Muhyiddin Mula Claim Credit Usaha Keras Ds Najib Lembu Punya Susu Sapi Pulak Yang Menyondol Nak Dapat Nama



Kerajaan Perijatan Nasional di bawah pimpinan Muhyiddin Yassin telah membelanjakan lebih RM260 bilion dari rezab negara dalam Pakej Rangsangan Ekonomi ketika pendemik Covid-19 mengganas di Malaysia.
Dari RM260 bilion itu, lebih RM11.5 bilion bilion kerajaan telah gunakan untuk memberikan bantuan terus kepada rakyat dalam Bantuan Prihatin Nasional (BPN) fasa 1.
Kerajaan Perikatan Nasional akan membelanjakan lagi RM7 bilion bila BPN fasa 2 mula diberikan kepada rakyat mulai penghujung Oktober ini.
Ini bermakna dalam usaha untuk menyelamatkan ekonomi negara dan membantu rakyat dalam Pakej Rangsangan Ekonomi Covid-19, kerajaan telah dan akan membelanjakan kira-kira RM300 bilion dari dana negara.
Terima kasih kita ucapkan kepada kerajaan, yang baik itu mesti kita akui, walau pun ada yang berkata, walau siapa pun yang menjadi Perdana Menteri atau parti mana pun yang memerintah, mereka pasti akan melakukan perkara yang sama.
Admin kurang bersetuju kerana kalau kita masih ingat lagi, sewaktu Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri Interim, beliau juga telah mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi.
Berapa jumlahnya?
Cuma RM25 bilion dan dapat kita anggarkan, kalau hanya itu jumlahnya, berapa pula rakyat yang kehilangan punca pendapatan akibat wabak Covid-19 akan dibantu, mungkin cuma 30 ringgek bagi setiap isi rumah!!!
RM300 bilion bukanlah satu jumlah yang kecil, persoalannya, bagaimana kerajaan hari ini mempunyai kewangan yang kukuh hingga mampu membelanjakan beratus bilion ringgit dalam Pakej Rangsangan Ekonomi?
Adakah kedudukan kewangan yang kukuh itu diusahakan sendiri oleh Kerajaan Perikatan Nasional atau Kerajaan Perikatan Nasional hanya membelanjakan dana warisan dari kerajaan terdahulu?

Secara asasnya, selain dari hasil jualan komoditi, punca pendapatan utama sesebuah negara adalah melalui hasil kutipan cukai, sama ada dari kutipan aktiviti ekonomi domestik seperti cukai pendapatan rakyat, cukai tanah dan sebagainya dan yang kedua iaitu komponen yang terpenting datangnya dari hasil cukai yang dikutip melalui pelaburan asing.
Keupayaan negara untuk menarik pelaburan asing adalah sangat penting kerana selain dari menyumbang melalui cukai pelaburan asing, ianya juga akan menyediakan peluang-peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan, di mana kerajaan akan dapat mengutip cukai pendapatan dan juga cukai dari aktiviti ekonomi penduduk tempatan seperti GST atau SST.
Untuk rekod, hanya pada tahun 2017, era pemerintahan Barisan Nasional di bawah kepimpinan DS Najib, Malaysia berjaya menarik pelaburan asing bernilai lebih dari RM430 bilion!!!
Apabila Kerajaan Barisan Nasional tumbang pada 2018 dan digantikan Pakatan Harapan, hampir tiada pelaburan asing dapat ditarik oleh Pakatan Harapan selama 22 bulan memerintah, malah Malaysia kehilangan sebahagian besar besar pelaburan asing yang telah dipersetujui ketika pemerintahan Kerajaan Barisan Nasional akibat dari dasar-dasar luar Pakatan Harapan.

Punca pendapatan negara ketika pemerintahan Pakatan Harapan ketika itu bertukar dari kutipan cukai kepada penjualan besar-besaran aset-aset strategik negara bagi menampung kos pentadbiran negara.
Dan Kerajaan Perikatan Nasional baru berusia 6 bulan dan sewaktu mengambil alih pentadbiran, Malaysia, malah seluruh dunia sedang dilanda pandemik Covid-19.
Belum ada walau satu pun MoU antara Malaysia dan mana-mana negara luar ditandatangani.
4 bulan pertama pemerintahan Kerajaan Perikatan Nasional, ekonomi domestik Malaysia hampir lumpuh.
Banyak syarikat-syarikat gulung tikar, rakyat kehilangan punca pendapatan.
Ini bermakna kutipan cukai melalui aktiviti ekonomi domestik juga tidak dapat dilakukan.
Malaysia juga tidak dapat mengekspot hasil komoditi kerana negara luar pasti akan mendahulukan kebajikan rakyat mereka dari mengimpot hasil komoditi Malaysia.
Jadi, celah mana benarnya dakwaan Muhyiddin yang mendakwa dana negara yang terkumpul sekarang ini adalah atas usaha beliau.
Berapa banyak pelaburan asing yang telah berjaya beliau bawa masuk?
Berapa banyak MoU yang telah ditandatangani?
Berapa banyak peluang pekerjaan domestik yang telah berjaya beliau wujudkan selama memerintah?
Hanya untuk melonjakkan populariti diri, tidak perlu menjadi seperti lembu punya susu tapi sapi mergolek-golek hendak dapatkan nama.
Rakyat tidak bodoh seperti yang beliau sangkakan, malah rakyat sedang menilai dan memerhati!!!

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://theunspinners.blogspot.com/2020/10/muhyiddin-mula-claim-credit-usaha-keras.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Najib 0 0

Muhyiddin Najib 0 0

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 198 hits
Jika Najib dengar nasihat Mahathir berundur Muhyiddin naik jadi PM Tidak perlu berdepan dengan situasi sekarang UMNO terus kuat dan tidak sinonim dengan korup Anwar yang terlibat dengan kes mahkamah liwat juga sebab tidak ikut nasihat Mahat...
Muhyiddin Guna Strategi Najib Pinggirkan Prinsip Tun M

Muhyiddin Guna Strategi Najib Pinggirkan Prinsip Tun M

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 390 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata dia tidak dapat bekerjasama dengan Muhyiddin Yassin kerana presiden Bersatu itu telah meninggalkan prinsipnya dan menerapkan strategi yang sama seperti digunakan Najib Razak telah menerapkan...
Ishhh Apa Aku Tak Faham Macam Nak Tukaq Kerajaan Pulak Ni

Ishhh Apa Aku Tak Faham Macam Nak Tukaq Kerajaan Pulak Ni

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 269 hits
Tidak kira sama ada seseorang itu mempunyai majoriti atau tidak Perlembagaan Persekutuan meletakkan kuasa di tangan Yang di Pertuan Agong untuk memutuskan sama ada baginda akan meminta perdana menteri yang kehilangan sokongan untuk mengundu...
Dr M Muhyiddin Has Adopted Najib S Strategy Abandoned Principles

Dr M Muhyiddin Has Adopted Najib S Strategy Abandoned Principles

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 163 hits
Former prime minister Dr Mahathir Mohamad said he could not work with his former ally Muhyiddin Yassin because the latter had abandoned his principles and adopted the same strategies as Najib Abdul Razak has adopted the kind of strategy tha...
Prihatin Aid Disproves Pakatan S Claim That Country Almost Bankrupt Says Muhyiddin

Prihatin Aid Disproves Pakatan S Claim That Country Almost Bankrupt Says Muhyiddin

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 208 hits
Tan Sri Muhyiddin Yassin says the federal government is able to channel funds to help the people face Covid 19 with effort and wisdom Bernama picSANDAKAN Sept 24 Tan Sri Muhyiddin Yassin in a dig at Pakatan Harapan s claim that Malaysia was...
Perbandingan Antara Anwar Muhyiddin Mahathir Dan Najib Dari Segi Ketokohan Politik Akademik Dan Gerakan Agama Islam

Perbandingan Antara Anwar Muhyiddin Mahathir Dan Najib Dari Segi Ketokohan Politik Akademik Dan Gerakan Agama Islam

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 288 hits
IBRAHIM MAT ISA 1 Muhyiddin Yasin seorang pemimpin politik yang berfahaman Autokratik a Tokoh Politik Sahaja b Tiada kepakaran dalam hal ekonomi 2 Najib seorang Autokrat yang mempraktikkan POLITIK KOTOR untuk mempertahakan kuasa menurut pen...
Mb Perak Pun Nak Menggelabah Juga Kenapa Patut Muhyiddin Yang Sokong Anwar

Mb Perak Pun Nak Menggelabah Juga Kenapa Patut Muhyiddin Yang Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 214 hits
Peja minta Anwar sokong Muhyiddin Dah tak ada majoriti dan nak tumbang kau nak suruh yang nak naik sokong yang nak tumbang ka yob adeiiiiiOctober 11 2020 Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu bersama sama memberi sokongan kepada Perdana Menteri Ta...
Penyokong Najib Juga Kata Kerajaan Muhyiddin Tumbang

Penyokong Najib Juga Kata Kerajaan Muhyiddin Tumbang

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 284 hits
BORHAN AHMAD Selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin telah tumbang penyokong Datuk Seri Najib Razak dalam Umno juga berkata perkara yang sama bahawa sekarang tidak ada lagi kerajaan yang sah selepas keraja...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan