Mysalam Talian Hayat Kesihatan Rakyat


KLANG, 17 Feb  — Kelayakan untuk menuntut bayaran RM8,000 menerusi skim perlindungan masyarakat, mySalam bagi penyakit kritikal ibarat ‘talian hayat’ buat Rosshiella Roslan yang suaminya menghidap strok.
Rosshiella, 35, yang merupakan seorang pekerja swasta di sekitar daerah ini berkata suaminya Mohamad Firdaus Mohd Noor, 35 menghidap  strok sejak 2018 dan semenjak itu mereka sering berulang-alik ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), di sini bagi mendapatkan rawatan.
“Untuk skim ini, saya sudah buat tuntutan sejak tahun lepas lagi dan wang berkenaan sedikit sebanyak boleh kami guna untuk perbelanjaan perjalanan ke hospital.
Tapi hari ini, apabila saya dapat tahu bahawa penyakit strok boleh tuntut pembayaran RM8,000, saya sangat bersyukur kerana wang itu boleh menampung kos merawat suami saya,” katanya kepada Bernama ketika ditemui di HTAR di sini.
Katanya, inisiatif kerajaan mewujudkan skim bantuan seumpama itu amat meringankan beban golongan berpendapatan rendah (B40) yang bukan sahaja menanggung kos sara hidup yang tinggi namun terpaksa pula berhadapan dengan pelbagai kos rawatan perubatan.
Senada dengan Rosshiella adalah seorang penjawat awam, Zulradi Abdul Rahim, 34, yang menyifatkan skim diperkenalkan Kerajaan Pakatan Harapan pada tahun lepas itu menunjukkan keprihatinan pentadbiran negara dalam isu berkaitan kesihatan rakyat.
“Saya lihat skim ini merupakan niat kerajaan untuk membantu golongan berpendapatan rendah mendapatkan rawatan sebaiknya,” katanya yang ditemui di kios mySalam di HTAR di sini.
Ditanya mengenai tujuannya ke kios berkenaan, Zulradi berkata beliau mahu mendapatkan maklumat lanjut mengenai proses tuntutan manfaat sebanyak RM8,000 yang layak diperolehnya susulan pernah menjalani pembedahan otak akibat kemalangan baru-baru ini.
Sementara itu, seorang petugas di kios berkenaan memberitahu, beliau menerima permohonan dan pertanyaan mengenai skim itu daripada hampir 100 pengunjung hospital berkenaan dalam sehari.
“Untuk beberapa hari kebelakangan ini, kita menerima banyak pertanyaan mengenai skim mySalam yang dibuka bagi golongan berpendapatan pertengahan (M40) pula. Kami di kios ini sedia membantu sepanjang waktu operasi bermula pukul 9 pagi sehingga pukul 5 petang, Isnin hingga Jumaat.
Selain menguruskan pertanyaan dan pendaftaran, kami juga membantu para pesakit untuk menguruskan proses tuntutan mereka,” katanya yang enggan dikenali.
Skim mySalam yang dilancarkan pada 24 Januari tahun lepas merupakan perlindungan takaful kepada golongan B40 dengan memberi bayaran bantuan tunai sekali bayar sebanyak RM8,000 bagi mereka yang disahkan menghidap satu daripada 36 penyakit kritikal termasuk kanser, serangan jantung dan alzheimer serta elaun hospital harian sebanyak RM50 sehari atau maksimum RM700 setahun.
Pada 11 Feb lepas pula, kerajaan menambah baik skim berkenaan apabila menambah perlindungan kepada 45 jenis penyakit kritikal termasuk polio bermula 1 Jan tahun ini selain memperluaskan manfaatnya kepada golongan M40 dengan pendapatan kasar tahunan tidak melebihi RM100,000.
— BERNAMA
The post mySalam: ‘Talian Hayat’ Kesihatan Rakyat appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/02/17/mysalam-talian-hayat-kesihatan-rakyat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mysalam Perlindungan Percuma Rakyat Malaysia

Mysalam Perlindungan Percuma Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 742 hits
mySalam Skim perlindungan Masyarakat Mungkin ramai yang belum maklum yang Malaysia di bawah inisiatif 2020 ni ada satu pelan perlindungan percuma kepada semua rakyat malaysia yang berkelayakan mySalam merupakan sebuah inisiatif skim takaful...
Hadiah Paling Berharga Pelancong Luar Negara Hadiahkan Kepada Rakyat Malaysia

Hadiah Paling Berharga Pelancong Luar Negara Hadiahkan Kepada Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 469 hits
Foto Malaysia KitaAnda jemput tetamu masuk rumah anda tapi dia selamba berak depan ruang tamu anda apa perasaan anda Aku tak mahu tuduh pelancong dari negara mana tapi kita semua boleh teka rakyat negara mana yang suka berak dan kencing mer...
Drama Band Tak Perlu Minta Maaf Bukan Kamu Curi Duit Rakyat Fahmi

Drama Band Tak Perlu Minta Maaf Bukan Kamu Curi Duit Rakyat Fahmi

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 248 hits
Fahmi Fadzil KUALA LUMPUR Kumpulan Drama Band yang dikritik kerana menyindir orang politik dalam persembahannya di Anugerah Juara Lagu tidak perlu meminta maaf Itu kata Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil yang juga Pengarah Komunikasi ...
Tak Sangka Keadaan Saloma Link Jadi Begini Selepas Dibuka Mentaliti Rakyat Malaysia Masih Rendah

Tak Sangka Keadaan Saloma Link Jadi Begini Selepas Dibuka Mentaliti Rakyat Malaysia Masih Rendah

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 350 hits
Sepertimana yang korang tahu Saloma Link adalah tarikan baru di Kuala Lumpur Malaysia Korang dah pergi belum Kalau korang nak tahu jejantas ikonik tu sudah dibuka pada 6 Februari yang lalu tau Apa yang lebih menyedihkan lagi adalah mentalit...
Program Sarapan Pagi Murid Sepatutnya Peluang Merapatkan Perpaduan Rakyat

Program Sarapan Pagi Murid Sepatutnya Peluang Merapatkan Perpaduan Rakyat

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 422 hits
Pada tahun 2019 lalu Kementerian Pendidikan mengumumkan rancangan untuk menyediakan sarapan pagi percuma kepada semua murid tanpa mengira latar sosio ekonomi mereka bagaimanapun pemangku Menteri Pendidikan Tun Mahathir berkata ia tidak adil...
Tak Perlu Pengawal Dari Pakistan Dahulukan Rakyat Tempatan Gesa Mtuc

Tak Perlu Pengawal Dari Pakistan Dahulukan Rakyat Tempatan Gesa Mtuc

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 281 hits
Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia menggesa kerajaan mendahulukan rakyat tempatan susulan laporan mengenai rundingan pengambilan lebih 100 000 pengawal keselamatan dari Pakistan Presiden Abdul Halim Mansor menggesa kerajaan menolak permohona...
Ppsmi Rugikan Rakyat Untuk Jangka Panjang Pakar Geologi

Ppsmi Rugikan Rakyat Untuk Jangka Panjang Pakar Geologi

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 264 hits
Saya masih berpendapat usaha melaksanakan semula Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Mentematik dalam Bahasa Inggeris mempunyai lebih banyak keburukan berbanding kebaikan Lebih lebih lagi jika dilihat secara jangka panjang Menginggeriskan...
T Ganu Pula Difitnah X Iktiraf Rakyat Berbilang Kaum

T Ganu Pula Difitnah X Iktiraf Rakyat Berbilang Kaum

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 213 hits
Fitnah FMT Tuntut mohon maaf tarik balikMERUJUK kepada hantaran di Facebook Free Malaysia Today pada hari ini yang menyatakan Naib Presiden PAS Ahmad Samsuri Mokhtar berkata parti Islam itu dan Umno tidak mengiktiraf kewujudan rakyat berbil...
Kpdnhep Pantau Pembelian Panik Rakyat Singapura Di Johor

Kpdnhep Pantau Pembelian Panik Rakyat Singapura Di Johor

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 238 hits
PUTRAJAYA 10 FEB Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna melaksanakan pemantauan di Johor sejak 8 Februari lalu bagi memastikan tiada pembelian panik barangan isi rumah oleh warga Singapura di negeri itu Kementerian dala...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Vivo Y200i Smartphone Specifications And Prices

Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb