Naik Je Double Line Ibu Kena Mula Jaga Diri Jangan Main Hentam Buat Semua Benda


Setiap wanita yang disahkan hamil pasti berdoa agar kehamilan mereka dipermudahkan dan bayi di dalam rahim juga sentiasa sihat. Sesuatu kehamilan itu boleh dimulakan dengan amalan-amalan sihat untuk menjaga kandungan si ibu.Trimester pertama ialah permulaan kepada kehamilan anda.

Bila disahkan hamil, ada ‘seseorang’ dalam rahim anda iaitu janin. Anda seolah-olah tidak percaya dan dalam masa sama teruja dan gembira. Bermula dari saat itu juga, anda harus menjaga kehamilan dengan baik agar bebas daripada komplikasi dan berpeluang menimang cahaya mata yang sihat.
Amalan Terbaik Untuk Ibu Amalkan Pada Trimester Pertama Cari maklumat
Dapatkan informasi sebanyak mungkin tentang apa yang perlu anda lalui daripada trimester pertama hingga trimester akhir kehamilan. Anda perlu lakukannya bagi mendapatkan maklumat penting agar dapat menjalani kehamilan yang sihat. Dapatkannya melalui buku, majalah, surat khabar, televisyen, internet dan lain-lain.
Elak dehidrasi
 
Di trimester pertama, anda sering mual dan muntah hingga menyebabkan dehidrasi. Oleh itu, banyakkan minum air kosong, susu atau jus buah-buahan segar. Malah, minuman yang diambil secukupnya, dapat membantu anda mengatasi masalah sembelit yang mungkin dihadapi.
Artikel Menarik: [Tak Ada Istilah ‘Accident’, Kena Pandai Rancang Bila Waktu Sesuai Nak Tambah Anak]
Makan secara sihat
Anda tidak perlu makan untuk dua orang! Keperluan tenaga tidak berubah dalam tempoh enam bulan pertama kehamilan. Ia hanya meningkat sedikit dalam tempoh tiga bulan terakhir iaitu sekitar 200 kalori sehari. Pastikan diet anda seimbang.
Elak penyebab muntah
Hindari pelbagai jenis bau-bauan yang kurang menyenangkan. Dengan itu, ia dapat menghindarkan anda daripada rasa mual. Biasakan juga diri untuk memberus gigi selepas makan. Untuk menghindarkan rasa mual, usahakan untuk bangun secara perlahan-lahan daripada keadaan berbaring. Jangan dilakukan secara spontan. Antara lain, makan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap.
Ikuti pemeriksaan antenatal
Ketika hamil, kesihatan diri anda dan bayi perlu diutamakan. Atas sebab ini, anda perlu mengikuti rutin pemeriksaan antenatal sebelum minggu ke-12 bagi membantu doktor memantau keadaan anda dan perkembangan bayi.
Makan ikan
 
Beberapa kajian menunjukkan minyak ikan yang mengandungi asid lemak omega-3 mempunyai kesan baik terhadap pra eklampsia, berat kelahiran bayi dan perkembangan otak bayi di peringkat akhir kehamilan. Hal ini kerana ikan berminyak.
Artikel Menarik: [Batuk Dah Makin Teruk, Nak Makan Ubat Tak Berani. Boleh Ke Makan Madu?]
Mengandungi protein, mineral, vitamin D dan asid lemak omega-3. Anda digalakkan makan ikan tenggiri, salmon atau sardin dua kali seminggu. Anda juga boleh memakan jenis ikan lain seberapa banyak yang anda suka.
Bersenam selalu
 
Bersenam boleh menimbulkan keceriaan dan membantu anda elak kemurungan semasa hamil. Pakar perubatan menyatakan senaman mempunyai kesan positif ke atas bahan kimia otak seperti serotonin dan dopamina yang membantu mengawal emosi dan perasaan. Senaman yang sesuai untuk wanita hamil adalah seperti berjalan, berenang dan aerobik air.
Senaman  lantai pelvis
Sejak daripada awal kehamilan, anda digalakkan untuk mengamalkan senaman lantai pelvis yang bermanfaat ketika proses kelahiran. Malah ia juga baik untuk diri anda selepas melahirkan nanti. Anda digalakkan untuk melakukannya tiga kali sehari.
Kurangkan kafein
Penyelidik berpendapat terlalu banyak kafein yang diambil semasa hamil boleh menyumbang kepada risiko bayi mempunyai berat badan lahir rendah atau meningkatkan risiko keguguran. Jika tetap terasa mahu ambil kopi, jangan berlebihan. Paling banyak, hanya dua cawan sehari.

Artikel Menarik: [Muntah Mula-Mula MEngandung Tu Biasa, Tapi Ada Ibu Yang ‘Mabuk’ Sampai 9 Bulan. Seksa!]
Empat cawan teh sehari untuk mengelakkan bayi terjejas dengan kesannya. Sebaik-sebaiknya, beralih kepada kopi tanpa kafein, teh atau jus buah-buahan segar. Alternatif lain ialah minum segelas air kosong dengan perahan lemon atau limau.
The post Naik Je Double Line, Ibu Kena Mula Jaga Diri. Jangan Main ‘Hentam’ Buat Semua Benda appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/naik-je-double-line-ibu-kena-mula-jaga-diri-jangan-main-hentam-buat-semua-benda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Anggap Diri Useless Jika Tak Mampu Susukan Anak Anda Tetap Ibu Terhebat

Jangan Anggap Diri Useless Jika Tak Mampu Susukan Anak Anda Tetap Ibu Terhebat

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 277 hits
Hampir semua wanita menyimpan hasrat untuk memberikan susu ibu secara eksklusif kepada si kecil sehingga usia enam bulan dan meneruskannya sehingga dua tahun Dalam melengkapkan misi ini tentunya banyak cabaran yang perlu dihadapi Setiap cab...
Apresiasi Cukai Tak Naik Asosiasi Harap Pemerintah Jaga Keberlanjutan Industri Hptl

Apresiasi Cukai Tak Naik Asosiasi Harap Pemerintah Jaga Keberlanjutan Industri Hptl

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 122 hits
Pada Oktober lalu pemerintah mengeluarkan Peraturan Menteri Keuangan 152 PMK 010 2019 untuk menaikkan cukai dan Harga Jual Eceran rokok namun pada beleid tersebut tidak terjadi perubahan ketentuan untuk HPTL
Jangan Kacau Ibu Lepas Jam 11 Malam Waktu Ni Dia Tengah Nak Cantik Kurus

Jangan Kacau Ibu Lepas Jam 11 Malam Waktu Ni Dia Tengah Nak Cantik Kurus

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 264 hits
Wanita mana yang tidak sukakan kecantikan Walaupun sudah bergelar seorang isteri dan ibu masih mahu tampil cantik untuk suami Sebenarnya bila dah jadi ibu ni kadang kadang kita lupa nak beri perhatian kepada diri sendiri Ada juga suami tegu...
Saya Harap Korang Semua Boleh Maafkan Saya Lelaki Bakar Anjing Serah Diri Kepada Polis

Saya Harap Korang Semua Boleh Maafkan Saya Lelaki Bakar Anjing Serah Diri Kepada Polis

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 265 hits
Selepas viral video lelaki memukul dan membakar anjing peliharaannya dengan sengaja sehingga teruk dikecam netizen di Thailand dan Singapura lelaki terbabit tampil memohon maaf dan menyerah diri kepada pihak polis nbsp Perbuatan zalim Samue...
Kalau Anak Main Ketuk Periuk Belanga Ibu Maknanya Dia Bijak Janganlah Dimarah

Kalau Anak Main Ketuk Periuk Belanga Ibu Maknanya Dia Bijak Janganlah Dimarah

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 336 hits
Lumrah menjadi ibu ayah berhadapan dengan perangai anak yang pelbagai ada masanya buat kita hilang sabar juga Habis semua benda nak dibuat main Boleh dikatakan semua rumah yang ada anak kecil pasti pernah atau masih ada dinding yang bercont...
Hiburan Sudah Bergelar Ibu Netizen Kritik Elfira Loy Bahasakan Diri Kakak

Hiburan Sudah Bergelar Ibu Netizen Kritik Elfira Loy Bahasakan Diri Kakak

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 437 hits
Baru sahaja menimang cahaya mata pada 1 Oktober lalu tentunya ia anugerah terindah buat pelakon Elfira Loy dan suaminya Faris Khairol Anuar Elfira juga sering memuat naik pekembangan terkini dan detik detik manis bersama anak sulungya Muham...
Jangan Berkira Dengan Ibu Atau Isteri Pegang Dua Ni Rezeki Suami Berlipat Ganda

Jangan Berkira Dengan Ibu Atau Isteri Pegang Dua Ni Rezeki Suami Berlipat Ganda

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 552 hits
Sama sama susah sama sama senang Itu prinsip yang dipegang Siti Sarah dalam memastikan hubungan rumah tangganya sentiasa berada dalam keadaan harmoni Rezeki yang diberikan adalah ujian untuk pasangan suami isteri itu menguruskan sebaik mung...
Jangan Nangis Petang Ibu Ambil Pesanan Akhir Sebelum Suami Isteri Maut Kemalangan

Jangan Nangis Petang Ibu Ambil Pesanan Akhir Sebelum Suami Isteri Maut Kemalangan

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 409 hits
Jangan nangis nangis petang ibu ambil ye Itu pesanan terakhir arwah Nurul Ashikin Kamaruddin 27 pada anak sulungnya Muhammad Arfan Ziqri berusia 1 tahun 10 bulan ketika menghantar anaknya ke rumah pengasuh Perkara ini telah dikongsikan oleh...
Najib Di Perintah Bela Diri Terhadap Semua 7 Pertuduhan Src

Najib Di Perintah Bela Diri Terhadap Semua 7 Pertuduhan Src

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 323 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi hari ini memerintahkan Datuk Seri Najib Tun Razak membela diri terhadap semua tujuh pertuduhan menyeleweng sejumlah RM42 juta daripada dana SRC International Sdn Bhd Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali mengumumkan ke...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb