Muafakat Nasional Sudah Berkubur Di Terengganu Ini Buktinya



Muafakat Nasional Sudah Berkubur Di Terengganu.. Ini Buktinya | Pentadbiran Terengganu pimpinan PAS percaya mereka akan dapat menyelesaikan isu percanggahan pendapat dengan Umno negeri dan mengajak ketua parti itu Ahmad Said untuk berbincang

Undangan itu dibuat selepas Ahmad menyifatkan gabungan Muafakat Nasional (MN) di negeri tersebut sudah ‘mati’ dan menegaskan Umno akan bertanding di semua 32 kerusi negeri serta lapan daripada 12 kerusi parlimen dalam pilihan raya umum (PRU) kelak.

Exco Pembangunan Insan, Dakwah dan Penerangan Terengganu Mohd Nor Hamzah berkata, kerjasama dua parti dalam Muafakat Nasional (MN) itu perlu dilihat menerusi aspek yang luas bagi memastikan perpaduan Melayu-Islam.

“Muafakat mesti diperkukuhkan. Atas asas itu, saya rasa perundingan dan perbincangan seterusnya boleh dilakukan melainkan jika kedua-dua bersedia untuk berbincang.
Muafakat Nasional Sudah Berkubur Di Terengganu.. Ini Buktinya“Dan saya sehingga hari ini harapkan agar pemimpin-pemimpin Umno BN khususnya dari kerajaan negeri Terengganu, terus bersedia untuk menghulurkan tangan supaya kita berdamai dan kita membina penyatuan ini di meja rundingan dan kita bersedia utk berbincang seterusnya di meja rundingan.
“Apa saja persoalan dan isu yang berkaitan untuk kita melihat perpaduan ini terus berlaku,” katanya kepada Malaysiakini pagi ini.
Portal The Malaysian Insight (TMI) hari ini melaporkan, Ahmad berkata, MN seakan ‘mati’ di Terengganu dan menyifatkan situasi pakatan politik itu hanya seperti pertemuan pemimpin menjamu selera tetapi tidak membincangkan perkara penting.
“Saya menitiskan air mata.
“Kita mengharapkan MN tapi sebenarnya tak berlaku hanya gimik semata-mata. Sebab itu saya kata MN tak berlaku di Terengganu,” katanya.
Ahmad yang juga merupakan bekas menteri besar Terengganu mendakwa akar umbi Umno masih tidak dapat menerima MN susulan serangan PAS sebelum ini.
Dia merujuk ucapan kontroversi Presiden PAS Abdul Hadi Awang pada 1981 yang dikenali sebagai Amanat Haji Hadi - yang antaranya berkata Umno dan BN mengekalkan “peraturan kafir”.
“Hal kafir-mengkafir, fatwa yang mengelirukan berlaku. Macam mana kita nak berdepan (PAS) hari ini,” katanya seperti dipetik portal terbabit.
Mengulas hal demikian, Mohd Nor menambah pemimpin Umno perlu memimpin ahlinya supaya menerima agenda kerjasama.
Tambahnya, PAS juga telah berbuat hal sama bagi memastikan ahlinya menerima MN.
Muafakat Nasional Sudah Berkubur Di Terengganu.. Ini Buktinya“Kita bukan melihat pada ruang yang sempit di negeri Terengganu ini tapi kita mesti melihat bahawa perpaduan ini adalah perpaduan yang penting untuk negara ini,” jelasnya.
“Saya rasa apa salahnya kita teruskan rundingan ini, kita teruskan perbincangan ini, kita perkukuhkan muafakat ini, kita lupakan isu-isu yang lama ke arah permuafakatan dan perpaduan ummah di negeri Terengganu dan seluruh negara bahkan kita mahu melihat agar Melayu Islam ini kuat,” tegasnya.
Sementara itu, Penolong Setiausaha Badan Perhubungan PAS Terengganu Muhammad Khalil Abdul Hadi ketika dihubungi tidak mengulas panjang berhubung hal tersebut.
“PAS kekal dengan prinsip memperkukuhkan MN dan mempertahankan Perikatan Nasional (PN),” katanya. - mk




BERMINAT? BERIKLAN DI WEB ADDIN. SILA KLIK LINK DIBAWAH..
http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/

                                                                                Iklan  





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.addindeen.com/2021/04/muafakat-nasional-sudah-berkubur-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Muafakat Nasional Terkubur Jualan Kopiah Pun Turut Berkubur

Selepas Muafakat Nasional Terkubur Jualan Kopiah Pun Turut Berkubur

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 289 hits
Setelah Pas mengambil keputusan memilih Bersatu selepas diberikan kata dua oleh Umno bukan akar umbi Umno sahaja yang susah hati para peniaga juga menjadi mangsa Peniaga kopiah Penyatuan Ummah yang berlogokan Umno Pas paling sengsara apabil...
Pas Tinggalkan Muafakat Nasional

Pas Tinggalkan Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 139 hits
Beliau berpendapat ia tentunya bukan satu keputusan yang tergesa gesa tetapi sudah pun diperhalusi beberapa hari oleh kedua dua kepimpinan BERSATU dan PAS sebelum Perhimpunan Agung UMNO 2020 bermula lagi Baru sahaja Ahli Jawatankuasa PAS Pu...
Pas Tidak Akan Keluar Muafakat Nasional

Pas Tidak Akan Keluar Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 262 hits
PAS tidak menolak kerjasama dengan UMNO di bawah gagasan Muafakat Nasional sebaliknya hanya menolak muafakat yang berpecah dan menyeleweng daripada matlamat asal MN Ketua Penerangan PAS Kamaruzaman Mohamad berkata demikian bagi menjelaskan ...
Pas Bidas Umno Kerana Menyimpang Dari Muafakat Nasional

Pas Bidas Umno Kerana Menyimpang Dari Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 345 hits
Malaysiakini PAS menolak mufakat yang berpecah dan menyeleweng daripada matlamat Muafakat Nasional yang asal kata Presidennya Abdul Hadi Awang Ini susulan tekanan daripada Umno untuk memutuskan hubungan dengan Bersatu dan Perikatan Nasional...
Tidak Mungkin Muafakat Nasional Dapat Diselamatkan

Tidak Mungkin Muafakat Nasional Dapat Diselamatkan

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 217 hits
utusantv comOleh April 1 2021ANALISISTanggal 14 September 2019 adalah tarikh keramat bagi orang Melayu apabila dua parti terbesar mewakili mereka iaitu UMNO dan Pas menandatangani Piagam Muafakat Nasional di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dun...
Muafakat Nasional Must Go On

Muafakat Nasional Must Go On

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 419 hits
I DON T agree to suggestions that Muafakat Nasional is defunct amid Pas pledge to cooperate with Bersatu in the next general election No doubt that it is tormenting Umno but the MN brand will go into GE15 as a unifying catalyst for both par...
Muafakat Nasional Berkecai Umno Di Racun Oleh Pemimpin Sendiri Cederakan Kerjasama

Muafakat Nasional Berkecai Umno Di Racun Oleh Pemimpin Sendiri Cederakan Kerjasama

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 270 hits
KUALA LUMPUR Kerjasama gelap yang cuba dijalin oleh beberapa pemimpin UMNO dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim menyebabkan parti itu tidak lagi dipercayai oleh kawan dan diperalatkan oleh lawan Malah menurut bekas Setiausaha Agung Barisan Nasio...
Masih Ada Ruang Kerjasama Umno Dan Pas Dalam Muafakat Nasional Azlan Man

Masih Ada Ruang Kerjasama Umno Dan Pas Dalam Muafakat Nasional Azlan Man

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 238 hits
Masih ada ruang kerjasama membabitkan UMNO dan Pas menerusi Muafakat Nasional meskipun Pas dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia terus memperkasakan hubungan di dalam Perikatan Nasional Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Azlan Man berkata p...
Annuar Cadang Tubuh Muafakat Nasional 2 0

Annuar Cadang Tubuh Muafakat Nasional 2 0

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 307 hits
PETALING JAYA Bekas setiausaha agung Barisan Nasional Annuar Musa mencadangkan Muafakat Nasional 2 0 ditubuhkan untuk disertai Perikatan Nasional Barisan Nasional Gabungan Parti Sarawak dan Gabungan Rakyat Sabah PAS boleh mengurusetiakan Mu...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Aidil Fitri 1445h

Simpan Duit Kertas Rm5

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Candidates Hoping For Strong Voter Turnout At Kkb Polls

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa