Muhyiddin Atau Anwar


hmetro.com.my
Raja Noraina Raja Rahim
[email protected]
MUHYIDDIN dan ANUAR.
Kuala Lumpur: Salah seorang daripada dua nama besar, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka menerajui negara sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-10.

Ia selepas gabungan parti yang dipimpin mereka, Perikatan Nasional (PN) dan Pakatan Harapan (PH) mempunyai jumlah kerusi tertinggi untuk membentuk kerajaan baharu seandainya mendapat kerjasama beberapa parti lain.

Penganalisis politik Prof Madya Dr Mohd Izani Mohd Zain berpendapat kedua-dua pemimpin itu mempunyai peluang untuk dilantik sebagai Perdana Menteri berdasarkan pengaruh dan sokongan.

Pensyarah Kanan Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia (UPM) itu berkata, berdasarkan jumlah kerusi terbanyak yang diperoleh PH dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15), Anwar mempunyai peluang yang lebih tinggi berbanding Muhyiddin yang juga Pengerusi PN.

"Tapi perlu dilihat, kita pernah berada dalam pemerintahan PH selama 22 bulan, banyak perkara berlaku dan masalah yang timbul serta ketidakharmonian dihadapi.

"Walaupun Anwar calon Perdana Menteri popular tetapi calon daripada PN turut boleh dipertimbangkan menjawat jawatan utama itu memandangkan parti terbabit juga menang banyak kerusi di Parlimen.

"Sekiranya PN dapat membentuk kerajaan, Muhyiddin dilihat sebagai calon terbaik untuk dilantik sebagai Perdana Menteri semula berdasarkan kestabilan politik serta ekonomi yang dibawa ketika pemerintahannya sebelum ini," katanya kepada Harian Metro, semalam.

Bagaimanapun, beliau berkata, Yang di-Pertuan Agong berkuasa memilih calon Perdana Menteri baharu yang pada hemat baginda mungkin mendapat kepercayaan majoriti Ahli Dewan mengikut Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan.

Semalam, Istana Negara dalam kenyataan meminta gabungan parti politik mengemukakan nama seorang Ahli Dewan Rakyat yang mendapat kepercayaan majoriti untuk menjadi calon Perdana Menteri ke-10 sebelum jam 2 petang ini.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Seri Ahmad Fadil Shamsuddin dipetik berkata, dokumen dikemukakan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Tan Sri Abdul Ghani Salleh jelas menyatakan tiada parti politik berjaya memperoleh majoriti mudah untuk membentuk kerajaan baharu.

Justeru, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menitahkan ketua parti dan ketua gabungan parti politik dengan jumlah kerusi yang banyak memaklumkan Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Azhar Azizan Harun bagi pembentukan kerajaan baharu.

Mengulas lanjut, Dr Mohd Izani berkata, kejayaan Pas memperoleh jumlah kerusi yang paling banyak dalam gabungan PN turut tidak boleh dinafikan untuk parti itu meletakkan calon Perdana Menterinya.

"Walaupun pencapaiannya lebih besar daripada Bersatu dalam PRU-15 ini, tetapi setakat ini Pas belum menamakan sesiapa daripada parti itu untuk menjadi calon PM selain dilihat tiada calon berpengalaman dan bereputasi tinggi untuk memimpin negara," katanya.

Sementara itu, Pakar Geostrategik Prof Dr Azmi Hassan berkata, hanya dua gabungan utama, PH dan PN yang dilihat mampu membentuk Kerajaan Persekutuan dan mempersembahkan nama calon Perdana Menteri mereka.

Menurutnya, perbezaan jumlah kerusi Parlimen yang rendah membuatkan kedua-dua parti itu mempunyai potensi membentuk kerajaan campuran dengan parti lain.

"Salah satu permutasi paling mudah adalah PH dan BN, namun kemungkinan ini tidak akan berlaku.

"Satu lagi permutasi adalah PN bersama Gabungan Parti Sarawak (GPS), Gabungan Rakyat Sabah (GRS), Umno Sabah, Warisan atau Parti Bangsa Malaysia (PBM) serta Bebas," katanya.

Menurutnya, hakikatnya tidak mengejutkan apabila tiada parti mendapat majoriti dalam PRU-15 tetapi yang mengejutkan apabila PN berjaya memenangi banyak kerusi Parlimen.

Lebih mengejutkan, katanya, Pas memenangi jumlah kerusi yang banyak.

Berikutan itu, Dr Azmi berkata, sekiranya PN membentuk kerajaan, sudah pasti kabinet akan dikuasai Ahli Parlimen daripada Pas kerana mereka mempunyai kerusi terbanyak.
Disiarkan pada: November 21, 2022

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/11/muhyiddin-atau-anwar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ismail Sabri Tak Tandatangani Sd Sokong Muhyiddin Atau Anwar

Ismail Sabri Tak Tandatangani Sd Sokong Muhyiddin Atau Anwar

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 149 hits
bharian com myOleh November 22 2022 10 55amDatuk Seri Ismail Sabri melambai tangan kepada petugas media ketika tiba di pintu utama Istana Negara semalam BERNAMAKUALA LUMPUR Ahli Parlimen Bera Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak menandatang...
Anwar Yang Akan Umum Cuti Bukan Muhyiddin

Anwar Yang Akan Umum Cuti Bukan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 8/11/2022 - jumlah : 171 hits
TAMPIN Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin bahawa beliau yang akan mengumumkan cuti umum selepas keputusan Pilihan Raya Umum Ke 15 diperoleh pada 19 November nanti Keyakinan PH akan memenangi PRU15 dan beliau akan menja...
Be Careful What You Wish For Be Careful What You Vote For Muhyiddin Kata Wujud Pakatan Anwar Zahid

Be Careful What You Wish For Be Careful What You Vote For Muhyiddin Kata Wujud Pakatan Anwar Zahid

papar berkaitan - pada 18/11/2022 - jumlah : 269 hits
PAGOH Tindakan Anwar dan Zahid Hamidi kelihatan tidak terlalu menyerang sesama sendiri sepanjang tempoh berkempen menguatkan lagi dakwaan wujud perjanjian gelap BN PH akan membentuk kerajaan selepas pilihan raya umum ke 15 dakwa Muhyiddin Y...
Agong Titah Anwar Muhyiddin Menghadap Jam 4 30 Petang

Agong Titah Anwar Muhyiddin Menghadap Jam 4 30 Petang

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 299 hits
Malaysiakini Yang di Pertuan Agong bertitah perkenan untuk ketua ketua gabungan Pakatan Harapan Anwar Ibrahim dan Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin menghadap pada jam 4 30 ini di Istana Negara Menerusi kenyataan daripada Datuk Pengelola B...
Agong Titah Tubuh Kerajaan Perpaduan Anwar Tiada Masalah Tetapi Muhyiddin Tak Setuju

Agong Titah Tubuh Kerajaan Perpaduan Anwar Tiada Masalah Tetapi Muhyiddin Tak Setuju

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 473 hits
Agong titah tubuh kerajaan perpaduan Anwar tiada masalah tetapi Muhyiddin tak setujuSelesai menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah di Istana Negara petang tadi Pengerusi Pakatan Harapan Anwar ...
Anwar Muhyiddin S Assets Must Be Probed Over Rm500b Govt Contracts

Anwar Muhyiddin S Assets Must Be Probed Over Rm500b Govt Contracts

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 139 hits
The assets of Muhyiddin Yassin must be probed even though he is preparing to swear he never amassed public funds during his tenure as prime minister Pakatan Harapan chairperson Anwar Ibrahim said Speaking to a 500 strong crowd at an event i...
Anwar Tak Serang Zahid Adakah Kerana Perjanjian Gelap Bn Ph Tanya Muhyiddin

Anwar Tak Serang Zahid Adakah Kerana Perjanjian Gelap Bn Ph Tanya Muhyiddin

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 173 hits
Muhyiddin Yassin mendakwa tindakan Anwar Ibrahim tidak menyerang Ahmad Zahid Hamidi menguatkan lagi dakwaan wujud perjanjian gelap PH BN akan bergabung membentuk kerajaan selepas PRU15 PAGOH Tindakan Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim ...
Anwar Tiada Modal Minta Pn Dedah Penyata Kewangan Kata Muhyiddin

Anwar Tiada Modal Minta Pn Dedah Penyata Kewangan Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 137 hits
Muhyiddin Yassin berkata tiada apa yang disembunyikan Perikatan Nasional kerana penyata akaunnya boleh diakses orang ramai PAGOH Muhyiddin Yassin menyifatkan Anwar Ibrahim ketandusan modal untuk kempen pilihan raya umum ke 15 susulan kenyat...
Dia Ingat Parti Masuk Syurga Atau Neraka Ini Bapak Dia Punya Anwar Selar Pemimpin Pas Berpolitik Mempergunakan Agama

Dia Ingat Parti Masuk Syurga Atau Neraka Ini Bapak Dia Punya Anwar Selar Pemimpin Pas Berpolitik Mempergunakan Agama

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 142 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim menyelar kenyataan Ketua Pas Perak yang disifatkan sebagai bodoh dan bangang malah bercakap tidak serupa bikin Ketika berucap ceramah Mega PH di Gombak malam tadi Anwar turut menepis dakwaan pihak lawan kononnya j...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur