Murid Tingkatan 2 Cipta Power Bank Sendiri


Baru Tingkatan 2, tetapi keupayaan seorang murid Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Ismail, Johor ini sangat membanggakan apabila berjaya mencipta alat pengecas mudah alih (power bank) tanpa bantuan sesiapa.
Mohamed Arief Hariz dari SMK Sultan Ismail, Johor Bahru ini hanya mengambil masa satu jam untuk mencipta alat berkenaan dan tidak menyagka ianya membuahkan hasil lapor akhbar Harian Metro.

Idea tersebut tercetus apabila abang sulungnya, Mohamed Amir Hariz, 21, menyuarakan keinginan untuk membeli power bank yang baru.

"Alat tersebut bukan dicipta untuk projek sekolah tetapi inisiatif saya sendiri dan sebelum menciptanya, saya minta pandangan guru selain merujuk buku kejuruteraan.

"Kebetulan, bahan diperlukan seperti kotak terpakai, pengecas telefon bimbit di dalam kereta, suis, wayar, bateri sembilan voltan dan 'glue gun' ada di rumah jadi saya tidak perlu mengeluarkan modal untuk menciptanya.

"Selepas selesai, saya cuba alat itu pada telefon bimbit menggunakan kabel USB dan terkejut apabila ia berfungsi selepas cubaan kali pertama," katanya kepada pemberita Harian Metro.

Menurut Mohamed Arief, buat masa ini, alat itu boleh mengecas telefon bimbit untuk tempoh 30 minit.
Ihsan Twitter Mohamed Amir Hariz. Ihsan Twitter Mohamed Amir Hariz.Katanya, dia bercadang melakukan penambahbaikan bagi membolehkan alat itu berfungsi untuk tempoh lebih lama dan sempurna seperti yang ada di pasaran.

“Saya terkejut selepas video ciptaan saya itu tular di media sosial dan berterima kasih kepada mereka yang memberi idea.

“Memang ada perancangan untuk melakukan penambahbaikan antaranya dengan menambah lampu dan menukar kotak dengan alat lain yang lebih kukuh.

“Diharap, saya dapat merealisasikanya kerana siapa tahu, ia boleh dikomersialkan nanti dan menjadi impian saya untuk mencipta lebih banyak inovasi pada masa akan datang,” katanya.

Sementara itu, Mohamed Amir Hariz berkata, niatnya memuat naik video berkenaan (video ciptaan Mohamed Arief) adalah untuk berkongsi ciptaan adiknya dengan pengikut di Twitter.
Bagaimanapun, Mohamed Amir tidak menyangka perkongsian video itu mendapat perhatian dan reaksi positif daripada warganet.

“Saya ada suarakan keinginan untuk membeli power bank tetapi menangguhkannya kerana belum menerima gaji dan tak sangka, ia memberi idea untuk adik (gelaran untuk Mohamed Arief) mencipta alat berkenaan.

“Sebagai abang, sudah tentu saya kagum dengan kepintarannya mencipta alat itu kerana dia melakukannya sendiri tanpa bantuan sesiapa.

“Disebabkan itu, saya berkongsi gambar ciptaannya kelmarin sebelum memuat naik video di Twitter semalam bagi berkongsi dengan pengikut serta membuktikan alat berkenaan benar-benar berfungsi,” katanya yang juga graduan Diploma Komunikasi dan Pengajian Media Universiti Teknologi Mara (UiTM) Lendu, Melaka.

Setakat jam 7 malam ini, video ciptaan Mohamed Arief sudah mencapai 35,100 tontonan, manakala gambar dimuat naik pula mendapat lebih 7,600 ulang ciap dan 6,400 tanda suka


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2019/07/murid-tingkatan-2-cipta-power-bank.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Beli Tapi Belum Gaji Abang Terharu Adik Hadiahkan Power Bank Buatan Sendiri

Nak Beli Tapi Belum Gaji Abang Terharu Adik Hadiahkan Power Bank Buatan Sendiri

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 305 hits
Pepatah Melayu ada mengatakan bahawa air yang dicincang tidak akan putus yang membawa maksud tali persaudaraan tidak akan putus Saudara atau adik beradik akan selamanya bersaudara Hubungan keluarga tidak akan terputus Sama seperti isu yang ...
Power Bank Redmi 20 000mah Diperkenalkan Pada Harga Sekitar Rm60

Power Bank Redmi 20 000mah Diperkenalkan Pada Harga Sekitar Rm60

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 142 hits
Reading Time 1 minuteXiaomi tempoh hari telah mengembangkan lagi penawaran bagi sub jenama mereka Redmi dengan memperkenalkan produk terbaru berupa powerbank Disediakan dalam dua pilihan kapasiti iaitu 10 000mAh dan 20 000mAh kedua duanya d...
Redmi Kini Mempunyai Power Bank Tersendiri Menyokong Usb C Dan Harga Sekitar Rm35

Redmi Kini Mempunyai Power Bank Tersendiri Menyokong Usb C Dan Harga Sekitar Rm35

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 196 hits
Jenama Redmi nampaknya semakin berkembang maju sejak kebelakangan ini Siapa sangka yang pada asalnya hanya pengasingan siri peranti dari Xiaomi ke jenama sendiri kini sudah mempunyai banyak senarai produk termasuk mesin basuh Terkini Redmi ...
Pegawai Bank Mengaku Guna Duit Sendiri Untuk Kawal Atur Akaun Najib

Pegawai Bank Mengaku Guna Duit Sendiri Untuk Kawal Atur Akaun Najib

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 234 hits
KUALA LUMPUR Seorang bekas pegawai bank yang menguruskan akaun Datuk Seri Najib Tun Razak di AmBank memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa dia terpaksa menggunakan wangnya sendiri untuk mengawal atur akaun itu pada 2014 Joanna ...
Najib Src Trial Prosecution Abused Power To Block Najib S Access To His Bank Accounts

Najib Src Trial Prosecution Abused Power To Block Najib S Access To His Bank Accounts

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 347 hits
For months the prosecution via the Malaysian Anti Corruption Commission has abused its power to block Datuk Seri Najib Razak s access to vital bank documents pertaining to his own accounts in Ambank Today Tuesday July 23 2019 the Kuala Lump...
Betul Ke Akin Dah Ada Tuition Center Sendiri

Betul Ke Akin Dah Ada Tuition Center Sendiri

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 243 hits
Betul Ke Akin Dah Ada Tuition Center Sendiri Terima kasih sebab concern tanya aku dah ada pusat tuisyen sendiri ke Pada yang mendoakan terima kasih banyak banyak Buat masa sekarang masih fokus mengajar Home Tuition dan di tuition center lai...
Kord Lagu Noah Terbangun Sendiri

Kord Lagu Noah Terbangun Sendiri

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 320 hits
NOAH TERBANGUN SENDIRI Chord Lirik LaguD AKatakan katakan alasan mulaiD AKarena akhirnya begitu berat terasa D ADunia tak seindah katamu D ADunia menelan hatikuD AKatakan entah kemana perginyaD AMasa yang indah dan gelak tawa yang cerah D A...
Pria Di Sampang Yang Pura Pura Mati Ternyata Dikafani Istri Sendiri

Pria Di Sampang Yang Pura Pura Mati Ternyata Dikafani Istri Sendiri

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 179 hits
Seorang pria asal Pontianak Herli Rubianto atau yang dikenal sebagai Robi Anjal viral karena aksinya yang berpura pura mati lalu hidup kembali Aksi Robi yang diabadikan dalam video berdurasi 4 menit 49 detik ini viral di media sosial Video ...
Bawa Bekal Masak Sendiri Diet

Bawa Bekal Masak Sendiri Diet

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 294 hits
AssalammualaikumSalam SejahteraSaja nak tepek gambar Bila bawa bekal kena masak sendiri bila masak sendiri semua kita kawal kuantitinya baik garam gula dan minyak Yang nie labu siam masak air perghhh sejuk dia tahap maksima lain orang lain ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan