Mungkin Suami Dah Tiada Tapi Tetap Jalankan Tanggungjawab Pada Isteri Anak Anak Itulah Bukti Cintanya


Seorang suami harus menjaga kebajikan isterinya sejak dari hari pertama bernikah sehingga bila-bila. Ketika isteri diminta untuk berhenti kerja dan menguruskan rumah tangga, pastikan anda bersedia dengan kemungkinan yang bakal berlaku. Apakah cabaran sepanjang perkahwinan?
Ikuti perkongsian penuh manfaat dari Akhtar Syamir ini:
Ramai suami yang tidak sedar, mereka membogelkan isteri sendiri sehingga menjadi papa kedana.
Yang saya maksudkan dengan ayat di atas ialah, seorang isteri yang sebelum ini mempunyai segala-galanya menjadi tidak mempunyai apa-apa.
Artikel Lain: [Suami Isteri Selalu Bermanja & Saling Bercinta, Rahsia Kurus Paling Mudah!]
Sama ada dalam masa yang singkat, atau pun dalam jangka masa yang panjang. Sedikit, demi sedikit kepunyaan isteri diambil.
Kita bukan berbicara mengenai harta benda sahaja, tetapi dari segi keupayaan isteri untuk berdikari.
Sebelum berkahwin, si isteri ada kerjaya, ada kereta atau kenderaan sendiri, ada barang kemas dan duit simpanan. Lengkap hidup seorang wanita untuk meneruskan kehidupan seorang diri.
Sehinggalah dia bertemu dengan kekasih hati yang diharap dapat melengkapkan lagi perjalanan hidup dirinya di muka bumi ini.
"Sayang tak perlu kerja, Abang boleh sara hidup sayang. Duduk rumah je nanti jaga anak-anak kita".
Gelap mata sekejap si isteri membayangkan "impian" ramai wanita, menjadi isteri yang taat dan bermain dengan anak setiap hari waktu suami keluar mencari rezeki.
Senario itu terpancar di minda isteri yang menganggap "akhirnya, aku akan lalui saat indah ini".
Persetujuan diberi, isteri meletakkan jawatan. Satu pengorbanan dari si isteri dan ada yang terlupa, sebenarnya satu kehilangan punca pendapatan buat si isteri.
Kerja sudah berhenti, bagaimana nak bayar ansuran kereta? "Jualkan sahaja. Kalau bernasib baik, dapat duit lebih. Boleh bantu beli barang rumah", usul si suami.
Kereta itu pun dijual. Satu lagi pengorbanan isteri. Tetapi ramai yang terlupa, sebenarnya ini satu kehilangan di dalam keupayaan untuk berdikari.
Saban hari dan tahun, kehidupan menjadi susah. Bukan semua orang mampu membesarkan keluarga dengan 1 punca pendapatan. Ada yang terpaksa meminta bantuan isteri menjual dan menggadaikan barang kemasnya apabila simpanan peribadinya sudah habis.
Benar, keluarga itu tanggungjawab bersama. Ramailah yang mencanang ayat ini sambil berjalan ke pajak gadai. Tinggallah isteri menangis redha di rumah dengan tiada apa-apa lagi di badan serta akaun yang kosong tiada pendapatan.
Nafkah? Suami tak mampu. "Tak nampak ke yang abang kerja siang malam pagi petang nak cari duit untuk bagi kita makan? Nak nafkah apa lagi? Dah ada rumah, tak kebulur pun dah cukup bagus tau tak?"
Benar, isteri perlu beri keredhaan supaya berkat bantuan yang diberikan. Ramai isteri yang redha. Ramai juga yang redha sehingga bogel tiada apa lagi yang tinggal.
Yang suami tidak sedar, segala bantuan, pengorbanan itu sebenarnya dalam masa yang sama, membuatkan isteri secara individunya jatuh miskin papa kedana tanpa apa-apa. Yang tinggal hanyalah suami dan anak-anak jika ada.
Masalah timbul apabila suami meninggal dunia. Di waktu hidup pun sudah tidak punya apa-apa, apatah lagi apabila sudah tiada?
Si isteri hilang segala-galanya. Punca pendapatan tiada, kenderaan tiada, harta benda tiada. Kerjaya pun tiada. Nak mula bekerja, umur pun sudah lanjut dan tidak tahu apa kerja yang boleh dibuat kerana selama ini bergantung penuh kepada suami.
Bagaimana nak meneruskan kehidupan? Jika ada anak, bagaimana nak beri mereka makan? Nak tidur di mana?
Ditanya mengenai pewaris KWSP, ditempelak dituduh tak sabar nak suami mati.
Dicadangkan tukar penama dari ibu kepada isteri untuk waris rumah, dimarahi kerana gilakan harta.
Diusulkan supaya buat hibah, tidak diendahkan dan menggagap si isteri hanya fikir si suami mati sahaja.
Insurans nyawa? Tiada kesedaran langsung.
Apa sahaja isteri yang telah dibogelkan ini warisi? Hutang. Rumah yang masih hutang, kereta yang masih hutang, perabot yang masih hutang. Semua itu akan hilang dalam masa sebulan dua.
Itu situasi yang "tidak sedar". Bagaimana pula dengan situasi yang sedar?
Ulangi semua situasi di atas, tetapi kesudahannya bukan kematian suami, tetapi penceraian atau suami berkahwin lagi.
Buat yang masih bertanggungjawab untuk memberi nafkah anak-anak, mungkin dapat membantu. Tetapi bagaimana dengan isteri yang telah tiada apa-apa ini? Hendak memulakan kehidupan baru di pertengahan usia atau setelah beberapa tahun kahwin sangatlah susah. Tiada harta benda, tiada kenderaan dan pekerjaan. Umpama kehidupan setelah butang reset ditekan.
Apabila tiada apa-apa yang tinggal, inilah yang saya maksudkan dengan isteri yang dibogelkan dan menjadi papa kedana.
Ada juga kes membela biawak hidup, tetapi tidak perlu saya huraikan di sini kerana semua sedia maklum apakah maksudnya. Yang menjadi mangsa tetap si isteri.
Tidak ketinggalan kes di mana suami membuat pinjaman atas nama isteri. Tak kiralah pinjaman kereta, rumah atau pinjaman peribadi. Apabila berpisah, apabila suami tiada, semuanya iateri yang menanggung.
Namun, tidak adil jika kita beri semua keadaan ini tanpa jalan penyelesaian. Ini kerana, dalam kehidupan ini, kita pasti akan diuji. Yang penting, kita perlu bersedia.
Bagaimana nak elakkan dari membogelkan isteri?
1. Waris KWSP letak nama isteri. Benar ia bukan hak mutlak isteri dan perlu melalui proses faraid selepas itu. Tetapi yang penting, proses itu menjadi tidak susah.
2. Waris penama pinjaman rumah LTAT dan yang seangkatan dengannya letaklah nama isteri dan bukannya nama ibu lagi. Ramai yang tidak ambil peduli bab ini dan apabila terjadi apa-apa pada suami, tempat tinggal pun isteri tiada.
3. Jangan sekat jika isteri mahu belajar kemahiran baru selepas berkahwin. Mungkin dia minat menjahit, minat memasak, minat berniaga, minat berniaga online. Ini semua skill dan kemahiran yang akan membantu dia apabila dia tinggal seorang nanti. Tidaklah hidup dia terkontang-kanting tidak tahu apa yang boleh dilakukan.
Artikel Lain: [Suami Isteri Ramai Anak Lelaki, Memang Letih Sikit. Tapi Merekalah Pelindung Keluarga Nanti!]
4. Buatlah hibah untuk isteri. Tak kira lah RM50k ke, RM100k ke atau lebih lagi. Sekarang hibah ini sudah semakin mudah untuk dibuat dan komitmen bulanan hanya RM 50 dan mungkin ada yang lebih rendah lagi. Nampak ratus ribu tu macam banyak, sebenarnya tidak. Menyara anak-anak seorang diri bukanlah mudah dan memerlukan wang ringgit yang banyak.
5. Berpada-pada apabila meminta bantuan. Jangan ambil jalan mudah apabila memerlukan sesuatu. Jangan jadikan isteri tempat untuk merealisasikan keinginan.
6. Sentiasalah ambil berat tentang nafkah isteri. Ini adalah wajib. Jangan pula apabila nafkah sudah diberi, isteri pula yang perlu membeli barang dapur dan lain-lain.
7. Perlu sentiasa ingat yang segala bantuan yang lebih dari yang sepatutnya si isteri beri, ialah satu benda yang perlu dibayar semula. Jangan pejamkan mata dan jangan anggap ianya habis begitu sahaja.
8. Jika si suami mahu isteri berhenti kerja, kena wujudkan sumber kewangan untuknya.
9. Segala harta peribadi isteri adalah hak mutlak isteri. Ianya tidak jatuh kepada suami secara automatik selepas berkahwin. Jangan ada tanggapan automatik ini.
10. Sayangi, kasihi dan layanlah isteri sebaik mungkin supaya isteri redha di atas segala pertolongan dan pengorbanan yang telah isteri lakukan.
Ingatlah yang tanggungjawab menyediakan tempat tinggal, pakaian dan makanan itu ialah tanggungjawab suami. Berusahalah sebaik mungkin untuk menunaikan tanggungjawab itu sebelum mempersoalkan tanggungjawab isteri dalam membantu keluarga.
Semoga dapat membuka mata. Kongsikan jika anda rasa perkara ini penting.
Kepada yang menjaga isteri dengan baik dan mengambil berat kelangsungan hidup isteri apabila anda sudah tiada nanti, ambil penulisan ini sebagai tambahan informasi. Tidak perlu sentap dan marah kerana ianya tidak ditujukan kepada anda.
The post Mungkin Suami Dah ‘Tiada’, Tapi Tetap Jalankan Tanggungjawab Pada Isteri & Anak-anak. Itulah Bukti Cintanya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mungkin-suami-dah-tiada-tapi-tetap-jalankan-tanggungjawab-pada-isteri-anak-anak-itulah-bukti-cintanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Issey Lega Isteri Ditukarkan Ke Kuala Lumpur Tapi Sedih Anak Anak Terpaksa Beraya Di Kelantan

Issey Lega Isteri Ditukarkan Ke Kuala Lumpur Tapi Sedih Anak Anak Terpaksa Beraya Di Kelantan

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 694 hits
Issey dan isteri terpaksa meraikan Aidilfitri berjauhan dengan anak anak kerana PKP SELEPAS beberapa bulan menjalinkan hubungan jarak jauh akhirnya penyampai radio Suria FM Issey Fazlisham menarik nafas lega apabila isterinya dibenarkan men...
Isteri Trauma Melihat Suami Anak Ditetak Depan Mata

Isteri Trauma Melihat Suami Anak Ditetak Depan Mata

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 426 hits
Desakan dan tekanan hidup membuatkan manusia sanggup melakukan apa sahaja demi kelangsungan hidup Memetik laporan harian metro Seorang wanita trauma apabila melihat suami dan anak lelakinya ditetak berkali kali oleh sekumpulan penyamun sema...
Didakwa Gara Gara Permainan Pubg Isteri Lari Tinggalkan Suami Dan Anak 3 Tahun

Didakwa Gara Gara Permainan Pubg Isteri Lari Tinggalkan Suami Dan Anak 3 Tahun

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 559 hits
KUALA LUMPUR Gara gara kerana permainan atas talian PUBG yang popular dalam kalangan remaja seorang wanita yang juga berstatus isteri orang dikatakan sanggup meninggalkan suami dan anaknya yang masih kecil berusia tiga tahun Wanita dari Pen...
Ada Yang Sudi Bantu Suami Koma Isteri Tiada Pendapatan Anak Masih Kecil

Ada Yang Sudi Bantu Suami Koma Isteri Tiada Pendapatan Anak Masih Kecil

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 274 hits
Kebahagiaan yang diharapkan sehingga ke akhir hayat diuji dengan satu ujian besar oleh Allah di kala anak anak masih kecil dan belum mengerti apa apa lagi Namun sebagai hamba Nya kita kena percaya Allah uji sebab Dia tahu kita boleh laluiny...
Kulim Suami Isteri Direman Bunuh Anak Tiga Tahun

Kulim Suami Isteri Direman Bunuh Anak Tiga Tahun

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 382 hits
Cubaaan menipu pasangan suami isteri mendakwa kematian anak lelaki berusia tiga tahun terjatuh dari katil tidak berhasil apabila kedua duanya ditangkap semalam Menurut Ketua Polis Daerah Kulim Superintendan Mohd Yusuf Shaari hasil bedah sia...
Tak Mampu Beli Baju Raya Anak Pasangan Suami Isteri Gendong Anak Tak Berbaju Gembira Pilih Baju Terpakai

Tak Mampu Beli Baju Raya Anak Pasangan Suami Isteri Gendong Anak Tak Berbaju Gembira Pilih Baju Terpakai

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 363 hits
Dalam kita sibuk bergembira meraikan hari raya dengan baju baru rumah cantik perhiasan rumah baru masih ada lagi yang tetap bersyukur meraikan hari raya walaupun dalam keadaan yang serba kekurangan Menurut perkongsian daripada pengguna Face...
Rentas Negeri Dari Semenanjung Ke Sabah Sarawak Untuk Suami Isteri Terpisah Perlu Kebenaran Polis

Rentas Negeri Dari Semenanjung Ke Sabah Sarawak Untuk Suami Isteri Terpisah Perlu Kebenaran Polis

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 359 hits
PUTRAJAYA 1 Jun Suami atau isteri yang perlu merentas negeri dari Semenanjung ke Sabah dan Sarawak atau sebaliknya untuk berjumpa pasangan dan keluarga masing masing perlu mendapatkan kebenaran daripada polis terlebih dulu kata Menteri Kana...
Bekas Suami Naik Gila Cekik Isteri Sampai Mati Kerana Tak Mampu Bayar Kos Cerai

Bekas Suami Naik Gila Cekik Isteri Sampai Mati Kerana Tak Mampu Bayar Kos Cerai

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 524 hits
Proses perceraian yang berlaku pastinya memerlukan sedikit masa dan kesabaran tinggi daripada kedua dua pihak Namun siapa sangka seorang wanita berdepan ajalnya selepas bekas suami cekik leher sehingga dia meninggal dunia Topik perpisahan s...
Sayu Aidilfitri Tanpa Suami Tercinta Wanita Hamil Anak Kedua Pasrah Ketentuan Ilahi

Sayu Aidilfitri Tanpa Suami Tercinta Wanita Hamil Anak Kedua Pasrah Ketentuan Ilahi

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 351 hits
Berita suami meninggal dunia pastinya memberikan kedukaan buat isteri dan anak anak Mana tidaknya anda mungkin akan kehilangan tempat untuk berkongsi perasaan dan juga ketua bagi sesebuah keluarga Namun cepat atau lambat kematian itu adalah...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo