perdana kata Najib October 1 2021 Bekas perdana menteri Najib Razak berkata DAP memfitnahnya mengenai belanja pengubahsuaian Seri Perdana kerana salah faham mengenai Belanjawan 2...
Pm Gives Posts To 2 Umno Mps Who Backed Najib In Pulling Support For Muhyiddin

Pm Gives Posts To 2 Umno Mps Who Backed Najib In Pulling Support For Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 202 hits
Azalina Othman Said and Ahmad Jazlan Yaakub were among those who had heeded the call for Umno MPs to revoke their support for the former prime minister Two MPs from Umno who had backed former leader Najib Razak in revoking support for Muhyi...
Much Of The Furniture Claimed To Be Najib S Carried Off From Seri Perdana Says Muhyiddin

Much Of The Furniture Claimed To Be Najib S Carried Off From Seri Perdana Says Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 212 hits
Former prime minister Muhyiddin Yassin today revealed he had been told that much of the furniture in Seri Perdana had been removed as it was claimed to be owned by Najib Razak Based on the report I received the Prime Minister s Department a...
Video Masuk Kem Askar Ke Merangkak Jer Bawa Si Comel Pertama Kali Keluar Rumah

Video Masuk Kem Askar Ke Merangkak Jer Bawa Si Comel Pertama Kali Keluar Rumah

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 399 hits
Musim pandemik yang melanda ini bukan sahaja kita semua terkesan tetapi binatang peliharaan seperti kucing juga terkesan Mungkin disebabkan lama tidak berjalan2 melihat keindahan alam sekitar ramai yang terasa kekok dan merasa seakan tidak ...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional