Muhyiddin Adalah Reformis Tak Diendahkan Kata Azhar


malaysiakini.com
Diterbitkan: Jul 30, 2022 8:00 AM
Speaker Dewan Rakyat Azhar Harun hari ini menyifatkan bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin sebagai seorang "reformis yang tidak diendahkan" selepas apa yang dicapainya sejak disingkirkan daripada jawatan timbalan perdana menteri pada 2015

Azhar antara lain membangkitkan kebangkitan semula Muhyiddin sebagai presiden Bersatu yang menjadi sebahagian daripada gabungan yang menamatkan kuasa Umno selama 61 tahun, agenda pembaharuannya ketika menjadi menteri dalam negeri, dan usahanya memimpin negara di awal penularan wabak Covid-19.

"Muhyiddin Yassin, perdana menteri kelapan, adalah tokoh nasional yang masyhur, personaliti unggul dan seorang pembaharu, yang mana ramai memilih untuk tidak mengendahkan usaha pembaharuannya, atas apa jua sebab mereka," katanya ketika berucap di Kuala Lumpur semalam.

Azhar memberikan ucapan itu, yang disampaikan dalam bahasa Inggeris, ketika merasmikan buku bertajuk “Muhyiddin Yassin: Leading a Nation in Unprecedented Crisis” tulisan bekas pengerusi Media Prima Abd Mutalib Razak.

Buku itu diterbitkan Yayasan Pendidikan Islam dan Ayu Manja Training and Consultancy Sdn Bhd.
Muhyiddin disingkirkan daripada jawatan timbalan perdana menteri dan kemudian dipecat daripada Umno ekoran kritikan terbukanya terhadap perdana menteri ketika itu, Najib Razak berhubung skandal 1MDB.

Dia kemudian mengasaskan Bersatu bersama-sama Dr Mahathir Mohamad dan beberapa yang lain. Parti itu kemudian menyertai PH bagi menghadapi BN dalam PRU14.

Azhar menyifatkan kebangkitan semula Muhyiddin sebagai "versi moden kisah David melawan Goliath".

Berhubung pencapaian Muhyiddin sebagai menteri dalam negeri ketika pentadbiran PH, Azhar berkata antara inisiatif awal Muhyiddin adalah menubuhkan jawatankuasa untuk meneliti undang-undang yang dianggap "tidak sesuai" seperti Akta Hasutan, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma) dan Akta Pencegahan Jenayah 1959 (Poca).
"Saya tahu sebab saya ada dalam jawatankuasa, bersama-sama (bekas) hakim Mah Weng Kwai dan aktivis hak asasi lain serta ahli akademik terkenal.

"Jawatankuasa bermesyuarat banyak kali, meneliti setiap perincian undang-undang dan mendengar pemegang taruh yang terbabit," katanya.

Kata Azhar lagi, Muhyiddinlah yang menyokongnya untuk dilantik sebagai pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), dan ketika Muhyiddin menjadi perdana menteri dan ingin melantiknya sebagai speaker Dewan Rakyat, soalan pertamanya dalam pertemuan mereka adalah "bagaimana dengan SPR?"

"Itulah keprihatinannya terhadap reformasi yang saya jalankan dalam SPR sehingga dia merasa perlu untuk memastikan SPR dalam kedudukan baik walaupun setelah saya meninggalkannya," katanya lagi.

Menyentuh Langkah Sheraton pada 2020 yang membawa kepada kejatuhan kerajaan PH dan pelantikan Muhyiddin sebagai perdana menteri pentabdiran Perikatan Nasional (PN), Azhar berkata Muhyiddin, "seperti saya ketika menjadi pengerusi SPR, tidak pernah mahukan jawatan itu".
Ini kerana Muhyiddin mengambil alih pentadbiran di saat ketidaktentuan politik, dengan dunia berdepan wabak Covid-19 dan pergerakan politik yang tidak pernah berlaku sebelum ini di Malaysia, katanya.

Namun, katanya lagi, tindakan pertama Muhyiddin adalah untuk menjaga kebajikan rakyat walaupun tindakan itu tidak popular.

"Jalan raya menjadi kosong, bangunan kosong, ekonomi terhenti. Tapi kesihatan dan kebajikan rakyat menjadi keutamaan. Kejayaan Malaysia menghadapi Covid-19, kejayaan yang kita semua nikmati sekarang, adalah hasil yang disemai daripada usaha Muhyiddin dan, sekali lagi, ia cukup tidak diendahkan.

"Tanpa perintah kawalan pergerakan dan usahanya untuk vaksinasi, tiada siapa tahu keadaan kita sekarang. Namun, Tan Sri (Muhyiddin) bukanlah orang yang akan mendabik dada dan melaungkan namanya sendiri," kata Azhar.

Azhar juga memuji langkah Muhyiddin untuk letak jawatan selepas Umno menarik balik sokongan terhadapnya.

"Tan Sri boleh dengan mudah menghalangnya dengan melakukan rundingan...tetapi dia tidak melakukannya. Dia berundur secara terhormat.

"Tidak ramai yang capai apa yang beliau capai dalam saat-saat sukar ketika beliau menjadi perdana menteri. Orang yang tidak kuat (lesser) tidak akan melakukan apa yang beliau telah lakukan," katanya lagi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/07/muhyiddin-adalah-reformis-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azhar Dead Wrong Muhyiddin Wanted Dap Support To Be Pm Says Kit Siang

Azhar Dead Wrong Muhyiddin Wanted Dap Support To Be Pm Says Kit Siang

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 204 hits
Lim Kit Siang asked Azhar Harun if Muhyiddin Yassin was a closet reformist who never came out of the closet PETALING JAYA DAP veteran Lim Kit Siang has refuted Dewan Rakyat Speaker Azhar Harun s claim that Muhyiddin Yassin never asked to be...
Langkawi Adalah Bapak Loncat Kata Azeez Kepada Mahathir Katak

Langkawi Adalah Bapak Loncat Kata Azeez Kepada Mahathir Katak

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 164 hits
Oleh Sirajuddin AhmadSatu Dewan di Parlimen mendengar bagaimana Azeez Rahim membelasah Tun Mahathir Selain membelasah teruk Mahathir sebagai bapa segala katak dan menggalakkan katak melompat Mahathir juga peneraju ketidak stabilan politik n...
The Self Delusive Art In Azhar S Praise Of Muhyiddin

The Self Delusive Art In Azhar S Praise Of Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/8/2022 - jumlah : 113 hits
From Terence NettoThe Speaker of the Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun has raised the art of the volte face a further notch Among prominent public figures of recent years the turnaround executed by lawyer Azhar from supple critic of the Umno ...
Jawatan Tpm Serah Kepada Ismail Sabri Kata Muhyiddin

Jawatan Tpm Serah Kepada Ismail Sabri Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 196 hits
Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin menyerahkan kebijaksanaan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk membuat keputusan berhubung isu lantikan jawatan Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin yang juga Presiden BERS...
Hiburan Kami Perlukan Benda Baru Isteri Sedih Suami Kemaruk Main Dating Apps Ada Netizen Back Up Kata Itu Lumrah Lelaki

Hiburan Kami Perlukan Benda Baru Isteri Sedih Suami Kemaruk Main Dating Apps Ada Netizen Back Up Kata Itu Lumrah Lelaki

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 267 hits
Baru baru ini tular satu ciapan di Twitter apabila seorang isteri meluahkan rasa kecewa dengan suami kerana tergamak menduakan dirinya dengan bermain cinta online bersama perempuan lain Wanita itu memaklumkan perkara ini baru saja diketahui...
Politik Pas Belum Beri Kata Putus Penggunaan Logo Pn

Politik Pas Belum Beri Kata Putus Penggunaan Logo Pn

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 216 hits
Masih terlalu awal untuk Pas memberi kata putus penggunaan logo Perikatan Nasional PN pada pilihanraya umum akan datang Naib Presiden Pas Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata Pas ingin melihat dahulu bentuk logo PN itu yang kini dalam prose...
Eskport Minyak Masak Polibeg Dihentikan Serta Merta Kata Menteri

Eskport Minyak Masak Polibeg Dihentikan Serta Merta Kata Menteri

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 210 hits
SEBARANG pengeksportan minyak masak dalam bentuk polibeg dihentikan berkuat kuasa serta merta kata Pengerusi Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi Annuar Musa Beliau berkata langkah tersebut bertujuan untuk mengelakkan kekeliruan dengan minyak...
Pengurusan Pusat Beli Belah Milik Glc Akan Disemak Semula Kata Pm

Pengurusan Pusat Beli Belah Milik Glc Akan Disemak Semula Kata Pm

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 274 hits
KERAJAAN akan menyemak semula pengurusan pusat beli belah yang dimiliki syarikat berkaitan kerajaan supaya diuruskan syarikat tempatan agar peniaga Bumiputera dapat menjalankan perniagaan mereka di situ kata Perdana Menteri Ismail Sabri Yaa...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih