Naikkan Berat Anak Bukan Dengan Multivitamin Ini Cara Tepat Naikkan Berat Anak


Setiap kali menimbang berat badan anak, menjadi kepuasan berganda bagi ibu bapa kerana berjaya menaikkan berat badan anak. Namun bila mana anak mengalami penurunan dalam jumlah berat badan, ibu bapa mula merasa risau.
Pengambilan vitamin terutama multivitamin seakan sudah menjadi sebati bagi ibu bapa kerana merasakan ianya sangat membantu kenaikan berat badan anak.
Menurut Dietition, Puan Nor Hafizah Mohamad Sobri, pengambilan multivitamin tidak membantu kenaikan berat badan anak. Pemakanan yang berkhasiat dan berzat sememangnya adalah jalan terbaik membantu kenaikan berat anak.

Jadi anak perlu diberikan rutin pemakanan yang sihat setiap hari dan bukannya bergantung kepada multivitamin setiap hari. Anak perlu makan.
Ibu bapa perlu faham apakah itu multivitamin. Multivitamin adalah gabungan micronutrient (vitamin dan mineral) untuk bantu menambah kekurangan zat yang dialami oleh anak kecil.
Untuk menambah dan menaikkan berat badan, anak kecil perlu mendapat kalori yang mencukupi yang mana terdiri dari gabungan macronutrient (carbohydrate, protein dan lemak). Micronutrient tidak menyumbang kepada kalori yang cukup untuk menaikkan berat badan anak.

Multivitamin Tingkatkan Selera Makan Anak?
Jika multivitamin tidak membantu dalam penambahan berat anak, mengapa multivitamin ini dikatakan mampu meningkatkan selera makan anak?
Menurut Puan Fizah, dengan pengambilan multivitamin sebenarnya dapat memperbaiki masalah akibat pengurangan zat yang secara tidak langsung menyumbang kepada kurang selera makan.
Contoh 1
Kurang zat besi. Ini akan menyebabkan iron deficiency anemia dan menyebabkan anak cepat penat, mudah mengantuk dan ini akan membantut selera makan. Apabila anak mengambil multivitamin, zat besi mencukupi maka anemia dapat dibetulkan.
Contoh 2
Vitamin B complex, vitamin C dapat menguatkan imun badan dan mengurangkan kemungkinan anak lebih mudah terkena sakit seperti demam, selsema dan batuk. Secara logiknya apabila anak kurang dijangkiti penyakit, anak pastinya akan lebih berselera untuk makan
Contoh 3
Kalsium, magnesium dan vitamin D penting untuk pertumbuhan otot dan tulang. Apabila anak mula merasa kuat dan tidak lemah (muscle stength sangat bagus) anak akan menjadi lebih bertenaga dan makin berselera untuk makan.

Semua kondisi di atas adalah disebabkan tidak cukup zat dan disebabkan apabila anak tidak cukup makan atau makanan yang diambil tidak seimbang.
3 Tip Mudah Naikkan Berat Anak
Ibu bapa seharusnya berpegang kepada prinsip iaitu memastikan anak makan tiga gabungan utama iaitu karbohidrat, protein dan serat setiap kali makan makanan yang berat.
Jika memilih roti, sediakanlah roti sandwhich yang sihat untuk anak, jangan hanya sekadar menyapu roti dengan marjerin sahaja buat anak.

Begitu juga dengan pasta. Sebaiknya sediakan pasta seperti carbonara, bolognis atau sup yang mempunyai sayur-sayuran dan ayam sebagai sumber protein.
Bukan hanya 6 kali sehari bahkan jika anak suka makan, selang selikan dengan snek sihat seperti buah yang sihat lagi mengenyangkan anak.

Hakikatnya, jika anak berselera untuk makan malah mengambil ketiga-tiga komponen ini, pengambilan multivitamin sebenarnya tidak diperlukan. Didiklah anak untuk makan dengan kadar mencukup, sihat dan berkhasiat.
Artikel berkaitan: Ramai Ibu Menyusu Tak Tahu Cara Penyusuan Ini Boleh Tambah Berat Badan Anak
Terlalu Kurus Ini Cara Mama Perlu Praktikkan Untuk Tingkatkan Perkembangan Berat Badan Anak

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Naikkan Berat Anak Bukan Dengan Multivitamin, Ini Cara Tepat Naikkan Berat Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/naikkan-berat-anak-bukan-dengan-multivitamin-ini-cara-tepat-naikkan-berat-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Nak Ajar Anak Tidur Sendiri

Cara Nak Ajar Anak Tidur Sendiri

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 360 hits
Cara Nak Ajar Anak Tidur Sendiri Pisahkan anak tidur sendiri adalah salah satu hukum yang Islam tetapkan untuk menjaga sosialisasi dalam hubungan kekeluargaan Umur yang sepatutnya dipisahkan laling lewat iaitu 7 tahun Tapi alhamdulillah MF ...
Ini Cara Terbaik Mengawal Telefon Pintar Android Milik Anak Sepanjang Pkp

Ini Cara Terbaik Mengawal Telefon Pintar Android Milik Anak Sepanjang Pkp

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 216 hits
Sejak PKP 2 0 berkuat kuasa dan PdPR menggantikan waktu sekolah kami menerima banyak mesej dari ibu bapa yang risau anak mereka menghabiskan terlalu banyak masa menghadap peranti Dalam kes serius ada yang pasrah anak yang mengakses kandunga...
Tak Payah Berat Roti Butter Meletop 3 Bahan Ni Pun Dah Buat Anak Kenyang

Tak Payah Berat Roti Butter Meletop 3 Bahan Ni Pun Dah Buat Anak Kenyang

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 443 hits
Cuti hujung minggu macam ni ada waktunya anak mula kelaparan di petang hari Tak perlu sediakan menu berat roti dengan butter dan kaya sudah cukup buat anak kekenyangan asalkan pandai berkreatif Sarapan ringkas pun amat sesuai Mudah Resipi d...
Cara Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Di Rumah

Cara Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Di Rumah

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 490 hits
Hi Pertama sekali tips adalah untuk membantu ibu ibu surirumah mahupun yang bekerjaya untuk mengajar anak anak membaca bahasa Inggeris sendiri di rumah Maklumlah kerana PKP bukan mudah para guru nak mengajar membaca secara dalam talian wala...
Ngaji Tetap Ngaji Bekalan Untuk Anak Anak Warganet Puji Cara Didikan Ozlynn Johan

Ngaji Tetap Ngaji Bekalan Untuk Anak Anak Warganet Puji Cara Didikan Ozlynn Johan

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 358 hits
Melihat pasangan ini mendidik anak mereka terasa cukup sempurna Di rumah asas ilmu agama menjadi keutamaan buat Johan dan Ozlynn Wati dalam mendidik anak anak mereka Bukan hanya menjadikan amalan berjemaah satu kewajipan bahkan selepas bers...
Doa Inilah Mak Baca Ketika Besarkan Kami 8 Beradik Cara Ibu Ni Bukan Je Buat Anak Dengar Cakap Siap Tambah Rezeki

Doa Inilah Mak Baca Ketika Besarkan Kami 8 Beradik Cara Ibu Ni Bukan Je Buat Anak Dengar Cakap Siap Tambah Rezeki

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 544 hits
Kasih ibu membawa ke syurga Pengorbanan saat mengandung sehingga melahirkan tidak terbayar dek wang ringgit Demi anak anak semuanya diharungi dengan cekal Malah setiap masa dan saat mereka memikirkan hal anak demi memastikan mereka dalam ke...
Penatnya Ingatkan Dah Tidur Bila Lepaskan Puting Terus Menangis Ini Cara Nak Bagi Anak Tidur Lena

Penatnya Ingatkan Dah Tidur Bila Lepaskan Puting Terus Menangis Ini Cara Nak Bagi Anak Tidur Lena

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 222 hits
Anak suka mengempeng pada payudara tapi tidak menyusu ialah cabaran buat mama Mereka akan melekap pada payu dara biarpun sudah selesai menyusu sehingga kadangkala ibu tidak mampu berbuat apa apa tugas Ibu mungkin boleh menggunakan cara yang...
Tengah Main Cakap Apa Pun Anak Takkan Dengar Ada Waktu Paling Tepat Nasihatkan Anak Ni Caranya

Tengah Main Cakap Apa Pun Anak Takkan Dengar Ada Waktu Paling Tepat Nasihatkan Anak Ni Caranya

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 204 hits
Waktu bermain adalah waktu yang sangat menyeronokkan bagi anak anak kita Cakaplah apa sahaja ada waktunya anak langsung tidak mendengar dek terlalu fokus dengan permainan di tangannya Jangan sekali kali memberi pelbagai arahan di waktu ini ...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan

Misteri Surat Addendum Pengampunan Najib

Aksi Tfc Tempang Tanpa Akhyar

Prk Kuala Kubu Bharu Sock Tao Garis Lima Teras Dalam Manifesto