Mudah Sangat Nak Anak Cepat Kenal Abc Baca Mengira Guna Cara Cikgu Ini


Ramai ibu yang ada anak usia 4,5 dan 6 tahun bertanya macam mana nak buat anak fokus ketika belajar. Apabila tinggikan suara sikit, anak terus merajuk. Lama kelamaan ibu pula yang rasa putus asa nak mengajar.
Ingat ya anak usia ini kita tak perlu nak memaksa untuk belajar bersungguh-sungguh sehingga menghadkan waktu bermainnya.
Namun kita boleh menggunakan pendekatan yang menghiburkan anak-anak dengan kreatif tanpa anak rasa terkongkong dan mudah jemu untuk belajar.
Jadikan proses pembelajaran untuk anak di usia ini sesuatu yang menyeronokkan dan akhirnya mereka tetap mendapat manfaat untuk diri sendiri.
Perkongsian dari Pengetua Genius Aulad Saujana Utama Puan Ashikin Hashim ini boleh dijadikan garis panduan untuk mengajar anak mengenal ABC di peringkat awal dengan mudah.

Cukupkah dengan hanya kita menunjukkan anak buku ABC supaya dia kenal ABC? Bagi saya ia tidak cukup. Untuk seorang anak yang aktif, ceria, produktif, imaginatif – memaksa dia duduk diam memandang buku tanpa aktiviti yang meransang minda anak adalah sesuatu yang membosankan.
Jom kita jadi ibu bapa yang efektif dan kreatif! Berikut adalah beberapa cara dan aktiviti yang boleh kita lakukan untuk anak mengenal ABC dengan cara yang menyeronokkan.
*perhatian: kenalkan huruf kecil dahulu baru huruf besar.
Menyanyi!– banyak sekali lagu-lagu nursery ryhmes yang boleh kita pelajari dari youtube unruk mengajar anak-anak mengenal ABC.
SEBUT, SEBUT SELALU! – ketika kita pakaikan anak diaper, atau ketika anak sedang main, kita sentiasa sebut supaya anak dengar dan biasa dengan huruf-huruf ini.
FLASH THE CARDS! – Jika rajin buat kad imbas sendiri, jika tidak, banyak sekali kad imbas di pasaran. Dapatkan satu set untuk anak, dan flash kan di depannya 5 minit sehari sahaja. Tapi konsisten.
ALPHABETS CHART – buat atau beli carta huruf dan lekat di dinding rumah. Peruntukan 5 minit sehari untuk anak baca dan tunjuk. Carta perlu ditampal mengikut eye level anak. Jangan terlalu tinggi.
ALPHABETS IS EVERYWHERE! – Buat saru target. Minggu ni nak perkenalkan 2 huruf pada anak contohnya K dan L. Lekatkan kad K dan L di tempat yang selalu anak berada. Contohnya di pintu utama, di sebelah komputer, di tempat dia bermain dan sebagainya. Minta anak sebut bila terjumpa huruf tersebut.
SNAP A PICTURE! – Saya pernah kongsikan aktiviti Wajdi yang menggunakan telefon lama untuk mengambil gambar huruf yang saya lekat di sekeliling rumah. Dia snap dan dia tunjukkan kepada saya dan sebut huruf itu. It’s really FUN!
COLLAGE– Aktiviti kolaj ialah aktiviti mengoyak kertas dan menampal. Lukis sebiji apple misalnya dan lekatkan kertas warna yang dikoyakkan kecil-kecil oleh anak dan tampal. Kemudian ajarkan anak, a is for apple. Sebut a berulang kali. Atau berikan template huruf yang boleh diprintout dari internet dan buat aktiviti kolaj bersama anak. Jangan lupa masukkan falam journal ya!

FINGER PAINT – belajar mengenal huruf dengan cara melukis huruf tersebut dengan jari. Wah..bestnya! Lukis dan sebut. Bukan saja dapat melukis tapi dapat juga kenal warna, campur warna, rasa teksturnya dan macam-macam lagi.
HIDE & SEEK  – Jom main nyorok-nyorok. Sorokkan huruf di beberapa bahagian rumah. Contohnya di bawah meja. Minta anak cari huruf tersebut. ‘ Wajdi tolong cari huruf ‘a’.!’ Bagi clue kepada anak. Huruf ‘a’ ada di tempat kita selalu makan!
ALPHABETS SCRAP BOOK – buat aktiviti yang mengumpulkan semua huruf-huruf. Minggu ini belajar ‘a’. Tulis atau warna atau buat aktiviti kolaj. Minggu hadapan ‘b’ pula. Kumpul sehingga ‘z’. Compile dan jadikannya SCRAP BOOK. Engage dengan anak. Buat aktiviti berkaitan ‘a’. Contohnya ‘apple’ – makan apple, potong apple, buat jus apple, pegi market cari apple (maaf saya campur Melayu English – pandai-pandailah nanti anda nak fully english atau Melayu sahaja)

MashaAllah. Banyaknya aktiviti mengenal huruf. Jadikan pembelajaran anak-anak sesuatu yang menarik dan menyeronokkan. Jom jadi ibu bapa yang kreatif!
Ashikin Hashim 
Early Childhood Practitioner
Genius Aulad
Saujana Utama

The post Mudah Sangat Nak Anak Cepat Kenal ABC, Baca & Mengira. Guna Cara Cikgu Ini! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mudah-sangat-nak-anak-cepat-kenal-abc-baca-mengira-guna-cara-cikgu-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Ini Kongsi Cara Cetak Kerja Sekolah Anak Terus Ke Printer Guna Handphone Tak Perlu Laptop Mudah Jimat

Lelaki Ini Kongsi Cara Cetak Kerja Sekolah Anak Terus Ke Printer Guna Handphone Tak Perlu Laptop Mudah Jimat

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 407 hits
Apabila kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan bukan hanya mereka yang bekerja terlibat bahkan anak anak turut menerima tempias Ini kerana mereka tidak menjalani pembelajaran seperti biasa di sekolah Terbaru Pihak Kementerian Pel...
Ada Anak 6 7 Tahun Latihlah Baca Kira Tulis Sekarang Masanya Jadi Cikgu Di Rumah

Ada Anak 6 7 Tahun Latihlah Baca Kira Tulis Sekarang Masanya Jadi Cikgu Di Rumah

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 311 hits
Tahun 2020 dan 2021 tiada siapa pun menjangkakan negara akan dilanda dengan wabak virus berbahaya Namun itulah takdir yang perlu diterima dengan reda Walaupun ujian ini berat namun hidup tetap perlu diteruskan Cuma yang terkesan dengan waba...
Resepi Sushi Roti Tawar Mudah Sangat Cara Penyediannya

Resepi Sushi Roti Tawar Mudah Sangat Cara Penyediannya

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 412 hits
RESEPI SUSHI ROTI TAWAR MUDAH SANGAT CARA PENYEDIANNYADah puas menu yang sama setiap hari Hari ini kita cuba sedikit kelainanBahan yang kamu perlukan
Ini Tip Nak Hilangkan Lilih Pada Buah Mudah Sangat

Ini Tip Nak Hilangkan Lilih Pada Buah Mudah Sangat

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 209 hits
Wax atau lilin yang ada pada lapisan luar kulit buah buahan berfungsi sebagai pelindung dari kulat yang boleh menyebabkan buat cepat membusuk Selain itu ia juga bertujuan untuk buat buah tampak lebih segar Jadi sebelum anda makan buah terse...
Suka Sangat Pukul Kawan Jangan Tengking Tapi Tunjukkan Cara Berkawan Baru Anak Faham

Suka Sangat Pukul Kawan Jangan Tengking Tapi Tunjukkan Cara Berkawan Baru Anak Faham

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 277 hits
Anak umur baru dua tahun tapi dah pandai pukul kawan Jangan salah angkap pada anak kecil kita Bukan memukul tetapi tangannya belum cukup mahir untuk mengawal Masih lemah Pun begitu bila anak mula memukul rakan jangan pula dibiarkan cepat ce...
Nak Tahu Anak Dominan Tangan Kanan Atau Kiri 6 Cara Ringkas Ini Boleh Buat

Nak Tahu Anak Dominan Tangan Kanan Atau Kiri 6 Cara Ringkas Ini Boleh Buat

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 246 hits
Ketika anak masih belum masuk tadika ibu bapa tertanya tanya macam mana nak tahu anak lebih dominan menggunakan tangan mana satu Ini kerana tangan anak sentiasa bertukar tukar penggunaannya ikut rasa keselesaan Menurut Puan terdapat 6 cara ...
Mainan Anak Banyak Bercampur Cara Ibu Ini Guna Teknik Konmari Lebih Kemas

Mainan Anak Banyak Bercampur Cara Ibu Ini Guna Teknik Konmari Lebih Kemas

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 537 hits
Ajar dari kecil anak anak susun barang seperti buku toys dan baju mengikut sistem konmari supaya mereka tahu betapa pentingnya rasa bertanggungjawab ke atas barang sendiri Mama juga kena selalu pesan barang susun ikut kategori Contohnya box...
Cara Jual Kereta Di Carsome Mudah Dan Cepat

Cara Jual Kereta Di Carsome Mudah Dan Cepat

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 334 hits
Tips dan Cara Jual Kereta di Carsome Mudah dan Cepat berbanding jual kepada used car Adakah anda mahu menjual kereta lama anda Ada bercadang untuk tukar dengan beli kereta baru Tahniah diucapkan namun pastikan nasihat kewangan telah dipatuh...
Tulisan Anak Jadi Lagi Cantik Tip Mudah Latih Anak Pegang Pensil Dengan Betul Cikgu Ni Kongsikan Caranya

Tulisan Anak Jadi Lagi Cantik Tip Mudah Latih Anak Pegang Pensil Dengan Betul Cikgu Ni Kongsikan Caranya

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 328 hits
Biarpun sesi persekolahan 2021 sudah bermula pastinya pengalaman yang dialami oleh kanak kanak yang berada di tadika masih sama seperti berada di rumah Mereka tidak dapat menikmati persekolahan pertama mereka bersama kawan kawan Pun begitu ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Makan Makan Bersama Adik Adik Tersayang

Kenapa 9 Mei Digelar Hari Bodoh Semalaysia Ini Kah Sebabnya

Pelamin Anganku Musnah

How Niacinamide Benefits To Your Skin

Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort