Nafkah Anak Ditanggung Oleh Datuk Nenek Bapa Saudara Sebelah Suami Apabila Suami Meninggal


Kematian adalah rahsia Allah S.W.T dan kita sebagai manusia yang hidup di muka bumi ini tidak akan tahu bilakan ajal akan menjemput kita. Kematian adalah pasti bagi makhluk yang bernyawa. Jika sudah tiba waktunya kematian itu akan terus terjadi tidak cepat atau lambat walau sesaat.
Kematian tidak mengira umur kerana ada yang muda sudah menemui ajal dan ada yang tua turut menemui ajal. Jadi, kita tidak boleh berkata “Aku masih muda, lambat lagi mati”, kerana kematian adalah rahsia Allah S.W.T.
Walaupun kematian adalah sesuatu yang pasti, tidak semua orang bersedia untuk menghadapi kematian. Lagi-lagi kematian itu melibatkan ahli keluarga terdekat.
Setelah kematian suami, ramai yang ingat tugas untuk menyara kehidupan anak-anak adalah tugas si isteri namun sebenarnya ramai yang silap. Dek kerana tidak tahu mengenai ilmu ini maka ramailah orang melepaskan tanggungjawab yang sepatutnya dipegang itu 100% kepada isteri si mati.
Jika seorang isteri kematian suami, fahamilah siapa yang benar-benar bertanggungjawab untuk menyara kehidupan anak-anak arwah. Mari kita sama-sama mengikuti soal jawab di bawah ini.
Soalan: Assalamualaikum Ustaz, saya nak tanya soalan, siapakah yang wajib bertanggungjawab (dari segi nafkah) ke atas anak-anak yang kematian bapa? Ibu masih ada tetapi kurang kemampuan.
Jawapan:
Bismillah walhamdulillah wassolatu ala Rasulillah,
Dalam surah al-Baqarah (ayat 233) Allah menegaskan; “Dan kewajipan bapa ialah menanggung nafkah dan pakaian mereka dengan cara yang berpatutan…Ahli waris pun (berkewajipan) seperti itu juga”.
Berdasarkan ayat ini para ulamak menyimpulkan bahawa; kewajipan nafkah asalnya tertanggung di atas bahu bapa. Jika bapa tidak mampu atau mati, nafkah si anak ditanggung oleh waris-waris si anak (iaitu kerabat-kerabatnya yang akan mewarisi darinya) merangkumi ibunya sendiri, datuknya, neneknya, saudaranya, bapa saudaranya dan sebagainya lagi yang dapat mewarisi darinya.
Jika waris ramai, tanggungan nafkah wajib dikongsi mengikut kadar pewarisan masing-masing. Sebagai contohnya; jika si anak hanya mempunyai nenek dan saudara lelaki sahaja, maka nenek wajib menanggung 1/6 nafkahnya dan saudara lelaki pula nafkah selebihnya iaitu mengikut kadar pewarisan mereka. Ini merupakan pandangan mazhab Hanbali berdalilkan ayat di atas.
Menurut mazhab Syafiie; nafkah anak wajib di tanggung oleh usul-usulnya (iaitu bapa, ibu, datuk, nenek hingga ke atas) dengan didahulukan usul lelaki ke atas usul perempuan. Selama masih ada usul lelaki (bapa, datuk hingga seterusnya), nafkah tidak ditanggung oleh usul perempuan (ibu, nenek hingga seterusnya). Bagi anak yang kematian bapa atau bapanya tidak mampu, nafkahnya wajib ditanggung oleh datuknya, diikuti oleh bapa kepada datuknya hinggalah seterusnya ke atas. Yang lebih dekat didahulukan dari yang jauh.
Jika si anak mempunyai datuk dan juga bapa kepada datuknya, nafkahnya wajib ditanggung oleh datuk kerana ia lebih dekat. Jika sama-sama dekat (seperti si anak mempunyai datuk sebelah bapa (iaitu bapa kepada bapanya) dan juga datuk sebelah ibu (iaitu bapa kepada ibunya), kewajipan nafkah dikongsi bersama. Apabila tidak ada lansung datuk atau datuk yang ada tidak mampu, barulah kewajipan nafkah berpindah kepada usul-usul perempuan (iaitu ibu atau nenek atau yang lebih atas).
Perlu disebutkan; kewajipan menanggung nafkah orang lain tertakluk kepada kemampuan. Jika tidak mampu, tidaklah seseorang itu dibebani oleh Syarak untuk menanggung nafkah orang lain sedang nafkahnya sendiri tidak tertanggung. Hal ini telah disepakati ulamak. Maksud kemampuan itu ialah mempunyai lebihan setelah ditolak keperluan diri sendiri sama ada dari hartanya sedia ada atau dari pendapatannya.
Sabda Nabi SAW; ““Mulailah dengan diri kamu, beredekahlah kepada diri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk isteri kamu. Jika ada lebihan lagi, maka untuk ahli kerabat kamu. Jika ada suatu lebihan lagi setelah itu, maka untuk begini dan begini; yakni untuk orang di hadapan kamu, di kanan dan kiri kamu” (Soheh Muslim; 997, dari Jabir RA).
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah; 41/79, 41/81 (perkataan ‘nafaqah’).
2. Hasyiyah al-Baijuri ‘Ala Ibnu Qasim, 2/192.
3. Raudhatu at-Thalibin, Imam an-Nawawi, 8/56-57.
Sumber Asal: Laman Info Agama
The post Nafkah Anak Ditanggung Oleh Datuk, Nenek & Bapa Saudara Sebelah Suami, Apabila Suami Meninggal appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/nafkah-anak-ditanggung-oleh-datuk-nenek-bapa-saudara-sebelah-suami-apabila-suami-meninggal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Kubur Suami Dipenuhi Ular Berbisa Bila Mati Kerana Abaikan Nafkah Kepada Isteri Dan Anak Anak

Kisah Kubur Suami Dipenuhi Ular Berbisa Bila Mati Kerana Abaikan Nafkah Kepada Isteri Dan Anak Anak

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 831 hits
Kisah kubur Suami Dipenuhi Ular Berbisa Bila Mati Kerana Abaikan Nafkah Kepada Isteri Dan Anak Anak Ya Allah takutnya bila kita menghadapi kisah macam ini Sesungguhnya kisah yang saya nak kongsikan nanti amat memberi keinsafan kepada kita s...
Hiburan Saya Rasa Malu Mak Datuk Seri Tapi Anak Macam Orang Kampung Cik B Akui Kini Kalis Kutukan Netizen

Hiburan Saya Rasa Malu Mak Datuk Seri Tapi Anak Macam Orang Kampung Cik B Akui Kini Kalis Kutukan Netizen

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 409 hits
Anak kepada usahawan kosmetik terkenal Datuk Seri Vida Cik B yang kini menyertai program Muzikal Lawak Superstar 2 mengakui dia sedar tentang kritikan netizen terhadap penampilan serta gayanya View this post on InstagramAdvertisementKata Ci...
Bapa Sedih Anak Kritikal Langgar Lembu Buat Posting Facebook Gesa Pemilik Buat Kandang

Bapa Sedih Anak Kritikal Langgar Lembu Buat Posting Facebook Gesa Pemilik Buat Kandang

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 278 hits
KUANTAN Gara gara sedih dengan nasib anaknya yang kritikal selepas terlanggar lembu di Balok dekat sini seorang netizen membuat hantaran panas di facebook Warga Balok Chengal Lempong Sungai Karang Beserah dan Pelindung Netizen yang mengguna...
Noraniza Idris Dah Jadi Nenek Anak Sulung Timang Baby Girl Panggil Umi Tau Tak Nak Nanny La Tua Sungguh Rasanya

Noraniza Idris Dah Jadi Nenek Anak Sulung Timang Baby Girl Panggil Umi Tau Tak Nak Nanny La Tua Sungguh Rasanya

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 330 hits
PENYANYI Noraniza Idris menzahirkan rasa syukur apabila anak sulungnya iaitu Aliff Haiqal sudah menimang cahaya mata perempuan pada Selasa
Sangka Besarkan Anak Kandung Rupanya Adik Sendiri Kisah Budak Ditinggalkan Mati Kebuluran Dna Bongkar Rahsia Nenek Seok

Sangka Besarkan Anak Kandung Rupanya Adik Sendiri Kisah Budak Ditinggalkan Mati Kebuluran Dna Bongkar Rahsia Nenek Seok

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 538 hits
595 total views 595 views today Seorang kanak kanak perempuan berusia 3 tahun telah ditemui mati oleh polis disebabkan kebuluran selepas ditinggalkan sendirian oleh ibunya di sebuah apartment di bandar Gumi di utara daerah Gyeongsang Korea ...
Cikgu Nikah Dengan Anak Murid Sendiri Kenal Time Suami Tingkatan 3 Tak Sangka Jarak Umur Mereka

Cikgu Nikah Dengan Anak Murid Sendiri Kenal Time Suami Tingkatan 3 Tak Sangka Jarak Umur Mereka

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 408 hits
Aj4l rezeki dan jodoh sememangnya perkara yang menjadi rahsia Allah S W T Antara yang kerap menjadi penantian setiap manusia adalah waktu diberikan jodoh yang tepat bagi melayari kehidupan sebagai suami isteri hingga ke akhir hayat Hal ini ...
Mlmpi Dukvng Anak Suami Wanita K0ngsi Rumahtangga Ret4k Angk4ra Sihlr Pemis4h

Mlmpi Dukvng Anak Suami Wanita K0ngsi Rumahtangga Ret4k Angk4ra Sihlr Pemis4h

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 241 hits
Baru baru ini seorang wanita dikenali sebagai Atin Zainol berkongsi kisah dilema yang ditanggung apabila sih1r Meskipun baru sahaja mendirikan rumah tangga namun dia dan suaminya telah diuji dengan perbuatan terkvtuk tersebut Menerusi video...
Video Hanya Kerana Pokok Nangka Anak Dipercayai Pukul Bapa Dengan Batang Cangkul Hingga Cedera Parah

Video Hanya Kerana Pokok Nangka Anak Dipercayai Pukul Bapa Dengan Batang Cangkul Hingga Cedera Parah

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 376 hits
371 total views 371 views today Seorang anak lelaki dipercayai memukul bapanya menggunakan sebatang cangkul sehingga cedera parah dalam kejadian yang berlaku di Kampung Cina Sungai Durian Teluk Intan pada Selasa Memetik laporan Sinar Harian...
Tentang Berbagi Peran Dalam Rumah Tangga Suami Istri Makin Mesra Anak Tumbuh Dengan Cinta

Tentang Berbagi Peran Dalam Rumah Tangga Suami Istri Makin Mesra Anak Tumbuh Dengan Cinta

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 234 hits
Misalnya nih jangan anggap enteng peran suami yang harusnya membantu istri mengasuh anak saat ia sedang sibuk memasak Nah lo
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools