Muhyiddin Tidak Menang Anwar Tidak Kalah Cuma Mahathir Kian Tersisih Jauh


 
Ramai yang terlihat kecewa dengan keputusan PH menolak undi belah bahagi bagi pengundian peringkat dasar Belanjawan 2021 semalam sehingga menyebabkan ia diluluskan hanya berdasarkan kuatnya suara Ahli-Ahli Parlimen yang menyokong.
Sehubungan itu, tidak kurang yang menyalahkan Anwar Ibrahim atas kegagalan menolak belanjawan tersebut.
Mereka itu, sebahagian besarnya penyokong PH sendiri, dengan lantang menempelak dan mengecam Anwar sehingga menyeret kepada andaian bahawa Presiden PKR itu sudah tidak layak lagi untuk diangkat sebagai calon Perdana Menteri.
Hakikatnya, walaupun belanjawan telah diluluskan di peringkat dasar semalam, ini tidak bermakna Belanjawan 2021 telah lulus dan perjuangan blok pembangkang untuk menjatuhkan Muhyiddin Yassin sudah berakhir.
Kelulusan semalam hanyalah untuk bacaan kali kedua dan bermula Isnin nanti, akan bermula perbahasan yang diikuti pengundian di peringkat jawatankuasa atau kementerian, seterusnya akan dilakukan bacaan kali ketiga serta pengundian sekali lagi.
Selepas lulus semua pengundian itu, barulah dikira Belanjawan 2021 telah diluluskan untuk dibawa ke Dewan Negara bagi pengesahan, seterusnya boleh dibawa untuk perkenan Yang Dipertuan Agong.
Dalam erti kata lain, Muhyiddin belum lagi boleh diisytiharkan menang dalam perjuangaj belanjawan ini dan Anwar atau juga tidak kalah secara mutlak.
Perjuangan masih diteruskan dan laluan untuk belanjawan ini diluluskan masih lagi panjang, malah boleh dikata tetap berliku.
Walaupun penolakan jika dilakukan semalam, adalah baik untuk memberi gambaran bahawa Anwar dan PH tidak berkompromi dengan kedudukan kerajaan yang tiada keabsahan serta majoritinya diragui, tetapi persoalan penting harus difikirkan, apakah kemenangan boleh diperolehi memandangkan BN telah membuat ketetapan menyokong belanjawan di saat-saat akhir berikutan tuntutan pengeluaran KWSP akhirnya dipenuhi oleh kerajaan?
Sebelum ini, selain Tengku Razaleigh Hamzah yang dilaporkan hampir pasti berkecuali, beberapa Ahli Parlimen BN, khususnya Najib Razak dan yang lain-lain juga cenderung untuk menolak belanjawan kiranya tuntutan yang mereka minta tidak dipenuhi.
Malah, dalam perbahasan, Najib dan Anwar senada bahawa sokongan mereka terhadap belanjawan adalah mengambil kira sama ada kerajaan sedia memenuhi tuntutan berkaitan KWSP, moratorium wajib enam bulan lagi serta dana untuk propaganda Jasa dimansuhkan.
Makanya, oleh kerana tuntutan itu sedia dipenuhi kerajaan, Najib selaku Pengerusi BNBBC dan Zahid Hamidi atas kapasiti Pengerusi BN mengambil keputusan untuk menyokong belanjawan itu.
Apabila tuntutan itu dipenuhi, bererti bukan saja desakan Najib dan BN telah dipenuhi kerajaan, bahkan desakan Anwar juga turut didengari.
Bayangkan, apa jadi setelah tuntutan itu dipenuhi kerajaan, tetapi Anwar masih juga bersikap menolak belanjawan?
Sudah pasti, beliau akan dikecam dan dianggap tidak mengambil kira keperluan rakyat dan dinilai secara semberono menolak belanjawan.
Lebih-lebih lagi, berdasarkan BN sendiri menyokong belanjawan, penolakan Anwar dan PH jauh sekali untuk membuahkan kejayaan.
Dengan kalah di peringkat dasar lagi, ia akan lebih menyukarkan jika Anwar berhasrat untuk terus menolak belanjawan di peringkat jawatankuasa atau selepas bacaan kali ketiga nanti.
Tetapi, dengan membiarkan belanjawan diluluskan di peringkat dasar terlebih dahulu, Anwar dan PH boleh memfokuskan perjuangan mereka selepas ini untuk peringkat jawatankuasa atau kementerian serta membangkitkan isu-isu peruntukan tidak perlu atau yang tiada kaitan dengan Covid19, seterusnya memohon pengundian belah bahagi bagi tujuan tersebut.
Harus difahami, ada berpuluh-puluh perbahasan di peringkat jawatankuasa atau kementerian bermula Isnin ini dan jika kerajaan tidak mendengar semua bantahan yang disuarakan, kemungkinan ada yang gagal diluluskan lantaran tidak mustahil ada Ahli Parlimen BN turut tidak setuju dengan beberapa perkara dalam belanjawan di peringkat jawatankuasa.
Dalam posting di laman Facebooknya malam tadi, Najib juga menyatakan beliau masih menunggu butiran lanjut mengenai pengeluaran KWSP yang dibenarkan kerajaan dan membayangkan tidak teragak-agaknya untuk menolaknya di peringkat jawatankuasa jika kebenaran yang diberi kerajaan masih tidak memenuhi sebagaimana yang diminta.
Selain itu, strategi menolak pengundian di pertingkat dasar semalam juga bermakna Anwar tidak mendedahkan angka sebenar sokongan yang dimilikinya.
Menyembunyikan buat sementara perkara itu akan menjadikan Muhyiddin sentiasa dalam keadaan tidak menentu dan resah yang berpanjangan.
Ia turut menjadikan Muhyiddin sentiasa bergantung untuk sentiasa memenuhi tuntutan Najib dan BN bagi memastikan kerajaan pimpinannya tidak ditumbangkan.
Akhirnya, keadaan itu menjadikan UMNO dan BN terus menekan Muhyiddin sehinggalah PRU akan datang.
Dalam waktu yang sama, sementara Anwar sebelum ini telah mengadap Agong dengan membawa surat sokongan daripada Najib dan Zahid Hamidi, lulusnya belanjawan semalam tidak bermakna usaha mahu mengambil alih kerajaan sudah berakhir.
Perkara boleh terus berlaku bila-bila masa, sama ada ketika sidang Parlimen ini tengah berjalan atau selepasnya nanti.
Sekali lagi, ini juga menimbulkan keresahan dan jiwa kacau buat Muhyiddin.
Yang nyata, selain Muhyiddin belum menang dan Anwar juga belum kalah, hanya Tun Mahathir Mohamad yang jelas tersandung semalam kerana terbukti beliau semakin tiada sokongan, tersisih dan tidak relevan lagi untuk kembali sebagai Perdana Menteri buat kali ketiga.
Sebab itu, tidah hairan, selain Tun Mahathir, para pentaksub bekas Perdana Menteri itu juga jadi agak emosi dan melenting dengan strategi Anwar semalam.
Hakikatnya, Anwar bukan saja telah berjaya menjadikan Tun Mahathir termalu sendiri kerana sokongan terbukti amat kecil di belakangnya, ia juga menunjukkan Presiden PKR itu lebih ke depan dalam permainan strategi politik.
Kemarahan Tun Mahathir lewat petang semalam melalui tulisannya dengan menempak wakil rakyat pembangkang kerana menolak undi belah bahagi adalah bukti jiwanya sedang sengsara dan terluka.
Sementara Anwar kekal tidak melayan walau sepatah cecehan Tun Mahathir terhadapnya, tetapi dalam diam-diam beliau membuktikan kehebatannya. (Shahbudindotcom 27/11/2020)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/muhyiddin-tidak-menanganwar-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Trumps Dr Mahathir And Anwar In New Survey

Muhyiddin Trumps Dr Mahathir And Anwar In New Survey

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 246 hits
The Perikatan Nasional government appears to enjoy a higher rate of endorsement for its policies now compared to when it first took power with some 65 giving the thumbs up to Prime Minister Muhyiddin Yassin according to a recent survey cond...
Dr Mahathir Says 92 The Reason He And Anwar Lost The Prime Ministership To Muhyiddin

Dr Mahathir Says 92 The Reason He And Anwar Lost The Prime Ministership To Muhyiddin

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 274 hits
Dr Mahathir claimed he would have had 158 federal lawmakers behind him had Anwar not directed all 92 parliamentarians from PKR DAP and Amanah to nominate him instead Picture by Yusof Mat IsaKUALA LUMPUR Nov 21 Tun Dr Mahathir Mohamad shot b...
Mahathir Sengaja Serang Anwar Untuk Selamatkan Muhyiddin

Mahathir Sengaja Serang Anwar Untuk Selamatkan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 303 hits
Serangan berterusan bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad terhadap Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim didakwa mempunyai agenda tersembunyi menyelamatkan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang berada dalam kedudukan politik yang amat gen...
Muhyiddin Najib Anwar Berganding Bahu Lulus Bajet Lawan Dan Sabotaj Mahathir

Muhyiddin Najib Anwar Berganding Bahu Lulus Bajet Lawan Dan Sabotaj Mahathir

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 394 hits
Cuma yang ralat dan palat mat sabu kacau daun Dan rakyat marah Mahathir diangkat jadi hero rakyat Kah kah kah
Kerajaan Perpaduan Hanya Muslihat Mahathir Halang Anwar Jadi Pm Kata Penganalisis

Kerajaan Perpaduan Hanya Muslihat Mahathir Halang Anwar Jadi Pm Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 303 hits
PETALING JAYA Seorang penganalisis melihat sokongan berterusan Dr Mahathir Mohamad untuk kerajaan perpaduan hanya muslihat bagi menghalang Presiden PKR Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri James Chin dari Institut Asia Universiti Tasmania ...
Anwar Explains Why He Is Taking A Path Without Mahathir

Anwar Explains Why He Is Taking A Path Without Mahathir

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 264 hits
Anwar Ibrahim said he was willing to accept former prime minister Dr Mahathir Mohamad s olive branch in 2016 but after yet another falling out the PKR president said he must take his own path Anwar said this was because he cannot repeatedly...
Konspirasi Jahat Muhyiddin Dap Dan Dr Mahathir Terdedah Dalam Video Klip 1mdb Al Jazeera

Konspirasi Jahat Muhyiddin Dap Dan Dr Mahathir Terdedah Dalam Video Klip 1mdb Al Jazeera

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 299 hits
17 November lepas Al Jazeera siarkan 2 siri video dokumentari yang bertajuk dan Admin tak berminat untuk mengupas tentang dokumentari tersebut tapi apa yang mahu admin bincangkan ialah mengapa secara tiba tiba dokumentari itu disiarkan seka...
Mahathir Dan Anwar Pertarungan Proksi Kapitalis Kaya Dan Rakyat Miskin

Mahathir Dan Anwar Pertarungan Proksi Kapitalis Kaya Dan Rakyat Miskin

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 192 hits
1 1997 Krisis ekonomi melanda dunia dan Malaysia Pertembungan Mahathir PM dan Anwar TPM bermula Anwar juga Menteri Kewangan 2 Saya menjadi Setiausaha Politik Menteri Kewangan pada tahun 1996 Saya menyaksikan dari dekat pertembungan Mahathir...
Analysts Scoff At Mahathir S Unity Govt Ploy To Block Anwar

Analysts Scoff At Mahathir S Unity Govt Ploy To Block Anwar

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 180 hits
An analyst views former prime minister Dr Mahathir Mohamad s consistent support for a unity government as just a ploy to keep PKR president Anwar Ibrahim from ever becoming Malaysia s prime minister James Chin of the University of Tasmania ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam