Naib Presiden Umno Khaled Nordin Johari Ghani Paling Popular


 
Berikutan tiada pertandingan bagi jawatan Presiden dan Timbalan Presiden, tumpuan paling utama bagi pemilihan UMNO pada 18 Mac ini tentunya bagi jawatan Naib Presiden.
Melihat kepada lapan nama yang mengemukakan pencalonan, tidak dapat dapat, pertandingan yang akan berlaku nanti adalah pertembungan dua kelompok dalam parti itu.
Lapan calon Naib Presiden UMNO itu ialah Khaled Nordin, Mahadzir Khalid, Johari Ghani, Wan Rosdy Wan Ismail, Azalina Othman Said, Reezal Merican Naina Merican, Hasni Mohamad dan seorang ahli biasa daripada Iskandar Puteri, Yusof Musa Jamaluddin.
Daripada lapan calon yang bertanding, persaingan sebenar hanyalah melibatkan tujuh saja kerana Yusof Musa yang tidak dikenali itu dirasakan tidak mampu memberi apa-apa cabaran.
Khaled Nordin dan Mahadzir Khalid adalah penyandang sedia ada bagi jawatan Naib Presiden bersama seorang lagi calon, Ismail Sabri Yaakob yang tidak mempertahankan jawatannya.
Berdasarkan senarai itu, Khaled Nordin, Wan Rosdy dan Azalina adalah mereka yang dilihat pro kepada Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi.
Jika ketiga-tiga mereka itu menang, ini akan memberi sumbangan yang mampu menjadikan kedudukan Zahid Hamidi lebih kukuh dan mencengkam dalam UMNO pasca pemilihan ini sehinggalah kepada tarikh PRU16 akan datang.
Johari, Hasni dan Reezal Merican adalah pemimpin yang tidak begitu pro kepada Zahid Hamidi, sebaliknya dikenali lebih condong kepada Hishammuddin Hussein dan Khairy Jamaluddin yang kini digantung dan dipecat daripada UMNO.
Malah, sebelum jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO disekat daripada dipertandingkan, Johari disebut-sebut akan bertanding salah satu jawatan tersebut.
Beliau juga tidak sependirian dengan mereka yang pro Zahid Hamidi dan pernah secara terbuka menyatakan tindakan menyekat jawatan Presiden dan Timbalan Presiden daripada dipertandingkan bererti menyekat demokrasi dalam parti.
Bermakna dalam hal ini, kalau Johari, Hasni dan Reezal yang menang sebagai Naib Presiden nanti, ia adalah cabaran kepada Zahid Hamidi yang memungkinkan cengkamannya dalam parti menjadi tumpul.
Khairy Jamaluddin sendiri baru-baru ini memilih ketiga-tiga mereka itu sebagai pilihannya untuk diberi undi sebagai Naib Presiden UMNO.
Seorang lagi calon, Mahadzir Khalid yang merupakan penyandang jawatan nombor tiga itu tidak termasuk dalam kelompok yang pro atau tidak sebulu kepada Zahid Hamidi.
Beliau sebelum ini dilihat sebagai pemimpin yang rapat dengan Ismail Sabri Yaakob, malah ketika bekas Perdana Menteri itu memimpin kerajaan, beliaulah orang kepercayaannya.
Ketika Ismail Sabri tidak hadir beberapa kali mesyuarat MT UMNO sebelum PRU15 dulu, Mahadzir pun turut sama berbuat demikian.
Beliau hanya dilihat kembali merapatkan diri dengan Zahid Hamidi setelah terbentuknya kerajaan perpaduan yang dititahkan pembentukannya oleh Yang Dipertuan Agong dan Ismail Sabri bukan lagi Perdana Menteri.
Atas asas itu dan menjelang pemilihan UMNO akan datang ini, Mahadzir dilihat sukar untuk mempertahankan jawatannya kerana kedudukannya yang tidak termasuk dalam mana-mana kumpulan.
Sebagai calon berkecuali, berada tengah-tengah dan tidak termasuk dalam mana-mana cai, Mahadzir lebih mungkin “mati berdiri” seorang diri dalam pemilihan kali bersama seorang lagi calon, Yusof Musa.
Tambahan lagi setelah kalah di Parlimen Padang Terap pada PRU15 lalu dan agak berusia pula berbanding enam calon lain, ternampak tiada nilai tambah yang memihak kepadanya sehingga mampu mencetuskan dorongan kepada perwakilan untuk mengekalkannya lagi sebagai Naib Presiden UMNO.
Begitu pun, didorong senario semasa dalam UMNO ketika ini, sebahagian perwakilan kelihatan lebih cenderung untuk mengundi berdasarkan blok – sama ada calon yang pro atau tidak sealiran dengan Zahid Hamidi.
Pilihannya ialah sama ada set A – Khaled, Wan Rosdy dan Azalina atau set B – Johari, Hasni dan Reezal.
Namun demikian, berdasarkan populariti individu, Khaled dan Johari adalah calon yang paling sukar untuk tidak diberi undi oleh perwakilan kali ini.
Tinjauan mendapati ramai perwakilan cenderung untuk memilih kedua-dua, walaupun berada dalam set yang berbeza.
Dengan itu, keputusan yang dijangka bagi jawatan Naib Presiden ialah 2-1 iaitu mana-mana kumpulan hanya mampu menang dua kerusi saja, sementara selebihnya adalah di pihak yang satu lagi.
Ertinya, satu lagi kekosongan itu adalah perebutan antara Wan Rosdy, Azalina, Hasni atau Reezal untuk mengisinya.
Siapa paling berpotensi? -.ShahbudinHusin 04/03/2023.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/03/naib-presiden-umno-khaled-nordin-johari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dato Sri Hj Wan Rosdy Wan Ismail Calon Paling Terbaik Untuk Di Angkat Sebagai Naib Presiden Pada Pemilihan Umno Ini

Dato Sri Hj Wan Rosdy Wan Ismail Calon Paling Terbaik Untuk Di Angkat Sebagai Naib Presiden Pada Pemilihan Umno Ini

papar berkaitan - pada 9/3/2023 - jumlah : 153 hits
Keputusan Menteri Besar Pahang Dato Sri Hj Wan Rosdy Wan Ismail menawarkan diri untuk bertanding kerusi Naib Presiden pada pemilihan UMNO kali ini dilihat satu tindakan yang tepat dan matang Biar pun pengumuman tentang hasratnya untuk berta...
Umno Polls To Spur Teamwork Not Personal Glory Khaled Nordin

Umno Polls To Spur Teamwork Not Personal Glory Khaled Nordin

papar berkaitan - pada 26/2/2023 - jumlah : 178 hits
The 2023 Umno election is a process to rebuild the party and not to promote personal glory or glorify certain individuals said Umno vice president Mohamed Khaled Nordin The higher education minister who will be defending his party post said...
Ismail Sabri Sah Tak Pertahan Jawatan Naib Presiden Umno Pemilihan Kali Ini

Ismail Sabri Sah Tak Pertahan Jawatan Naib Presiden Umno Pemilihan Kali Ini

papar berkaitan - pada 27/2/2023 - jumlah : 84 hits
KUALA LUMPUR Memandangkan tempoh penamaan calon bagi pemilihan UMNO semakin menghampiri tarikh akhir bekas Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengesahkan dia tidak akan mempertahankan jawatan Naib Presiden parti itu Dia berkata ...
Kalau Jawatan Presiden Umno Ada Perlawanan Agaknya Itulah Keburukan Demokrasi

Kalau Jawatan Presiden Umno Ada Perlawanan Agaknya Itulah Keburukan Demokrasi

papar berkaitan - pada 27/2/2023 - jumlah : 69 hits
Nasib baik jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO berjaya dielakkan daripada berlaku pertandingan maka dapatlah Zahid Hamidi sembang kencang berkenaan pemilihan kali ini Kata Presiden UMNO itu jumlah calon yang ramai menawarkan diri un...
Muhyiddin Dakwa Presiden Umno Dalangi Pendakwaan

Muhyiddin Dakwa Presiden Umno Dalangi Pendakwaan

papar berkaitan - pada 21/2/2023 - jumlah : 101 hits
Shakira BuangPresiden Bersatu Muhyiddin Yassin menyatakan rasa kesal dan sedihnya susulan pendakwaan rasuah ke atas ketua penerangannya Wan Saiful Wan Jan dan seorang lagi pemimpin lain hari ini Malah bekas perdana menteri itu juga mendakwa...
Johari Tawar Diri Tanding Ketua Umno Bentong Sambung Legasi Adnan Yaakob

Johari Tawar Diri Tanding Ketua Umno Bentong Sambung Legasi Adnan Yaakob

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 188 hits
BENTONG Naib Ketua UMNO Bahagian Bentong Datuk Seri Johari Harun menawarkan diri bertanding jawatan Ketua UMNO Bahagian Bentong bagi sesi 2023 2026 pada pemilihan parti itu bulan depan Menurutnya beliau akan mengerah segala kudrat idea dan ...
Raja Sara Petra Tanding Exco Puteri Tekad Umno Terus Relevan

Raja Sara Petra Tanding Exco Puteri Tekad Umno Terus Relevan

papar berkaitan - pada 22/2/2023 - jumlah : 76 hits
Tekad memastikan UMNO terus relevan dengan sebuah kepimpinan yang kuat mendorong Raja Sara Petra menawarkan diri calon Exco Puteri UMNO dalam pemilihan sayap pergerakan itu pada 11 Mac ini Menurut Ketua Puteri UMNO Bahagian Batu itu beliau ...
Umno Resah Dengan Tin Milo

Umno Resah Dengan Tin Milo

papar berkaitan - pada 22/2/2023 - jumlah : 197 hits
Apakah mungkin tin Milo akan disiasat dan diheret ke mahkamah IMEJ BERSIH KORUP PADA PAS MAHU DICEMAR
Umno Defectors Are Like Monkeys Jumping Around Says Bung

Umno Defectors Are Like Monkeys Jumping Around Says Bung

papar berkaitan - pada 22/2/2023 - jumlah : 193 hits
Sabah Umno chairman Bung Moktar Radin called on the state to implement the anti party hopping bill to stop defections KUALA LUMPUR Bung Moktar Radin has lashed out at five former Sabah Umno assemblymen who defected to Parti Gagasan Rakyat S...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing